راهنمای خرید کابل هارد اکسترنال

2

هارد اکسترنال یکی از پرکاربردترین ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات حجیم است و بسیاری از افرادی که با عکس و فیلم سروکار دارند حداقل یک هارد اکسترنال هم دارند. کابل هارد اکسترنال مسیر انتقال اطلاعات از هارد به دستگاه‌های مختلف نظیر تلویزیون، کامپیوتر و لپ تاپ است. ممکن است کابل هارد به دلایل مختلفی خراب شود، در اینجا به معرفی انواع کابل هارد اکسترنال می‌پردازیم.

کابل هارد اکسترنال micro USB3

کابل micro USB 3.0

پرکاربردترین کابل هارد اکسترنال که همراه خود هارد پرتابل نیز هست کابل micro USB 3.0 است. کابلی که همراه هارد اکسترنال است معمولا طول کوتاهی (حدود 20 سانتی متر) دارد. در صورتی که کابل بلندتری برای هارد اکسترنال خود لازم دارید، بهتر است یک کابل با کیفیت بالا و طول حداکثر 1 متر تهیه کنید.

استفاده از یک کابل با کیفیت علاوه بر تضمین اتصال و انتقال پایدار، از آسیب‌های احتمالی ناشی از خرابی کابل به هارد اکسترنال با ارزش شما جلوگیری می‌کند. در نتیجه مقداری هزینه بیشتر ارزش این را دارد که با خیال راحت‌تری هارد اکسترنال خود را به دستگاه‌های مختلف وصل کنید.

کابل هارد اکسترنال Y USB 3.0

کابل هارد اکسترنال Y USB 3.0

هارد اکسترنال را می‌توان روی دستگاه‌های دیگری به غیر از کامپیوتر و لپ تاپ، مثل کنسول بازی و گوشی موبایل از طریق OTG نیز وصل کرد. ممکن است روی برخی از دستگاه‌ها هارد اکسترنال به درستی شناسایی نشود. در صورتی که این شناسایی ناقص ناشی از کمبود انرژی (برای هاردهای اکسترنال بدون آداپتور) باشد، می‌توان آن را با استفاده از یک کابل هارد اکسترنال Y حل کرد.

استفاده از کابل Y روی همه لوازم جانبی USB مجاز نیست. اگر یک وسیله جانبی USB نیاز به توان بیشتری داشته نسبت به مشخصات اصلی USB داشته باشد می‌توان از این کابل روی آن استفاده کرد. توجه داشته باشید استفاده از کابل Y در صورتی مشکل عدم شناسایی را رفع می‌کند که تنها مشکل عدم تامین انرژی کافی باشد، و نه عدم پشتیبانی دستگاه میزبان از هارد اکسترنال یا ظرفیت بالای آن.

در کابل هارد اکسترنال Y USB 3.0 یک پورت USB 2.0 A نری اضافه وجود دارد که تنها وظیفه تامین انرژی مازاد را بر عهده داشته و هیچ گونه انتقال دیتایی از آن صورت نمی‌گیرد. قاعدتا بدون استفاده از این کانکتور اضافه هم می‌توان از هارد اکسترنال روی یک دستگاه میزبان استاندارد استفاده کرد.

خرید کابل هارد اکسترنال USB3 Y

کابل USB Y

کابل USB Y معمولا برای استفاده کردن یک دستگاه USB روی یک دستگاه میزبان با استفاده از دو سوکت برای تامین انرژی است، در حالی که فقط یکی از آن دو انتقال دیتا را انجام می‌دهد. تا زمانی که میزبان دارای دو سوکت USB فعال باشد، قادر است انرژی دستگاه جانبی متصلی را که انرژی مورد نیازش بیشتر از حد تامین یک پورت USB است، از طریق یک کابل USB دو سر Y و بدون نیاز به آداپتور برق تامین کند. برخی از هاردهای اکسترنال و دی وی دی رایتر اکسترنال انرژی مورد نیازشان را از این طریق تامین می‌کنند.

نسخه جدیدتر کابل Y به دستگاه USB این امکان را می‌دهد تا دیتا و قدرت را از دو دستگاه مختلف دریافت کند. این قابلیت به یک دستگاه جانبی پرمصرف این امکان را می‌دهد که روی دستگاه‌هایی که فاقد پورت اضافی برای تامین انرژی هستند، با استفاده از یک کابل Y USB متصل و استفاده شود. برای مثال می‌توان به کابل OTG micro USB اشاره کرد که با قابلیت Y می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه را از یک پاور بانک یا شارژر USB تامین کند.

در هاردهای اکسترنال و دی وی دی رایترهای قدیمی USB 2.0 نیز این امکان وجود دارد. فقط کابل‌های Y USB 2.0 به دلیل عدم استفاده زیاد با جنس خوب در بازار کمیاب هستند. اگر یک هارد اکسترنال USB 2.0 دارید که قبلا با کابل تکی کار می‌کرده است می‌توانید از کابل mini USB با کیفیت خوب و البته در طول کمتر از 1 متر استفاده کنید.

کابل هارد اکسترنال سیلیکون پاور

کابل لینک هارد اکسترنال

برخی از مدل‌ها نظیر انواع هارد اکسترنال سیلیکون پاور از کابل لینک USB 3.0 برای انتقال اطلاعات هارد اکسترنال استفاده می‌کنند. اگر هارد اکسترنال شما دارای پورت مادگی بزرگ USBیا همان USB A/M هست، می‌توانید از این کابل استفاده کنید. توجه داشته باشید که نمونه‌های بی‌کیفیت ممکن است کلا کار نکنند یا با قطع و وصلی همراه باشند.

برای کارایی بهتر، سعی کنید از کابل‌های باکیفیت با طول کمتر از 1.5 متر برای هارد اکسترنال خود استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سینا می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون من چندین وقته یه مشکلی دارم یه هارد دارم که میدم تعمیر به نمایندگی و فکر کنم حتی کلا عوض میکننش ولی بازم دو سه بار که هارد رو وصل کنم بعدش انگار کلا هاردی وجود نداره حتی روشن هم نمیشه هارد(بلرزه) سیم هم عوض کردم افاقه نکرد نمیدونم واقعا میتونه مشکل از لپ تاپ من باشه؟! اگر باشه چطور حل میشه

    1. وب نویس می گوید

      درود. اگر از سالم بودن کابل هارد و کانکتور USB خود هارد اکسترنال اطمینان دارید، روی یک سیستم یا لپ تاپ با پورت یو اس بی مطمئن دیگه هم تست بفرمایید. اگر باز هم هارد شما کار نکرد به احتمال خیلی زیاد خود هارد مشکل داره که بهتره با نمایندگی برای رفع اشکال تماس بگیرید. بعد از اتصال هارد از قسمت Disk Management هم چک کنید ببینید هارد شناسایی شده یا نه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.