معرفی کابل و کانکتورهای DVI

0

DVI یک رابط تصویر دیجیتال است که در زمان ظهور خود گام مهمی در افزایش کیفیت انتقال تصویر بود و هم‌چنان نیز در دنیای کامپیوتر کاربرد خود را دارد. در این مقاله به معرفی کامل رابط DVI و انواع کابل و کانکتورهای آن می‌پردازیم.

DVI

DVI چیست؟

DVI مخفف عبارت Digital Visual Interface و یک رابط تصویری دیجیتال است که توسط گروه Digital Display Working (DDWG) توسعه یافته است. این رابط قابلیت پشتیبانی از هر دو سیگنال ویدئویی دیجیتال و آنالوگ را روی یک کابل DVI دارد و معمولا روی کامپیوترها، مانیتورهای LCD، پروژکتورها و دیگر تجهیزات نمایش دیجیتال پیدا می‌شود.

مزایای DVI

نمایشگرهای قدیمی CRT (Cathode Ray Tube) برای دریافت داده‌های تصویر از کارت گرافیک کامپیوتر از سیگنال آنالوگ استفاده می‌کنند. به همین دلیل کارت‌های گرافیک اولیه برای پشتیبانی از مانیتورهای CRT نیازمند تبدیل سیگنال دیجیتال طبیعی خود به آنالوگ بودند.

مانیتورهای LCD صفحات نمایش دیجیتال هستند، اما زمانی که برای اولین بار معرفی شدند برای اطمینان از سازگاری با اکثر کامپیوترهای موجود نیازمند پذیرش و انطباق با سیگنال آنالوگ بودند. برای اینکه LCD خروجی آنالوگ کامپیوتر را قبول کنند، سیگنال مجدد به دیجیتال تبدیل می‌شود.

از آنجا که کامپیوتر و مانیتور LCD هر دو از انتقال سیگنال دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، روند ترجمه دیجیتال به آنالوگ اساسا غیرضروری است. اتصال دیجیتال DVI فرآیند تبدیل دیجیتال – آنالوگ – دیجیتال را حذف کرد و به تبع آن اشتباهات و از دست رفتن داده‌ها در فرآیند تبدیل نیز حذف شد.

رابط DVI بسیار انطباق پذیر بوده و همین موضوع این انعطاف پذیری را به تولیدکنندگان داده است که در عین پشتیبانی از دستگاه‌های دیجیتال، با دستگاه‌های آنالوگ نیز سازگار باشد.

کابل DVI و انواع آن

انواع کانکتور DVI

DVI-D Single Link – این مدل دیجیتال فقط از صفحات نمایش دیجیتال پشتیبانی می‌کند. رزولیشین پشتیبانی شده این مدل تا 1920×1080 و 1080p است.

DVI-D Dual Link – این اتصال از یک لینک داده ثانویه استفاده کرده و از رزولیشین بسیار بالاتر مانند 2048×1536 (QXGA) پشتیبانی می‌کند.

DVI-A – این کابل به ندرت و فقط برای سیگنال RGB آنالوگ استفاده می‌شود.

DVI-I Single Link – این نوع هر دو سیگنال آنالوگ و دیجیتال را در یک کابل DVI در بر می‌گیرد. بدین معنی که کابل می‌تواند یک سیگنال (دیجیتال به دیجیتال) یا یک سیگنال (آنالوگ به آنالوگ) را ارسال کند.

DVI-I Dual Link – این مدل شبیه DVI-I Single Link است، اما یک لینک ثانویه داده برای رزولیشن‌های بالاتر نیز دارد. این نوع اتصال هر دو سیگنال دیجیتال و آنالوگ را در یک کابل دارد. بدین معنی که کابل می‌تواند سیگنال دیجیتال-به-دیجیتال یا آنالوگ-به-آنالوگ را ارسال کند.

Mini DVI – این کانکتور یک اتصال تک لینک است که معمولا روی کامپیوترهای Apple پیدا می‌شود. اندازه کوچک این کانکتور آن را برای استفاده در لپ تاپ ایده آل ساخت. هم‌چنین این نوع از هر دو سیگنال آنالوگ و دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

کانکتور دی وی آی

هر چند با ورود رابط‌های تصویری DisplayPort و HDMI که علاوه بر پشتیبانی از رزولیشن‌های بسیار بالاتر و کیفیت تصویر عالی، صدا را نیز انتقال می‌دهند، اما هم‌چنان DVI کاربرد خود را در لوازم دیجیتال حفظ کرده است.

در ادامه چند نوع کابل و مبدل DVI را برای خرید معرفی می‌کنیم.

خرید کابل DVI-D

تبدیل DVI به HDMI

تبدیل DVI به VGA

تبدیل VGA به DVI

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.