ویدئو وال Video Wall چیست؟

0

زمانی که به سیستم ویدئو وال فکر می‌کنید چه چیزی به ذهن شما می‌آید؟ برای اکثر مردم ویدیو وال گروهی از صفحات نمایش کنار هم است که یک تصویر واحد و بزرگ را شکل می‌دهند. در حالی که نمایشگر بخش قابل ملاحظه سیستم ویدئو وال است، اما در واقع فقط یکی از قطعات مجموعه پیچیده Video Wall است.

آیا تا به حال در مورد تکنولوژی پشت ویدیو وال فکر کرده‌اید؟ چگونه صفحات نمایش در کنار هم یک تصویر واحد و بزرگ را شکل می‌دهند؟ چگونه می‌توان نوع تصویر نمایش داده شده روی آن‌ها را کنترل کرد؟ در ادامه به این پاسخ این سوال‌ها می‌پردازیم.

اجزای پایه سیستم Video Wall

ابتدا به صورت مختصر سه جزء اصلی سیستم ویدئو وال را معرفی می‌کنیم.

ویدئو وال Video Wall

1- نمایشگر ویدئو وال    2- کنترل کننده    3- نرم افزار

۱. صفحه نمایش ویدئو وال

نمایشگرهای ویدیو وال در کنار هم یک تصویر را در مقیاس بزرگ و رزولوشن بالا نمایش می‌دهند.

صفحه نمایش ویدئو وال معمولا از ترکیب مانیتورها، پنل‌ها یا پرده‌های نمایش که با چیدمان کاشی‌وار مرتب شده‌اند ساخته می‌شود. چیده شدن چند مانیتور کنار هم به شکل کاشی یک صفحه نمایش بسیار بزرگ multi-HD را ایجاد می‌کند.

ویدیو وال‌ها در طیف بزرگی از تکنولوژی‌های نمایش شامل LCD, LED, Projection Cube, Blended Projection و غیره آمده‌اند. هر نوع صفحه نمایش مزایا و محدودیت‌های منحصر به فردی از لحاظ رزولوشن، روشنایی، قابلیت اطمینان، هزینه و سایر عوامل دارد.

بسته به نوع صفحه نمایش و سیستم انتخابی نصب شده، ویدئو وال‌ها می‌توانند در شکل‌های تخت، منحنی و حتی سه بعدی ساخته شوند. آن‌ها می‌توانند به اندازه کافی برای قابل حمل بودن کوچک باشند یا آن قدر بزرگ باشند که گوشه‌ای از اتاق را بگیرند.

کنترلر ویدیو وال

۲. کنترلر ویدیو وال

کنترل کننده Video Wall منابع محتوایی شما را به نمایشگرها متصل می‌کند. این دستگاه به شما امکان کنترل محتوای به نمایش درآمده در تلویزیون‌ها را می‌دهد، اینکه چه زمانی و کجا تصاویر به نمایش درآیند.

با استفاده از استریم IP یا ورودی فیزیکی، کنترلر محتوای مورد نظر را از تمام منابع مورد نظر مثل دوربین‌های ویدئویی، ورک استیشن کامپیوتری و پلیرها ضبط کرده و آن‌ها را در یک رابط کاربری قابل دسترس به نمایش درمی‌آورد.

بر اساس فرمان‌هایی که از طریق نرم افزار کنترل کننده ایجاد می‌کنید، دستگاه کنترلر محتوا را به نمایشگرها ارسال می‌کند و به شما اجازه می‌دهد که محتوای نمایش داده شده را بنا به سلیقه خود بلافاصله تنظیم و مرتب کنید. همچنین برخی کنترلرها امکان تنظیم و ذخیره تنظیمات مربوط به نمایش را به صورت آفلاین و قبل از نمایش محتوا دارند.

کنترلر به تمام نمایشگرهای تکی در سیستم Video Wall این امکان را می‌دهد تا با هم به عنوان یک پرده نمایش تکی عمل کنند. بدین معنی که تصویر به صورت کلی و کشیده بین تمام نمایشگرهای کنار هم به نحوی تقسیم می‌شود که همه با هم یک تصویر بزرگ را نمایش می‌دهند.

دستگاه کنترلر ویدئو وال دارای پورت‌های مختلف ورودی و خروجی برای صدا و تصویر است. برای مثال دستگاه می‌تواند محتوای مورد نظر را مستقیم از یک فلش مموری USB بخواند یا اینکه صدا و تصویر از دستگاه‌های مختلف از طریق کابل صدا و کابل VGA یا HDMI به کنترلر منتقل شده و سپس بعد از تنظیم به وسیله‌ی کابل HDMI به نمایشگرها منتقل می‌شود.

۳. نرم افزار ویدئو وال

نرم افزار Video Wall یک رابط کاربری برای کنترل نمایشگر، کنترلر و محتوای دستگاه منبع است.

اکثر نرم افزارهای ویدیو وال یک داشبورد کاری را ارائه می‌دهند که شامل نمایش لحظه‌ای تصویر در حال انتقال و لیست محتوای دستگاه‌های منبع موجود است.

نرم افزار ویدئو وال در سطح ابتدایی امکان انتخاب محتوای مورد نظر در دستگاه‌های منبع و نمایش آن‌ها در نمایشگرها را می‌دهد. هم‌چنین بیشتر نرم افزارها دارای ابزارهایی برای تنظیم ظاهر محتوا، شامل مقیاس و ابعاد، بزرگنمایی، برش تصویر و کنترل کنتراست و روشنایی و … هستند. برخی از این نرم افزارها علاوه بر امکانات گفته شده دارای قابلیت‌های پیشرفته‌تری برای کنترل بهتر نمایش در سیستم ویدیو وال نیز هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.