راهنمای خرید مونوپاد سلفی

0

پدیده سلفی گرفتن این روزها دیگر به حدی فراگیر شده که ممکن است در یک خیابان شلوغ هم ناگهان یک دسته مونوپاد سلفی به سر شما اصابت کند! البته در این مقاله قصد نداریم به آسیب‌های استفاده نادرست این وسیله اشاره کنیم. سعی خواهیم کرد در این نوشته نکات لازم را برای خرید دسته سلفی مناسب یادآور شویم.

جالب است بدانید پایه یا چوب سلفی چیز جدیدی نیست. این وسیله در برخی اشکال از سال 1990 وجود داشته و اساسا یک مونوپاد معکوس با دسته است. اما با رشد دوربین اسمارت فون‌ها و نیاز و علاقه به ثبت خاطرات و کارهایی که انجام می‌دهیم، استفاده از دسته سلفی تبدیل به یک دید مشترک برای گرفتن عکس در سراسر جهان شد.

پایه مونوپاد سلفی

تفاوت انواع دسته مونوپاد سلفی

حتما دیده‌اید که مونوپاد سلفی از جمله وسایلی است که تنوع بسیار زیاد و سردر گم کننده‌ای در بازار دارد. اما یک دسته سلفی چه تفاوتی با دیگری دارد؟ در نگاه کلی تفاوت زیادی با هم ندارند و همین مساله یکی از دلایل فراوانی آنهاست. بهترین راه برای تشخیص یک مونوپاد سلفی خوب و تعیین اینکه چه نیازهایی دارید این است که به پنج موردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد توجه داشته باشید.

1. سازگاری با دوربین و موبایل

اکثر دسته‌های سلفی دارای یک نگهدارنده قابل تنظیم در عرض هستند که برای نگه داشتن ایمن گوشی موبایل در حالت افقی به کار می‌رود. یک گیره پلاستیکی یا براکتی که دور دستگاه را محکم فشار می‌دهد از نمونه‌های رایج است. در هنگام خرید مونوپاد سلفی از سازگاری گیره آن با وزن، اندازه و نوع دستگاه مورد استفاده مطمئن شوید.

مورد مهم دیگر توانایی دسته سلفی در چرخش به اطراف است. طبق مشاهدات ما اکثر مونوپادها امکان چرخش 180 درجه‌ای را دارند که به کاربر امکان گرفتن عکس سلفی از زوایای مختلف را می‌دهد. برخی از دسته‌های سلفی نیز چندکاره بوده و قابلیت پشتیبانی از دوربین کامپکت و GoPro را نیز دارند.

دسته سلفی

2. اندازه جمع شده و طول دسترسی

چوب سلفی اصولا باید پرتابل باشد، بنابراین یک مونوپاد فوق العاده جمع و جور (زمان جمع بودن) می‌خواهید. در حالی که اکثر چوب‌ها سلفی زمان جمع شدن طولی حدود 20 سانتی متر دارند، مدل‌های کمی نیز (که معمولا گرانتر هستند) وجود دارند که اندازه‌ای کوچکتر داشته و راحت‌تر در کوله پشتی جا می‌شوند. البته اکثرا نگرانی در مورد اندازه مونوپاد سلفی ندارند اما برای برخی ممکن این مسئله مهم باشد.

برای گرفتن عکس سلفی مناسب باید دوربین یا گوشی فاصله مناسبی از شما داشته باشد. بنابراین قبل از خرید اندازه‌ی مورد نیاز خود را محاسبه کنید. توصیه ما خرید مونوپاد سلفی با حداکثر طول بازشونده بین 80 تا 100 سانتی متر است. اگرچه این میزان به نیاز شما بستگی دارد.

عکاسی سلفی

3. کیفیت ساخت

این مسئله به صورت ظاهری هم ممکن است قابل تشخیص باشد اما کیفیت مواد اولیه استفاده شده نیز بسیار اهمیت دارد. استفاده از یک مونوپاد سلفی با کیفیت پایین می‌تواند منجر به آسیب‌های سنگینی نظیر سقوط و شکستن گوشی یا دوربین شود. کیفیت ساخت . دوام بالای دسته و به خصوص قسمت هولدر گوشی آن بسیار اهمیت دارید که حتما باید به آن توجه کنید. مقداری هزینه بیشتر هنگام خرید و توجه به کیفیت مونوپاد، به نوعی دستگاه شما را نسبت به آسیب‌های احتمالی ناشی از افتادن بیمه خواهد کرد.

جدای از عوامل ایمنی ذکر شده، علاوه بر استحکام، سبکی مونوپاد سلفی نیز برای بسیاری اهمیت دارد. مسلما دسته سبک‌تر قدرت مانور شما را در عکاسی سلفی افزایش می‌دهد. خاصیت ضد لغزش بودن دسته، جنس نرم (در عین استحکام بالا) گیره‌های نگهدارنده گوشی و قرارگیری راحت در دست نیز از نکات کوچک اما با اهمیتی است که باید به آن‌ها توجه کنید.

4. اتصالات و کنترل دوربین

مونوپاد سلفی چیزی بیشتر از یک میله فلزی بوده و یک ریموت کنترل نیز هست. تقریبا تمام مدل‌ها دارای یک دکمه روی دسته خود هستند که با فشردن آن می‌توان اقدام به گرفتن عکس یا ضبط ویدئو کرد. اما برای تشخیص این فرمان نیاز به اتصال گوشی به دسته سلفی است.

دو راه اصلی برای اتصال گوشی به مونوپاد سلفی وجود دارد: بلوتوث و کابل با جک 3.5mm که به پورت هدفون گوشی متصل می‌شود. با استفاده از بلوتوث به سادگی می‌توانید گوشی با مونوپاد را Pair (جفت) کنید. سپس با فشردن دکمه روی دسته به عکاسی یا فیلمبرداری بپردازید.

استفاده از بلوتوث بسیار بهتر و پیشرفته‌تر از کابل است، اما نیازمند انرژی است. دسته‌های سلفی دارای بلوتوث معمولا یک پورت micro-USB روی دسته خود برای شارژ باطری داخلی دارند. شارژ باطری داخلی آن نیز با کابل میکرو USB (که معمولا همراه آن است) به وسیله پورت USB کامپیوتر یا شارژر دیواری انجام می‌شود.

نمونه‌های کابلی دارای یک کابل مارپیچ در انتهای دسته هستند که به پورت خروجی 3.5mm گوشی هنگامی که روی مونوپاد سوار است نصب می‌شود. در این روش نیازی به جفت شدن گوشی یا شارژ دسته سلفی نیست. برای عکاسی یا فیلمبرداری فقط کافیست دکمه روی دسته فشار دهید. تنها مشکل نمونه کابلی عدم ضبط صدا هنگام استفاده از پورت 3.5mm گوشی است، اگر چه این مشکل در دستگاه‌های اندرویدی با تغییر تنظیمات قابل حل است. اما برای گوشی آیفون در حال حاضر امکان ضبط فیلم با دکمه ریموت روی دسته نیست. در صورتی که از iPhone استفاده می‌کنید و نیاز به ضبط فیلم همراه با صدا دارید، می‌توانید ابتدا شروع به ضبط فیلم کرده و سپس آیفون را روی مونوپاد سلفی قرار دهید.

نوع دیگری از مونوپاد سلفی نیز وجود دارد که با یک قطعه کوچک به عنوان ریموت کنترل عرضه می‌شود. این قطعه ریموت به گوشی متصل شده و با فشار دکمه شاتر روی آن عکسبرداری انجام می‌شود. ما خرید این نوع را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم، زیرا در این صورت شما باید هم ریموت و هم دسته سلفی را با خود همراه داشته باشید و کنترل کنید، یعنی دو وسیله به جای یک وسیله!

آینه مونوپاد سلفی

5. لوازم جانبی

آخرین چیزی که باید در نظر بگیرید اکسسوری مونوپاد سلفی است که شامل مواردی همچون بند دسته، آینه و بند کمری می‌باشد. شاید جالب‌ترین اکسسوری آینه مونوپاد باشد، زیرا به قرارگیری در موقعیت درست برای عکاسی سلفی با دوربین پشت گوشی کمک می‌کند. البته این امکان با توجه به پیشرفت و افزایش کیفیت دوربین جلو اسمارت فون‌ها شاید کاربرد چندانی نداشته باشد. برخی از مونوپادها دارای کنترل فوکوس و زوم نیز در دسته خود هستند.

در نهایت اینکه دسته یا مونوپاد سلفی با توجه به نیازهای مختلف مصرف کنندگان در اشکال و اندازه‌های مختلفی طراحی شده است. به طور مثال دسته سلفی ضد آب برای استفاده در زیر آب استفاده می‌شود و در برابر سختی‌های استفاده در زیر آب مقاوم بوده و طول آن گاهی تا نزدیک 2 متر نیز می‌رسد.

خرید دسته سلفی

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.