چگونه بوی بد کتری نو را از بین ببریم

0

حتما در زمان خرید سماور یا کتری نو (به خصوص کتری استیل) به این مورد برخورد کرده‌اید که آب جوشیده شده در آن طعم فلز می‌دهد که علاوه بر بدطعم شدن طعم چای و قهوه، حس بدی را در شما ایجاد می‌کند و با جوشاندن مداوم سعی در رفع آن دارید! در این مقاله قصد داریم چند راهکار ساده و عملی برای از بین بردن بوی بد کتری نو را به شما ارائه کنیم.

از بین بردن بوی بد کتری نو استیل و سماور

چرا سماور یا کتری نو شما طعم فلز می‌دهد؟

زمانی که کتری جدیدی خریداری می‌کنید و برای اولین بار آب در آن به جوش می‌آورید ممکن است با طعم فلزی روبه‌رو شوید. جالب است بدانید این مساله برای بسیاری اتفاق افتاده است، پس نگران نباشید، چیز جدیدی نیست!

از اصلی‌ترین موارد برای داشتن یک چای و قهوه خوش طعم داشتن یک آب بدون بو و طعم است، پس تجربه طعم فلز در آب قطعا برای شما به خصوص زمانی که یک کتری گران قیمت را خریداری کرده‌اید خوشایند نیست.

این طعم فلزی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. یکی از رایج‌ترین آن‌ها پوشش شیمیایی سطح داخل کتری است که سازندگان کتری استفاده می‌کنند. اگر چه این مواد برای محافظت از کتری استفاده می‌شود، اما ممکن است طعم و بوی ناخوشایندی به آب بدهند.

قطعا آسان ترین و اولین راه برای حذف طعم فلزی و از بین بردن بوی بد کتری، پر کردن آن با آب و جوشاندن آن است که در دفترچه اکثر تولیدکنندگان نیز بدان اشاره شده است. اما گاهی این کار فایده چندانی ندارد.

دلایل دیگر طعم بد آب کتری

سختی آب

سختی آب منطقه خود را حتما برای طعم بد آب در نظر داشته باشید. اگر آب لوله کشی شما سخت باشد، حاوی مقادیر زیادی منیزیم و کلسیم خواهد بود و زمانی که این مواد معدنی وارد کتری می‌شوند طعم و بوی ناخوشایندی به آن خواهند داد. در این مورد تنها راهکار استفاده از آب فیلتر شده است.

کلر آب

یکی دیگر از دلایل رایج طعم و بوی عجیب آب، کلر موجود در آب لوله کشی است. در اصل کلر برای آب مفید است، زیرا باکتری‌ها و کپک‌های مخازن ذخیره سازی و شبکه‌ی آب را از بین می‌برد. در عین حال موجب طعم خاص آب می‌شود.

بهترین راه حل برای از بین بردن طعم کلر از آب کتری، جوشاندن آب در آن، برای از بین بردن تجمع کلر در کتری، است. هم‌چنین می‌توانید قبل از ریختن آب دارای کلر در کتری به مدت چند ساعت آن را در یخچال بگذارید سپس استفاده کنید.

کتری پلاستیکی

کتری‌های پلاستیکی زمانی که آب به نقطه جوش می‌رسد به راحتی واکنش نشان می‌دهند، در نتیجه باعث ایجاد طعم و بوی بد در آب می‌شود. اگر قصد خرید کتری برقی پلاستیکی دارید مطمئن شوید که فاقد BPA است تا واکنشی بین پلاستیک و کلر در آب داخل آن اتفاق نیفتد.

تمیز کردن کتری استیل برای اولین بار

تمیز کردن کتری نو استیل کلیدی‌ترین نکته برای جلوگیری از ایجاد طعم بد در آب آن است.

گام اول: کتری را آب کنید!

اولین کاری که باید انجام دهید، پر کردن کتری با آب تا میزان حداکثر مجاز و به جوش آوردن آن است. بعد از چند دقیقه جوشیدن، آب جوشیده شده را در سینک بریزید. قاعدتا نباید از این آب استفاده کنید، زیرا حاوی مواد شیمیایی احتمالی است که روی پوشش فلز داخلی کتری قرار دارد.

اگر بعد از خالی کردن آب کتری متوجه شدید رنگ داخلی آن کمی فرق کرده است، نگران نباشید. این اتفاق کاملا طبیعی است، زیرا لایه پوششی شیمیایی روی فلز از آن جدا شده است. اگر فعلا قصد استفاده از کتری را ندارید، بعد از این مرحله داخل کتری را بشویید و خشک کنید.

گام دوم: جوشاندن آب را چند بار تکرار کنید

معمولا برای کتری‌های استیل با جنس مرغوب یکبار جوشاندن آب کافی است. اما ممکن است لازم باشد این کار را چند بار تکرار کنید تا طعم فلز کتری به طور کامل از بین برود. برای بعضی از کتری‌ها شاید نیاز باشد تا چهار بار آب را داخل آن بجوشانید و خالی کنید تا کاملا مواد شیمیایی پوشاننده روی فلز کتری تمیز شود. پس از این مرحله باید آب داخل کتری بدون طعم و بو باشد.

گام سوم: جوش شیرین اضافه کنید

اگر همچنان از طعم آب داخل کتری راضی نیستید، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل کتری ریخته و آن را تا حداکثر میزان مجاز آب کنید. آب را به جوش آورید، سپس زیر کتری را خاموش و به مدت 2 ساعت آن را رها کنید، تا جوش شیرین زمان کافی برای جذب مواد شیمیایی ایجاد کننده طعم نامطبوع را داشته باشد. بعد آب کتری را خالی کرده، داخل آن را بشویید و یک بار دیگر آن را آب کرده و به جوش آورید و خالی کنید.

گام چهارم: از سرکه استفاده کنید

اگر همچنان از طعم آب کتری ناراضی هستید، می‌توانید با افزودن یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه به آب جوشیده کتری روند پاکسازی آن را ادامه دهید. بعد از افزودن سرکه حداقل 6 ساعت آن را کنار بگذارید تا هرگونه طعم و بوی ناخوشایند را جذب کند. بعد از گذشت این مدت آب کتری را بریزید و دوباره آب کنید و بجوشانید و خالی کنید. قاعدتا بعد از این مراحل هیچ گونه طعم ناخوشایندی نباید در کتری باقی مانده باشد.

چند نکته برای جلوگیری از ایجاد بو و طعم نامطبوع کتری

بعد از آماده سازی کتری جدید خود بهتر است به دو نکته که ادامه بدان‌ها اشاره می‌کنیم نیز توجه داشته باشید تا همیشه طعم و بوی آب کتری شما خوشایند باشد و از نوشیدنی‌های خود لذت کافی را ببرید.

آب داخل کتری را نگذارید بماند

باقی ماندن آب داخل کتری به خصوص برای مدت زمان طولانی باعث تجمع مواد معدنی آب شده و موجب تغییر در طعم آب می‌شود. این موضوع به خصوص اگر سختی آب مورد استفاده شما بالاست اهمیت بیشتری دارد. همیشه سعی کنید به اندازه مورد نیاز خود برای درست کردن هر وعده نوشیدنی، نظیر چای، آب داخل کتری بریزید. اگر هم مقداری آب داخل کتری ماند آن را داخل سینک بریزید یا بعد از خنک شدن برای آبیاری گلدان و گیاهان خود استفاده کنید.

کتری خود را مرتب تمیز کنید

کتری‌های روگازی از آنچه فکر می‌کنید بیشتر می‌توانند کثیف شوند. هنگام آشپزی در صورتی که کتری شما روی گاز باشد احتمال اینکه روغن، مواد غذایی، ادویه و … روی بدنه و درب سوراخ دار کتری بپاشد وجود دارد. همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد طعم و بوی ناخوشایند شود. پس بهتر است به صورت مرتب کتری خود را بشویید و اگر نیازی به آب جوش کتری ندارید، هنگام آشپزی آن را از روی گاز بردارید تا چرب و کثیف نشود. همچنین اگر آب مورد استفاده شما دارای سختی بالایی هست، از رسوب گیری کتری و شستشوی آن غافل نشوید.

منبع flashyhouse
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.