پاور بانک چند بار گوشی موبایل را شارژ می‌کند؟

2

معمولا در تبلیغات پاور بانک اولین چیزی که بدان اشاره می‌شود ظرفیت پاور بانک است. کاربران هم اولین مساله‌ای را که در نظر می‌گیرند این است که یک پاور بانک چند بار گوشی موبایل را شارژ می‌کند. در این مطلب به فرمول عملکرد خروجی شارژ پاور بانک می‌پردازیم تا با آگاهی بیشتری نسبت به خرید پاور بانک اقدام کنید.

پاور بانک شارژ گوشی موبایل

محاسبات ریاضی

اگر چه ممکن است ریاضیات در مدرسه موضوعی هیجان انگیز نباشد (ممکن است طراحان موشک مخالف باشند)، اما مهم است بدانید که یک پاور بانک چند بار گوشی موبایل شما را شارژ می‌کند. برای این کار نیاز به یک فرمول ریاضی ساده دارید:

(ظرفیت اسمی پاور بانک x عدد 3.7 / ولتاژ خروجی پاور بانک) x عدد 0.85 / ظرفیت باتری دستگاه = تعداد شارژ دستگاه

با در نظر گرفتن فرمول بالا در ادامه چند مورد را بررسی می‌کنیم. اول گوشی آیفون 8 که دارای باطری با ظرفیت 1821mAh و کمی کمتر از ظرفیت آیفون 7 است. با استفاده از فرمول بالا می‌توان تعداد شارژ 5.5 بار را توسط یک پاور بانک 16000 میلی آمپری برای گوشی آیفون 8 انتظار داشت.

(16000 x 3.7 / 5) x 0.85 / 1821 = 5.5 charges

برای گوشی سامسونگ گلکسی S8 همین فرمول را با توجه به باطری 3000 میلی آمپری آن به کار بردیم.

(16000 x 3.7 / 5) x 0.85 / 3000 = 3.3 charges

در ادامه به ظرفیت باطری برخی از گوشی‌های معروف بازار اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید ظرفیت باطری گوشی خود را در مشخصات فنی سایت سازنده یا دفترچه راهنمای آن پیدا کنید.

شارژ باطری گوشی موبایل

جزئیات

ممکن است با خود بگویید اعداد این فرمول بر چه اساسی انتخاب شده است؟ از اولین شماره ضرب شروع می‌کنیم، عدد 3.7 ولتاژ متوسط است که در یک سلول باطری پیدا می‌کنید. به طور معمول می‌توانید این شماره را با پیدا کردن نقطه میانی بین یم سلول کامل شارژ شده و بدون شارژ (زمانی که خالی است) محاسبه کنید. البته این عدد دقیقا برای همه باطری‌های لیتیوم یون نیست. باتری‌های لیتیوم یون دارای کبالت میانگین حدودی 3.6 دارند در حالی که در مدل‌های دارای منگنز این عدد حدود 3.7 است.

اما عدد بعدی فرمول، 5 چیست؟ در اینجا این عدد به عنوان میانگین ولتاژ خروجی یک پاور بانک معمولی در نظر گرفته شده است. البته بسته به نوع خروجی این عدد می‌تواند متفاوت باشد، برای مثال ولتاژ خروجی یک پاور بانک فست شارژ 9V یا 12V است. این مورد نیز در مشخصات فنی پاور بانک ذکر شده است. اگر از فرمول بالا استفاده می‌کنید، عدد 5 را با میزان ولتاژ خروجی شارژر همراه خود جایگزین کنید.

به عنوان آخرین بخش ثابت فرمول عدد 0.85 را داریم که نشانگر میانگین راندمان پاور بانک است، به این معنی که هرگز 100٪ بازدهی که بر مبنای تبلیغات ممکن است برخی لحاظ کنند، دریافت نمی‌کنید. این مساله دو دلیل دارد؛ اول اینکه پاور بانک‌ها ولتاژ خروجی را از متوسط 3.7 به 5 افزایش می‌دهند که این کار مقداری اتلاف انرژی به همراه دارد. دوم مقداری انرژی به واسطه گرمای ایجاد شده حین انتقال و گرمای باطری اسمارت فون زمان شارژ نیز از دست می‌رود. به دلیل این اتلاف انرژی می‌توان بهره‌وری تقریبی 85 درصدی را از پاور بانک انتظار داشت. توجه داشته باشید که نرخ تبدیل 85٪ بین شارژرها متفاوت است.

حالا با توجه به فرمولی که در بالا گفته شد، می‌توانید تصمیم گیری بهتری در انتخاب یک پاور بانک مناسب بر اساس نیاز خود داشته باشید. فقط توجه داشته باشید که نرخ تبدیل 85 درصدی که به آن اشاره کردیم در یک پاور بانک ارزان با کیفیت پایین (بی نام و نشان) می‌تواند بسیار کمتر باشد و همچنین در پاور بانک‌های معتبر (که از سلول باطری و برد با کیفیت بالا استفاده می‌کنند) شاهد نرخ تبدیل بالای 90 درصد نیز هستیم.

منبع ravpower
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. وب نویس می گوید

    بله متاسفانه این فرمول برای پاور بانک‌های با ولتاژ خروجی بالاتر قابل استفاده نیست. به این دلیل که خروجی بر اساس نیاز ورودی گوشی موبایل تغییر می‌کند. با این حال می‌توانید از ولتاژ 5V به عنوان مرجع برای محاسبه تعداد شارژ استفاده کنید.

  2. حامد می گوید

    از این فرمول برای محاسبه تعداد شارژ پاور بانک‌های با قابلیت شارژ سریع که ولتاژ بالاتری دارند مثلا 9V/2A نمیشه استفاده کرد درسته؟ چون قاعدتا تعداد شارژ رو کمتر نشون میده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.