داک هارد یا باکس هارد؟

1

با توجه به حجم روز افزون دیتا و مدیا معمولا بسیاری از افراد از هاردهای اکسترنال و اضافی برای آرشیو اطلاعات خود استفاده می‌کنند. این امر در لپ تاپ بسیار بیشتر مورد نیاز است، چون روی نوت بوک حداکثر دو فضای ذخیره سازی قابل نصب است، آن هم در صورتی می‌توان اقدام به نصب هارد یا SSD روی لپ تاپ به عنوان فضای ذخیره سازی دوم کرد که لپ تاپ دارای فضای DVD-RW برای نصب HDD Caddy باشد.

در کامپیوتر این محدودیت کمتر است زیرا داخل کیس چند جای مخصوص نصب هارد دیسک وجود دارد اما مساله‌ی دیگری که ممکن است برای برخی اهمیت داشته باشد، امنیت دسترسی به اطلاعات و آرشیو است. بنابراین همیشه افرادی نیاز به ذخیره سازی اطلاعات خود خارج از فضای کامپیوتر یا لپ تاپ دارند. هر چند نرم افزارهای امنیتی برای رمزگذاری و جلوگیری از دسترسی بدون مجوز به اطلاعات وجود دارد اما اولین روش برای جلوگیری از دسترسی، متصل نبودن فضای ذخیره سازی (هارد دیسک یا SSD) به سیستم است که در کنار روش‌های نرم افزاری رمزنگاری، امنیت اطلاعات آرشیوی را بسیار افزایش می‌دهد.

به طور کلی دو گروه از افراد نیاز بیشتری به فضای ذخیره سازی جداگانه از کامپیوتر و لپ تاپ خود دارند. یکی افرادی که آرشیو بزرگی از اطلاعات به خصوص مدیا دارند، مثلا علاقه‌مندان به موسیقی، فیلم و گیمرها و دیگری افرادی که علاوه بر داشتن آرشیو بزرگ از نظر امنیتی نیز باید از هارد دیسک‌های خود در فضای دیگری محافظت کنند، مثلا آتلیه‌ها و شرکت‌های تدوین فیلم.

برای ذخیره سازی مجزای اطلاعات می‌توان از هارد اکسترنال یا هارد اینترنال جداگانه استفاده کرد. در نگاه اول شاید استفاده از هارد اکسترنال راحت‌تر به نظر بیاید اما زمانی که آرشیو اطلاعاتی شما بسیار بزرگ باشد و به چند هارد دیسک با ظرفیت بالا نیاز داشته باشید، استفاده از هارد دیسک‌های اینترنال 3.5 اینچی همراه با تجهیزات ذخیره سازی مرتبط منطقی‌تر است. هر چند بر اساس نیاز افراد می‌تواند این گزینه متفاوت باشد.

حالا با این پیش فرض که شما قصد استفاده از هارد دیسک 3.5 اینچی (یا 2.5 اینچی) اینترنال را دارید دو نوع تجهیزات ذخیره سازی معمول را می‌توانید استفاده کنید.

داک هارد

داک هارد

داک هارد چیست؟ در یک تعریف ساده و مختصر می‌توان داک هارد را یک مبدل رومیزی برای اتصال هارد دیسک به سیستم از طریق رابط USB دانست که برای هر دو نوع هارد دیسک 2.5 و 3.5 اینچی قابل استفاده است.

مزایای داک هارد

  • جداسازی، اتصال و استفاده سریع هارد دیسک
  • قابلیت کلون هارد مستقل در اکثر مدل‌های دوتایی به بالا
  • مناسب برای افرادی که نیاز به استفاده از هارد دیسک‌های متعدد در طول روز دارند
باکس هارد

باکس هارد

باکس هارد چیست؟ محفظه‌ای است که دارای یک مبدل داخلی SATA به USB بوده و امکان انتقال اطلاعات هارد دیسک را از طریق رابط USB فراهم می‌کند. باکس یا قاب هارد مدل‌های مختلفی داشته که به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به دو گروه باکس هارد 2.5 اینچی و باکس هارد 3.5 اینچی (از نظر سایز هارد دیسک) تقسیم کرد.

مزایای باکس هارد

  • قابلیت حمل راحت‌تر (با توجه به بسته شدن هارد دیسک داخل باکس)
  • استفاده همانند یک هارد اکسترنال
  • امکان استفاده بدون آداپتور در مدل‌های 2.5 اینچی
  • مناسب برای افرادی که نیازی به تعویض زیاد هارد دیسک ندارند

حالا با توجه به تعریف مختصر و مزایای نسبی باکس و داک هارد که در بالا ذکر شد راحت‌تر می‌توانید نسبت به انتخاب دستگاه ذخیره سازی مورد نیاز خود تصمیم بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. طالبی می گوید

    واقعا ممنون اولین بارم هست نیاز مند چنین وسیله ای هستم و مطلبی مفید و کامل را از سایت شما ملاحظه کردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.