NAS Storage چیست و چه کاربردی دارد

2

تصور کنید که کامپیوتر رومیزی شما یک بانک است. هر بار که شما یک فایل دیجیتال نظیر عکس، سند یا ویدئو را ذخیره می‌کنید مانند این است که آن‌ها را داخل یک گاو صندوق کوچک در بانک می‌گذارید. پس از مدتی آن جعبه به سرعت پر می‌شود و شما یک گاوصندوق دیگر برای اطلاعات جدید خریداری می‌کنید. اینجاست که باید به تجهیزات ذخیره سازی مانند NAS Storage خوش آمد گفت.

NAS Storage

صندوق امانات خود را سال‌ها با اطلاعات دیجیتال پر کرده‌اید، اما همیشه به بانک خود دسترسی ندارید، تعطیلات آخر هفته یا هر چیز دیگر. شما می‌خواهید قابلیت دسترسی به صندوق امانات خود در هر ساعتی از شبانه روز را داشته باشید، برای این کار باید بانک صندوق شما را هر کجا که هستید برای شما بیاورد! اینجاست که تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه به کار شما می‌آید.

یک روز بانک دچار آتش سوزی می‌شود. چند صندوق امانات شما نابود شده و محتویات آن‌ها برای همیشه از بین می‌رود. این مساله دقیقا چیزی است که در خرابی هارد دیسک اتفاق می‌افتد. خوشبختانه شما می‌دانستید چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد (سوال این است که چرا حتی شما از این بانک استفاده کردید؟). یکی از راه‌های پیشگیرانه گذاشتن اطلاعات یکسان در چند جعبه است. این همان ویژگی مفید RAID است.

شما بستگانی دارید که می‌خواهند برخی از عکس‌های قدیمی شما را ببینند یا اینکه می‌خواهید بعضی از فیلم‌های خانوادگی که ضبط کرده‌اید را به اشتراک بگذارید، یا حتی می‌خواهید یک آهنگ قدیمی را از راه دور گوش دهید. بنابراین یک سیستم راه اندازی می‌کنید که امکان دسترسی افراد دیگر را به صندوق امن شما بدهد و این کار اشتراک گذاری فایل تحت شبکه نامیده می‌شود. اما شما رنگ جعبه‌ها را سیاه می‌کنید تا افرادی که به آن‌ها نگاه می‌کنند نفهمند چه چیزی داخل آن‌هاست. این همان رمز گذاری داده‌هاست.

همه این توصیف‌هایی که گفتیم تقریبا یک سرور ذخیره سازی تحت شبکه (network attached storage server) را تداعی می‌کند که البته با نام‌های NAS Server یا NAS Storage هم شناخته می‌شوند. NAS به شما امکان ذخیره چند هارد درایو با تمام اطلاعات دیجیتال‌تان را در یک بانک بزرگ می‌دهد. یک سرور NAS Storage به شما امکان گذاشتن صندوق اطلاعات (هارد دیسک‌ها) را در یک مکان امن و دسترسی از راه دور به آن‌ها را می‌دهد. شما حتی می‌توانید یک دسترسی برای اشتراک گذاری فایل‌های خود به دیگران بدهید.

NAS Server

هم‌چنین یک NAS Server به شما امکان پشتیبان گیری اطلاعات از طریق RAID را می‌دهد که خود توابع مختلفی دارد. RAID 0 فقط مکان داده‌ها را روی تمام دیسک‌ها قرار می‌دهد که عملیات خواندن و نوشتن را سریع‌تر می‌کند. با این حال RAID 0 خطرناک‌ترین حالت است، چون هیچ یک از داده‌ها کپی و پشتیبان گیری نمی‌شوند.

RAID NAS Storage

RAID 1 از داده‌ها دیسک روی یک هارد دیسک دیگر کپی می‌کند تا اگر یکی از درایوها خراب شد، یک پشتیبان از داده‌ها روی هارد دیگر داشته باشید. (در این حالت حداقل دو هارد دیسک نیاز است)

RAID NAS Server

RAID 10 هر دو کار را انجام می‌دهد، داده‌ها سرتاسر درایوها ردیف می‌شوند در حالی که از یک هارد درایو روی دیگری منعکس (mirroring – پشتیبان گیری) نیز می‌شوند. از آنجا که این حالت RAID هر دو قابلیت را داراست، حداقل نیاز به چهار هارد درایو است و با آن هم سرعت و هم امنیت ذخیره سازی داده‌ها را خواهید داشت. دو هارد اول برای ردیف کردن (striping) اطلاعات و دو هارد دیگر برای mirroring استفاده می‌شوند. اگر یکی از هارد درایوها دچار مشکل شود، می‌توان آن را بدون از دست دادن عملکرد، سریع (hot-swap) با یک هارد نو عوض کرد.

اگر چه این فقط یک توضیح پایه است، اما یک NAS Server قابلیت و توانایی‌های پیچیده‌تری دارد. از NAS Storage می‌توان برای آرشیو فیلم و موسیقی استفاده کرد. شما می‌توانید NAS را به عنوان یک ایستگاه نظارت برای ضبط تمام ویدئوهای دوربین‌های مدار بسته خود تنظیم کنید تا بدون محدودیت فیلم‌ها را تا زمانی که اقدام به پاک کردن آن‌ها کنید داشته باشید. اگر شما یک کسب و کار کوچک دارید، می‌توانید یک ایمیل سرور راه اندازی کنید که فقط خودتان و اعضای شرکت به آن دسترسی داشته باشند. اگر عکاس هستید و با فایل‌های RAW و بزرگ کار می‌کنید، یک NAS Storage به شما آزادی عمل بیشتری می‌دهد تا لازم نباشد حتی یک عکس یا یک دقیقه از فیلم‌های خود را حذف کنید. برای ذخیره سازی ساده فایل یک NAS Storage فرصت‌های نامحدودی را به شما می‌دهد تا به سادگی بتوانید فضای ذخیره سازی بیشتری برای آرشیو و کار خود اضافه کنید.

قابلیت‌های NAS Storage

سرور NAS بسته به نوعی که خریداری می‌کنید قابلیت‌های متفاوتی دارد. به چند نکته راهنما در این مورد اشاره می‌کنیم:

RAID. اگر پول زیادی صرف هارد درایوها و باکس هارد آن‌ها می‌کنید، مطمئن شوید که حداقل قابلیت RAID 0 و RAID 1 را داشته باشند. سروری انتخاب کنید که بتواند آرایه‌های مختلف RAID که با سخت افزار کنترل می‌شوند را مدیریت کند یا به عبارت دیگر دارای RAID سخت افزاری باشد. RAID های نرم افزاری بیشتر در معرض خرابی و ناسازگاری با برنامه‌های دیگر هستند. هم‌چنین نیاز به RAM بیشتری روی مادربرد دارند.

امنیت. اگر برای یک کسب و کار کوچک NAS Server خریداری می‌کنید، مطمئن شوید که از SSL پشتیبانی کرده و هم‌چنین رمزگذاری RYSNC انتقال دیتا را به خوبی اضافه کند.

کارایی آینده. برای آینده خرید کنید. یک NAS Storage با قابلیت مدیریت چند هارد دیسک تهیه کنید. ممکن است یک سرور با دو جای هارد متناسب نیاز شما باشد، اما شاید تا یکسال آینده نیاز به چهار هارد دیسک پیدا کردید. پس همیشه در خرید خود در عین انتخاب بر اساس نیاز آینده‌نگر هم باشید.

GUI. مطمئن شوید که NAS Server انتخابی دارای نرم افزار مدیریت قابل فهم باشد. داشتن یک NAS سرور پیشرفته سطح بالا که نحوه استفاده از آن را ندانید چه فایده‌ای دارد؟

درایوها. در صورت امکان و داشتن بودجه از هارد درایوهای سطح Enterprise استفاده کنید. درایوهای سطح سازمانی برای کارکرد شبانه روزی تحت شرایط سخت (لود بالا) ساخته شده‌اند. اگر یک وب سایت روی سرورهای خود دارید، تمام مدت به این نوع نیاز خواهید داشت. برای استفاده خانگی سطح Enterprise گران قیمت هستند، اما هنوز هم در انتخاب خود باید دقت کرده و از هارد درایوهای با کیفیت بالا استفاده کنید. به طور مثال هارد دیسک وسترن دیجیتال قرمز و بنفش.

شبکه گیگابیت. هنگام انتقال، بازیابی یا ذخیره سازی داده‌ها، اتصال شبکه گیگابیت 10/100/1000 خدمت خوبی برای کاربر خواهد بود. برای سرورهای حرفه‌ای تر اتصال گیگابیت دوتایی یا چندتایی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

ORICO NAS Storage

امروزه سرورهای NAS در پیکربندی‌های مختلف عرضه شده‌اند. اگر به فکر خرید یک NAS سرور هستید، سوال اول شما باید این باشد که چرا بدان نیاز دارید؟ و بعد چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ و در آخر اینکه بودجه شما چقدر است؟

کاربرد NAS و باکس‌های چندتایی به عنوان راه حل ذخیره سازی اطلاعات نسبت به راه‌های سنتی روز به روز بیشتر می‌شود. اگر حجم اطلاعات زیادی دارید و فضایی برای نگهداری آن ندارید، میز کار خود را با خرید هاردهای اکسترنال شلوغ نکنید. با خرید یک NAS Server یا یک Enclosure چندتایی از یک فضای حجیم یکپارچه و ایمن لذت ببرید.

واژه نامه کلمات خاص

در اینجا به یک سری لغات و اصطلاحات رایج مربوط به تجهیزات ذخیره سازی NAS Storage اشاره می‌کنیم تا هنگام انتخاب ویژگی هر کدام را بدانید.

NAS – مخفف Network Attached Storage، قابل دسترس از طریق شبکه

DAS – مخفف Direct Attached Storage، مانند یک هارد اکسترنال

SAN – مخفف Storage Area Network. قطعا مانند چیزی نیست. یک SAN دسترسی به صورت block level storage را برای یک NAS Server را فراهم می‌کند. به دلیل استفاده از ارتباطات فیبر نوری سرعت انتقال اطلاعات در آن‌ها بسیار بالاست. بیشتر از این سیستم در سازمان‌ها استفاده می‌شود.

Cloud – تا جایی که به ذخیره سازی مربوط است، Cloud Storage در یک محل مرکزی قرار داشته و از طریق اینترنت قابل دسترس است. برای دسترسی به آن معمولا باید به صورت ماهیانه مبلغی را پرداخت کرد (اگر چه در حال حاضر بسیاری از فروشندگان مقداری فضای ابری رایگان را هنگام خرید از محصولات‌شان ارائه می‌دهند). فضای ذخیره سازی ابری توسط شخصی غیر از شما مدیریت می‌شود که کمی آن را نا امن می‌کند.

Swappable – درایوهایی که به طور دائم داخل یونیت NAS نبوده و قابل جابه‌جایی و تعویض هستند، به این معنی که شما می‌توانید آن‌ها را با درایوهای دیگر بر اساس نیاز خود تعویض کنید. تمام درایوها با محفظه‌های NAS سازگار نیستند. وب‌سایت سازنده را برای سازگاری بررسی کنید.

Hot Swappable – اشاره به عمل تعویض دیسک در حالی که NAS در حال کار است دارد. قابلیت Hot swappable به شما امکان تعویض درایو خراب، هنگامی که NAS از درایوهای سالم برای کار استفاده می‌کند، را می‌دهد. این قابلیت به ویژه در استفاده سطح تجاری بسیار مفید است.

Floating Point Processor – این بخشی از یک سیستم کامپیوتری است که ویژه انجام عملیات اعداد اعشاری طراحی شده است. چرا مورد توجه است؟ یک سرور که دارای پردازنده ممیز شناور است در مادربرد است، پردازش عملیات معمولی مانند جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و جذیر-ریشه بر عهده دارد. همه اینها برای خرد کردن پردازش‌های پیچیده سرور ضروری است. اگر پردازنده ممیز شناور نرم افزاری باشد، عملیات مقداری کندتر روی می‌دهد، اما شما هرگز متوجه آن نخواهید شد.

DLNA – مخفف Digital Living Network Alliance. در واقع این یک پروتکل است که به شما امکان تماشا و استریم فایل‌های دیجیتال را از دستگاه‌های مختلف می‌دهد. چگونه یک موزیک را روی گوشی خود پخش می‌کنید؟ چگونه یک فایل را همزمان روی تلویزیون یا مدیا استریمر و سپس روی لپ تاپ خود استریم می‌کنید؟ همه از طریق استانداردهای تعیین شده DLNA انجام می‌شود. مطمئن شوید که سرور شما از DLNA و UPnP پشتیبانی می‌کند.

UPnP – مخفف Universal Plug and Play. این قابلیت به سرور امکان برقراری ارتباط با شبکه را می‌دهد. لحظه‌ای که یک دستگاه را وصل کنید، UPnP اجازه دیدن، شناسایی و در اغلب موارد برقراری ارتباط با آن را به کامپیوترهای شبکه می‌دهد. هنگامی که NAS Server را به برق می‌زنید، UPnP به کار افتاده و به همه اطلاع می‌دهد که در دسترس است.

خرید NAS Storage

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. وب نویس می گوید

    درود. برای استفاده‌ای که گفتید باید از سرور ویژه هاستینگ استفاده کنید. از NAS سرور فقط برای ذخیره سازی اطلاعات می‌توان استفاده کرد. برای استفاده هاستینگ نیاز به دیتابیس سرور و وب سرور دارید که صرفا با NAS Storage قابل راه اندازی نیست.

  2. حامد اکبری می گوید

    با سلام و احترام بنده میخوام بدونم اگر یک ناس سرور تهیه کنم میشه ازش به عنوان سرور اختصاصی و میزبانی وبسایت های شخصی خودم استفاده کنم؟

    بنده حدود 10 وبسایت دارم و میخوام سرور یا میزبانی توسط خودم باشه.

    امکانش هست ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.