راهنمای خرید پاور بانک عالی

1

دستگاه‌های موبایل نظیر اسمارت فون و تبلت زندگی ما را ساده‌تر کرده‌اند. البته این مورد تا زمانی است که دستگاه شما شارژ داشته باشد. در این مطلب به نکات راهنمای خرید پاور بانک اشاره می‌کنیم که با آن هر جایی بدون پریز برق می‌توانید شارژ داشته باشید.

شارژ در هر مکان

یک شارژر همراه یا پاور بانک سبک که بتوانید آن را هر جایی با خود همراه داشته باشید راهکاری است تا دستگاه شما همیشه شارژ داشته باشد. پاور بانک نام‌های مختلفی دارد اما همگی یک کار انجام می‌دهند. از جمله اسامی متفاوت آن می‌توان به بسته باطری Battery Pack، شارژر پرتابل یا همراه، بانک نیرو Fuel Bank، سلول برق جیبی Pocket Power Cell و دستگاه شارژ پشتیبان اشاره کرد.

راهنمای خرید پاور بانک عالی

راهنمای خرید بهترین پاور بانک

همه ما می‌دانیم پاور بانک چیست و چگونه کار می‌کند. به راحتی می‌توانید آن را در خانه شارژ کنید و در جیب یا کیف همراه خود داشته باشید تا در زمان نیاز به شارژ از آن استفاده کنید. با همراه داشتن یک پاور بانک دیگر نگرانی شارژ کم باطری نخواهید داشت.

پاور بانک‌ها در اندازه و شکل‌های مختلفی تولید می‌شود. اندازه‌های کوچکتر با جا گرفتن در جیب برای شارژ ضروری اسمارت فون و ابعاد بزرگتر برای شارژ چندباره گوشی یا شارژ دستگاه‌های بزرگتر نظیر تبلت. شارژرهای پرتابل بزرگ‌تر معمولا دارای چند خروجی هستند که امکان شارژ چند دستگاه به صورت همزمان را دارند.

خرید پاور بانک iPhone

سایز و توان

برای خرید پاور بانک عالی نیاز به توجه به نکاتی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. قطعا ملاک انتخاب یک پاور بانک فقط این نیست که در جیب یا کیف دستی شما جا شود. اندازه پاور بانک رابطه مستقیمی با پک باطری داخلی آن دارد. اکثر باطری‌ها دارای عددی هستند که میزان mAh یا همان میلی آمپر ساعت milliamp-hours را نشان می‌دهد.

پاور بانک‌های معمول از 2000mAh تا 10,000mAh و حتی 20,000mAh را شامل می‌شوند، (البته ظرفیت‌های بالاتر نیز وجود دارد که استفاده کمتری دارد). عدد بزرگتر به معنی توان بیشتر است، بدین معنی که اسمارت فون شما را دفعات بیشتری شارژ می‌کنند یا قابلیت شارژ دستگاه‌هایی نظیر تبلت را دارد که انرژی بیشتری نیاز دارند.

در زمان خرید پاور بانک باید ظرفیت باطری گوشی موبایل، تبلت یا سایر دستگاه‌های مورد نظرتان را در نظر بگیرید تا ظرفیت مناسبی را خریداری کنید. البته برای محاسبه دقیق‌تر باید مقداری را نیز با توجه به راندمان شارژر همراه برای تخلیه شارژ در نظر بگیرید. برای مثال در عکس بالا میزان تقریبی شارژ گوشی iPhone 7 با سیستم iOS 10 در سه ظرفیت مختلف نشان داده شده است.

باطری شارژر پرتابل

معمولا در انتخاب پاور بانک، ظرفیت باطری موبایل یا تبلت در نظر گرفته می‌شود، در حالی که اکثر پاور بانک‌ها هر دستگاهی که از طریق USB شارژ شود، نظیر دوربین GoPro، هدست و اسپیکر بلوتوث را شارژ می‌کنند. دستگاه‌های بزرگتر انرژی بیشتری می‌کشند و به باطری بزرگتری نیاز دارند. در نتیجه برای شارژ کامل آن‌ها نیاز به mAh بیشتری است.

نکته اول راهنمای خرید پاور بانک: ظرفیت شارژر پرتابل را بر اساس نیاز دستگاه‌های خود و تعداد شارژ مد نظرتان انتخاب کنید.

 قدرت خروجی

برای اطمینان از شارژ سریع موبایل یا تبلت باید به توان خروجی پاور بانک توجه کنید. از لحاظ فنی پورت استاندارد USB روی پاور بانک با هر کابل USB استانداردی سازگار است. بدین ترتیب علاوه بر قدرت خروجی پاور بانک، کابل مورد استفاده برای شارژ نیز می‌تواند در سرعت شارژ تاثیرگذار باشد، علاوه بر این برخی از پاور بانک‌ها دارای پورت شارژ سریع QC نیز هستند که در صورت سازگاری گوشی یا تبلت با شارژ سریع کوالکام سرعت شارژ بسیار بیشتر از حالت معمول خواهد بود.

در جدول زیر سرعت شارژ در حالت معمول برای یک دستگاه توضیح داده شده است. (برای نمایش بزرگتر روی عکس کلیک کنید)

شارژ یک دستگاه

در جدول زیر سرعت شارژ در حالت عادی برای دو دستگاه به صورت همزمان شرح داده شده است. (برای نمایش بزرگ‌تر روی عکس کلیک کنید)

شارژ دو دستگاه

میزان Shared Power در جدول، ترکیب توان موجود روی چند پورت پاور بانک است و با مجموع خروجی Total Power فرق دارد.

بهترین پاور بانک

نکته دوم راهنمای خرید پاور بانک: در صورتی که سرعت شارژ برای شما اهمیت دارد حتما به خروجی پاور بانک دقت کنید تا سریع‌ترین شارژ ممکن را داشته باشید.

تعداد پورت خروجی USB

پاور بانک‌های با ظرفیت بالاتر اغلب بیشتر از یک پورت خروجی شارژر USB دارند، چون وقتی ظرفیت داخلی بالاست امکان اشتراک توان نیز قاعدتا وجود دارد. این قابلیت می‌تواند برای شارژ همزمان دو دستگاه مفید باشد. برای مثال در کنار شارژ گوشی خودتان، گوشی دوست‌تان نیز شارژ شود یا در کنار گوشی موبایل دستگاه دیگری نظیر تبلت، هدست بلوتوث یا MP3 Player شما نیز شارژ شود. برخی از شارژرهای پرتابل دارای 3 خروجی شارژ نیز هستند.

کابل پاور بانک

نکته سوم راهنمای خرید پاور بانک: در صورتی که نیاز به شارژ همزمان چند دستگاه در آینده نزدیک دارید، بهتر است پاور بانکی حداقل با دو خروجی خریداری کنید.

کابل پاور بانک

همان طور که قبلا گفتیم کیفیت کابل در سرعت شارژ تاثیرگذار است. هم‌چنین کابل با کیفیت بالا از دستگاه شما در برابر گرم شدن بیش از حد و شک نوسانی برق (Power Surge) محافظت می‌کند.

هر پاور بانکی نیاز به شارژ دارد که معمولا از طریق یک کابل micro USB استاندارد انجام می‌شود. برای این کار پورت ورودی micro USB با کابل به یک شارژر دیواری یا پورت شارژ USB وصل می‌شود. پس استفاده از یک کابل استاندارد مناسب هم برای شارژ کردن و هم شارژ شدن باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی پاور بانک‌های جدید پورت USB Type C نیز به عنوان ورودی/خروجی در نظر گرفته شده است.

اکثر شارژرهای پرتابل دارای یک کابل USB جداشونده برای شارژ هستند که نقشی دوکاره دارد؛ هم شارژ پاور بانک و هم شارژ دستگاه‌های موبایل. برخی از پاور بانک‌ها نیز علاوه بر کابل micro USB دارای یک کابل USB C یا Lightning نیز هستند که برای گوشی‌های جدید اندرویدی و آیفون استفاده می‌شوند. در صورتی که نیاز به کابل بلندتر یا مدل دیگری دارید سعی کنید حتما از کابل با کیفیت استفاده کنید تا شارژی مطمئن و سریع داشته باشید.

چراغ LED پاور بانک

نکته سوم راهنمای خرید پاور بانک: در کنار خرید یک پاور بانک خوب خرید و استفاده از یک کابل خوب را هم برای ایمنی و سرعت شارژ بهتر در نظر بگیرید.

شارژ پاور بانک

متاسفانه پاور بانکی اختراع نشده است که به صورت جادویی خودش را زمانی که خالی است شارژ کند! البته شارژ پاور بانک بسیار ساده است.

برای شارژ پاور بانک کافیست کابل را به ورودی micro USB آن متصل کرده و سر دیگر کابل را به یک شارژ دیواری یا یک پورت شارژ استاندارد USB وصل کنید.

رنج شدت جریان ورودی شارژرهای پرتابل از 1 آمپر تا 2.4Amps است. بدیهی است که رنج ورودی بالاتر موجب شارژ شدن سریع‌تر پاور بانک می‌شود. اکثر شارژرهای دیواری قابلیت ارائه شدت جریان تا 2.4Amps را دارند، اما زمان خرید یا استفاده از شارژر دیواری خروجی آن را بررسی کنید، به خصوص اگر سرعت شارژ برای‌تان مهم است، زیرا مدت زمان شارژ با یک شارژر 1 آمپر ممکن است دو برابر طول بکشد.

اکثر پاور بانک‌ها دارای چراغ‌های LED نشانگر میزان شارژ داخلی هستند که به کاربر میزان تقریبی شارژ باقیمانده را نشان می‌دهند.

محافظت پاور بانک

نکته چهارم راهنمای خرید پاور بانک: استفاده از یک شارژر USB مناسب برای شارژ پاور بانک برای ایمنی و هم‌چنین سرعت شارژ بیشتر در نظر داشته باشید.

گارانتی و ضمانت

برخی از پاور بانک‌ها (برندهای معتبر جهانی) با دقت طراحی و تست شده‌اند تا آرامش کاملی را در اختیار کاربر قرار دهند و این اصل با ضمانت‌های قوی از طرف تولید کننده حمایت می‌شود. برخی ضمانت‌ها علاوه بر حفاظت از پاور بانک، شامل دستگاه‌های متصل بدان نظیر موبایل و تبلت نیز می‌شود.

ممکن است برخی از شارژرهای پرتابل چنین آرامشی را به کاربر منتقل نکنند. انتخاب محصولات ارزان قیمت یا تقلبی می‌تواند برای شما گران تمام شود و حتی خطرناک باشد! در ادامه نکاتی را برای پیشگیری از خریدهای اشتباه ذکر می‌کنیم.

ثبت محصول) اکثر پاور بانک‌های برندهای معتبر امکان ثبت و رهگیری از طریق شماره سریال درج شده روی خود را دارند. این ویژگی در پاور بانک‌های تقلبی به هیچ عنوان وجود ندارد.

بررسی گارانتی) هنگام خرید به تاریخ شروع گارانتی حتما توجه کنید. در ایران پاور بانک‌ها معمولا دارای 12 ماه گارانتی هستند و در صورت خرید از نمایندگی رسمی از تاریخ خرید گارانتی محصول شروع می‌شود. (تتیس مارکت گارانتی پاور بانک را از تاریخ خرید محاسبه می‌کند)

ضمانت جانبی) این مورد متاسفانه در ایران ارائه نمی‌شود و مربوط به ضمانت تعمیر یا تعویض دستگاه آسیب دیده احتمالی متصل به پاور بانک هست (در صورت اتصال درست و مطابق دستور العمل تولید کننده). معمولا این ضمانت جانبی را به عنوان بیمه نیز در کاتالوگ محصولات معرفی می‌کنند که مبالغ مختلفی مثلا تا 1000 دلار یا حتی بالاتر را شامل می‌شود. این مبلغ بیمه برای تحت پوشش قرار دادن دستگاه‌های متصل شده به پاور بانک نظیر موبایل و تبلت است. هر چند این مورد در ایران ارائه نمی‌شود اما وجود این اعتبار روی محصول نشان از اعتماد تولید کننده به ایمنی محصولات خود دارد.

کیفیت پاور بانک

نکته پنجم راهنمای خرید پاور بانک: به گارانتی پاور بانک در زمان خرید توجه کنید تا از یک شرکت معتبر (قابل پیگیری) و ترجیحا نمایندگی رسمی آن برند در ایران باشد.

کیفیت و ایمنی پاور بانک

ایمنی و کیفیت شارژر همراه را می‌توان مهم‌ترین نکته هنگام خرید دانست، زیرا شما با آن می‌خواهید دستگاه‌های ارزشمند خود را شارژ کنید، پس تضمین کیفیت دوام محصول و آرامش ذهنی شما را به همراه خواهد داشت. آزمایش‌های بسیار دقیق و بررسی کامل عملکرد محصول اگر چه برای تولید کننده هزینه داشته و زمان‌بر است اما موجب دوام و ایمنی بیشتر محصول نهایی می‌شود.

یک پاور بانک ایمن و باکیفیت باید تحت آزمایش‌های زیر قرار گرفته باشد.

بهره‌وری) شارژرهای همراه کارآمدتر دارای دمای عملیاتی پایین‌تری هستند که موجب اتلاف انرژی کمتر و در نتیجه افزایش طول عمرشان می‌شوند. عددی در مشخصات شارژر همراه با عنوان نرخ راندمان یا بهره‌وری Efficiency درج شده که در مدل‌های معتبر این نرخ بالای 85 درصد است.

محافظت شدت جریان زیاد) سیستم محافظ OCP از پاور بانک و هم‌چنین دستگاه متصل به آن در برابر افزایش بیش از حد شدت جریان ورودی و خروجی و آسیب رسیدن به مدارهای دقیق داخلی محافظت می‌کند.

محافظت ولتاژ زیاد) سیستم محافظ OVP از شارژر همراه و دستگاه متصل به آن در برابر افزایش ولتاژ ورودی و خروجی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها محافظت می‌کند.

محافظت شارژ و تخلیه شارژ زیاد) یک پاور بانک با عملکرد بالا نباید بیش از حد شارژ یا به طور کامل تخلیه شود تا بیشترین طول عمر را داشته باشد. برخی از پاور بانک‌ها مرتب وضعیت شارژ را بررسی می‌کنند تا از Over Charge و Over Discharge جلوگیری کنند.

تست گرما در دمای بالا) در حالی که استفاده از پاور بانک در دمای بسیار بالا هیچ جا توصیه نمی‌شود، اما عدم تحمل پاور بانک در برابر دمای بالا و نداشتن سیستم حفاظتی در این مورد می‌تواند نشانه‌ی مهمی از ضعیف بودن طراحی و ساختار آن باشد. باطری‌هایی که چنین آزمایش‌های دقیقی را پاس کرده‌اند، دوام، اطمینان، ایمنی و عملکرد بالاتری خواهند داشت.

نکته ششم راهنمای خرید پاور بانک: حتما به ویژگی‌های حفاظتی پاور بانک، برای حفاظت از خود دستگاه و دستگاه‌های متصل به آن، در زمان خرید توجه داشته باشید.

گواهی استاندارد

یکی دیگر از ویژگی‌های یک پاور بانک خوب، دارا بودن گواهی استاندارد بین المللی معتبر است. لوگوی این گواهینامه‌ها معمولا روی بسته بندی محصول دیده می‌شوند که نشان از پاس شدن مقررات استاندارد صنعتی لازم در تولید محصول را دارند. در مورد گواهینامه استاندارد CE تقلبی قبلا توضیح داده‌ایم که نشان باید دقیقا مطابق شکل زیر باشد و حروف CE به هم چسبیده نباشند. هم‌چنین گواهی RoHS نیز نشانگر توجه به استانداردهای زیست محیطی در تولید محصول را دارد.

پاور بانک استاندارد

نکته هفتم راهنمای خرید پاور بانک: گواهینامه‌های استاندارد بین المللی نشان از کیفیت صادراتی محصول به بازار کشورهای پیشرفته داشته و قطعا شارژهای پرتابل دارنده این گواهی‌ها مطمئن‌تر خواهند بود.

ویژگی‌های کلیدی

در حالی که بسیاری از پاور بانک‌ها ممکن است یکسان به نظر برسند، اما زمانی که حرف از ایمنی می‌آید چیزی مشابه تصویر زیر در ساخت آن‌ها به کار رفته است. توصیه می‌کنیم مقاله قدیمی را که در مورد تشخیص پاور بانک تقلبی نوشته‌ایم مطالعه کنید.

قطعات داخلی بهترین پاور بانک

خرید پاور بانک

نکات راهنمای خرید پاور بانک

در مقاله راهنمای خرید پاور بانک از واژگانی استفاده شد که ممکن است برای بعضی از خوانندگان نامفهوم باشد (هر چند که اکثریت از آن‌ها اطلاع دارند). در ادامه به تعریف و معنی این واژگان می‌پردازیم.

mAh – واژه mAh مخفف Milliamp Hours است و ظرفیت ذخیره سازی انرژی را اندازه گیری می‌کند. این مقدار بر اساس طول مدت زمانی است که انرژی یک باطری به طور مداوم تا پایان آن کشیده می‌شود. برای مثال یک باطری 2000mAh می‌تواند برای 20 ساعت دستگاهی که 100mAh انرژی می‌کشد را تامین کند.

Amps – این واژه کوتاه شده Ampere است. آمپر یک واحد جریان است و نه واحد شارژ. این میزان توصیف شدت جریان ثابت و میانگین است که از طریق مدار عبور می‌کند.

Shared vs. Total – پاور بانک‌های مشترک Shared جایی که نیاز است انرژی را فراهم می‌کند. برای مثال یک شارژ همراه 2 پورت 1.7A دارد (3.4A اشتراکی) که دو اسمارت فون در 1.2A به صورت همزمان یا یک تبلت در 2.4A را شارژ می‌کند. برخی از پاور بانک‌های چند پورت روی هر پورت یک خروجی ثابت دارند، برای مثال 2 پورت 1.2A (جمع 2.4A) که دو اسمارت فون را همزمان در 1.2A شارژ می‌کند. این چیزی است که به عنوان مجموع توان Total بدان اشاره می‌شود.

اسمارت فون Smartphone – یک گوشی موبایل با سیستم عامل پیشرفته که دسترسی به اینترنت، صفحه نمایش لمسی و دوربین داشته و هم‌چنین قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های مختلف را دارد. به نظر نیازی به توضیح نبود!

تبلت Tablet – یک کامپیوتر موبایلی قابل حمل با صفحه نمایش لمسی که ابعاد بزرگتری نسبت به اسمارت فون داشته و در برخی مدل‌ها امکان اتصال کیبورد به آن نیز وجود دارد.

پورت USB – کوتاه شده Universal Serial Bus است. پورت USB برای اتصال بین دستگاه‌ها برای انتقال دیتا و انرژی با یک کانکتور استاندارد طراحی شده است.

Standard USB یا USB-A – رایج‌ترین پورت USB که با عنوان USB-A نیز شناخته می‌شود. این نوع اغلب برای کامپیوتر، شارژر دیواری، شارژر فندکی و بسیاری از وسایل دیگر مناسب است.

Micro-USB – میکرو USB یک کانکتور USB کوچکتر از USB-A است و اغلب روی دستگاه‌های کوچکتر استفاده می‌شود، نظیر اسمارت فون اندرویدی، دوربین دیجیتال، پورت ورودی پاور بانک، تبلت و سایر دستگاه‌های مشابه.

USB-C یا Type-C – پورت USB Type C نوع جدیدی از کانکتورهای USB است که از نسخه‌های قدیمی کوچک‌تر، سریع‌تر و کاربر پسندتر است. USB-C از طرف رهبران صنعت پشتیبانی گسترده‌ای دارد، به این معنی که در آینده جایگزین تمام انواع مدل‌های USB خواهد شد.

Lightning – کانکتوری است که به وسیله‌ی Apple توسعه یافته و جایگزین کانکتور 30 پین شده است. از این کانکتور در تمام دستگاه‌های iPhone, iPod, iPad از زمان عرضه iPhone 5, iPod Touch (5th generation), iPad 4th generation استفاده می‌شود.

شارژ بهینه Optimal Charging – سریع‌ترین روند شارژ ممکن برای یک دستگاه، شارژ بهینه است. دستگاه‌های بزرگتر به توان بیشتری نیاز دارند، بنابراین یک شارژر با خروجی محدود شده ممکن است قدرت شارژ دستگاه را داشته باشد اما نیازمند زمان بیشتری برای شارژ کامل خواهد بود.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حمید می گوید

    خیلی ممنون. مطلب کامل و جامعی برای انتخاب پاور بانک بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.