راهنمای خرید اسپیکر بلوتوث پرتابل

0

اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها عالی هستند. با این حال، اسپیکر اسمارت فون و تبلت ضعیف است. شما نمی‌توانید یک صدای بسیار خوب از وسیله‌ای که به صورت مسطح و کوچک برای قرار گرفتن در جیب شما طراحی شده است، داشته باشید. خوشبختانه نیازی نیست که برای دریافت یک صدای خوب صرفا به اسپیکر موبایل یا تبلت خود متکی باشید. اسپیکر بلوتوث پرتابل یک راه حل خوب برای زمانی است که نمی‌توانید کل سیستم صوتی خود را به همراه داشته باشید. با ادغام بلوتوث در اسپیکرها، آن‌ها با اندروید، iOS و هر دستگاه دیگری که دارای بلوتوث است، از جمله لپ تاپ، برخی کامپیوترها و …، به خوبی کار می‌کنند. هم‌چنین اسپیکر بلوتوث نیازی به شبکه Wi-Fi نداشته که همین امر موجب انعطاف پذیری بسیار بیشتر آن‌ها نسبت به اسپیکرهای AirPlay Apple شده است. در ادامه به نکات راهنمای خرید اسپیکر بلوتوث می‌کنیم.

نکات راهنمای خرید اسپیکر بلوتوث

در طول سالیان اخیر تکنولوژی‌های بی‌سیم نظیر بلوتوث ما را احاطه کرده‌اند. یکی از بیشترین کاربردهای بلوتوث، انتقال صداست. امروزه به لطف تکنولوژی بلوتوث می‌توانید در هر مکانی از موسیقی مورد علاقه خود، بدون آنکه کیفیت را فدا کنید، لذت ببرید.

استفاده از تکنولوژی بلوتوث دست تولیدکنندگان را در به کار بردن خلاقیت بیشتر در طراحی محصولات، به دلیل نبود محدودیت‌های فیزیکی، باز گذاشته است. تفاوت‌های بسیاری بین اسپیکرهای موجود در بازار چه از نظر ظاهری و چه از نظر فنی وجود دارد که بررسی آن‌ها قطعا در یک مقاله امکان پذیر نیست. نکات راهنمای خرید اسپیکر بلوتوث که در ادامه می‌خوانید به منظور معرفی ویژگی‌های مهمی است که به شما در خرید بهترین اسپیکر بلوتوث کمک می‌کند.

 

پاسخ فرکانس – Frequency Response

همانند هدفون frequency response محدوده‌ای است که یک اسپیکر می‌تواند صدا را پخش کند. معمولا این مقدار را می‌توانید روی جعبه یا وب سایت تولید کننده پیدا کنید که با واحد هرتز Hz درج شده است؛ برای مثال 20Hz-20,000Hz. عدد واقعی دارای نوسان است، به ویژه در اسپیکرهایی با رنج فرکانس 100Hz-20,000Hz که بیشتر رایج است.

عدد اول پایین‌ترین فرکانسی است که اسپیکر می‌تواند عینا و دقیق تولید کند، در حالی که عدد دوم بالاترین فرکانسی است که می‌تواند تولید شود. اسپیکر کوچکتر به دلیل محدودیت‌های فیزیکی رنج محدودتری را پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل گرفتن صدای زیاد از یک اسپیکر کوچک سخت‌تر است و اینجاست که کیفیت تولیدکننده می‌تواند تفاوت‌های زیادی در صدای خروجی ایجاد کند.

کیفیت صدا

به جز قابل حمل بودن، کیفیت صدا نیز از مهمترین اولویت‌های انتخاب اسپیکر بلوتوث است. بسیاری از اسپیکرها صدای عالی و درجه یکی را تولید می‌کنند. باس بزرگ برای همه نیست، مگر اینکه اسپیکر کوچک شما، قادر به بازتولید درست فرکانس‌های پایین بدون نابهنجاری در حجم صدای بالا باشد. وضوح بسیار مهم‌تر از قدرت محض است و یک صدای بالانس شده تمیز باید هدف شما در خرید اسپیکر باشد. اگر شما سیستم صوتی می‌خواهید که به جای پر کردن فقط یک اتاق کوچک، یک مهمانی کامل را به حرکت درآورد، اندازه اسپیکر را در ذهن خود بسپارید. به طور کلی می‌توان گفت، اسپیکر بزرگتر، صدای بلندتری دارد.

کیفیت صدای اسپیکر بلوتوث

صدای استریو

اگر یک قطعه موسیقی به صورت خاصی ضبط یا میکس شده باشد، آنگاه قادر به شنیدن صدای ادوات مختلف از جهت‌های مختلف خواهید بود. مثلا آهنگی را در نظر بگیرید که صدای گیتار از اسپیکر چپ خارج می‌شود، در حالی که صدای چیزی مثل شیکر از اسپیکر راست می‌آید. صداهای محیطی خاص در یک موزیک یا افکت‌های عمقی همیشه به خوبی در اسپیکرهای پرتابل احساس نمی‌شود.

یکی از دلایل مشکل بودن عدم بروز افکت‌ها این است که اول و مهم‌تر از همه یک اسپیکر برای این کار نیاز به بیش از یک درایور دارد. بسیاری از اسپیکرهای بلوتوث با هدف حمل آسان تولید می‌شوند، بنابراین تنها از یک درایور استفاده می‌کنند. در این صورت صدا تنها از یک جهت پخش شده و بروز افکت‌ها مشکل می‌شود. علاوه بر این، درایورها باید جدا از هم باشند تا تفاوت را متوجه شوید.

اگر اسپیکر پرتابل دو درایور هم داشته باشد، باز هم بسیاری از اسپیکرهای پرتابل کوچک‌تر از آن هستند که صدای استریو واقعی تولید کنند. حتی اگر از نظر فنی صدا از درایورهای مختلف خارج شود و آن‌ها کنار یکدیگر باشند، صدای تولید شده مانند این است که از یک اسپیکر بزرگ به گوش شما می‌رسد. این بدین معنی نیست که هیچ اسپیکر بلوتوثی صدای استریو ندارد، چون بسیاری از اسپیکرهای بزرگ این قابلیت را دارند. فقط در مورد خرید اسپیکرهای کوچک بی نام و نشانی که ادعای صدای استریو واقعی دارند محتاط باشید.

ورژن بلوتوث

یکی از ویژگی‌هایی که اکثر برندها در توضیحات اسپیکر بلوتوث خود ذکر می‌کنند ورژن بلوتوث است. Bluetooth v.1 تقریبا وجود ندارد، اما V2.1 هنوز فعال و خوب است. البته محصولات زیادی با بلوتوث ورژن 4 وجود دارد و اکثر اسپیکرهای بلوتوث بازار هم حداقل از بلوتوث ورژن 3 بهره می‌برند.

در Bluetooth v2.1 پروفایلی با نام EDR معرفی شد که تمام نسخه‌های بعد از v2.1 از آن بهره می‌برند. EDR مخفف “Enhanced Data Rate – نرخ داده افزایش یافته” و عمدتا در افزایش کیفیت نهایی موثر است. همان‌طور که از نام EDR برمی‌آید، امکان انتقال داده بیشتری را بین دو دستگاه در واحد ثانیه می‌دهد. این ویژگی جهش خوبی در افزایش کیفیت صدا نسبت به نسخه‌های پیشین بود که همچنان ادامه دارد. پس برای داشتن کیفیت صدای خوب از اسپیکری استفاده کنید که حداقل مجهز به بلوتوث نسخه 3 باشد.

اسپیکر بلوتوث موبایل

قابلیت پاسخگویی به تماس

مسلما این مورد نیازی به توضیح ندارد. اگر تماس‌های تلفنی زیادی دارید که می‌خواهید زمانی که پشت میز یا در سفر و تفریح هستید به آن‌ها پاسخ دهید، این قابلیت می‌تواند برای شما کاربردی باشد. فقط باید به دنبال اسپیکری باشید که دارای میکروفون داخلی و قابلیت پاسخ به تماس باشد.

اتصال چند اسپیکر بلوتوث

این قابلیت به ندرت مورد نیاز کاربران است اما برای آگاهی بیشتر به آن اشاره می‌کنیم. برخی از اسپیکرهای بلوتوث نظیر JBL Flip 4 دارای قابلیت اتصال به اسپیکر دوم برای صدای استریو هستند. اگر فکر می‌کنید این ویژگی برای شما کاربرد دارد، هنگام خرید باید به پشتیبانی اسپیکر بلوتوث از آن توجه کنید.

طول عمر باطری

عمر باطری مسئله‌ای منحصر به فرد برای اسپیکر بلوتوث نیست و نکته‌ای است که زمان خرید هر وسیله دیجیتال شارژی توجه مشتری را به خود جلب می‌کند. اگر به دنبال یک اسپیکر بلوتوث برای همراه داشتن در تعطیلات آخر هفته هستید، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که باطری آن بیشتر از 4 یا 5 ساعت دوام داشته باشد. هر چند که با وجود پاور بانک حتی جایی که به برق برای شارژ دسترسی نداشته باشید، نگرانی از این بابت وجود ندارد.

قابلیت NFC

اتصال به اسپیکر بلوتوث از طریق موبایل بسیار ساده است، فقط کافیست بلوتوث موبایل خود را روشن کرده و به از لیست دستگاه به اسپیکر Bluetooth وصل شوید. اتصال از طریق NFC از این هم راحت‌تر است، فقط کافیست موبایل شما (در صورت داشتن NFC) اسپیکر را لمس کند و سپس شروع به پخش موسیقی کنید. البته به نظر برخی از کاربران وجود قابلیت NFC در اسپیکر بلوتوث خیلی ارزش هزینه بالایی ندارد. این قابلیت بیشتر در دستگاه‌هایی مانند گیرنده بلوتوث ماشین برای پخش خودرو کاربردی‌تر است.

اسپیکر بلوتوث ضد آب

قابلیت ضد آب

تعریف یک دستگاه قابل حمل (پرتابل) این است که شما می‌توانید آن را در هر مکانی حتی نزدیک آب استفاده کنید. لوازم دیجیتال و آب معمولا با هم سازگار نیستند. اما خبر خوب این است که امروزه ویژگی ضد آب به بسیاری از لوازم دیجیتال نظیر اسپیکر بلوتوث اضافه شده است و حتی در مواردی از این نیز فراتر رفته و در برابر فرو رفتن کامل زیر آب نیز مقاوم هستند. اگر به دنبال اسپیکر بلوتوثی برای استفاده در ساحل یا کنار استخر هستید، باید ویژگی ضد آب بودن یکی از اولویت‌های مهم شما باشد.

اسپیکر ضد آب بلوتوث

ورودی 3.5mm

هر چند اینجا در مورد اسپیکر بلوتوث صحبت می‌کنیم، اما نمی‌توانیم دستگاه‌های قدیمی را فراموش کنیم. دستگاه‌های بسیاری مانند iPod کلاسیک فاقد بلوتوث هستند، بنابراین برای اتصال آن‌ها نیاز به کابل AUX صدا داریم. اکثر اسپیکرها ورودی 3.5 میلی متری صدا را دارند، اما اگر این پورت برای شما ضروری است، حتما از وجود آن روی اسپیکر بلوتوث مطمئن شوید. کار از محکم کاری عیب نمی‌کند!

اتصال

افزون بر ورودی کمکی AUX (که با آن می‌توان گوشی موبایل و تبلت را با سیم به اسپیکر وصل کرد)، شانس پیدا کردن راه اتصالی دیگری را روی اکثر سیستم‌های اسپیکر بلوتوث خواهید داشت. حتی ورودی 3.5mm AUX ممکن است روی اسپیکرهای ارزان قیمت کوچک نباشد. با این حال، اسپیکرهای بزرگتر اغلب خدمات چندگانه‌ای را ارائه و حتی از چند سیستم وایرلس استاندارد استفاده می‌کنند. Apple AirPlay به صورت کاملا جداگانه از بلوتوث و دیگر سیستم‌های وایرلس سازگار با اندروید استفاده می‌کند، اما در حال حاضر در بسیاری موارد همپوشانی وجود دارد و شما می‌توانید تعداد اندکی از اسپیکرهایی را بیابید که از دو سیستم بلوتوث و وای فای با هم استفاده کنند. اسپیکر Harman Kardon Aura مانند AirPlay در کنار اتصال بلوتوث از Wi-Fi نیز بهره می‌برد، بنابراین می‌توان با آن سیستم صوتی چند مکانی، بدون نگرانی در مورد جفت شدن (وصل شدن) با هر دستگاهی، راه‌اندازی کرد. در کل یک اسپیکر با قابلیت اتصال بلوتوث و پورت ورودی AUX می‌تواند اکثر نیازهای کاربران را برآورده کند، البته اگر اسپیکر دارای پورت ورودی رم و فلش مموری نیز باشد، بر کارایی آن بسیار خواهد افزود.

قیمت

شما می‌توانید برای اسپیکر بلوتوث هزینه‌ای در رنج قیمتی حدود 60 هزار تومان و تا چند میلیون تومان بپردازید. با این حال، تصور نکنید که همیشه با پرداخت پول بیشتر محصول بهتری را خریداری خواهید کرد. به طور کلی، مدل‌های بالاتر دارای صدای بهتری هستند، اما گاهی اوقات فاقد ویژگی‌هایی هستند که شما در مقابل قیمت از آن‌ها انتظار دارید. در کنار ویژگی‌های مورد نظرتان به میزان بودجه خود نیز توجه داشته باشید. اکثرا مدل‌های خوبی با قیمت نسبتا مناسب و معقول در بازار وجود دارند که علاوه بر داشتن کیفیت صدای خوب، امکانات مد نظرتان را نیز فراهم می‌کنند.

خرید اسپیکر بلوتوث
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.