روش نگهداری شکلات در منزل

1

نگهداری شکلات یکی از مشکلات دوستداران این خوردنی خوشمزه در منزل و به ویژه در فصل تابستان است. در این مطلب قصد داریم به چند روش برای تازه نگه داشتن شکلات بپردازیم.

روش نگهداری شکلات در منزل

شاید این خوردنی خوشمزه در بسیاری از خانه به مرحله نگهداری نرسد! اما هر کسی که عاشق شکلات باشد حداقل یکبار به این موضوع توجه کرده است که بهترین راه نگهداری شکلات چیست؟ برای یک عاشق شکلات هیچ چیز بدتر از مشاهده یک شکلات تخته‌ای فراموش شده در یخچال که رنگ آن سفید شده نیست. در ادامه به نحوه نگهداری شکلات اشاره می‌کنیم.

بهترین روش نگهداری شکلات چیست؟

می‌توان گفت سه عنصر اصلی در نگهداری خوب و تازه نگه داشتن شکلات؛ دما، نور و زمان است.

شکلات را در مکان سرد نگهداری کنید. هدف این است که شکلات تخته‌ای و چیپسی را در یک مکان خنک، خشک و دور از گرما و رطوبت زیاد نگهداری کنید. کمد و انباری‌ها برای این کار مناسب هستند. البته شلف و قفسه‌های روباز برای نگهداری چندان مناسب نیستند. دمای مناسب برای نگهداری شکلات حدود 18 تا 20 درجه سانتی گراد است. همان طور که می‌دانید گرمای زیاد باعث آب شدن شکلات می‌شود و از آن طرف سرمای شدید هم می‌تواند بافت و طعم شکلات را تغییر دهد. وقتی شکلات در دمای ثابت زیر 21 (ایده‌آل 18-20) و رطوبت کمتر از 55٪ نگهداری شود، امولسیون مواد جامد کاکائو و کره کاکائو برای ماه‌ها پایدار خواهد ماند.

شکلات را دور از نور و جریان هوا نگهدارید. نور و اکسیژن می‌تواند به بافت و طعم شکلات آسیب برساند، به خصوص شکلات‌هایی که دارای کاکائوی کمتری هستند، مثل شکلات سفید و شیری. برای محافظت از شکلات در برابر عناصری که به آن آسیب می‌رساند، آن را برای جلوگیری از برخورد نور بسته بندی کرده و در ظروف غیرقابل نفوذ در برابر هوا قرار دهید.

شکلات را سریع مصرف کنید! شاید به نحوی پاک کردن صورت مسئله باشد! اما شکلات تازه‌تر طعم بهتری دارد. بنابراین بهتر است شکلات را در مقادیری که سریع‌تر مصرف می‌شود خریداری کنید.

نگهداری شکلات تخته ای

ماندگاری شکلات چقدر است؟

ماندگاری شکلات بسته به نوع شکلات، درصد کاکائو و سایر مواد تشکیل دهنده آن (مانند کارامل) متفاوت است. معمولا روی بسته بندی شکلات نکات و زمان نگهداری درج شده است اما به طور کلی می‌توانیم به سه مورد زیر اشاره کنیم.

شکلات تلخ – برخی ماندگاری شکلات تلخ را تا دو سال می‌دانند، در حالی که برخی دیگر این مدت زمان را یک سال می‌دانند. (بر اساس تجربه شخصی شکلات تخته‌ای با کیفیت خوب در شرایط نگهداری استاندارد به راحتی تا دو سال قابل نگهداری است)

شکلات سفید و شیری – به عقیده کارشناسان شکلات سفید و شیری را 6 ماه تا یکسال می‌توان نگهداری کرد.

کارامل، بن بن و … – شکلات‌های حاوی مقادیر زیاد مواد ناپایدار ماندگاری کمتری نسبت به شکلات‌های دارای کاکائو دارند. شرایط نگهداری این نوع شکلات‌ها معمولا روی بسته بندی آن‌ها درج شده است.

آیا می‌توان شکلات را در یخچال نگهداری کرد؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نگهداری شکلات در یخچال کاملا اشتباه است اما این همه داستان نیست. برای درک بهتر این موضوع باید بدانیم که حرارت روی چربی کاکائو چه اثری می‌گذارد.

اساسا مولکول‌های چربی کاکائو فقط دماهای خاص، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد، ساختار مطلوب را تشکیل می‌دهند. انتقال سریع شکلات از دمای گرم به سرد می‌تواند باعث شوک دمایی شده و قوام، رنگ و طعم شکلات را خراب کند. به همین ترتیب قرار دادن سریع شکلات یخچالی در هوای آزاد می‌تواند فرم شکلات را خراب کرده و روی سطح شکلات لک‌های سفید ایجاد کند. در ادامه به جزئیات بیشتری در این مورد خواهیم پرداخت.

به طور خلاصه، نگهداری شکلات خارج از یخچال و فریزر یک قانون کلی خوب است، اگر شکلات را به میزان مصرف کوتاه مدت خود خریداری می‌کنید. با این حال چند مورد استثنا هم وجود دارد. برای مثال، در طول تابستان شاید نیاز باشد برای جلوگیری از ذوب شدن شکلات تخته‌ای یا چیسی، آن را در یخچال نگهداری کنید.

چگونه شکلات را خنک کنیم؟

  • شکلات را در یک کیسه فریز ضخیم زیپ دار یا در ظرف‌های مخصوص نگهداری غذا قرار دهید تا رطوبت به هوا با شکلات در تماس نباشد. (شکلات به راحتی بوی محیط یخچال را به خود جذب می‌کند، پس به خوبی آن را بسته بندی کنید)
  • تغییر دمای شکلات باید به تدریج انجام تا از شوک دمایی جلوگیری شود. قبل از انتقال شکلات به فریزر، آن را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید. به همین ترتیب، بعد از برداشتن از فریزر آن را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید.
  • قبل از بیرون آوردن شکلات از ظرف اجازه دهید شکلات بعد از خارج کردن از یخچال به دمای محیط برسد.

سفید شدن شکلات نشانه چیست؟

در صورتی که شکلات ذوب شده و مجدد سفت شود، ممکن است یک لایه لکه لکه سفید رنگ روی آن دیده شود. آن لایه تشکیل شده چربی کاکائو است که در مقابل تغییر سریع دما به شدت حساس است.

مولکول‌های چربی کاکائو موجودات حساسی هستند. همانطور که در بالا گفته شد شکلات باید به تدریج از هوا و دمای گرم به سرد منتقل شود. در غیر این صورت، ساختار آن‌ها از هم گسسته شده و هنگامی که شکلات دوباره سفت می‌شود روی سطح آن بافت دانه‌دار و خال‌دار سفید رنگی مشاهده خواهید کرد.

ممکن است شما بعد از خارج کردن شکلات از یخچال هم لکه‌ها و خال‌های سفید را روی سطح آن مشاهده کنید. همان طور که گفته شد شکلات نسبت به شوک حرارتی حساس است. در این حالت نیز تغییر دمای سریع از سرد به گرم به دلیل قرارگیری در هوای محیط موجب ایجاد لک می‌شود. اما این بار شکر مقصر است و نه چربی کاکائو. تغییر ناگهانی دما باعث تشکیل میعان شده که در نهایت منجر به ایجاد لکه‌های سفید ناشی از Sugar Bloom می‌شود.

نکات پایانی

حالا که به صورت کلی بهترین روش نگهداری شکلات در منزل را با هم یاد گرفتیم به ذکر چند نکته پایانی می‌پردازیم:

  • چربی کاکائو به شدت سایر رایحه و بوها را به خود جذب می‌کند، بنابراین شکلات را دور از هر چیزی که دارای بوی شدید است، شامل چاشنی‌ها و عصاره‌های پخت، نگهداری کنید.
  • هر چه شکلات خالص تر باشد، دارای مقاومت بیشتری در برابر شرایط محیطی است. این بدان معنی است که شکلات‌های شیری و کاراملی مدت نگهداری کوتاه‌تری دارند. معمولا این نوع شکلات‌ها ماندگاری بسیار طولانی ندارند و حساسیت بیشتری نیز در مقابل شوک حرارتی و جذب طعم و بوی محیط دارند.
منبع candyclub
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حامد می گوید

    خیلی ممنون. مطلب کاربردی و خوبی بود به خصوص برای دوست داران شکلات در فصل تابستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.