از HDMI 1.0 تا HDMI 2.0

0

کابل‌ها تکنولوژی جذابی نیستند، به خصوص زمانی که با کنسول بازی، اسپیکر و تلویزیون HD مقایسه شوند. اما چه جذاب باشند و چه نباشند، بدون کابل‌ها تمام دستگاه‌های جالب و جذاب کار نخواهند کرد. بسته به نوع سیستم مورد استفاده تعداد زیادی کابل در خانه‌ها وجود دارد، اما کابل HDMI یک جایگاه ویژه نسبت به بقیه کابل‌ها داشته و کابلی است که تقریبا برای هر سیستم سرگرمی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. HDMI چند بار در ورژن و ویژگی‌های خود تغییر کرده است که در اینجا به آن خواهیم پرداخت.

ورژن HDMI

HDMI 1.0

HDMI 1.0 در دسامبر 2002 معرفی شد و برای بسیاری از اهداف باقی مانده است. این نسخه می‌تواند به خوبی تمام فرمت‌های صدای HD را انتقال دهد. نکته مهم پلیرهایی هستند که بتوانند فرمت HD ساده (native) را به صدا غیرفشرده PCM کد برداری (decode) کنند. برخی از فرمت‌ها نظیر DSD و DVD-audio نمی‌توانند به صورت طبیعی روی HDMI 1.0 ارسال شوند.

مشخصات

اتصال تکی کابل دیجیتال صدا/تصویر
حداکثر نرخ ارسال 4.9Gbps
پشتیبانی تا 165 مگاپیکسل/ثانیه ویدئو (1080p at 60Hz)
صدای 8 کانال 192KHz/24bit (PCM)

HDMI 1.1

این نسخه در مه 2004 معرفی و توانایی انتقال صدای DVD-audio به آن اضافه شده بود. این اولین نسخه‌ای بود که به بازار انبوه وارد شد.

مشخصات

اضافه شدن پشتیبانی برای DVD-audio
تغییرات اندک در مشخصات مکانیکی و الکتریکی

HDMI 1.2

ورژن HDMI 1.2 در آگوست 2005 معرفی شد و بزرگترین جهش از زمان معرفی HDMI به شما می‌آمد. این نسخه تلاشی برای جلب توجه بازار کامپیوتر و رقابت با استاندارد جدید DisplayPort بود.

مشخصات

اضافه شدن پشتیبانی از جریان مستقیم دیجیتال (DSD)، امکان انتقال طبیعی محتوای Super Audio CD (SACD)
کانکتور HDMI Type A برای منابع مبتنی بر PC
دادن امکان به منابع مبتنی بر PC برای استفاده رنگ ساده RGB با قابلیت اختیاری پشتیبانی از رنگ YCbCr برای لوازم الکترونیکی مصرفی
موظف شدن HDMI 1.2 و سیستم‌های نمایش قبلی به پشتیبانی از منابع ولتاژ پایین مانند آنها که تکنولوژی PCI Express را مبنا قرار دادند

HDMI 1.2a

این نسخه در دسامبر 2005 معرفی شد و شامل یک تغییر بسیار کوچک بود، توضیح کنترل الکترونیکی مصرف کننده (CEC)، ویژگی‌ای که وعده برقراری ارتباط هوشمند بین اجزای مختلف را داده بود. با این حال، این ویژگی استانداردسازی نشد، بنابراین اکثر محصولات کارخانه‌ها فقط با برندهای خود کار می‌کردند.

مشخصات

مشخص شدن کامل ویژگی Consumer Electronic Control (CEC)، انجام تست‌ها و مجموعه دستورات
تغییرات جزئی به CEC

HDMI 1.3

ورژن HDMI 1.3 در ژوئن 2006 معرفی شد. پیش نیاز پهنای باند افزایش یافته برای این بروزرسانی یک شکست کامل بود. عمدتا به این دلیل بود که پیش نیاز جدید مورد نیاز طوری بود که کابل‌های پسیو HDMI نمی‌توانستند تا فاصله‌ای که قبلا می‌رفتند، بروند. قبل از HDMI 1.3، کابل اچ دی ام ای پسیو می‌توانست تا حدود 15 متر طول داشته باشد، اما با HDMI 1.3 این فاصله به کمتر از 6 متر کاهش یافت که موجب شکستی در این صنعت شد.

سیستم‌های اکتیو برای کابل HDMI به وجود آمدند و سعی در حل برخی از مشکلات فاصله داشتند، اما گران بودند. حتی امروز هم بسیاری از مردم در مورد تضمین کابل و اینکه تا چه میزان سیگنال به صورت مطمئن روی آن‌ها قابل انتقال است، اطلاعات کاملی ندارند. نکته مثبت این بروزرسانی این است که امکان Deep Color یا استفاده فضای رنگ گسترش یافته xvYCC را دارد.

مشخصات

افزایش پهنای باند به 340Mhz (10.2Gbps)

پشتیبانی اختیاری از Deep Color (10-bit, 12-bit, and 16-bit color per channel) up from True Color (8-bit color per channel)
امکان استفاده از فضای رنگ xvYCC (روی sRGB یا YCbCr)
قابلیت همگام سازی خودکار لب زدن صدا
پشتیبانی از خروجی صدای Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio طبیعی برای رمزگشایی (decode) خارجی
ساخت کانکتور جدید HDMI Type C “mini” برای وسایلی نظیر دوربین فیلمبرداری

HDMI 1.3a

این نسخه در نوامبر 2006 معرفی شد و شاهد یک تغییر افزایشی که اکثرا برای تولیدکنندگان که از CEC و کانکتورهای Type C استفاده می‌کردند، بود. در اصل تفاوت عملی بین ورژن 1.3a با 1.3 وجود ندارد.

مشخصات

تغییرات جزئی کابل برای Type C
حذف محدودیت زمانی حداکثر بالا رفتن / پایین آمدن
تغییر محدودیت ظرفیت CEC
روشن شدن رنج ویدئو RGB
اضافه شدن دستورات کنترل صوتی به CEC
آزمایش مشخصات

HDMI 1.3b/1.3b1/1.3c

این نسخه‌ها به ترتیب در مارس 2007، نوامبر 2007 و آگوست 2008 معرفی شدند. این ورژن‌ها به نوعی آزمایشی برای محصولات بر پایه مشخصات HDMI 1.3a بودند. هیچ تفاوتی در ویژگی، قابلیت یا عملکرد روی HDMI 1.3a ندارند.

HDMI 1.4

ورژن HDMI 1.4 در مه 2009 معرفی شد و یک بروز رسانی عمده به شمار می‌آید که پشتیبانی 3 بعدی، Ethernet، ارتباط صوتی دو طرفه و افزایش پشتیبانی برای استانداردهای فضای رنگی برای اپلیکیشن‌های کامپیوتر و عکاسی دیجیتال، را با خود به همراه داشت.

مشخصات

Ethernet روی HDMI
کانال برگشت صدا ARC، که امکان ارسال و برگشت صدا از تلویزیون به سینمای خانواده را بدون نیاز به کابل اضافی دیگر می‌دهد
پشتیبانی 3D، تعریف پروتکل‌های ورودی/خروجی برای فرمت‌های ویدئو سه بعدی
پشتیبانی از رزولیشن 4k Ultra HD در 24Hz, 25Hz, 30Hz
افزایش فضاهای رنگ: اضافه شدن پشتیبانی از sYCC601, AdobeRBG, AdobeYCC601 برای گرافیک کامپیوتر و عکاسی دیجیتال
سیگنالینگ در لحظه داده‌ها بین نمایشگر و منبع، بهینه سازی تنظیمات روی تلویزیون بر اساس محتوا
کانکتور میکرو HDMI
سیستم اتصال خودرو

HDMI 1.4a/b

این دو ورژن به ترتیب در مارس 2010 و اکتبر 2011 معرفی شدند و شامل تغییرات افزایشی مانند اضافه کردن فرمت 3D برای محتوای پخش شده و نمایش full 1080p محتوای 3 بعدی

HDMI 2.0

ورژن HDMI 2.0 در سپتامبر 2013 معرفی شد و یکی دیگر از بروز رسانی‌های مهم و عمده HDMI به شمار می‌آید. در این بروز رسانی پهنای باند به 18Gbps افزایش یافته، پشتیبانی از ویدئوهای 4K و قابلیت ارسال 2 ویدئو به یک نمایشگر نیز اضافه شده است. پهنای باند افزایش یافته هم‌چنین تماشای ویدئوهای 4K در 50 یا 60 فریم در ثانیه کامل، که برای تلویزیون زنده یا گیمینگ مورد نیاز هست، را امکان پذیر می‌سازد.

به علاوه، با HDMI 1.4 شما فقط قادر به تماشای محتوای 4K در True Color (8-bit color per channel) هستید، اما HDMI 2.0 به شما امکان تماشای محتوای 4K با Deep Color (10 or 12-bits per channel) را می‌دهد.

مشخصات

افزایش پهنای باند به 18Gbps
رزولیشن 4K at 50fps/60fps
پشتیبانی از 32 کانال صوتی
فرکانس صوتی تا 1536KHz
تحویل همزمان جریان دوگانه ویدئو به چند کاربر روی یک صفحه نمایش
تحویل همزمان چند جریان صوتی به چند کاربر (تا 4 کاربر)
پشتیبانی از زاویه عریض نسبت 21:9
همگام سازی دینامیک جریان صدا و تصویر
بروز رسانی گستره CEC برای بسط بیشتر کنترل محصولات الکترونیکی از طریق یک نقطه کنترل
پشتیبانی 4:2:0 chroma subsampling
پشتیبانی فرمت 3D 25fps

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] خرید کابل HDMI 4K

منبع + عکس از اسناد hdmi.org

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.