زمانی که پاور بانک شارژ نمی‌شود چه کار کنیم

2

پاور بانک همانند اسمارت فون دارای صفحه تاچ ظریف یا مثل لپ تاپ‌های تاشو شکنندگی بالا ندارد، بنابراین بسیاری از افراد به راحتی فراموش می‌کنند که آن‌ها نیز آسیب پذیر هستند. شارژ نکردن یا شارژ نشدن پاور بانک یکی از بیشترین آسیب‌هایی است که کاربران با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به موارد مربوط به نگهداری و عیب یابی مشکلات احتمالی پاور بانک‌ها بپردازیم.

شارژ نکردن پاور بانک

چرا پاور بانک شارژ نمی‌شود و کار نمی‌کند؟

بعد از مدتی (چند ماه تا چند سال) ممکن است با مشکل شارژ نشدن پاور بانک و از کار افتادن آن مواجه شوید که می‌تواند به دلیل یکی از موارد زیر باشد.

عمر باتری: با اینکه فناوری باطری همیشه رو به بهبود بوده است اما حتی جدیدترین و بهترین مدل‌های آن نیز بالاخره روزی از کار می‌افتد یا به اصطلاح می‌میرد! به خصوص باتری‌هایی که به صورت مکرر و نامنظم، مانند باطری پاور بانک و اسمارت فون، شارژ و تخلیه می‌شوند. اگر بیش از دو یا سه سال است که پاور بانک خود را دارید و اغلب از آن استفاده می‌کنید، ممکن است باتری‌های آن دچار فرسودگی شده باشد. تعداد دفعات شارژ پاور بانک (از نظر چرخه عمر) در مدل‌های مختلف متفاوت است و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن ذکر کرد.

مشکل کابل و سوکت: همه مشکلات پاور بانک‌ها ناشی از باطری نیستند. اگر کابل شارژر یا سوکت USB آسیب دیده باشد، ممکن است هنگام استفاده از دستگاه خود با مشکل مواجه شوید. خوشبختانه خرید یک کابل USB به نسبت تعویض کلی پاور بانک ارزان‌تر تمام می‌شود.

خسارت دما و آب و هوا: باتری‌های پاور بانک نسبت به اختلاف دمای محیط حساس هستند. به منظور نگهداری و محافظت بهتر از موبایل و شارژر همراه در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد یک مقاله راهنما به زودی منتشر خواهیم کرد.

استفاده نادرست: در این مورد باید با خود صادق باشید. در طی مدت استفاده از پاور بانک چند بار روی زمین افتاده است؟ آب یا چای روی آن نریخته‌اید؟ چه چیزهایی روی آن گذاشته‌اید؟ به کابل پاور بانک آسیب نزده‌اید؟ اگر از پاور بانک خود حین حرکت و جابه‌جایی استفاده می‌کنید احتمالا تا به حال به آن ضربه وارد شده است که بالاخره به مرور زمان می‌تواند موجب کاهش عملکرد آن شود. بدین ترتیب استفاده درست نقش مهمی در طول عمر و حفظ بهتر راندمان پاور بانک می‌تواند داشته باشد.

نقص ساخت: اگر پاور بانک شما اساسا نو است و آسیبی به آن از نظر ضربه و افتادن روی زمین و ریختن مایعات روی آن وارد نشده است و به درستی کار نمی‌کند، ممکن است دارای یک نقص در ساخت باشد. در این صورت اگر دستگاه گارانتی دارد حتما آن را به شرکت گارانتی کننده ارسال کرده و از باز کردن و دستکاری آن خودداری کنید. هر چند این موضوع در برندهای معتبر زیاد اتفاق نمی‌افتد اما با توجه به قیمت بالای محصولات همیشه بهتر است از یک گارانتی معتبر استفاده کنید. به همین دلیل به هیچ عنوان خرید پاور بانک ارزان بی‌نام و نشان یا تقلبی را به شما نمی‌کنیم زیرا آسیب‌های بعدی آن برای شما بسیار گران‌تر تمام خواهد شد.

شارژ نکردن پاور بانک

عیب یابی پاور بانک

اکنون که در مورد نگهداری و متداول‌ترن دلایل خرابی و شارژ نشدن پاور بانک بیشتر آگاه شدید، می‌توانیم به عیب یابی پاور بانک بپردازیم.

  • آیا دستگاهی که می‌خواهید شارژ کنید کار می‌کند؟ اگر عمدتا از پاور بانک برای شارژ یک دستگاه استفاده می‌کنید، آن را با یک دستگاه دیگر نیز تست کنید. بدین ترتیب مشخص می‌شود که اشکال از خروجی شارژر همراه است یا دستگاه مقصد در شارژ مشکلی دارد.
  • کابل‌ها را مجدد بررسی کنید: حتما کابل شارژر پاور بانک را روی یک جفت دستگاه دیگر تست کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • سوکت‌های دستگاه چگونه است؟ سوکت USB روی پاور بانک شما باید محکم و ثابت باشد. اگر تکان می‌خورد یا در اتصال کابل به آن مشکل دارید، احتمالا آسیب دیده است. خوشبختانه تعویض سوکت‌های USB هزینه چندانی ندارد.
  • تماس با خدمات مشتریان: اگر دستگاه شما جدید و دارای گارانتی است می‌توانید از خدمات شرکت گارانتی کننده طبق ضمانتی که ارائه داده است استفاده کنید. اگر شرکت ضمانت کننده تشخیص دهد که از دستگاه به روش درستی استفاده شده و آسیب فیزیکی به آن وارد نشده است، آن را تعمیر، بهسازی یا تعویض خواهد کرد.

خرابی پاور بانک

نگهداری پاور بانک

در نظر داشته باشید که هر پاور بانکی سرانجام از کار می‌ایستد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها طول عمر پاور بانک را افزایش دهید. در ادامه به چند روش ساده نگهداری پاور بانک می‌پردازیم:

  • اگر از پاور بانک خود به ندرت استفاده می‌کنید یا برای مدت زیادی استفاده نشده است، توصیه می‌شود که هر سه ماه یکبار آن را به طور کامل شارژ کنید. این کار از آسیب دیدن باتری ناشی از تخلیه شارژ بیش از حد جلوگیری می‌کند.
  • رنج دمای توصیه شده برای پاور بانک حین استفاده بین 0 تا 45 درجه سانتی گراد است، در حالی که دمای ایمن محیط برای نگهداری دستگاه بین 10- تا 45 درجه سلسیوس است. حتما دستگاه‌های دیجیتال نظیر شارژر همراه را در فضای خشک و با تهویه مناسب نگهداری کنید. ممکن است رنج دمای داده شده در برخی پاور بانک‌ها متفاوت باشد؛ برای اطلاع دقیق می‌توانید به دفترچه راهنمای محصول خود مراجعه کنید.
  • از افتادن و ضربه دیدن پاور بانک جلوگیری کنید. ضربات فیزیکی می‌تواند باعث آسیب دیدن اجزای برد PCBA و باتری‌ها شود.
  • زمانی که دستگاهی را با پاور بانک شارژ نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم کابل را از سوکت USB جدا کنید. اتصال همیشه کابل به پورت USB پاور بانک ریسک آسیب به داخل پورت را به همراه دارد.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. شهره مرادی می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید پاور بانک مدلADATA20000دارم که اصلا شارژنمیشه الان سه روزداره شارژ میشه که ۵۷درصد شده و وقتی گوشی میخوام شارژکنم گوشیو بدشارژمیکنه وزود شارژ پاوربانک تموم میشه آیا قابل تعمیرهست وکجا دراصفهان باید ببرم برای تعمیر

    1. وب نویس می گوید

      پاور بانک‌ها هم چرخه عمر دارند اگر مدت زیادی هست که استفاده میشه شاید باطری پاور بانک خراب شده باشه. بهترین کار این هست که دستگاه رو به مرکز خدمات اصلی برند خودتون برای تست بفرستید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.