چگونه یک هدفون خوب و مناسب انتخاب کنیم

0

هدفون و ایرفون ساده‌ای که همراه با MP3 پلیر و گوشی موبایل شماست را فراموش کنید؛ چون اکثرا دارای کیفیت متوسط و پایینی هستند. با یک جفت هدفون مناسب شما می‌توانید موسیقی را به معنای دیگر تجربه نمایید. چه شما قصد داشته باشید در خانه به موسیقی گوش کنید، چه در حین حرکت، همیشه توجه خود را معطوف به یک جفت هدفون یا ایرفون با کیفیت، برای بدست آوردن حداکثر لذت موسیقی نمایید.

نکات انتخاب و خرید هدفون

هدفون انرژی سیستم DJ400

1. بین هدفون و ایرفون (هدفون تو گوشی) یکی را انتخاب نمایید.

ایرفون برای افرادی مناسب است که از لحاظ فضا در مضیقه می‌باشند، اما همچنان خواستار گوش فرا دادن به موسیقی هستند. ایرفون‌های با کیفیت‌تر همچون Sennheiser یاUltimate Ears معمولا همراه با جعبه‌هایی هستند که شما می توانید در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید درون جعبه بگذارید، در نتیجه این مدل‌ها و در کف کیف شما کثیف یا خراب نخواهند شد. اگر شما یک کیف کوچک دستی با خود دارید و می‌خواهید iPad نانو و هدفون خود را با هم در کیف بگذارید، یا فضای کافی در جیب شلوارتان نیست، ایرفون احتمالا بهترین انتخاب خواهد بود. همچنین اگر شما پول کافی ندارید از آنجا که این مدل‌ها تنوع زیادی دارند، می‌توانید مدل‌های ارزان‌تر را انتخاب نمایید.

اغلب ایرفون‌های ارزان، دچار مشکلاتی می‌شوند که می توان به این موارد اشاره کرد: بیرون افتادن از گوش، آسیب زدن به گوش و یا به دلیل پلاستیک های نامرغوب به کار رفته در آن دچار فرورفتگی می گردند. مدل‌های گران‌تر(اما هنوز هم از لحاظ کیفی در سطح پایینی می‌باشند) که بین 25-50 دلار می‌باشند، دارای گوشی‌های راحتتری بوده و نسبت به پول خرج شده با ارزش می‌باشند. اما اگر شما از طرفداران موسیقی می‌باشید بهتر است به گزینه‌های دیگر فکر کنید. یک جفت گوشیSennheiser (مانند cx 500 با قیمت 130 دلار)، Shure (se 115 با قیمت 120 دلار)،Etymotic Research (hf 5 با قیمت 150 دلار) یا حتیUltimate Ears (minimum super. Fi 4) در ارجحیت می‌باشد.

اگر شما با گذاشتن هدفون‌ها دور گردن خود در حین حرکت از مکانی به مکان دیگر لذت می برید و یا این یک روش حمل برای شما می‌باشد، ایرفون‌ها عالی خواهند بود. همچنین شاید شما دوست داشته باشید که از گزینه‌های جالبی همچون هدفون‌های بی‌سیم یا بلوتوثی بهره برید. اشکال موجود این است که پیدا کردن هدفون خوب با توجه به بودجه مالی شما امری مشکل است. هدفون‌ها نسبت به ایرفون‌ها فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و هدفون‌های سبک DJ در صورتی که شما کیف بزرگتری را با خود حمل نکنید فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کنند. همچنین هدفون‌ها چون همراه با جعبه‌ی نگهداری نیستند به راحتی کثیف می‌شوند.

هدفون‌های DJ-Style به آن دسته از هدفون‌های بزرگ، حجیم و زیبا می‌گویند که یادآور هدفون‌هایی است که به آنها ترکیب Double D می‌گویند. ساختار این هدفون‌ها شامل پخش صدای با کیفیت اما با اندازه‌ی ظاهری بزرگ می‌باشد. بسیاری از طرفداران موسیقی به دلیل کیفیت صدای خوب و ایجاد تنش کمتر به پرده گوش از این هدفون‌ها استفاده می‌کنند، در نتیجه سبب می‌شود که در عین حالی که مدت بیشتری به موسیقی گوش فرا می‌دهیم، به خاطر نوع جنس هدفون احساس راحتی داشته باشیم و آسیب‌های وارد به پرده گوش را کمتر کنیم.

هدفون و هدست پشت گردنی هم به همان خوبی است. هدفون‌هایی با یک بند ارتباطی که که به جای قرار گرفتن در بالای سر، پشت گردن قرار می‌گیرند. این نمونه به کسانی که اهل پیاده روی یا افرادی که زیاد کلاه می‌پوشند یا هچنین افرادی که عینک آفتابی استفاده می‌کنند پیشنهاد می‌شود. از این رو اگر شما فردی با موهای بلند هستید و از اینکه هدفون موهای شما را به پایین فشار دهد متنفر هستید و یا از هدفون‌هایی که باعث آزار سوراخ‌های گوش شما می‌شود خوشتان نمی‌آید این نوع انتخاب خوبی خواهد بود. علاوه بر این چند مورد دیگر هم وجود دارد که هدفون‌های پشت گردنی را از هدفون‌های DJ – استایل یا هدفون‌های معمولی متمایز می سازد.

ایرفون انرژی سیستم

2. به خاطر داشته باشید که در ازای هر چه پرداخت کنید چیزی نصیب شما خواهد شد. (هر چقدر پول بدی همون قدر آش میگیری!)

عموما هدفون‌های گران‌تر از مواد با کیفیت بالاتر و مهندسی بهتر ساخته شده‌اند که در نتیجه کیفیت صدا را بهبود می‌بخشند. یک هدفون 30 دلاری صدا را به خوبی پخش خواهد کرد اما به خوبی یک هدفون 60 دلاری نخواهد بود. در محدوده‌ی هدفون‌های 80-90 دلاری ممکن است چیزی در موزیک‌های خود بشنوید که هرگز قبلا نشنیده باشید. یک ایرفون یا هدفون 99/9 دلاری ممکن است حداکثر تا یک سال کار کند و به خوبی ابتدای کار صدا را پخش نخواهد کرد. بنابراین صرف کردن حداقل 20 دلار بر روی این نمونه‌ها به شما این اطمینان خاطر را خواهد داد که کیفیت پخش ابتدایی را دریافت کنید. یک راهنمایی در این زمینه این است که 50 دلار بر روی هدفون‌های قابل حمل و250 دلار برای استریوهای خانگی خرج کنید. مورد دیگر تاثیرگزار بر روی کیفیت طول عمر نمونه است. احتمالا افرادی وجود دارند که هدفون‌هایی از دهه‌ی 70-80 در اختیار دارند و هنوز هم با آنها کار می‌کنند چرا که آن‌ها از مواد خوبی ساخته شده‌اند و ماندگاری طولانی دارند. زمانی که شما یک برند را خریداری می‌کنید شما صرفا پول نام آن را نمی پردازید بلکه شما هزینه کیفیت تضمین شده را پرداخت می‌کنید.

هدفون DJ700 انرژی سیستم

3. جداسازی صدای هدفون را ارزیابی کنید.

این مورد اشاره به چگونگی حفظ صدای موزیک و بلاک کردن نویزهای بیرونی دارد. هیچ چیزی آزار دهنده‌تر از افزایش صدای موسیقی برای کم کردن سر و صدای اتوبوس نیست. همچنین حقیقتی وجود دارد که اگر شما مشکل شنوایی دارید، با زیاد کردن صدا از موسیقی لذت ببرید یا با افزودن ولوم، صداهای اطراف را محو نمایید و از آنجا که هدفون‌ها وسیله‌ای آشکاراند، به شایعات اطرافیان درباره خود پایان خواهید داد. همچنین جداسازی صوت از به هدر رفتن عمر باتری جلوگیری کرده یا با افزایش ولوم به شما در شنیدن بهتر کمک می‌کند.
ایرفون و هدفون تو گوشی دارای جداسازی صوت بهتری هستند، به این دلیل که در گوش شما صداها را بهتر از هم تفکیک می‌کنند، و همچنین هدفون‌های DJ استایل بزرگ از طریق ایجاد محیطی ایزوله در اطراف گوش همین کار را انجام می‌دهند.

Harmon-Kardon-Headphone

4. گستره فرکانس را جستجو نمایید.

گستره وسیع فرکانس به این معناست که شما می توانید قسمت‌های بیشتری از آهنگ را بشنوید، گستره‌های بزرگ همچون 10 تا 25000 هرتز اغلب پیشنهاد می شود، هر مقداری در این رنج مناسب می‌باشد.

5. به دنبال قابلیت حذف نویز – noise-canceling نباشید، مگر اینکه بخواهید هزینه بیشتری متحمل گردید.

مدل‌های کمتر از 200-250 دلار ارزش هزینه کردن ندارند. حتی اگر شما همیشه در حال سفر هستید، 90% از اوقات قابلیت حذف نویز ارزش هزینه کردن ندارد. برخی از آهنگ‌ها امکان دارد که پخش نشوند در نتیجه شما را مجبور خواهد کرد تا ولوم را افزایش دهید. اگرواقعا به کاهش نویز نیازمندید به دنبال برندهایی باشید که از نوارهای اسفنجی درون گوشی استفاده می کنند که کانال گوش را پر می‌کنند.
همچنین روشی ارزان برای از بین بردن سر و صداهای اطراف، گذاشتن محافظ‌های شنیداری گوش بر روی ایرفون است تا صداهای محیطی را از بین ببرد. از طرف دیگر، اگر شما فردی وسواسی نباشید امکان دارد هندزفری‌های توگوشی یا هدفون‌های ارزان قیمت‌تری را پیدا کنید که بتوانند نویزهای موجود در هواپیما، خودروها یا وسایل نقلیه عمومی را کاهش دهند. پاناسونیک (یکی از هزاران برند موجود) ایرفونی به قیمت 50 دلار ارائه کرده است که قابلیت حذف نویز را دارا می‌باشد.

هدفون حذف نویز - noise canceling

6. نمونه‌ها را امتحان نمایید.

امتحان کردن هدفون‌ها برای پخش صدا به اندازه کافی بهترین راه ممکن برای یک انتخاب درست می‌باشد. با هدفون دوستان خود تست‌های‌تان را انجام دهید یا به فروشگاه‌های الکترونیکی بروید که به شما اجازه می‌دهند تا هدفون‌ها را تست نمایید. همیشه قبل از تست هدفون‌ها یا هندزفری‌ها جهت رعایت بهداشت موم را تمیز کنید.

7. به دنبال مقاومت – impedance هدفون باشید.

برای دستیابی به بهترین نتیجه از هدفون، باید امپدانس هدفون با تجهیزات صوتی مورد استفاده مطابق باشد. امپدانس براساس اهم سنجیده می‌شود. در واقع اگر این تطابق روی ندهد به این معناست که شما نیاز خواهید داشت تا ولوم را به آهستگی افزایش دهید.

Energy-DJ700-Headphone-1

8. در پایان، از گوش های خود استفاده نمایید.

شما فردی خواهید بود که قرار است از هدفون استفاده کند. اگر هدفون 50 دلاری همانند هدفن 1000 دلاری صدا پخش می کند، به دنبال نمونه ارزان‌تر باشید. کیفیت صدا تنها به دلیل گران بودن هدفون قرار نیست تغییر کند! به خاطر داشته باشید که هدف و کیفیت اصلی ساخت هدفون این است که آیا هدفون‌ها قرار است مدت زیادی باقی بمانند؟ آیا ارزان بودن آن‌ها اهمیتی دارد؟

نکات پایانی

* هدفون وایرلس و بی سیم ممکن است وسوسه انگیز و راحت باشد، اما توجه داشته باشید مدل‌های معمولی ممکن است دارای صدای خش خش در پس زمینه پخش صدا باشند. اگر تصمیم به خرید هدفون وایرلس دارید مدلی را انتخاب کنید که دارای حداکثر هرتز و سیستم چند کاناله باشد تا اگر تداخلی با دیگر دستگاه‌ها ایجاد کرد بتوانید فرکانس آن را تغییر دهید.

* اگر همیشه از MP3 Player استفاده می‌کنید نیازی به خرید هدفون سیم دار با سیم بلند ندارید.

* اگر معمولا به MP3 های با کیفیت زیر 192kbps گوش می‌دهید، خرید هدفون‌های با کیفیت بسیار بالا فقط پول شما را هدر خواهد داد، چون عملا پول خود را خرج دریافت کیفیتی می‌کنید که وجود ندارد.

* همیشه بیشتر مراقب هدفون تو گوشی و ایرفون خود باشید، به خصوص اگر از کیفیت پایین برخوردار باشد.

* همیشه برای بار اول با صدای پایین هدفون را در گوش خود قرار دهید.

* هدفون‌های دارای سیستم حذف نویز ممکن است کیفیت آهنگ را نیز کاهش دهند و ممکن است در بسیاری از محیط‌ها به خوبی هدفون‌های دیگر صدا را منتقل نکنند.

* این نکته را به خاطر داشته باشید که، هیچ ارزانی‌ای بی‌دلیل نیست و هیچ گرانی‌ای هم حتما نشانه‌ی کیفیت نیست. در خرید خود دقت کنید و سعی کنید از برندهایی انتخاب کنید که شناخته شده باشند و اگر از برندهای رده‌بالا قصد خرید دارید از مراکز معتبر خرید خود را انجام دهید تا از اصل بودن هدفون اطمینان حاصل کنید، زیرا معمولا برندهایی که بیشتر معروف هستند معمولا نمونه تقلبی‌شان نیز بیشتر است. بعضی اوقات برندهای خاص هدفون فقط به خاطر محبوبیت دارای قیمت بیش از حدی هستند.

* اگر از هدفون در امور ورزشی استفاده می‌کنید، حتما نمونه مناسب و از سری اسپورت استفاده کرده تا هنگام استفاده راحت باشید.

* قبل از خرید خوب تحقیق کنید. به انجمن‌های عمومی موسیقی مراجعه کرده و از دوستان و استفاده کنندگان پرس و جو کنید.

هشدار

* هنگام استفاده از هدفون و به خصوص هدفون‌های دارای سیستم حذف نویز – noise canceling در زمان رانندگی، دوچرخه سواری و حتی راه رفتن، حواس خود را نسبت به عوامل محیطی و هشدارها کامل جمع کنید.

* استفاده طولانی مدت از ایرفون و هدفون، به دلیل فشار مستقیم امواج به پرده گوش مضر است و می‌تواند در دراز مدت باعث کم شدن و از دست دادن شنوایی شود. حتما با ولوم مناسب و کم از هدفون‌ها استفاده کنید.

* برخی از کاربران بعد از استفاده از هدفون دچار سردرد می‌شوند و ممکن است دلیل آن را نوع هدفون و یا سنگینی آن بدانند، در حالی که اکثر این مشکل به خاطر حجم بالای صدا در موقع استفاده از هدفون برای کاربران به وجود می‌آید.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.