شارژ سریع Quick Charge چیست

5

در حالی که مسئله عمر باطری هنوز برای تامین نیازهای سنگین کاربران اسمارت فون در تلاش برای بهبود است، کاهش مدت زمان شارژ بهترین گزینه بعد از آن است. تکنولوژی شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge) تلاش خود را معطوف به این مسئله کرده است. نسخه 2 این تکنولوژی توانایی شارژ تا 75 درصد سریع‌تر نسبت به استاندارد معمول را دارد، به نحوی که شما می‌توانید گوشی موبایل خود را در 30 دقیقه تا 60 درصد شارژ کنید.

Qualcomm Quick Charge

شارژ سریع چیست؟

اگر تازه به مفهوم شارژ سریع یا همان Quick Charge برخورد کرده‌اید، باید بگوییم معنی آن در نامش نهفته است: اسمارت فون شما با استفاده از Quick Charge سریع‌تر از قبل شارژ خواهد شد. در ساده‌ترین سطح  آن، شارژ سریع امکان انتقال سطح بالایی از شدت جریان به باطری را برای به حداکثر رساندن راندمان شارژ فراهم می‌کند.

با این حال، هم گوشی موبایل و هم شارژر باید با یک ولتاژ و شدت جریان شارژ سازگار باشند. ممکن است گوشی شما از شارژ در 9V/2A پشتیبانی کند، اما اگر شما فقط یک شارژر 1A داشته باشید آنگاه فرایند شارژ طولانی‌تر خواهد شد. به همین ترتیب، اتصال یک شارژر 2 آمپری به گوشی که تنها قادر به پذیرش جریان 0.7A است، نمی‌تواند شارژ را سریع‌تر کند.

هم‌چنین ممکن است بتوان برای شارژ سریع یک دستگاه سازگار از یک شارژر با شدت جریان بالا استفاده کرد، اما بدیهی است محصولات متفرقه و بدون گواهی تضمینی برای داشتن کارایی درست ندارند.

Quick Charge مانند فن‌آوری‌های مشابه از شرکت‌های دیگر، برای بهینه سازی انتقال نیرو در مراحل اولیه شارژ طراحی شده است. این تکنولوژی امکان جداسازی دستگاه با یک ظرفیت شارژ مناسب باطری را بعد از مدت زمانی کوتاه برای کاربران فراهم می‌کند.

کوالکام ادعا می‌کند که می‌تواند برخی از دستگاه‌ها را تا 80 درصد در تنها 35 دقیقه شارژ کند، اما صحبت کردن این شرکت در مورد زمان شارژ کامل بسیار نادر است، زیرا احساسات کاربران را کمتر برخواهد انگیخت. انتقال نیرو در مراحل آخر شارژ باطری صرف نظر از تکنولوژی شارژ استفاده شده، بسیار پایین‌تر است.  بنابراین Quick Charge می‌تواند سرعت شارژ باطری دستگاه شما را تا 50 درصد یا بیشتر افزایش دهد اما هنوز هم شارژ کامل اسمارت فون بیش از یک ساعت زمان می‌برد.

شارژ سریع گوشی موبایل

شارژ سریع چگونه کار می‌کند

قبل از شروع به یک نکته کلی در مورد باطری‌ها توجه داشته باشید. اساسا باطری‌ها به وسیله‌ی جریانی که از طریق منبع قدرت به آن‌ها می‌رسد شارژ می‌شوند. اعمال جریان اضافی در ولتاژ باطری منجر به قدرت بیشتر شده که می‌تواند شارژ سریع‌تری را به همراه داشته باشد، اما برای این کار نیاز به اجزای شارژ قوی‌تری نیز هست که بتوانند در برابر انرژی بالا مقاومت کنند. آمپرهای مختلف روی انواع شارژر دیواری موبایل مدت زمان شارژ گوشی شما را تغییر می‌دهد، اما برای هر دستگاه یک محدودیت حداکثر جریان قابل استفاده وجود دارد.

دستگاه‌های دریافت کننده نظیر اسمارت فون و تبلت دارای مدار تنظیم کننده هستند که جریان شارژ را برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد انرژی و آسیب دیدن دستگاه محدود می‌کند. منابع شارژ مانند آداپتورهای برق، نیروی برق را گرفته و به شکلی تبدیل کرده که معمولا از حداکثر مشخصات مورد نیاز برای شارژ آن دستگاه تجاوز نمی‌کند. آداپتور شارژ اسمارت فون برق ولتاژ بالا AC را گرفته و به 5 ولت DC با حداکثر مقدار جریان مورد نیاز تبدیل می‌کند.

نسخه 1.0 تکنولوژی شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge 1.0) برای به حداکثر رساندن بهره‌وری شارژ تا توان 10 وات، با امکان کشیدن حداکثر جریان 2 آمپر از طریق آداپتور USB استاندارد و پورت ولتاژ 5 ولت، طراحی شد. نسخه 2.0 شارژ سریع امکان سطح بالاتری از انرژی را، تا حداکثر 36 وات در شرایط خاص، برای انتقال بین منبع شارژ و دستگاه هوشمند می‌دهد. تکنولوژی QC 2.0 به دو دسته تقسیم می‌شود، A و B. ما بیشتر علاقه‌مند به دسته A هستیم که شامل گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های پرتابل الکترونیک است.

شارژ سریع کوالکام

مشخصات کلاس A امکان حداکثر شدت جریان 3 آمپر را بسته به دستگاه منبع می‌دهد. شارژ سریع QC 2.0 با کشیدن جریان 3 آمپر شارژر معمولی گوشی هوشمند شما در 5 ولت، توان را تا 15 وات افزایش می‌دهد. به این معنی که شما می‌توانید شدت جریان بیشتری را از یک منبع 5 ولت USB بکشید، در نتیجه مدت زمان شارژ سریع‌تر می‌شود.

دستگاه‌های کلاس A با منابع 5، 9 یا 12 ولت هم کار می‌کنند و بنابراین می‌توانند توان بیشتری را تحمل کنند. ولتاژهای بالاتر بدین معنی است که یک شارژر می‌تواند با طیف وسیعی از دستگاه‌ها کار کند و کیفیت بالای عملکرد را نیز از طریق کاهش تاثیر هر اتلاف ولتاژ، که در طول کابل زیاد یا کیفیت پایین کابل ظاهر می‌شود، تضمین می‌کند.

هم‌چنین تکنولوژی شارژ سریع کوالکام QC 2.0 و QC 1.0 با یکدیگر سازگار هستند. بدین معنی که شما می‌توانید دستگاه‌های QC 2.0 را با منبع تغذیه QC 1.0 یا دستگاه‌های QC 1.0 را با منبع تغذیه QC 2.0 شارژ کرده و شدت جریان 2 آمپر را دریافت کنید. با این حال فقط دستگاه‌های QC 2.0 و شارژر QC 2.0 سازگار با آن‌ها امکان دریافت انرژی بالاتر و شدت جریان 3 آمپر را دارند.

خرید شارژر سریع

شارژ با لپ تاپ

با وجود سرعت و جریان وعده داده شده، محدودیت‌هایی توسط خود استاندارد USB روی آن اعمال شده است. استانداردهای معمولی USB 2.0 فقط شدت جریان 0.5A ارائه می‌دهند، در حالی که پورت USB 3.0 این مقدار را به 0.9A رسانده و هم‌چنین پورت‌های اختصاصی شارژ که شدت جریان 1.5 آمپر را روی 5 ولت ارائه می‌دهند. اگر چه که بعید است که پورت اختصاصی شارژ را روی اکثر کامپیوترهای خانگی بیابید. حتما متوجه شده‌اید که این مقدار حداکثر میزان شارژ سریع Qualcomm نیست و سرعت شارژ کاملا به پورت روی کامپیوتر یا لپ تاپ شما بستگی دارد. یک تفاوت اصلی بین سرعت شارژ از لپ تاپ با شارژ سریع QC 1.0 و QC 2.0 این است که پورت USB هنوز نمی‌تواند شدت جریان 2 آمپر را برای شارژ ارائه دهد.

جدول سرعت شارژ

هر دو نسخه شارژ سریع کوالکام QC 2.0 و QC 1.0 به کاربران امکان کشیدن حداکثر شدت جریان ممکن از پورت‌های USB استاندارد کامپیوتر را می‌دهند، اما نمی‌توان محدودیت‌های اعمال شده توسط منبع را دور زد. اگر شارژ سریع‌تر می‌خواهید، هنوز نیاز به اتصال برق دارید.

چرا به آداپتور برق جدید نیاز داریم؟

اگر نرخ جریان آداپتورهای برق همراه با اسمارت فون را بررسی کنید، در اکثر مدل‌ها احتمالا خواهید دید نرخی بین 1 و 2 آمپر دارند. شارژ سریع QC 2.0 می‌تواند تا حداکثر شدت جریان 3 آمپر را بکشد، بنابراین به یک شارژر سریع که قادر به ارائه خروجی بیش از مقدار فعلی شارژر موبایل شما باشد دارید تا بتوانید به طور کامل از این فناوری بهره‌مند شوید.

از نظر فنی شارژ سریع QC 2.0 با هر آداپتور USB که قادر به ارائه خروجی 3A یا بیشتر در 5 ولت باشد کار می‌کند و به سادگی شدت جریان را در حداکثر میزان ممکن محدود خواهد کرد. همان طور که قبلا گفتیم، شارژ سریع QC 1.0 موبایل روی 2 آمپر محدود است، حتی اگر از یک آداپتور برق 3 آمپر انرژی دریافت شود و دیگر اسمارت فون‌ها نیز محدودیت‌های پایین‌تر خود را خواهند داشت. دیگر گوشی‌های موبایل لزوما با آداپتورهای جریان بالا یا دیگر کابل‌ها کار نخواهند کرد. این مشکل در دستگاه‌های دارای شارژ سریع وجود ندارد.

شارژ سریع Quick Charge 3.0

کوالکام نسخه جدید شارژ سریع QC 3.0 را ارائه کرده و ادعا می‌کند که نسبت به شارژرهای معمولی چهار برابر سریع‌تر است. با این حال یکی از نکات قابل توجه این است که Qualcomm سر و صدای زیادی در زمان شارژ بیش از QC 2.0 ایجاد نکرد، در عوض هم اکنون این شرکت تمرکز خود را روی بهبود بازده گذاشته است.

ویژگی اصلی و مهمی که با QC 3.0 ارائه شده INOV (انتقال هوشمند برای ولتاژ بهینه) است که امکان تنظیم خروجی دقیق و بهینه سازی بیشتر چرخه شارژ را می‌دهد. باطری‌های مختلف نیازمند ولتاژهای شارژ متفاوتی هستند. QC 2.0 از چهار حالت در سطوح قدرت مختلف پشتیبانی می‌کند؛ 5V/2A, 9V/2A, 12V/1.67A و یک گزینه 20 ولت.

ویژگی INOV شارژ سریع QC 3.0 با دستگاه برای درخواست هر ولتاژ بین 3.2V و 20V با گام افزایش 200mV ارتباط برقرار کرده که امکان انتخاب گستره‌ی ولتاژ وسیع‌تری را فراهم می‌کند.

قابلیت تنظیم ولتاژ شارژ به صورت پویا در طول چرخه شارژ باطری، مزیتی است که INOV به سیستم شارژ سریع افزوده است. شدت جریان در یک باطری در حال شارژ کمتر و کمتر می‌شود و تا حدودی به همین دلیل 20 درصد آخر شارژ بیشتر از اول آن طول می‌کشد. Qualcomm اظهار می‌کند که تکنولوژی جدیدش امکان درخواست ولتاژ به اندازه کافی را برای رسیدن به شدت جریان شارژ مطلوب به گوشی موبایل می‌دهد، در نتیجه یک بهره‌وری حداکثری را در پایان خواهیم داشت.

با توجه به کاهش مقدار انرژی تلف شده در طی شارژ این ویژگی مفید است. قبلا توان زیاد برای شارژ باطری برای اینکه به صورت حرارت از دست می‌رفت استفاده نمی‌شد. حرارت ایجاد شده نیز موجب گرم شدن تلفن همراه و کاهش عمر باطری آن می‌شود. با اعمال کنترل بیشتر روی بهره‌وری شارژ، نیروی کمتری هدر می‌رود و در نتیجه حرارت کمتری تولید می‌شود. بنا به گفته کوالکام در شارژ سریع QC 3.0 تا 38 درصد بازدهی بیشتر نسبت به QC 2.0 خواهیم داشت که صرفه جویی قابل توجهی در انرژی است.

واقعا مسئله راندمان انرژی ویژگی جدید مهمی برای شارژ سریع QC 3.0 است، اما هنوز هم خنک ماندن باطری برای افزایش طول عمر آن بسیار مهم است.

مقایسه سه سیستم شارژ سریع QC 3.0, 2.0, 1.0

شاید بهترین راه برای نشان دادن این مسئله، مقایسه ارزیابی شارژ بین هر یک از نسخه‌های شارژ سریع Qualcomm باشد.

مقایسه Quick Charge

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، میزان شدت جریان ارائه شده توسط شارژ سریع تقریبا ثابت مانده است، اما افزایش ولتاژ شارژ به امکان شارژ سریع‌تر کمک کرده است. با گستره‌ی ولتاژهای QC 3.0 امکان شارژی سریع‌تر و راندمان بهتری فراهم خواهد شد.

در حقیقت برای اسمارت فون‌ها حداکثر میزان واقعی توان در دسترس از 18 وات حداکثری QC 2.0 تغییر نکرده است. مدل 9V جدیدتر هم مانند قبل هنوز همان توان حداکثری 18 وات را دارد. اگر چه ممکن است باطری‌های ولتاژ پایین‌تر توان بیشتری دریافت کنند که امکان شارژ شدن کمی سریع‌تر از قبل را برای آن‌ها فراهم می‌کند. اما همه این‌ها به سخت افزار درست و دقیق بستگی دارد.

شارژ سریع QC 3.0

نکته مهم این است که کوالکام برای شارژ سریع QC 3.0 سازگاری با استانداردهای QC 2.0 و QC 1.0 را حفظ کرده است. نظر به اینکه درخواست نیرو در سمت گوشی موبایل کنترل می‌شود، با خیال راحت حداکثر میزان توان برای دستگاه خود را با استفاده از شارژرهای معتبر دریافت خواهید کرد. با این حال اگر اقدام به شارژ گوشی‌های جدیدتر با شارژرهای توان پایین‌تر قدیمی‌تر کنید، به سرعت کامل شارژ دست نخواهید یافت.

اگر چه Qualcomm از شارژ سریع در تمام تراشه‌های (SoCs) جدیدش پشتیبانی می‌کند، هنوز تا تولیدکنندگان تبلت و اسمارت فون مدارهای خاص مورد نیاز را برای استفاده کامل از سریع‌ترین سرعت شارژ در دسترس پیاده سازی کنند مانده است. البته در حال حاضر چند گوشی موبایل از برندهای مختلف دارای تکنولوژی شارژ سریع QC 3.0 هستند و از این به بعد نیز شاهد دستگاه‌های بیشتری مجهز به Quick Charge 3.0 خواهیم بود.

شارژر سریع گوشی موبایل

خرید شارژر سریع موبایل

هر کدام از تولیدکنندگان مختلف اسمارت فون آداپتورهای مخصوص خود را با هدف بهبود زمان شارژ دارند، اما حقیقت این است که اکثر آن‌ها با شارژرهای سریع استاندارد سازگار هستند. پس اگر گوشی موبایل یا تبلت شما مجهز به سیستم شارژ سریع کوالکام است می‌توانید از هر شارژر سریع QC استاندارد استفاده کنید و هم‌چنین نیازی به تعویض شارژر در صورت خرید یک گوشی جدید نخواهید داشت. نکته کلیدی هنگام خرید شارژر سریع این است که توجه داشته باشید که شارژر QC مطابق نوع تکنولوژی شارژ سریع دستگاه شما باشد تا بهترین راندمان را به دست آورید. همان طور که قبلا هم گفتیم نسخه‌های جدید Quick Charge با مدل‌های قدیمی‌تر نیز سازگار هستند.

حتما در زمان خرید شارژر سریع QC دیواری یا پاور بانک مجهز به سیستم Quick Charge به استانداردها و اعتبار برند آن توجه داشته باشید. شارژرهای متفرقه و بی‌نام و نشان معمولا بهره وری لازم را نداشته و به سیستم‌های ایمنی نیز مجهز نمی‌باشند. شما هم‌چنین می‌توانید در وب‌سایت رسمی Qualcomm مشخصات گوشی هوشمند خود را بررسی و از پشتیبانی شارژ سریع برای آن مطمئن شوید.

خرید فست شارژر

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. منیژه موسوی می گوید

    سلام
    من پاور بانک خریدم تو سایت گفته هم pd داره و هم qc حالا چجوری بفهمم واقعا داره هر دوش رو یا نه

    1. وب نویس می گوید

      معمولا پورت QC به رنگ آبی یا قرمز هست. اگر گوشی شما فست شارژ داره با اتصال پاور بانک به گوشی موبایل باید روی گوشی اعلان شارژ سریع رو به شما بده. قابلیت Power Delivery هم برای شارژ معکوس از طریق پورت Type C استفاده میشه.

  2. مهدی می گوید

    سلام، خیلی عالی، استفاده کردم،۲۰

  3. vs می گوید

    مفید بود
    فقط نکته ای که هست اینه که پاور بانک شارژ سریع سامسونگ نسخه 2
    9 ولت میده و 1.67 آمپر
    اما
    شیائومی 9 ولت و 2 آمپر
    علت این تفوت چیه و با این حساب آیا گوشی سامسونگ با پاور بانگ xiaomi به خوبی میتواند هماهنگ شود
    با تشکر

    1. وب نویس می گوید

      تفاوتی که گفتید علت خاصی نداره، مشخصات مدل‌های مختلف با هم فرق می‌کنه. قاعدتا برند پاور بانک با گوشی ارتباطی نداره و فقط باید به خروجی پاور بانک و البته ورودی موبایل توجه کنید. بعضی از پاور بانک‌ها دارای سیستم تشخیص هوشمند هستند تا شدت جریان مناسب دستگاه رو ارائه بدند و نگرانی از بابت عدم سازگاری در این مدل‌های برطرف شده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.