5 فرق و تفاوت بین انواع کابل HDMI

60

یک سوال که همیشه برای خریداران کابل HDMI پیش می‌آید این است که آیا واقعا تفاوتی بین کابل های HDMI وجود دارد؟ به خصوص در مواقعی که اختلاف قیمت بسیار زیادی بین چند نمونه کابل HDMI مشاهده می‌شود. واقعا تفاوت بین کابل‌های HDMI در چیست؟ در هنگام خرید باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

در حقیقت 5 تفاوت اصلی را می‌توان برای کابل‌های HDMI بیان کرد که به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع کابل HDMI

تفاوت اول؛ قیمت کابل HDMI

به طور مثال، یک کابل 1 دلاری و یک کابل 50 دلاری داریم. به نظر می‌رسد تفاوت زیادی در کیفیت این دو کابل اچ دی ام ای وجود داشته باشد.

بیایید به جزئیات با دقت بیشتری نگاه کنیم: کابل HDMI صدا و تصویر دیجیتال را منتقل می‌کند که با نام تکنولوژی TMDS شناخته می‌شود. با TMDS دو نسخه از یک دیتا روی دو سیم جداگانه ارسال می‌شود. با این روش، خطاهای انتقال و تداخل امواج می‌تواند حذف شود. تمام کابل‌های HDMI قدیمی و جدید، چه ارزان و چه گران با همین تکنولوژی کار می‌کنند. پس در پایان فرآیند انتقال امواج، یا یک سیگنال کامل و خوب خواهیم داشت یا هیچ سیگنالی به طور کلی نخواهیم داشت.

پایگاه CNET در این مورد اشاره می‌کند که: تصویر نمی‌تواند نویز بیش از حد، یا رزولیشن پایین‌تر، رنگ بدتر یا تفاوت‌های دیگر در زمینه کیفیت تصویر داشته باشد. پیکسل‌ها نمی‌توانند تغییر کنند. یکی از این حالات فقط می‌تواند اتفاق بیفتد؛ یا همه چیز خوب و عالی یا هیچ چیز درست است یا نیست.

پس بهتر است ارزان‌ترین کابل HDMI را بخریم؟ دقیقا نه! کابل‌های HDMI با کیفیت ساخت خوب و سرعت بالا، انتخاب‌های بهتری هستند. زیرا در کنار انتقال سیگنال، عوامل دیگری نیز هستند که شما باید به آن‌ها توجه کنید.

تفاوت دوم؛ ویژگی‌ها و ورژن کابل HDMI

حتما شما هم در هنگام خرید کابل HDMI متوجه شماره ورژن‌های نظیر HDMI 1.3, HDMI 1.4 و … شده‌اید. این پسوندها ممکن است مصرف کننده را دچار سردرگمی کند. چون که هیچ توضیحی در مورد تفاوت آن‌ها معمولا به وی داده نمی‌شود. از سال 2010 به بعد سازمان صدور مجوز HDMI خواست که کابل‌های HDMI فقط با نام‌های HDMI Standard یا HDMI High-Speed (با کانال Ethernet یا بدون کانال Ethernet) فروخته شوند. این تصمیم درست سازمان باعث یکپارچگی استانداردهای کابل HDMI شد. امروزه هر کابل HDMI که دارای نشان “High Speed HDMI” باشد، قادر به انتقال با سرعت 10.2Gbps است. (که این پهنای باند برای ویژگی‌های جدید اضافی نظیر Deep Color, 3D, HD-Audio یا “HD successor” 4K کافی است)

استاندارد کابل HDMI

جدول مقایسه کابل‌های HDMI

جدول مقایسه کابل HDMI

جدول مقایسه ورژن‌های HDMI

ورژن HDMI

HDMI 1.0

HDMI 1.0 در دسامبر 2002 معرفی شد و برای بسیاری از اهداف باقی مانده است. این نسخه می‌تواند به خوبی تمام فرمت‌های صدای HD را انتقال دهد. نکته مهم پلیرهایی هستند که بتوانند فرمت HD ساده (native) را به صدا غیرفشرده PCM کد برداری (decode) کنند. برخی از فرمت‌ها نظیر DSD و DVD-audio نمی‌توانند به صورت طبیعی روی HDMI 1.0 ارسال شوند.

مشخصات

  • اتصال تکی کابل دیجیتال صدا/تصویر
  • حداکثر نرخ ارسال 4.9Gbps
  • پشتیبانی تا 165 مگاپیکسل/ثانیه ویدئو (1080p at 60Hz)
  • صدای 8 کانال 192KHz/24bit (PCM)

HDMI 1.1

این نسخه در مه 2004 معرفی و توانایی انتقال صدای DVD-audio به آن اضافه شده بود. این اولین نسخه‌ای بود که به بازار انبوه وارد شد.

مشخصات

  • اضافه شدن پشتیبانی برای DVD-audio
  • تغییرات اندک در مشخصات مکانیکی و الکتریکی

HDMI 1.2

ورژن HDMI 1.2 در آگوست 2005 معرفی شد و بزرگترین جهش از زمان معرفی HDMI به شما می‌آمد. این نسخه تلاشی برای جلب توجه بازار کامپیوتر و رقابت با استاندارد جدید DisplayPort بود.

مشخصات

  • اضافه شدن پشتیبانی از جریان مستقیم دیجیتال (DSD)، امکان انتقال طبیعی محتوای Super Audio CD (SACD)
  • کانکتور HDMI Type A برای منابع مبتنی بر PC
  • دادن امکان به منابع مبتنی بر PC برای استفاده رنگ ساده RGB با قابلیت اختیاری پشتیبانی از رنگ YCbCr برای لوازم الکترونیکی مصرفی
  • موظف شدن HDMI 1.2 و سیستم‌های نمایش قبلی به پشتیبانی از منابع ولتاژ پایین مانند آنها که تکنولوژی PCI Express را مبنا قرار دادند

HDMI 1.2a

این نسخه در دسامبر 2005 معرفی شد و شامل یک تغییر بسیار کوچک بود. توضیح کنترل الکترونیکی مصرف کننده (CEC)، ویژگی‌ای که وعده برقراری ارتباط هوشمند بین اجزای مختلف را داده بود. با این حال، این ویژگی استانداردسازی نشد. بنابراین اکثر محصولات کارخانه‌ها فقط با برندهای خود کار می‌کردند.

مشخصات

  • مشخص شدن کامل ویژگی Consumer Electronic Control (CEC)، انجام تست‌ها و مجموعه دستورات
  • تغییرات جزئی به CEC

HDMI 1.3

ورژن HDMI 1.3 در ژوئن 2006 معرفی شد. پیش نیاز پهنای باند افزایش یافته برای این بروزرسانی یک شکست کامل بود. عمدتا به این دلیل بود که پیش نیاز جدید مورد نیاز طوری بود که کابل‌های پسیو HDMI نمی‌توانستند تا فاصله‌ای که قبلا می‌رفتند، بروند. قبل از HDMI 1.3، کابل HDMI پسیو می‌توانست تا حدود 15 متر طول داشته باشد، اما با HDMI 1.3 این فاصله به کمتر از 6 متر کاهش یافت که موجب شکستی در این صنعت شد.

سیستم‌های اکتیو برای کابل HDMI به وجود آمدند و سعی در حل برخی از مشکلات فاصله داشتند، اما گران بودند. حتی امروز هم بسیاری از مردم در مورد تضمین کابل و اینکه تا چه میزان سیگنال به صورت مطمئن روی آن‌ها قابل انتقال است، اطلاعات کاملی ندارند. نکته مثبت این بروزرسانی این است که امکان Deep Color یا استفاده فضای رنگ گسترش یافته xvYCC را دارد.

مشخصات

  • افزایش پهنای باند به 340Mhz (10.2Gbps)
  • پشتیبانی اختیاری از Deep Color (10-bit, 12-bit, and 16-bit color per channel) up from True Color (8-bit color per channel)
  • امکان استفاده از فضای رنگ xvYCC (روی sRGB یا YCbCr)
  • قابلیت همگام سازی خودکار لب زدن صدا
  • پشتیبانی از خروجی صدای Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio طبیعی برای رمزگشایی (decode) خارجی
  • ساخت کانکتور جدید HDMI Type C “mini” برای وسایلی نظیر دوربین فیلمبرداری

HDMI 1.3a

این نسخه در نوامبر 2006 معرفی شد و شاهد یک تغییر افزایشی که اکثرا برای تولیدکنندگان که از CEC و کانکتورهای Type C استفاده می‌کردند، بود. در اصل تفاوت عملی بین ورژن 1.3a با 1.3 وجود ندارد.

مشخصات

  • تغییرات جزئی کابل برای Type C
  • حذف محدودیت زمانی حداکثر بالا رفتن / پایین آمدن
  • تغییر محدودیت ظرفیت CEC
  • روشن شدن رنج ویدئو RGB
  • اضافه شدن دستورات کنترل صوتی به CEC
  • آزمایش مشخصات

HDMI 1.3b/1.3b1/1.3c

این نسخه‌ها به ترتیب در مارس 2007، نوامبر 2007 و آگوست 2008 معرفی شدند. این ورژن‌ها به نوعی آزمایشی برای محصولات بر پایه مشخصات HDMI 1.3a بودند. هیچ تفاوتی در ویژگی، قابلیت یا عملکرد روی HDMI 1.3a ندارند.

HDMI 1.4

ورژن HDMI 1.4 در مه 2009 معرفی شد و یک بروز رسانی عمده به شمار می‌آید. این بروز رسانی پشتیبانی 3 بعدی، Ethernet، ارتباط صوتی دو طرفه و افزایش پشتیبانی برای استانداردهای فضای رنگی برای اپلیکیشن‌های کامپیوتر و عکاسی دیجیتال، را با خود به همراه داشت.

مشخصات

  • Ethernet روی HDMI
  • کانال برگشت صدا ARC، که امکان ارسال و برگشت صدا از تلویزیون به سینمای خانواده را بدون نیاز به کابل اضافی دیگر می‌دهد
  • پشتیبانی 3D، تعریف پروتکل‌های ورودی/خروجی برای فرمت‌های ویدئو سه بعدی
  • پشتیبانی از رزولیشن 4k Ultra HD در 24Hz, 25Hz, 30Hz
  • افزایش فضاهای رنگ: اضافه شدن پشتیبانی از sYCC601, AdobeRBG, AdobeYCC601 برای گرافیک کامپیوتر و عکاسی دیجیتال
  • سیگنالینگ در لحظه داده‌ها بین نمایشگر و منبع، بهینه سازی تنظیمات روی تلویزیون بر اساس محتوا
  • کانکتور میکرو HDMI
  • سیستم اتصال خودرو

HDMI 1.4a/b

این دو ورژن به ترتیب در مارس 2010 و اکتبر 2011 معرفی شدند و شامل تغییرات افزایشی مانند اضافه کردن فرمت 3D برای محتوای پخش شده و نمایش full 1080p محتوای 3 بعدی

HDMI 2.0

ورژن HDMI 2.0 در سپتامبر 2013 معرفی شد و یکی دیگر از بروز رسانی‌های مهم و عمده HDMI به شمار می‌آید. در این بروز رسانی پهنای باند به 18Gbps افزایش یافته و پشتیبانی از ویدئوهای 4K و قابلیت ارسال 2 ویدئو به یک نمایشگر نیز اضافه شده است. پهنای باند نیز افزایش یافته است. هم‌چنین تماشای ویدئوهای 4K در 50 یا 60 فریم در ثانیه کامل، که برای تلویزیون زنده یا گیمینگ مورد نیاز هست را امکان پذیر می‌سازد.

به علاوه با HDMI 1.4 شما فقط قادر به تماشای محتوای 4K در True Color (8-bit color per channel) هستید. اما HDMI 2.0 به شما امکان تماشای محتوای 4K با Deep Color (10 or 12-bits per channel) را می‌دهد.

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید HDMI v2.0 تغییرات قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسخه‌های پیشین خود دارد که فهرست‌وار به ویژگی‌های جدید آن اشاره می‌کنیم.

  • 4K Ultra HD در 50/60Hz، به عنوان مثال، 2160p50 و 2160p60، وضوح چهار برابر بیشتر از 1080p60
  • پشتیبانی تا 32 کانال صدای دیجیتال غیرفشرده (در مقایسه با HDMI 1.4 با پشتیبانی از 8 کانال)
  • پشتیبانی از نمونه‌های صوتی تا 1536kHz
  • تحویل همزمان دو جریان ویدئو به چند کاربر (روی یک صفحه نمایش)
  • تحویل همزمان چند جریان صدا به چند کاربر (تا چهار)
  • پشتیبانی از نسبت تصویر 21:9
  • همگام‌سازی دینامیک جریان ویدئو و صدا
  • پسوند‌های CEC اضافه شده برای ریموت کنترل‌ها

HDMI 2.0

با اینکه HDMI v1.4 از رزولیشین 4K پشتیبانی می‌کند، اما همان‌طور که از نام ‘4K’ پیداست، چهار برابر رزولیشن 1080p Full HD است و در واقع نیاز به پهنای باند بیشتری نسبت به مشخصات HDMI 1.4 فعلی دارد. در حالی که HDMI 1.4 دارای عملکرد 10.2Gbps است، اما این میزان فقط برای نمایش رزولیشن 4K با 3840×2160 پیکسل در 24، 25 و 30Hz یا نمایش کامل 4K یعنی 4096×2160 در 24Hz کافی است. 2160p در 24Hz و 2160p در 30Hz ممکن است به اندازه کافی برای پخش فیلم خوب باشد، اما آن‌ها فاقد فرکانس 50/60Hz مورد نیاز برای پخش برنامه‌های 4K تلویزیون و بازی‌های Ultra HD آینده هستند. هم‌چنین HDMI 1.4 فقط از عمق رنگ 8bit در 4K پشتیبانی می‌کند. اما HDMI 2.0 این مسئله را بهبود بخشیده و از عمق رنگ 10 تا 12bit در رزولیشین Ultra HD پشتیبانی می‌کند.

البته توجه داشته باشید که هنوز تا منسوخ شدن HDMI 1.4 خیلی مانده! HDMI 2.0 رو به عقب با HDMI 1.4 سازگار است و ویژگی‌های آن روی همان 19 کانکتور کابل HDMI است.

آیا نیاز به خرید کابل HDMI 2.0 جدید دارید؟

بستگی دارد. شما می‌توانید از کابل HDMI موجود خود با اتصالات جدید HDMI 2.0 استفاده کنید، چون در کانکتورهای HDMI تغییری ایجاد نشده است. در حالی که چنین چیزی به عنوان کابل HDMI 2.0 به خودی خود وجود ندارد. نمایش 4K در 50/60Hz به کابل HDMI مدل High Speed/Category 2 نیاز خواهد داشت.

این مسئله که بتوان تلویزیون را برای پشتیبانی از HDMI v2.0 ارتقا داد، به طور کامل واضح نیست. با توجه به گفته وب‌سایت انجمن HDMI در hdmi.org، که در آن آمده است: “هیچ مقرراتی برای چنین ارتقایی وجود ندارد. به این دلیل که مجموعه ویژگی‌های اضافه شده و هر تغییری نیازمند ارتقا سخت افزار و فریم‌ور دارد.” اما اگر چنین تبدیلی هم وجود داشته باشد، مسلما از سمت تولید کنندگان ارائه خواهد شد. بر همین اساس احتمال دارد یک تلویزیون قابلیت ارتقا به HDMI 2.0 را داشته باشد که معمولا در مشخصات فنی آن ذکر خواهد شد.

جالب است بدانید؛ مشخصات اینتل Thunderbolt 2 سریع‌تر از HDMI v2 بوده و توان عملکردی آن 20Gbps است و از DisplayPort 1.2 پشتیبانی می‌کند. اما فرمت HDMI در حال حاضر جای پای خود را در تلویزیون و دیگر دستگاه‌های HD محکم کرده است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که تاندربولت در آینده به یک ویژگی استاندارد برای تلویزیون‌ها تبدیل شود.

تفاوت سوم؛ کیفیت ساخت کابل HDMI

به طور یقین بین کابل‌های HDMI تفاوت‌هایی وجود دارد؛ به خصوص در روند تولید و کیفیت ساخت. به خصوص یک نقطه ضعف کابل‌های ارزان قیمت HDMI، کیفیت پایین نقطه اتصال کانکتور و کابل در آن‌هاست. نقطه اتصال کابل و کانکتور در کابل‌های ارزان قیمت اغلب بر اثر فشار زیاد و خم شدن می‌شکند.

شیلد و محافظ نقش مهمی در کابل دارد. کابل‌های HDMI با شیلد خراب، در مقابل سیگنال‌های تداخلی و پارازیت از دیگر دستگاه‌ها آسیب پذیر هستند و در بدترین حالت می‌توانند در جریان انتقال صدا و تصویر اخلال ایجاد کنند. به طور معمول، دو تا چهار لایه حفاظتی با کیفیت ساخت خوب، برای مصرف کنندگان کافیست. توجه داشته باشید از کابل‌های با لایه حفاظتی بیشتر زمانی که کابل نزدیک و کنار کابل برق باشد، استفاده کنید.

لایه محافظتی کابل HDMI

کابل HDMI فلت

نوع جدیدی از کابل HDMI به تازگی وارد بازار شده که با نام کابل فلت HDMI شناخته می‌شوند و صرفا از لحاظ ظاهری تفاوت دارد. کابل HDMI فلت همان طور که از نامش پیداست دارای شکل و ساختار تخت و نازک است ولی اساسا مانند‌های کابل‌های معمول HDMI‌ است. اکثر مردم از سیستم سینمای خانواده خود زمانی که هم از نظر فنی و هم زیبایی بهتر باشند، مسلما بیشتر لذت خواهند برد. کابل‌های گرد ممکن است زمانی که به سیستم نگاه کنید بزرگ و برآمده به نظر برسند.

هدف و مزیت اصلی کابل HDMI فلت این است که می‌توان از آن در میان کف اتاق، زیر قالی و در بین دیوار و آجر استفاده کرد. هم‌چنین بسیاری از لوازم نیاز به تعداد زیادی کابل و سیم برای راه‌اندازی دارند. کابل HDMI فلت نیز از بقیه کابل‌ها متمایز بوده و به راحتی همیشه قابل شناسایی است. به خاطر این شکل منحصر به فرد، مشکل است که با سیم‌های دیگر پیچ خورده و در هم آمیزد. همین امر ممکن است روی افزایش کیفیت تصویر ارسالی موثر باشد، زیرا درهم پیچیده شدن کابل‌های می‌تواند موجب تداخل در صدا و تصویر ارسالی شود.

مزیت مهم دیگر استفاده از کابل HDMI فلت این است که بسیار انعطاف پذیر است، در حالی که استحکام و مقاومت لازم را هم دارد. این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز بتواند کابل را خم کند. استفاده از کابل‌های گرد معمول و خم کردن آن‌ها به شکل غیرعادی اغلب می‌تواند موجب پیچ خوردن و تاشدگی کابل شده که خود این مسئله می‌تواند موجب آسیب احتمالی کابل و مشکل در وضوح تصویر شود. خم کردن کابل‌های فلت در هر جهتی هرگز تاثیری بر شفافیت و وضوح ندارد، زیرا این کابل‌ها برای خم شدن در چنین حالتی طراحی شده‌اند. هر چند از لحاظ فنی مشکلی نیست، اما باید مراقب باشید که این کابل‌ها را زیر مناطقی که رفت و آمد زیاد است قرار ندهید، چرا که می‌تواند موجب آسیب دیدن کابل شود و البته امکان خراب شدن آن هنوز به مراتب کمتر از کابل‌های گرد است.

کابل HDMI فلت

کابل HDMI فلت به هیچ عنوان لطمه‌ای به قابلیت‌های آن نمی‌زند. وقتی عملکرد واقعی آن را با کابل‌های گرد مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که دقیقا یکسان هستند. برخی نیز این استدلال را دارند که این کابل‌ها ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند، با این حال این یک نظر سلیقه‌ای و شخصی است. در عین حال یکی از دلایل ممکن می‌تواند این باشد که کابل فلت میل کمتری به درهم پیچیده شدن دارد، بنابراین مشکلات احتمالی وابسته به این امر کمتر رخ می‌دهد.

هر چند نظریه دیگری وجود دارد که می‌گوید اطراف هر یک از سیم‌های داخل کابل‌های گرد دارای روکش است، در حالی که یک پوشش جدا روی سیم‌های داخل کابل فلت کشیده شده و لذا می‌توانند در عرض سیم پهن شوند. این طرح عریض می‌تواند به اصطلاح از تداخل سیگنال جلوگیری کند، با این حال این قضیه کاملا اثبات شده و درست نیست. اما چیزی که به آن فکر و توجه می‌کنیم این است که چه نوع کابلی استفاده کنیم. هر وسیله‌ای که می‌تواند از کابل HDMI معمولی استفاده کند، از کابل فلت HDMI هم می‌تواند استفاده کند. همه چیز به اولویت شما بستگی دارد که چه نوع کابلی را برای چه نوع سیستمی استفاده کنید.

کابل فلت و AWG

اگر چه ممکن است کابل HDMI فلت در طبقه‌بندی اولویت‌های AWG پیدا کنید. این نوع کابل‌ها اغلب با 24AWG یا 26AWG یافت می‌شوند. هر چند شاید برای یکی از دستگاه‌های سینمای خانواده ارجح نباشد، اما قیمت کمی را برای مزایای این کابل پرداخت می‌کنید. هم‌چنین، معمولا اندازه 24 یا 26AWG برای نیازهای معمول سینمای خانواده کفایت می‌کند. تا زمانی که فاصله بین اتصالات بیش از حد زیاد نیست، مشکلی در استفاده از کابل HDMI فلت نخواهید داشت.

کابل HDMI فلت و قابلیت 3D

کابل فلت HDMI دارای قابلیت‌های سه بعدی است و در واقع همانند کابل HDMI معمولی است. با این حال این ویژگی معمولا نیازمند کابل HDMI با Ethernet است. استفاده از کابل HDMI فلت با Ethernet دارای سود دوگانه‌ای است؛ تمام ویژگی‌های معمول کابل‌های فلت، در کنار افزایش کیفیت تصویر و اتصال اینترنت کابل Ethernet. بنابراین اگر نیاز به یک کابل فلت دارید، اما می‌خواهید مزایای 3 بعدی را نیز داشته باشید، به مشخصات کابلی که خریداری می‌کنید توجه داشته باشید.

کابل HDMI فلت در چه جایی می‌تواند قرار گیرد

کابل فلت HDMI می‌تواند در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود. این کابل را در زیر فرش، موکت، کاشی و آجر، دیوار، بین طبقه‌ها یا پله‌ها و حتی در سقف، اگر به صورت درست جاسازی شود، می‌توان قرار داد. با توجه به انعطاف پذیر بودن، می‌توان آن را تقریبا در هر جایی قرار داد. با این حال، باید از قرار دادن آن در مناطق خاص اجتناب کرد. همان‌طور که قبلا گفته شد، کابل تخت را در جایی که رفت و آمد زیاد است قرار ندهید. نباید کابل تخت HDMI را در هر مکانی که فشار ثابتی روی آن باشد گذاشت، نظیر زیر تلویزیون یا مبلمان سنگین، زیرا می‌تواند موجب آسیب دیدن کابل شود. هم‌چنین چیز جالبی که در مورد کابل فلت وجود دارد این است که به راحتی رنگ شده و می‌توان آن را با توجه به رنگ محیطی که در آن قرار دارد رنگ آمیزی و به نوعی تقریبا نامرئی کرد!

ضخامت‌های مختلف کابل فلت HDMI

کابل‌های فلت دارای ضخامت‌های مختلفی هستند، اما چگونه می‌توانید کابل مناسب خود را انتخاب کنید؟ نخست، شماره کوچکتر (AWG) نشان می‌دهد که کابل ضخیم‌تر است. کابل ضخیم‌تر برای طول درازتر بهتر است، زیرا به سیم امکان این را می‌دهد که با HDMI سازگاری بیشتری داشته باشد. با این حال، یک کابل نازک با طول بلند هنوز هم کاربردی است، زیرا این یک موضوع از استانداردهای مختلفی است که برای تولید سیم باید رعایت شود. هر کابلی باید الزامات عملکردی خود را رعایت کند. به علاوه، کابل‌های ضخیم‌تر زمانی که از سوئیچ HDMI یا اسپلیتر HDMI استفاده می‌کنید، و نیاز به جبران و تقویت سیگنال در طول کابل دارید، بسیار مفیدند.

تفاوت چهارم؛ طول کابل HDMI

کابل‌های HDMI Highspeed معمولا در متراژهای 1 متری و 3 متری و در تیراژ بالا تولید شده که در نتیجه مقرون به صرفه‌تر بوده و در دسترس قرار دارند. معمولا از متراژ 5 متر به بالا قیمت کابل HDMI به نسبت گران‌تر می‌شود، چون تقاضا برای مواد و کیفیت ساخت بالاتر می‌رود. در مقابل برای مثال، کابل‌های فیبر اپتیک HDMI با سیم‌های مسی کار می‌کنند که باعث مقاومت بالاتر بسته به طول‌شان می‌شود.

کابل HDMI Active

یک تفاوت ساده بین کابل‌های HDMI طول آن‌هاست اما زمانی که متراژ کابل بالا می‌رود یک تفاوت خاص دیگر نیز بین آن‌ها به وجود می‌آید. در متراژ معمولا 10 متر به بالا دو نوع کابل پسیو و کابل اکتیو HDMI به انتخاب کاربران اضافه می‌شود.

اکثر کابل‌های HDMI از نوع Passive هستند که می‌توانند سیگنال را در هر دو جهت انتقال دهند. اما کابل HDMI اکتیو سیگنال‌ها را فقط در یک جهت ارسال می‌کند. اما دلیل این امر چیست؟ کابل HDMI Active دارای چیپ تقویت کننده داخلی است تا سیگنال دریافتی از دستگاه منبع را در طول کابل تقویت کند، به همین دلیل امکان انتقال سیگنال فقط در یک مسیر وجود دارد.

برای استفاده‌ی معمول کاربران نیازی به کابل اکتیو نیست. با این حال اگر نیاز به یک کابل HDMI بلند داشته باشید (مثلا 15 متر به بالا)، یک کابل HDMI اکتیو برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا مطمئن‌تر از کابل پسیو معمولی است. هنگام استفاده از کابل اکتیو به جهت انتقال سیگنال برای استفاده درست توجه کنید. کابل Active HDMI دارای Input ورودی و Output خروجی است که روی کانکتور آن مشخص شده است.

تفاوت پنجم؛ نوع کانکتور HDMI

حدود 90٪ کانکتورهای HDMI با کانکتور Type A کار می‌کنند. در برخی موارد کمتر، شما دیگر کانکتورهای HDMI نظیر Type D که مربوط به micro HDMI می‌شود را مشاهده می‌کنید. کانکتور Type D در مواردی که فضای کمی در اختیار تولیدکنندگان است، مانند موبایل و تبلت‌ها، استفاده می‌شود.

نوع دیگر آن، کانکتور Type C است که مربوط به mini HDMI می‌شود که این پورت نیز در برخی دوربین‌های دیجیتال و تبلت‌ها کاربرد دارد. البته تبدیل‌های کوچکی برای تبدیل کانکتورهای فرعی HDMI به نوع Type A وجود دارد که با آن می‌توان پورت معمولی HDMI را از آن‌ها دریافت کرد. به هر حال، در هنگام خرید مطمئن شوید که نوع کانکتور کابل را درست انتخاب کرده‌اید تا در استفاده از کابل دچار مشکل نشوید.

انواع کانکتور کابل HDMI

نتیجه‌گیری: بین کابل‌های HDMI تفاوت وجود دارد!

کیفیت ساخت خوب کابل HDMI Highspeed همراه با قیمت متوسط و مناسب، بهترین انتخاب برای اغلب کاربران است. کابل‌های بسیار بسیار گران قیمت و کابل‌های فوق العاده ارزان قیمت انتخاب‌های مناسبی نیستند.

پس کابل‌های HDMI در ویژگی‌ها، کیفیت ساخت، طول کابل و نوع کانکتور متفاوت هستند. بنابراین بهتر است به موارد اشاره شده در زمان خرید کابل HDMI توجه کافی را داشته باشید.

خرید کابل HDMI 4K
ممکن است شما دوست داشته باشید
60 نظرات
  1. محبوبه می گوید

    سلام وقت شما بخیر یک تلویزیون x_vision داریم که با کابل HDMI حدودا ۱۰ متری به سیستم وصل شده. روی تلویزیون تصویر داریم ولی صدا خیر( کارت صدا سیستم هم مشکلی نداره ) . با لپتاپ و همون کابل تونستیم صدا هم دریافت کنیم روی تلویزیون. مشکل از کجا میتونه باشه؟

    1. وب نویس می گوید

      احتمال زیاد تنظیمات خروجی صدا روی سیستم شما درست نیست و روی اسپیکر هست. باید خروجی صدا روی HDMI تنظیم بشه.

  2. میلاد می گوید

    سلام برای کارت گرافیک کامپیوتر hdmi 2.1 هست و مانیتور من hdmi 1.4 هست ایا سوکت کابل من جا میخوره ؟ متوجه فرق شون هستم من 1080 هم برام کافیه فقط سوال من همینه که بهم میخورن تصویر میده “؟

    1. وب نویس می گوید

      سلام. بله مشکلی نداره. ورژن‌های بالاتر با ورژن پایین سازگار هستند. روزلوشن مد نظر شما رو بدون مشکل جواب میده.

  3. علی می گوید

    سلام و عرض ادب
    تشکر میکنم از سایت خوبتون

    من آمپیلی پایونییر دارم و تلویزیون جی پلاس اندروید 11 ، سیستم آمپیلی ارور hdmi داده و از کار افتاده ، ایراد از کابل قدیمی hdmi میتونه باشه ؟ ورژن بالاتر باید بگیرم؟ تشکر میکنمراهنماییم کنید

    1. وب نویس می گوید

      سلام. متاسفانه دقیقا متوجه مشکل شما نشدم. چه اروری دقیقا داده؟ اولین راه مسلما تست کردن با یک کابل HDMI دیگه هست. ترجیحا ورژن 1.4 و بالاتر.

  4. مریم می گوید

    سلام
    led ما سامسونگ هست،نیازی به دستگاه دیجیتال برا شبکه ها نداره، یعنی داخلی خودش هست،شبکه های hd رو شطرنجی میگیره، اگر کابل hdmiتهیه کنم،یه سرش به پورت تلویزیون وصل میشه، سر دیگه ش رو باید چکار کنم؟

    1. وب نویس می گوید

      مشکل شما به کابل HDMI ارتباطی نداره، باید ایراد تلویزیون را بررسی کنید.

  5. مجتبی عبقری می گوید

    سلام من تلوزیون ایکس ویژن xt745دارم با سینما خانواده ساسونگ هر دوتاشونم از ARCپشتیبانی میکنن کابل اچ دی که وصل میکنم hdmi cec وصل میشه ولی ARCکار نمیکنه ورژن بالای کابل هم تهیه کردم وقتی وصل میکنم همونhdmil cec هم کار نمیکنه فقط تصویر داره مشکل از هم خوانی نبودن دستگاهه با همدیگه هستش یا بایدکابل با ورژن خاصی تهیه کنم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

    1. وب نویس می گوید

      اگر کابل استاندارد v1.4 یا بالاتر با قابلیت ARC تهیه کردید بعید میدونم مشکل از کابل باشه.

  6. رضا کریمی می گوید

    به این میگن اطلاعات کامل، دستمریزاد وخسته نباشید

  7. علیرضا می گوید

    سلام من یه مانیتور خریدم کابل hdmiنداره ولی سوکتش کوچکه فکر کنم باید چکار کنم این چه نوع کابله

    1. وب نویس می گوید

      مدل مانیتور رو اگر بفرمایید بهتر میشه راهنمایی کرد. احتمال داره پورت ورودی از نوع DisplayPort باشه.

  8. حسین می گوید

    سلام می خواستم یه کابل hdmi بخرم برای دریافت شبکه های اچ دی جدید گیرنده دیجیتال پروویژن q2000 مال چند سال پیش که دریافت سیگنال dvbدارد میخاستم بدونم اگه کابل اچ دی م ای بگیرم قادر هست شبکه های اچ دی جدید بگیره تلوزیون هم مدل tcl هست فقط پورت اچ دی ام ای دارد ال سی دی هست

    1. وب نویس می گوید

      اگر گیرنده شما قابلیت دریافت شبکه‌های HD رو داره بله می‌تونید استفاده کنید.

  9. علی طاهری می گوید

    سلام وقت به خیر
    من رسیور اچ دی دارم وقتی با کابل اچ دی ام آی وصل میکنم تصویر با یک یا دو ثانیه تاخیر میاد و با صدا هماهنگ نیست میخوام بدونم با عوض کردن کابل درست میشه مشکلم؟

    1. وب نویس می گوید

      اگر مطمئن هستید مشکل از گیرنده نیست ممکنه کابل‌تون خیلی قدیمی هست. از یک مارک معتبر تهیه کنید.

  10. هانا می گوید

    سلام، وقت بخیر، عذرمیخوام کابل ورژن 2،. از ACR پشتیبانی میکنه؟

    1. وب نویس می گوید

      بله قطعا. در عین حال روی مشخصات کابلی که خریداری می‌کنید قید شده.

  11. AliReza می گوید

    سلام
    بودن یا نبودن قابلیت Ethernet در کابل hdmi چه تفاوتی داره؟ اصلا Ethernet بودن کاربردی برای hdmi داره؟

    1. وب نویس می گوید

      با این قابلیت امکان به اشتراک گذاری اینترنت بین دو دستگاه به وسیله کابل HDMI وجود داره. البته امروزه با وجود WiFi و پورت شبکه این ویژگی استفاده خاصی نداره.

  12. امین می گوید

    سلام من نمیتونم ps4 رو به لپ تاپ وصل کنم وقتی کابل hdmi رو وصل میکنم هیچ اتفاقی نمی افته علتش چیه؟ با تشکر

    1. وب نویس می گوید

      پورت HDMI لپ تاپ فقط نقش خروجی داره و به عنوان ورودی نمی‌تونید ازش استفاده کنید.

  13. saman می گوید

    مفید بود…

  14. بهمن می گوید

    سلام بنده ال ای دی الجی دارم و arcهم پشتیبانی میکنه ولی سینما خانگی اچ دی خوره از arcپشیتیبانی نمیکنه وریسیوری تهیه کردم ۳فیش نداره وبا کابل اچ دی به تلوزیون متصل میشه ومن نمیتونم صدارو به سینما انتقال بدم میشه راهنمایی کنید که باید از چه روشی استفاده کنم؟

    1. وب نویس می گوید

      اگر تلویزیون و سینمای خانگی شما پورت کواکسیال یا فیبر نوری داره می‌تونید صدا رو از تلویزیون به سینمای خانگی منتقل کنید.

  15. سعید می گوید

    سلام تلویزیون سامسونگ در بعضی مواقع یکی دوبار ریستارت میشه و از کابل hdmi استفاده میکنم که به ریسیور وصل شده اینطور که فهمیدم گفته شده به خاطر نوسان برق یا کابل hdmi نامرغوب باشه و یا ویروسی باشه در مورد نوسان برق ما از دستگاه استابلایزر ۷۲۰۰ وات استفاده میکنم بعیدمیدونم از پاورش باشه چون تلویزیون هیچ مشکلی نداره و سالم کارمیکنه فقط این ریستارتش هست داغم نیست ممکنه از کابل باشه ممنون از راهنمای تون

    1. تتیس بلاگ می گوید

      درود. بله کابل خراب میتونه مشکلاتی نظیر این که فرمودید رو ایجاد کنه چون جریان هم بالاخره در کابل وجود داره. بهترین کار تست موقت با یک کابل سالم و با کیفیت هست.

  16. Mostafa می گوید

    درود بر شما
    خیلی از خوندنش لذت بردم،
    موفق باشید،

  17. رضا می گوید

    سلام خسته نباشید ..من یه رسیور خریداری کردم ولی وقتی با hdmi به lcd وصل میکنم تصویر و صدا نمیاد و همچنان بدون سیگنال میمونه در تلوزیون..در صورتی ک رسیور قبلی و کنسول ps4 و لپ تاب هم توسط HDMI به LCD وصل کرده بودم و کار میکنند…دو رسیور جدید و متفاوت تست کردم تصویر نیومد…ولی رسیور قبلی رو مزنم ک قدیمی تره وصل میشه…البته lcd ام قدیمیه

    1. تتیس بلاگ می گوید

      سلام. اگر از سالم بودن کابل HDMI و ورودی و خروجی‌ها مطمئن هستید، احتمال این وجود داره که تلویزیون شما از رزولوشن تصویر خروجی دستگاه شما پشتیبانی نمی‌کنه. در تنظیمات دستگاه میزان رزولوشن رو بررسی کنید.

  18. سعید می گوید

    سلام واقعا مطلب مفیدی گذاشتین با تشکر

  19. رضا می گوید

    سلام .
    کامپیوتر من جای کابل HDMI نداره چی کار باید بکنم؟

    1. وب نویس می گوید

      باید کارت گرافیک سیستم تون رو عوض کنید

  20. رضا می گوید

    با سلام من دوتا کابل hdmi با رابط به هم وصل میکنم. ولی ارتباط برقرار نمیشه ولی اگر هر کدوم جدا جدا ،لبتاب رو به تلوزیون وصل کنم درست میشه ،در ضمن دوتا کوتاه رو با همون رابط به لبتاب وصل میکنم درست میشه،یعنی رابط هم درسته .مشکل از کجا میتونه باشه؟
    تشکر

    1. وب نویس می گوید

      کابل‌ها چند متری هستند؟ معمولا کابل‌های با کیفیت پایین در متراژ بالا این مشکل رو دارند.

      1. رضت می گوید

        کابل اولی15 متر و دومی 1.5 متر
        در ضمن حتما مجبور هستم از رابط استفاده کنم.
        لازم هست که بگم همین کابل 15 متر با رابط و کابل 1.5 متری رو به DVRوصل میکنم تصویر دارم.ولی به لبتاب تصویر ندارم

        1. وب نویس می گوید

          اگر از سلامت کابل‌ها مطمئن هستید دلیل اصلی نرسیدن سیگنال هست که در کابل‌های متراژ بالا معمولی ممکنه پیش بیاد. بهترین راه این هست که از یک ریپیتر (به جای رابط معمولی) بین دوکابل برای تقویت استفاده کنید.

          1. رضا می گوید

            ایا ریپیتر به برق جداگانه نیاز دارد؟

          2. وب نویس می گوید

            خیر نیازی به برق ندارد.

  21. صدر می گوید

    مطالب و اشتراک گذاری دانش شما بسیار عالی است. سپاس

  22. Hi می گوید

    سلام برای xbox از کدوم ورژن کابل استفاده کنم
    آیا همه ورژن ها فول اچ دی ساپورت میکنه ؟
    ممنون…

    1. وب نویس می گوید

      ورژن 1.4 به بالا استفاده کنید مشکلی نداره، FullHD پشتیبانی می‌کنند.

  23. سلیمان می گوید

    درود
    بنده یه کابل HDMI به طول 25 متر برای اتصال به یک عدد پرژکتور استفاده کردم ولی مشکلی که دارم وقتی پرژکتور رو به یک سر و لپ تاپ رو به سر دیگر وصل میکنم هیچ انتقالی انجام نمیشود. ولی وقتی جای پرژکتور و لپ تاپ عوض می شود انتقال به درستی انجام می شود.
    آیا در کابل های HDMI بالای 10 متر جهت وجود دارد؟؟ (یعنی ابتدا و انتها باید مشخص باشد)

    1. وب نویس می گوید

      اگر کابل از سری Active باشد بله کانکتورها ورودی و خروجی دارند که روی کابل مشخص شده است.

  24. حسن می گوید

    سلام. سیم hdmi وصل کردم با خاموش روشن کردن لامپ اطاق تلویزیون قطع و و صل می شود .وقتی سیم hdmi را قطع کردم درست شد. حالا بخواهم از سیم hdmi استفاده کنم چی کار کنم. با تشکر

    1. وب نویس می گوید

      احتمالا این اتفاق به دلیل نویز روی کابل می‌افتد. به خصوص اگر سیم برق عبوری نزدیک کابل HDMI هست. اگر امکان دارد با یک کابل با کیفیت و نویزگیر دار استفاده کنید.

  25. ارشیا می گوید

    با سلام . خیلی از اطلاعات مفید و کاملتان از شما تشکر میکنم .
    البته من این سایت رو بعد از این که کابل HDMI رو خریدم مطالعه کردم ولی خوشبختانه HDMI v2.0 خریداری کرده بودم .
    فقط همان طور که گفته شده است , باز هم من بگم که قیمت ها متغیر هستند ولی من 115 هزار تومان خریداری کرده ام .

  26. محمد می گوید

    سلام
    من يك تلويزيون رسيوردار ال جي خريدم ولي خروجي نداره كه به سينما وصل كنم از طريق كابل hdmi ميتونم صدا انتقال بدم به سينما

    1. وب نویس می گوید

      سلام. بله میتونید به شرطی که کابل، سینما خانواده و تلویزیون همگی از ARC پشتیبانی کنند.

  27. محمود می گوید

    با سلام
    من یک دستگاه تلویزیون 40 خمیده سامسونگ همراه با سینمای خانگی خریدم وقتی تصویر از سینمای خانگی به صورت سی دی یا فلش نگاه میکنم هیچ مشکلی نیست ولی وقتی با رسیور اچ دی نگاه میکنم هر چند دقیقه یک بار تصویر و صدا برای یک لحظه قطع و دوباره وصل میشود این مشکل در کابل اچ دی ام ای هست ولی با کابل 3 رنگ این مشکل خیلی کم یا اصلا اتفاق نمی افتد میخواستم بدونم مشکل از چی میتونه باشه رسیور یا کابل یا تلویزیون ؟؟؟؟؟ با تشکر

    1. وب نویس می گوید

      سلام.
      اگر سینمای خانواده هم با کابل HDMI وصل هست از همون کابل و روی همون پورت ورودی تلویزیون به رسیور وصل کنید. اگر مشکل همچنان حل نشد به احتمال بسیار زیاد ایراد از فرستنده یعنی رسیور شماست.

    2. reza می گوید

      سلام منم همین مشکل را داشتم که با راهنمایی دوستان حلش کردم ، مشکل از کابل hdmi هست برای حل این مشکل باید از کابل با کیفیت بالا دارای شیلد و با نویز گیر فریت هم در ابتدا و هم در انتهای کابل استفاده کنید.

  28. فرشاد می گوید

    با سلام . من یک دستگاه رسیور فول اچ دی خریدم و با کابل Hdmi به ال سی دی وصل میکنم ولی تصویر دارم و صدا ندارم … البته با کابل سه فیشه هم صدا دارم هم تصویر… البته ال سی دی من حدودا مربوط به دهسال پیش است… علت صدا نداشتن با کابل hdmi چیست؟

    1. وب نویس می گوید

      سلام. تنها علتی که به نظر میرسه احتمال عدم سازگاری HDMI تلویزیون شما با دستگاه جدیدی است که خریداری کردید. شاید در تنظیمات خروجی دستگاه و ورودی تلویزیون بتونید راه حل رو پیدا کنید. چون تا به حال با چنین مشکلی برخورد نداشتیم.

      1. فرشاد می گوید

        تمام تنظیمات رو چک کردم… میخاستم بدونم با عوض کردن نوع کابل Hdmi ممکنه مشکل برطرف بشه؟؟؟ مثلا کابل قدیمی استفاده کنم

        1. وب نویس می گوید

          معمولا کابل‌های HDMI با ورژن‌های قدیمی‌تر هم سازگار هستند و از این بابت مشکلی نیست. فکر نمیکنم کابل قدیمی راه حل این مشکل باشه، مگر اینکه خود کابل ایرادی داشته باشه احیانا.

      2. امین می گوید

        سلام و ارادت . تصویر رسیور روی تلویزیون من کاملا خوب و عالیه . ولی گاهی اوقات تصویر به طور ناگهانی بصورت زرد و سبز ( حالت نگاتیو ) میشه و بعد از مدتی بنا به صلاحدید خودش درست میشه . البته اگه کابل رو از پشت تلویزیون بکشم و دوباره وصل کنم همون لحظه درست میشه . می خواستم ببینم چه کاری باید انجام بدم؟

  29. سیدسجاد می گوید

    با سلام
    واقعا مطلب مفیدی بود. بسیار توضیحش شفاف و کامل بود. سپاس از شما

  30. پیام می گوید

    بسیار کامل بود!
    با تشکر!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.