حالت تاریک برای چشم خوب است یا بد؟

0

در دنیایی که نمایشگرهای دیجیتال همه جا وجود دارند، مهم است که اقداماتی را برای محافظت از چشمان خود انجام دهید، حتی با چیز ساده‌ای مثل حالت تاریک گوشی موبایل خود. اما واقعا حالت تاریک موبایل برای چشم شما بهتر است؟

حالت تاریک به خوبی تابش خیره کننده را قطع و نور آبی را کاهش می‌دهد، که هر دو کار برای محافظت از چشم شما خوب است. با این حال حالت Dark Mode برای همه مناسب نیست و در برخی موارد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتری شود.

در ادامه بیشتر به جزئیات حالت تاریک یا همان Dark Mode می‌پردازیم تا ببینیم چه مزایایی دارد و آیا واقعا برای چشم مفید است یا ضرر دارد؟

حالت تاریک گوشی موبایل
عکس از mobilesyrup

حالت تاریک چیست؟

حالت Dark Mode (یا تم تیره) ویژگی‌ای است که در بسیاری از مدل‌های گوشی هوشمند ارائه می‌شود. حالت تاریک یک طرح رنگ معکوس را نشان می‌دهد، متن و آیکون‌های روشن در یک پس زمینه تیره. معمولا گوشی‌های موبایل به صورت پیش فرض روی حالت روشن قرار دارند، که در آن متن تیره روی یک پس زمینه روشن قرار می‌گیرد.

فعال سازی حالت تاریک از طریق تنظیمات صفحه نمایش گوشی شما در دسترس است و می‌توان آن را روشن یا خاموش کرد. با فعال سازی Dark Mode این حالت در کل رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها اعمال می‌شود.

اگر نمی‌توانید این گزینه را در تنظیمات گوشی خود پیدا کنید، احتمالا نام دیگری دارد یا اینکه سیستم عامل گوشی شما قدیمی است و حالت Dark Mode را ارائه نمی‌دهد.

شاید باور نکنید، اما حالت تاریک در واقع به عنوان یک استاندارد معمول قبل از حالت روشن وجود داشته است. زمانی که کامپیوترهای شخصی برای اولین بار عرضه شدند، مانیتورهای تک رنگ تنها گزینه موجود بودند.

مانیتورها از فسفر استفاده می‌کردند که روی صفحه نمایش کامپیوتر تیره به نظر می‌رسید. وقتی کلیدی روی کیبورد فشار داده می‌شد، الکترون‌ها فسفرها را به رنگ دیگری (اغلب سبز) روشن می‌کردند تا حروف و نمادها را در پس زمینه تاریک ایجاد کنند.

مزایای حالت Dark Mode چیست؟

استفاده از حالت تاریک مزایای زیادی دارد، مانند افزایش طول عمر باطری و کاهش تابش خیره کننده و نور آبی.

باطری بیشتر، شارژ کمتر: استفاده از dark mode می‌تواند عمر باطری شما را تا 30 درصد افزایش دهد، بدین معنی که کمتر نیاز به شارژ گوشی خود خواهید داشت. اگر خواندن در حالت تاریک برای شما دشوار بود می‌توانید در همان حالت معمولی سطح روشنایی گوشی خود را کاهش دهید، این کار نیز عمر باطری را افزایش می‌دهد.

قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند منجر به بروز علائم فشار چشم دیجیتال، شامل خشکی چشم، سردرد و تاری دید شود. اگر چه بیشتر مطالعات این فرضیه را تایید نمی‌کنند، با این حال از نظر علمی ثابت شده است که نور آبی می‌تواند در چرخه خواب اختلال ایجاد کند. بدین معنی که اگر نزدیک به زمان خواب در معرض نور آبی قرار بگیرید، ممکن است داشتن استراحت کافی هنگام خواب مشکل شود.

کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی: تغییر حالت گوشی به حالت تاریک می‌تواند به کاهش تابش نور آبی کمک کند.

بسیاری از گوشی‌ها دارای فیلتر نور آبی نیز هستند. فعال سازی این فیلتر باید از قسمت تنظیمات صفحه نمایش انجام شود و به شما این امکان را می‌دهد تا نور آبی صفحه نمایش گوشی خود را تنظیم کنید. این یک گزینه عالی برای کسانی است که نمی‌توانند در حالت تاریک خوب ببینند، اما در عین می‌خواهند نور آبی صفحه نمایش خود را کاهش دهند. (در بعضی گوشی‌های موبایل حالت Reading Mode این کار را انجام می‌دهد)

اجتناب از تابش خیره کننده صفحه نمایش: اگر از گوشی خود در یک اتاق تاریک استفاده می‌کنید، روشنایی بالای صفحه نمایش آن، با توجه به سطح نامناسب کنتراست بین صفحه نمایش و محیط اطراف، می‌تواند باعث تابش خیره کننده و آزار دهنده‌ای شود. استفاده از حالت تاریک تابش خیره کننده صفحه نمایش را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

اگر ترجیح می‌دهید از حالت تاریک استفاده نکنید، می‌توانید به صورت دستی میزان روشنایی صفحه نمایش را کم کنید یا گزینه تنظیم خودکار روشنایی بر اساس نور محیط را فعال کنید. هر دوی این‌ها تابش خیره کننده صفحه را در محیط تاریک کاهش می‌دهد.

آیا حالت تاریک برای چشم‌ها بهتر است؟

در حالی که حالت Dark Mode مزایای زیادی دارد، اما ممکن است برای چشمان شما بهتر نباشد! استفاده از حالت تاریک در نگاه اول شاید برای چشمان راحت‌تر به نظر برسد. با این حال استفاده از حالت dark mode موجب گشاد شدن مردمک چشم شده که می‌تواند تمرکز روی صفحه را سخت‌تر کند.

چرا گشاد شدن چشم دیدن را سخت می‌کند؟ هنگام گشاد شدن مردمک چشم، وضوح دید شما مقداری کم می‌شود. همچنین انقباض مردمک چشم زیر نور زیاد، بینایی شما را تیزتر می‌کند. درست مانند دوربین عکاسی، دیافراگم کوچکتر عمق فوکوس بیشتری را فراهم می‌کند. به همین دلیل ممکن است برای برخی افراد دیدن جزئیات صفحه در حالت تاریک دشوارتر باشد.

افرادی که نزدیک بینی یا آستیگماتیسم دارند نیز ممکن است هالاسیون (برگرفته از کلمه هاله) را تجربه کنند. هالاسیون زمانی اتفاق می‌افتد که نور از مرز خاصی عبور کرده و ظاهری تیره و مه آلود ایجاد می‌کند.

به عبارت دیگر، حروف سفید ممکن است در یک پس زمینه مشکی تار به نظر برسند که خواندن آن‌ها را دشوار می‌کند، به خصوص اگر چاپ خوب نباشد.

هالاسیون هنگام استفاده از حالت تاریک رایج‌تر و شدیدتر است. بنابراین کسانی که مشکل بینایی دارند احتمالا استفاده از حالت نور کم یا فیلتر نور آبی (reading mode) برای‌شان مناسب‌تر باشد.

اگر مشکل خاص بینایی ندارید و مدت زمان زیادی را روبه‌روی صفحه‌های نمایش دیجیتال نظیر لپ تاپ، گوشی و مانیتور کامپیوتر می‌گذارنید، استفاده از عینک‌های مخصوص دارای فیلتر نور آبی می‌تواند به شما کمک کند. البته اگر مشکل بینایی دارید بهتر است ابتدا به یک چشم پزشک برای معاینه مراجعه کنید.

منبع allaboutvision
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.