آیا حمل پاور بانک در هواپیما ممنوع است؟

1

دانستن اینکه چه تکنولوژی را می‌توان و کدام یک را نمی‌توان هنگام پرواز استفاده کرد، ممکن است برای برخی چالش ایجاد کند. این موضوع به ویژه زمانی که مسافران با قوانین سخت گیرانه هنگام ورود به هواپیما مواجه می‌شوند و نمی‌دانند با پاور بانک خود چه کار کنند، بیشتر اهمیت می‌یابد. اگر نگران توقیف پاور بانک خود یا به طور کلی نکات ایمنی پرواز هستید، در ادامه هر آنچه که درباره پرواز با پاور بانک نیاز است بدانید آورده‌ایم.

پاور بانک داخل کابین هواپیما

آیا پاور بانک در هواپیما مجاز است؟

در یک پاسخ کوتاه می‌توان گفت؛ بله می‌توان با اکثر پاور بانک‌ها پرواز کرد! این پاسخ، برای افرادی که بلافاصله بعد از فرود می‌خواهند گوشی موبایل خود را شارژ کنند یا نیاز به استفاده از موبایل یا تبلت خود در هواپیما دارند، خبر خوبی است. البته دو نکته برای این کار وجود دارد. اول اینکه پاور بانک‌هایی که از باطری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کنند فقط می‌توانند در توشه همراه مسافر حمل شوند. دوم، پاور بانک‌های با ظرفیت بیش از یک حد مشخص به هیچ عنوان قابل حمل در هواپیما نیستند.

چرا حمل پاور بانک فقط در بار همراه مسافر مجاز است و در چمدان چک نمی‌شود؟

این مساله روی زمین ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، چون که در هر صورت بار همراه مسافر و چمدان وی هر دو در هواپیما قرار می‌گیرند. اما یک نگاه دقیق‌تر موضوع متفاوتی را آشکار می‌سازد.

از آنجا که برخی از باتری‌ها دارای هر دو اکسید کننده (کاتد) و منبع نیرو (آند) هستند، همیشه احتمال ضعیف واکنش شیمیایی داخل باتری که منجر به انفجار و آتش سوزی شود وجود دارد. البته همه باتری‌ها به این روش واکنش نشان نمی‌دهند، اما به عنوان یه مساله ایمنی شرکت‌های هواپیمایی باطری‌ها را با یک روکش می‌پوشانند. اگر باتری باعث آتش سوزی در کابین شود، خدمه می‌توانند آتش را با کمترین خسارت متوقف کنند و مسافران نسبتا بدون آسیب به مقصد برسند. اما اگر آتش سوزی در قسمت بار شروع شود، نه تنها متوقف کردن آن سخت‌تر است بلکه سایر مواد قابل اشتعال موجود در قسمت بار نیز می‌تواند آتش گرفته و باعث صدمه جدی به هواپیما و حتی تلفات جانی شود.

ظرفیت پاور بانک هواپیما

محدودیت برای چه ظرفیتی از پاور بانک هواپیما وجود دارد؟

سازمان هواپیمایی فدرال برای باتری‌های لیتیوم یونی بالاتر از 100 وات ساعت Wh در هر باتری محدودیت گذاشته است. هر چیزی بالاتر از این میزان ممنوع است. در حالی که این محدودیت همچنان امکان آوردن انواع پاور بانک را در هواپیما فراهم می‌کند، اما هنوز محدودیت برای پاور بانک‌هایی که از این حد تجاوز کنند وجود دارد. خوشبختانه با تایید قبلی ایرلاین و پذیرش مسئولیت‌های آن می‌توان پاور بانک‌های با نرخ 100.1 تا 160 وات ساعت را در هواپیما با خود همراه داشت.

چرا Wh به جای mAh؟

پاور بانک‌ها در بازار با نشان میلی آمپر ساعت (mAh) خود فروخته می‌شوند، اما این استاندارد فقط برای مقایسه محصولی با با باتری مشابه کاربرد دارد، برای مثال لیتیوم یون، سلول آلکالاین یا NiHN. در حالی که وات ساعت Wh اشاره به میزانی دارد که باتری می‌تواند مقدار مشخصی از وات در ساعت را تامین کند. این استاندارد بهتری است زیرا روش ثابتی را برای مقایسه انواع مختلف باطری فراهم می‌کند.

وات ساعت چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه وات ساعت Wh پاور بانک بسیار ساده است و به راحتی می‌توان با ماشین حساب گوشی موبایل یا حتی ذهنی آن را حساب کرد. در پایین فرمول محاسبه را مشاهده می‌کنید:

(mAh)/1000 x (V) = (Wh)

به عبارت دیگر؛ میزان میلی آمپر تقسیم بر 1000 و عدد بدست آمده ضربدر ولتاژ اسمی می‌شود وات در ساعت.

این اندازه‌گیری چیست؟

  • میلی آمپر ساعت Milliamp Hours (mAh): میزان ساعتی که شارژر الکتریکی می‌تواند تامین کند.
  • ولتاژ اسمی Nominal Voltage: خط میانی بین شارژ کامل و تخلیه کامل برای اساس تخلیه شارژ 0.2C که برای سلول لیتیوم یون معمولا 3.7V است.
  • وات ساعت Watt Hours: واحدی از انرژی که میزان وات تامین شده در یک ساعت را نشان می‌دهد.
ظرفیت پاور بانک پرواز

مثال‌ها و سوالات

فرض کنید یک پاور بانک با ظرفیت 18000 میلی آمپر دارید. با توجه به فرمول بالا داریم:

18000mAh/1000 x 3.7V = 66.6Wh

با توجه به جواب به دست آمده که زیر 100Wh است، می‌توان این پاور بانک را با خود داخل هواپیما ببرید. اما اگر یک پاور بانک 28000 میلی آمپر داشته باشید چه؟

28000mAh/1000 x 3.7V = 103.6Wh

با توجه به نتیجه به دست آمده، برای حمل این شارژر همراه در هواپیما نیازمند تاییده ایرلاین خود هستید.

اگر شارژر همراه از مرز 160Wh فراتر رفت؟

در این مورد نیازمند مجوز ویژه برای حمل در هواپیما هستید. بسته به آئین نامه کالاهای خطرناک IATA این شارژر همراه بسته بندی شده و در قسمتی خاصی از فضای بار هواپیما Cargo قرار می‌گیرد.

برای استفاده از پاور بانک در هواپیما باید مجهز به سیستم حفاظتی باشد؟

بله، بدین معنی که انتهای ترمینال باطری باید در برابر اتصال کوتاه محافظت شده باشد. البته بسیاری از پاور بانک‌های معتبر دارای سیستم حفاظتی کاملی علاوه بر اتصال کوتاه هستند. اما اگر یک پاور بانک مجهز سیستم حفاظتی داخلی نباشد، روش‌های ایمنی برای حمل آن وجود دارد. یکی از راه‌ها این است که آن را داخل پک اصلی گذاشته یا پورت‌های آن را با نوار چسب بپوشانید.

علاوه بر محدودیت کلی که در بالا گفته شد (زیر 100Wh) و حمل در توشه همراه مسافر در کابین هواپیما، ممکن است ایرلاین‌ها شرایط خاص دیگری (محدودیت در وزن و قطر) نیز داشته باشند که در صورت نیاز می‌توانید با تماس با دفتر شرکت هواپیمایی از آن‌ها آگاه شوید.

منبع ravpower
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حمید می گوید

    بسیار عالی و واضح توضیح دادید. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.