شارژ وایرلس چیست و چگونه کار می‌کند

0

شارژ وایرلس تا به حال رابطه نزدیک و درستی با صنعت موبایل نداشته است، تا قبل از این یا نامی از آن برده نمی‌شد یا فقط در وسط توضیحات فنی محصولات جا خوش کرده بود! اما در سال 2015 دیدیم که دنیای تکنولوژی دیجیتال رشد بالایی داشت و یک ادغام مهم بین A4WP و PMA اتفاق افتاد که که تکنولوژی شارژ بی سیم و شارژر وایرلس را جلو برد و موجب پیشرفت آن شد.

شارژ وایرلس سامسونگ

در حال حاضر تنها دو گروه اصلی وجود دارند که دستگاه‌های موبایل از تکنولوژی شارژ وایرلس آن‌ها استفاده می‌کنند. کنسرسیوم انرژی بی‌سیم (Wireless Power Consortium) و اتحادیه AirFuel (همان A4WP و PMA سابق). با این حال، شرکت‌ها و گروه‌های کوچک دیگری نیز وجود دارند که به دنبال ترویج تکنولوژی منحصر به فرد خود هستند.

نبرد برای استاندارد آینده شارژ وایرلس

استاندارد Qi القایی کنسرسیوم Wireless Power به احتمال زیاد برای شما آشناست که طیف وسیعی از اسمارت فون‌ها، لوازم جانبی و گجت‌ها مجهز به آن هستند. استاندارد PMA که الان با AirFuel یکی شده است نیز روی تعدادی از گوشی‌های هوشمند ظاهر شد، همچنین در ایستگاه‌های شارژ برای شرکت‌هایی نظیر استارباکس نیز ارائه شد. هر دوی این استانداردها بر اساس تکنولوژی شارژ القایی هستند، که معمولا محدوده کمی دارند. استاندارد قدیمی A4WP بر اساس تکنولوژی رزونانس (تشدید) بود که این طرح هنوز روی هیچ گوشی هوشمندی ظاهر نشده است.

محصولات بر پایه فناوری القایی و رزونانس از دیدگاه کاربر نهایی مصرف کننده کاملا متفاوت است، با وجود اینکه در اصل از یک مهندسی سیم پیچ برای انتقال قدرت در هوا استفاده می‌کنند.

تکنولوژی شارژ بیسیم

سیم پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که می‌تواند برای تولید یک جریان جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد. این اساس تکنولوژی ترانسفورماتور و هر دو سیستم شارژ القایی و رزونانس است.

تنها تفاوت واقعی بین Qi و PMA فرکانس انتقال و پروتکل اتصال استفاده شده برای ارتباط با دستگاه و کنترل مدیریت انرژی است. شارژ رزونانس کمی متفاوت است و معمولا با تنظیم نوسان به طور دقیق بین گیرنده و فرستند، از فاصله بزرگتر از چند اینچ نیز عمل می‌کند. با این سیستم می‌توان از یک فاصله طولانی‌تر نیز انرژی را انتقال داد که البته انتقال قدرت بهینه‌ای کمتر از شارژ القایی دارد. یکی دیگر از مزایای بزرگ یک طراحی رزونانس این است که انرژی می‌تواند بدون در نظر گرفتن جهت گیری دستگاه‌ها در یک میدان مغناطیسی، به آن‌ها انتقال یابد و هم‌چنین می‌توان از یک سیم پیچ فرستنده به چند دستگاه انرژی را منتقل کرد.

Qi نیز در حال حاضر دارای یک طراحی رزونانس در مشخصات فنی 1.2، برای انتقال قدرت طولانی‌تر تا 2.5 سانتی متر می‌باشد. اما به دلیل اطمینان از سازگاری با فرکانس انتقال Qi موجود، فاکتور Q و محدودیت گرما، در انتقال قدرت روی مسافت‌های طولانی‌تر به عنوان سیستمی که به طور خاص برای این منظور طراحی شده باشد، موثر نیست.

اگرچه Qi ممکن است به دلیل پذیرش اولیه، دارای مزیت باشد. اما AirFuel در حال حاضر در تلاش است تا هر دو تکنولوژی القایی و رزونانس را در قالب یک محصول بگنجاند، که مسلما این اتفاق نظر تولیدکنندگان را نیز به خود جلب خواهد کرد.

ساخت محصولات سازگار با شارژ وایرلس

واضح است، زمانی که یک استاندارد داخل گجت شما قرار بگیرد، جوانب مثبت و منفی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. نقش آفرینان مهم نیمه هادی موبایل، شامل Qualcomm و MediaTek، روی ارائه مدارهای مجتمعی کار کرده‌اند که حداقل یکی از استانداردهای مختلف را پشتیبانی کند. ما در حال حاضر شاهد جنگ تولید محصولات استانداردی هستیم که بیشتر از یک نوع تکنولوژی را پشتیبانی کنند. برای مثال، سامسونگ Galaxy S6 اولین اسمارت فونی است که از هر دو استاندارد Qi و PWA پشتیبانی می‌کند.

شرکت‌های دیگر نیز با همین رویکرد از چند حالت پشتیبانی می‌کنند. NuCurrent پیشگام این مسیر شده و از Qi, PMA و A4WP پشتیبانی می‌کند و اولین شارژر وایرلس 10 وات القایی و رزونانس را معرفی کرد. در CES 2016 از چند شارژر جدید طراحی شده برای گجت‌های پوشیدنی، که از استانداردهای Qi و AirFuel در فرکانس‌های بالا و پایین پشتیبانی می‌کردند، پرده برداری شد.

شارژر وایرلس سامسونگ

چیپ MediaTek MT3188 از سه تکنولوژی پشتیبانی کرده و Texas Instruments نیز طیفی از کنترلرهای فرستنده و گیرنده را مطابق با استانداردهای هر دو گروه طراحی کرده است. شرکت‌های نیمه رسانا NXP, Semtech و IDT و بسیاری دیگر نیز سیم پیچ‌های چند حالته ارائه داده‌اند، بنابراین انتخاب‌های زیادی برای تولیدکنندگان دستگاه‌ها وجود دارد و مسلما در آینده شاهد دستگاه‌های بیشتری خواهیم بود که از چند حالت شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند.

نسل اول از لوازم جانبی، بسیار محدود به ایستگاه‌های شارژ خانگی می‌شد، اما بعد از آن بازار شارژر وایرلس به بسیاری از محصولات حوزه‌های جدید گسترش یافت. خودرو یکی از بخش‌های در حال رشد است و تعدادی از تولیدکنندگان نظیر آئودی و مرسدس در CES 2016 قابلیت شارژ بی‌سیم را ارائه کردند. کنسرسیوم انرژی بی‌سیم (Wireless Power Consortium) علاقه‌ی ویژه‌ای در ایجاد فن آوری خود در فضاهای عمومی و تجاری دارد تا رویا پردازی خود برای آینده دستگاه‌هایی با باطری کوچکتر اما وجود نقاط شارژ کافی در مکان‌های مختلف برای شارژ راحت آن‌ها را به واقعیت تبدیل کند.

شارژ وایرلس در حال گسترده شدن در حوزه‌های مختلف است تا بیش از پیش برای مصرف کنندگان مفید واقع شود. از جمله موارد قابل استفاده می‌توان به هوشمند سازی منازل اشاره کرد؛ به طور مثال برای کنترل روشنایی، درجه حرارت یا انتقال اطلاعات ایستگاه‌های رادیویی مورد علاقه و حتی وضعیت بهینه صندلی به کامپیوتر داخلی خودرو اشاره کرد.

انتقال رادیویی و آینده

در حالی که کنسرسیوم انرژی بیسیم و اتحادیه AirFuel دو گروه بزرگی هستند که می‌خواهند استانداردهای خود را در بازار به پیش ببرند، تعدادی از شرکت‌های کوچکتر نیز با ایده‌های کاملا نو وجود دارند.

در CES 2016 شاهد حضور کمپانی Humavox بودیم که برخلاف طرح‌های مبتنی بر رزونانس یا القایی، بر اساس میدان نزدیک انتقال فرکانس رادیویی کار می‌کند. Humavox به دنبال محدوده مشابه کوتاه مانند استانداردهای وایرلس موجود است، اما به جای سیم پیچ فلزی بزرگ، فناوری این شرکت از یک مدار مجتمع کوچک برای مدیریت انتقال و تبدیل نیرو استفاده می‌کند.

Energous یک شرکت دیگر مبتنی بر فناوری امواج رادیویی است، اما برخلاف Humavox ادعای محدوده بسیار طولانی‌تر از این استاندارد، تا رسیدن به 4.5 متر را دارد. سال گذشته این شرکت اعلام کرد که یک هاب فرستنده نسبتا گران قیمت معرفی کرد که قادر به ارائه قدرت 5.5 وات به وسایل با فاصله 1.5 متر، حدود 3.5 وات در 3 متر و 1 وات در فاصله 4.5 متری است. این محدوده عملکردی بالا یک مزیت برای این سیستم به شمار می‌آید، اما در محدوده بسته هنوز نسبتا رقابت با شارژرهای موجود است.

شما مطمئنا می‌توانید تعدادی از گجت‌های خانه خود را با هاب Energeous شارژ کنید، از طرف دیگر نوید بخش طراحی برای محیط‌های تجاری است که با چند هاب بتوان کل یک دفتر کار را با انرژی وایرلس پوشش داد. متاسفانه هزینه راه اندازی نسبتا بالا و عدم پشتیبانی دستگاه مصرف کننده، رشد سیستم را کند کرده است. برای کمک به چیزهای در حال حرکت، این شرکت یک فرم کوچک IC شارژ RF با قیمت پایین‌تر را در CES 2016 معرفی کرد که برای محصولا پوشیدنی کم قدرت طراحی شده است. این تکنولوژی هنوز به رنج 6 اینچی خود می‌بالد و می‌تواند با داک شارژ ارزان‌تر و کوچکتر برای گجت‌های شما هماهنگ شود.

اگر انتخاب‌ها کافی نیستند، می‌توانید از فراصوت هم برای انتقال انرژی بین وسایل استفاده کنید. UBeam یک استاندارد بر پایه این انتقال فرکانس پایین است و به امکان شارژ چند دستگاه در رنج تا 4 متر و با قدرت 1.5 وات خود می‌بالد! متاسفانه توان خروجی و هدر رفت گرمای آن کاملا مطابق با تصورهای دیگر در بازار نیست و تکنولوژی آن نیازمند خط دید بین دستگاه‌ها به منظور انتقال خوب انرژی است.

شارژ وایرلس گوشی موبایل

راهنمای خرید شارژر وایرلس

ورود تکنولوژی شارژ بی‌سیم به دنیای موبایل انقلابی بود که امروز در حال تکمیل شدن ابعاد آن است. به کمک این تکنولوژی بدون هیچ زحمتی و بی‌هیچ اتصال سیمی می‌تواند گوشی موبایل خود را شارژ کرد. شاید ده سال پیش که سیل تلفن‌های همراه به بازار روانه شد، شارژ وایرلس یک رویای بسیار دور به نظر می‌رسید، اما امروز در حال تبدیل شدن به یک قابلیت اصلی گوشی‌های موبایل است.

سازگاری دستگاه

بسیاری از برندهای تلفن همراه دارای شارژر وایرلس مختص به خود هستند، اما از آن‌ها می‌توان برای گوشی‌های دیگر نیز استفاده کرد. به عنوان مثال از شارژر بی سیم نکسوس می‌توان برای هر گوشی دارای استاندارد Qi استفاده کرد. قبل از خرید شارژر وایرلس مطمئن شوید که دستگاه‌های شما با شارژر سازگار باشند. شارژر را هم از نظر فنی و هم از نظر ابعادی برای قرار گرفتن درست گوشی روی آن بررسی کنید.

قابلیت استفاده

برخی از شارژرهای وایرلس دارای قابلیت‌های جنبی نظیر اسپیکر بلوتوث و پاور بانک نیز هستند که برای سفر می‌تواند کاربردی باشد. برخی از آن‌ها نیز دارای پد با شیب خاصی هستند که گوشی یا تبلت در حالتی قرار می‌گیرند تا استفاده از آن‌ها روی میز راحت‌تر باشد. برخی نیز دارای هاب USB 3.0 و چند پورت شارژر USB هستند که گزینه‌ی مناسبی برای استفاده روی میزهای کار امروزی هستند. پس بهتر است با توجه به نیاز و استفاده خود شارژر بی سیم مد نظرتان را تهیه کنید.

دوام و ماندگاری

برخی از شارژرهای بی سیم بسیار سبک وزن هستند که به پرتابل بودن آن‌ها کمک می‌کند، اما در عین حال به خاطر سبکی زیاد ممکن است هنگام گذاشتن دستگاه روی آن‌ها میل به حرکت کردن داشته و شکننده نیز باشند. شارژری انتخاب کنید که مستحکم بوده و از مواد اولیه با کیفیت بالا ساخته شده باشد. هم‌چنین سطح پد شارژر باید از لیز خوردن دستگاه جلوگیری کرده و زیر پایه دستگاه نیز به نوعی باشد که از سر خوردن خود شارژر جلوگیری شود.

مشخصات فنی

مشخصات فنی بسیار مهم است و نقش اصلی را در زمان شارژ و توان مورد نیاز ورودی و خروجی بازی می‌کند. برخی از شارژرها توانایی شارژ دستگاه‌های بیشتری را در مدت رمان کوتاه دارند و برخی نیازمند کابل برق یا آداپتور خاصی هستند. هم‌چنین همان طور که قبلا گفته شد دو استاندارد مختلف شارژ وایرلس وجود دارد: PMA (Power Matters Alliance) و Qi. توجه داشته باشید که دستگاه‌های PMA از Qi پشتیبانی نمی‌کنند و بالعکس.

حرف آخر

در اینجا با فناوری‌های خوش آتیه‌ای آشنا شدیم، اما هنوز یک سوال بزرگ در مورد فناوری شارژ وایرلس وجود دارد: چرا باید مصرف کنندگان با توجه به راحتی استفاده از کابل USB آن را انتخاب کنند؟ واقعا پاسخ به این پرسش سخت است، اما سهولت استفاده و پشتیبانی گجت‌ها در همه جا، نیازمند ایستگاه‌های شارژ خواهد بود.

با وجود اینکه در حال حاضر شارژر وایرلس هنوز یک تکنولوژی مهم در بازار به شمار می‌آید. شاید برخی از پیشرفت‌ها و ایده‌های محصولات جدید که در حال توسعه هستند، فناوری شارژ وایرلس را به مسیر اصلی سوق دهند.

خرید شارژر وایرلس

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.