DisplayPort چیست؟

12

دیسپلی پورت DisplayPort یکی از رابط‌های صوتی و تصویری دیجیتال به حساب می‌آید که از طریق آن می‌توان هم صدا و هم تصویر را انتقال داد و از این نظر بسیار شبیه HDMI است. این رابط تصویر دیجیتال توسط انجمن استاندارد الترونیک ویدئو VESA توسعه یافته است. این انجمن Display Port را برای جایگزین کردن به جای VGA, DVI و FPD-Link طراحی کرده است. Display Port همچنین با DVI و VGA به وسیله استفاده از دانگل آداپتور سازگار است.

دیسپلی پورت DisplayPort

کانکتور DisplayPort دارای 20 پین است که برای انتقال صدا و تصویر استفاده می‌شود. این رابط امکان انتقال تا 8 کانال صوتی و رزولیشین بسیار بالاتر از رزولیشن فعلی full HD روی تلویزیون‌های HD را می‌دهد. هم‌چنین کابل DisplayPort از یک اتصال قفل‌دار با دکمه فشاری ساده نیز پشتیبانی می‌کند. این ویژگی به کابل دیسپلی پورت امکان چفت شدن به تجهیزات را به سادگی می‌دهد. از این رابط در انواع تلویزیون (SDTV, EDTV, HDTV) و مانیتور استفاده می‌شود.

استاندارد DisplayPort

از پورت‌های استاندارد همراه دیسپلی پورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

mini Display Port یک استاندارد ارائه شده در سه ماه چهارم سال 2008 از سوی Apple است. بعد از مدت کوتاهی از معرفی مینی دیسپلی پورت، Apple لایسنس استفاده از تکنولوژی این کانکتور را بدون هزینه اعلام کرد. در 24 فوریه سال 2011 شرکت اپل و اینتل پورت تاندربولت – Thuderbolt را به عنوان جایگزین mini DisplayPort با اضافه کردن پشتیبانی اتصالات دیتا PCI Express و البته با حفظ سازگاری با لوازم بر پایه mini Display Port اعلام کرد.

micro Display Port استانداردی برای وسایلی است که به کانکتور فوق العاده جمع و جور نیاز دارند؛ وسایلی نظیر گوشی تلفن، تبلت و اولترا بوک‌ها. استاندارد جدید میکرو دیسپلی پورت از لحاظ ظاهری از کانکتور مینی دیسپلی پورت کوچکتر است. این استاندارد نیمه دوم 2014 منتشر شده است.

Slim Port مطابق با Mobility DisplayPort که هم‌چنین به عنوان MyDP نیز شناخته می‌شود. اسلیم پورت یک استاندارد صنعتی برای رابط صوتی و تصویری موبایل است. این رابط امکان برقراری اتصال بین موبایل و صفحات نمایش خارجی نظیر HDTV را فراهم می‌کند. به وسیله Slim Port می‌توان انتقال تصویر تا کیفیت 4K-UltraHD و با هشت کانال صدا را از طریق پورت micro-USB انجام داد. محصولات اسلیم پورت از اتصال به DisplayPort, HDMI, VGA بدون هیچ مشکلی پشتیبانی می‌کنند. استاندارد MyDP در جوئن 2012 منتشر شد و اولین دستگاهی که از اسلیم پورت استفاده کرد، اسمارت فون Google Nexus 4 بود.

از دیگر استانداردهای همراه Display Port می‌توان به DDM, eDP, iDP, PDMI, wDP, DisplayID, DockPort اشاره کرد.

ورژن‌های Display Port

ورژن‌های مختلفی از DisplayPort معرفی شده است. نسخه‌های بعدی استاندارد میزان پهنای باند و حالت‌های ویدئو را افزایش داده‌اند و ویژگی‌هایی فراتر از یک استاندارد ویدئویی اجرا می‌کنند. نوع ورژن معمولا به وسیله DisplayPort منبع و مشخصات فنی دستگاه مقصد شناسایی می‌شود. در ادامه به ویژگی‌های کلید هر نسخه اشاره می‌کنیم.

نسخه 1.1

این نسخه در May 2006 منتشر شد و از حداکثر سرعت 8.64Gb/s پشتیبانی می‌کند. نوع کانکتور در این نسخه فقط Display Port است. همراه با انتشار این نسخه ویژگی‌های کابل کشی فیبر و مس، HDCP و DPCP، مبدل‌های اکتیو و صدای 7.1 معرفی شد.

نسخه 1.2

این نسخه در Dec 2009 منتشر شد و از حداکثر سرعت انتقال 17.28Gb/s پشتیبانی می‌کند. نوع کانکتور در این نسخه علاوه بر Display Port استاندارد، mini DisplayPort, Thunderbolt, USB-C نیز بود. همراه با انتشار این نسخه ویژگی‌های انتقال جریان چندگانه MST، مبدل‌های پسیو و بهبود همگام سازی صدا و تصویر هم معرفی شد.

نسخه 1.3

این نسخه در سپتامبر 2014 منتشر شد و از حداکثر سرعت 25.92Gb/s پشتیبانی می‌کند. نوع کانکتورها در این نسخه همانند نسخه قبلی DisplayPort, Mini-DisplayPort, Thunderbolt, USB-C است. همراه با انتشار نسخه 1.3 ویژگی‌های DockPort, HDMI 2.0 و پشتیبانی از کیفیت 4K و 8K نیز معرفی شد.

مبدل‌های بسیاری برای تبدیل دیسپلی پورت به پورت‌های معمول نظیر HDMI, VGA, DVI وجود دارد که چند نمونه از آن‌ها در لینک‌های زیر معرفی شده‌اند.

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] تبدیل DisplayPort به HDMI

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] تبدیل DisplayPort به VGA

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] تبدیل mini DisplayPort به HDMI

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] تبدیل mini DisplayPort به VGA

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
12 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    آقا سلام من ضبط jvc دارم مدلش kdr421 تو تنظیمات زده دیسپلی میخواستم بدونم میشه مانیتور وصل کرد

  2. محسن بیگی می گوید

    سلام ازاینکه من را راهنمایی کنید متشکرم به مبدلی می خواهم که ورودی HDMI است (دوربین ) می خواهم به خروجی USB سیستم کامپیوتر بزنم و خروجی از USB بگیرم این را می دانم usb پورت ورودی است

  3. hamed می گوید

    با سلام و احترام
    من می خواستم تبدیل Thunderbolt به VGA رو برای مک بخرم ولی ظاهرا تو بازار فقط تبدیل mini display port به VGA موجود هست.سوالم اینه که آیا میشه همین تبدیل موجود در بازار رو به درگاه Thunderbolt وصل کرد و استفاده کرد؟ چون مک بوک من فقط پورت Thunderbolt و USB دارد.
    با تشکر از سایت جامع و خوبتون…

    1. وب نویس می گوید

      شما میتونید از همین مبدل‌های mini Display استفاده کنید، از نظر سازگاری مشکلی با Thunderbolt ندارند.

  4. علی می گوید

    با سلام
    سایت مفیدی دارید
    باتشکر

  5. سیدرضا بازیار می گوید

    ممنون

  6. مهدی می گوید

    با سلام مجدد
    آیا راه دیگری برای انتقال تصاویر از پخش کننده ها و تلوزیون بدون استفاده از کپچر هست ؟ مثلا مبدل های RCA به HDMI یا ESATA یا FireWire

    1. وب نویس می گوید

      به نظر من ساده‌ترین راه همون استفاده از کارت کپچر اکسترنال هست، اما اگر دستگاه و لپ تاپ شما پورت FireWire داشته باشه، از این طریق هم میشه کپچر رو انجام داد.

  7. مهدی می گوید

    آیا پورت ورودی displayport هست مثلا از طریق express card به لپ تاپ وصل کرد و تصویر و صدای آنالوگ از پخش کننده ویدیو را به لپ تاپ منتقل کرد و ضبط کرد؟

    1. وب نویس می گوید

      تا به حال چنین اکسپرس کارتی برای لپ تاپ ندیدم. اگر هم به فرض باشه باز هم معمولا پورت DisplayPort روی کارت فقط خروجی خواهد بود.

  8. مهدی می گوید

    با سلام
    آیا از طریق کابل displayport امکان ارسال و دریافت محتوای صدا و تصویر از تلوزیون یا دستگاه های پخش کننده روی کامپیوتر یا لپ تاپ هست و همچنین امکان ضبط تصاویر مانند کپچر؟

    1. وب نویس می گوید

      پورت روی لپ تاپ خروجی است و امکان چنین کاری وجود ندارد. برای کپچر باید از کارت کپچر اکسترنال روی لپ تاپ استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.