استفاده از یک شارژر برای چند دستگاه ایمن است؟

1

امروزه تمامی گوشی‌ها و تبلت‌ها دارای یک کابل USB هستند که برای شارژ کردن آن‌ها از طریق شارژر دیواری موبایل عرضه شده همراه دستگاه و انتقال دیتا و شارژ از طریق کامپیوتر استفاده می‌شود. استفاده از شارژر USB برای گجت‌ها به خودی خود کار بسیار مفیدی است، زیرا کاربران را از شر انواع شارژر با سری و اشکال مختلف راحت کرد. اما با توجه به شارژ شدن دستگاه‌ها از طریق USB، استفاده از یک شارژر برای چند گوشی و تبلت یا دستگاه‌های دیگر ایمن است؟

یک شارژر برای چند گوشی مشکلی دارد؟

خانه‌ای را در نظر بگیرید که در آن 5 گجت شامل 3 تلفن همراه و 2 تبلت وجود دارد که با شارژرهای USB شارژ می‌شوند. چهارتای آن‌ها یک کانکتور مشابه micro USB دارند در حالی که گوشی آیفون دارای کانکتور لایتنینگ است (یا مثلا گوشی Note 3 که دارای کانکتور USB 3.0 است). معمولا همه دستگاه‌ها با هم نیاز به شارژ نخواهند داشت، اما شاید ترجیح بدهید از دو شارژر USB دیواری همیشه برای شارژ کردن تبلت و گوشی خود استفاده کنید. هم‌چنین گاهی اوقات شارژ را از طریق پاور بانک یا پورت USB کامپیوتر انجام خواهید داد.

حال نگرانی اصلی اینجاست که آیا شارژرها اساسا قابل تعویض هستند و استفاده از شارژرهای دیگر آسیبی به مدار و باطری دستگاه در دراز مدت وارد نمی‌کنند؟

یک شارژر چند گوشی و تبلت

راه حل چیست؟

ابتدا به آسیب‌های احتمالی که ممکن است نادانسته به دلیل شارژ نامناسب به دستگاه وارد شود اشاره می‌کنیم:

  • ضعیف شدن عملکرد باطری در دراز مدت به دلیل شارژ نامناسب.
  • شارژ بسیار کند (جریان پایین) که ممکن است چند ساعت شارژ باطری طول بکشد.
  • شارژ بسیار سریع (جریان بالا) که ممکن است روی مدارها و حتی تاچ اسکرین گوشی تاثیر منفی بگذارد.
  • گرم شدن بیش از حد باطری که باعث زود خراب شدن آن می‌شود.
  • در بدترین حالت آسیب دیدن مدارات دستگاه به دلیل جریان نامناسب.

جریان بیش از حد (استفاده از شارژر 2 آمپر برای گوشی موبایل که برای 0.8 یا 1 آمپر طراحی شده است) ممکن است منجر به گرم شدن، آسیب دیدگی مدارها یا عملکرد بد به دلیل شارژ ساکن ایجاد شده شود.

جریان بسیار کم (استفاده از یک شارژر 1 آمپر برای تبلت با جریان ورودی 2 آمپر) آسیب کمتری به دستگاه می‌رساند، اما کند شدن چرخه شارژ ممکن است به عملکرد و سطح شارژ باطری در دراز مدت آسیب برساند.

استفاده از شارژر استاندارد دستگاه

این روش ساده‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات ذکر شده است. سعی کنید هر دستگاه را با شارژر خود آن شارژ کنید. با این کار ممکن است یک سری کابل و شارژر همیشه اطراف خود داشته باشید، اما برای عمر طولانی‌تر و عملکرد ایمن گجت‌تان بهتر است.

شدت جریان دستگاه‌ها به خاطر سپارید

راه دیگر این است که شدت جریان استاندارد مورد نیاز همه دستگاه‌های خود را به یاد داشته باشید و از دو شارژر برای همه آن‌ها استفاده کنید. برای تبلت‌ها که با جریان 2 آمپر شارژ می‌شوند، از شارژر 2A و برای گوشی‌های موبایل که با جریان 0.8 یا 1 آمپر شارژ می‌شوند، می‌توانید از شارژر 0.8A استفاده کنید (جریان پایین‌تر برای ایمنی بیشتر).

با این روش دستگاهی که نیاز به جریان بیشتر و شارژ سریع‌تر دارد، سریع‌تر شارژ شده و دستگاه با نیاز کمتر آهسته‌تر شارژ می‌شود و شلوغی و به هم ریختگی شارژر و کابل نیز نخواهید داشت.

استفاده از شارژر جریان پایین برای همه دستگاه‌ها (توصیه نمی‌شود)

اگر می‌خواهید از یک شارژر برای همه دستگاه‌های خود استفاده کنید، بهتر است شارژر با شدت جریان پایین (آمپر کمتر) را انتخاب کنید. البته ما این کار را توصیه نمی‌کنیم، مگر اینکه شدت جریان دستگاه‌ها یکسان (یا بسیار نزدیک به هم) باشد. بدین ترتیب با استفاده از یک شارژر با شدت جریان پایین آسیب کمتری، نسبت به استفاده از شارژر سریع برای همه، به دستگاه شما وارد می‌شود.

یک اصل را به یاد داشته باشید که دستگاه‌های با شدت جریان پایین را با شارژر شدت جریان بالا شارژ نکنید، زیرا این کار می‌تواند موجب کاهش عملکرد و قابلیت باطری شود.

البته می‌توانید از شارژر چند پورت که شدت جریان مختلفی روی هر پورت خود دارد نیز استفاده کنید. برای مثال یک شارژر 2 پورت که یک پورت آن دارای جریان 1 آمپر و پورت دیگر جریان 2.1 آمپر دارد، برای انواع گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل استفاده است.

استفاده از شارژر هوشمند (توصیه شده)

اما با توجه به پیشرفت روزافزون گوشی‌های هوشمند و پشتیبانی بسیاری از آن‌ها از شدت جریان بالاتر برای شارژ سریع‌تر، شارژر هوشمند یک راهکار مناسب برای استفاده از یک شارژر برای چند گوشی و تبلت به شمار می‌آید. به تازگی شارژرهایی به بازار عرضه شده که دارای ویژگی کاربردی شناسایی خودکار شدت جریان مورد نیاز دستگاه برای شارژ هستند. با این ویژگی دیگر نیازی به نگرانی عدم تطابق شدت جریان شارژر با گوشی موبایل یا تبلت نیست. این ویژگی هوشمند در شارژر رومیزی و دیواری، کاربر را از داشتن چند شارژر برای دستگاه‌های مختلف بی‌نیاز کرده و شارژی ایمن و آسوده را برای وی به ارمغان می‌آورد.

همان طور که قبلا نیز توجه به برند و داشتن استانداردهای لازم برای خرید شارژر گوشزد شده بود، در مورد شارژر هوشمند این مسئله با توجه به حساسیت دستگاه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

خرید شارژر چند کاره

اصول ذکر شده در این مطلب را می‌توانید در استفاده از شارژر فندکی نیز به کار بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. vs می گوید

    به دوستانی که تمایل دارن شارژرشون رو از نظر جریان تست کنن پیشنهاد میکنم یک usb detector بگیرن و همچنین برنامه accubattery رو روی گوشی نصب کنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.