انواع شلف و سیستم قفسه بندی

2

خانه‌های ما به انواع شلف دیواری و قفسه بندی برای ساماندهی وسایل مختلف مثل کتاب، لوازم دکوری و دیگر اشیا کوچک، که ممکن است در محیط پراکنده شوند، نیاز دارد. سیستم‌های قفسه بندی در فروشگاه‌ها، مدارس، ادارت، هتل‌ها و سایر مکان‌های مشابه برای نگهداری و نمایش اقلام به کار می‌رود. شلف‌ها در طیف گسترده‌ای از سبک، قیمت، طراحی و از جنس‌های مختلفی مانند چوب، فلز، پلاستیک و شیشه تولید می‌شوند. در ادامه به تعدادی از انواع شلف دیواری در دسته بندی‌هایی بر اساس جنس و موارد استفاده اشاره می‌کنیم.

انواع شلف دیواری

مهم نیست که چقدر تکنولوژی پیشرفت کرده یا بازسازی خانه‌ها هوشمندتر و مدرن‌تر شده باشد، چیزهایی در ساختار خانه وجود دارند که هیچ جایگزینی ندارند مگر اینکه کلا حذف شوند. یکی از این چیزها شلف‌ها و قفسه‌ها هستند.

شلف‌ها یکی از تجهیزات حیاتی هر خانه‌ای هستند که از ابتدای شکل گیری خانه‌ها وجود داشته‌اند. شاید برخی از شما طاقچه‌های گچ‌کاری خانه‌های قدیمی مادربزرگ‌ها را به خاطر داشته باشد. انواع شلف باید در هر خانه‌ای باشند، زیرا استفاده از آن‌ها به تمیز و مرتب بودن فضای خانه و جلوگیری از پراکنده شدن وسایل مختلف نظیر لباس‌ها، وسایل ریز، کتاب‌ها و موارد بسیار دیگر کمک می‌کند. استفاده از سیستم‌های مختلف قفسه بندی علاوه بر مرتب کردن وسایل مختلف می‌تواند به زیباسازی فضای خانه شما نیز بسیار کمک کند. با استفاده از انواع شلف دیواری می‌توانید وسایل مختلف دکوری و زیبای خود را که در انباری نگهداری می‌کنید به فضای خانه اضافه کرده و علاوه بر نظم دهی به آن‌ها به زیباسازی محیط خانه بیفزایید.

در حالی که استفاده از شلف اولین بار به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد که شامل یک تخته ساده متصل شده به سطح عمودی بود، امروزه طبقه‌ها و قفسه‌های گوناگون بسیاری برای کاربردهای مختلف با طراحی‌های بسیار زیبا وجود دارد.

بنابراین اگر به دنبال گزینه‌های مختلف نظم دهنده برای خانه‌ی خود هستید می‌توانید از این راهنمای جامع برای انتخاب سیستم قفسه بندی و شلف مناسب خود استفاده کنید. هر چند غیرممکن است که انواع شلف و سیستم‌های قفسه بندی را پوشش دهیم اما سعی می‌کنیم موارد کلی و عمومی‌تر را بیان کنیم. توجه داشته باشید ممکن است برخی دسته بندی‌ها هم پوشانی داشته باشند.

انواع شلف دیواری بر اساس سبک و نصب

شلف پایه ثابت

شلف پایه ثابت

شاید قفسه‌های پایه ثابت را بتوان قدیمی‌ترین مدل از انواع شلف دیواری دانست که از زمان‌های بسیار دور تا به امروز استفاده می‌شوند. این نوع همانطور که از نامش مشخص است، شامل یک پایه (براکت) اختصاصی است که روی سطح دیوار ثابت شده و سپس طبقه روی آن قرار می‌گیرد. معمولا پایه‌ها فلزی ساخته شده و به شکل L هستند. پایه‌ها به دیوار یا هر سطح عمودی دیگر متصل و محکم شده و سپس طبقه روی بازوی دیگر قرار می‌گیرد.

همان طور که در بالا اشاره کردیم برخی دسته‌ها هم‌پوشانی دارند، در مورد قفسه‌های ثابت نیز همین طور است. این دسته بندی اغلب شامل مدل‌های مختلف دیگری نظیر شلف دیواری جلوباز، قفسه‌های مربعی، قفسه کتاب و هر چیزی که با استفاده از براکت به دیوار متصل است هم می‌شود. قفسه‌های پایه ثابت می‌توانند به صورت مستقل جداگانه و تکی یا ترکیبی از چند قفسه به صورت گروهی (به وسیله‌ی براکت اضافی) استفاده شوند.

شلف‌های پایه ثابت به طور گسترده‌ای در محیط‌های مختلف مثل اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق کودک یا حتی محیط کار استفاده می‌شوند و به همین دلیل دارای تنوع بسیار زیادی هستند و از جنس‌های مختلفی نظیر فلز، چوب و پلاستیک یا PVC ساخته می‌شوند.

قفسه‌های پایه ثابت را می‌توان به صورت پیش مونتاژ خریداری و به دیوار وصل کرد. هم‌چنین می‌توان قفسه و پایه‌ها را به صورت جداگانه از جنس و مدل مورد نظر خریداری کرده و با اتصال به یکدیگر استفاده کرد.

نوع دیگر مشابه این سیستم قفسه بندی شلف‌های شناور هستند که اغلب با شلف‌های پایه ثابت اشتباه می‌شوند. تفاوت اصلی شلف شناور با پایه ثابت در قسمت نقطه اتصال و تعلیق است که در مدل شناور قابل مشاهده نیست، اما در پایه ثابت این قسمت اغلب برجسته است. البته این موضوع واقعا چیز بدی نیست، به خصوص که در حال حاضر براکت‌ها در طرح و مدل‌های مختلفی در بازار برای انتخاب وجود دارند. براکت‌ها می‌توانند از جنس چوبی و آهنی طرح دار ساخته شوند که از آن‌ها می‌توان برای محیط اداری و خانگی استفاده کرد.

با انتخاب جنس و طرح مناسب می‌توانید کاملا انواع شلف دیواری پایه ثابت را با محیط مد نظر خود منطبق و هماهنگ کنید.

شلف شناور

شلف شناور

بسیاری، شلف شناور را جزو شیک‌ترین و زیباترین شلف‌های دیواری می‌دانند. شاید دلیل این اقبال عمومی مخفی بودن پایه‌های اتصال به دیوار این مدل شلف‌ها است. این مدل شلف یکی از بهترین روش‌های نظم دهی به وسایل مورد نیاز همراه با زیباسازی دیوار محیط مورد استفاده است.

قفسه‌های شناور کاملا شبیه شلف‌های پایه ثابت هستند، به این معنی که در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی در دسترس بوده و باید به دیوار یا هر سطح دیگر محکم متصل شوند. تنها فرق اصلی آن‌ها این است که تجهیزات اتصال به دیوار در شلف‌های شناور مخفی هستند، در حالی که در مدل قبلی به راحتی قابل مشاهده‌اند. به دلیل همین مخفی بودن اتصالات شلف به دیوار این شلف‌ها را شناور و معلق می‌نامند. ویژگی ساده و شیک بودن این شلف کاربری آن را بسیار گسترده کرده است. از شلف تلویزیون داخل پذیرایی تا قفسه کتاب اتاق خواب و حتی شلف آشپزخانه از کاربردهای این نوع شلف دیواری هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد شلف شناور این است که معمولا از چوب صنعتی ساخته می‌شود که ظاهر جذاب‌تری به آن می‌دهد. اتصال شلف‌های شناور به دیوار هم با پیچ و رولپلاک و براکت داخلی انجام می‌شود. شلف‌های شناور به دلیل ظاهر زیباتر و مخفی بودن اتصالات، علاوه بر استفاده به عنوان قفسه، به عنوان یکی از اجزای دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود.

قفسه توکار

قفسه توکار

شلف‌های توکار در مقایسه با مدل‌های دیگر نسبتا ساده‌تر هستند، با این حال بسیار کاربردی بوده و با استفاده از فضاهایی که شاید به دلیل عمق کم استفاده خاصی نداشته باشند، یک سیستم قفسه بندی خوب به دکوراسیون محیط کار یا خانه اضافه می‌کند.

این نوع قفسه‌ها را می‌توان ساده‌ترین نوع در انواع شلف دیواری دانست. در یک فضای تورفته با نصب چند تخته به صورت افقی سیستم قفسه بندی شما به سادگی ایجاد می‌شود، البته برای یک ظاهر بهتر و زیباتر می‌توان مدل‌های مخصوص این کار را خریداری کرد و یا با توجه به فضای مورد نظر سفارش ساخت سیستم قفسه بندی توکار را به یک نجار داد.

اگر می‌خواهید بیشترین فضای ذخیره سازی وسایل را در خانه خود داشته باشید، استفاده از قفسه‌های توکار یکی از بهترین گزینه‌ها است. از این سیستم قفسه بندی می‌توان در بسیاری از فضاهای بلااستفاده در خانه نظیر بالای شومینه، پایین و بالای کابینت دیواری یا هر فضای باز دیگری که به صورت غیرعمدی در خانه ایجاد شده استفاده کرد.

البته این سیستم قفسه بندی یک محدودیت در ابعاد دارد که عرض یا عمق آن نمی‌تواند از تورفتگی موجود روی دیوار بیشتر باشد. با این حال هنوز این مدل در برخی زمینه‌ها انعطاف لازم را دارد. برای مثال می‌توانید از فضاهای بلااستفاده و به ظاهر هدر رفته در ساختمان برای ایجاد قفسه‌های توکار استفاده کنید. تورفتگی داخل اتاق که برای میز تحریر در نظر گرفته شده است را در نظر بگیرید، معمولا فضای بالایی آن بلااستفاده می‌ماند که برای قفسه‌های توکار بسیار مناسب است. همچنین اگر فضای تورفتگی زیادی دارید و نمی‌خواهید هزینه بسیار زیادی را برای قفسه بندی صرف کنید، می‌توانید پایین فضا را برای گذاشتن صندلی و مبل در نظر بگیرید تا از هزینه کلی شما کاسته شود.

شلف گوشه

شلف گوشه

ممکن است بسیاری از صاحب خانه‌ها به این نکته پی نبرده باشند که قفسه و شلف کنج دیوار یک راه عالی برای افزودن فضای ذخیره سازی به اتاق‌ها هست. قفسه‌های گوشه دیواری دارای طیف گسترده‌ای برای استفاده‌های گوناگون هستند.

شلف گوشه می‌تواند از جنس پلاستیک، فلز، چوب صنعتی و حتی PVC ساخته شود. به علاوه آن‌ها می‌توانند به صورت آویزان دیواری کنار کابینت قرار گرفته و با هماهنگ سازی رنگی بخشی از کابینت آشپزخانه به نظر بیایند به فضای ذخیره سازی شما بیفزایند.

شلف‌های دیواری گوشه راهی هوشمندانه برای ایجاد فضای ذخیره سازی در یک فضای بلااستفاده است که به راحتی می‌تواند در دسترس قرار بگیرد. این مدل شلف را می‌توان به دو زیرگروه تقسیم کرد: شلف گوشه ثابت و شلف گوشه قابل تنظیم. از طرفی، می‌توان آنها را با توجه به سبکی که ساخته شده‌اند نیز طبقه بندی کرد.

شلف گوشه ساده چوبی

شلف کنج دیواری

شلف 90 درجه کنج پایه‌ای‌ترین شلف گوشه دیواری است. این مدل با پیوستن دو قطعه از شلف (با طول‌های یکسان یا متفاوت) در زوایای مناسب با یکدیگر ساخته می‌شوند. این مدل شلف یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های قفسه بندی دیواری است.

شلف کنج ایستاده

شلف کنج ایستاده

این مدل همانند مدل دیواری است که قابلیت جابه‌جایی داشته و به صورت ایستاده قابل استفاده است. از این مدل قفسه می‌توان در انباری، اتاق خواب و در حمام و توالت به عنوان شلف سرویس بهداشتی برای نظم بخشی به وسایل مختلف استفاده کرد.

شلف قفسه آویزان

قفسه آویزان

قفسه‌های آویزان یک روش خاص برای نظم دهی و نمایش وسایل است. همان طور که از ساختار این مدل قفسه‌ها پیداست، باید از سقف یا پایین کابینت یا چیزی که در ارتفاع مشخصی روی دیوار نصب شده باشد به صورت آویزان نصب شوند. بسیاری از افراد از این نوع شلف در آشپزخانه‌های طرح جزیره استفاده می‌کنند تا علاوه برای جلوه بخشی به فضای آشپزخانه، فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشند.

معمولا این مدل قفسه‌ها بیشتر جنبه تزیینی دارند و شاید کمتر به عنوان یک فضای اصلی ذخیره سازی مورد توجه قرار گیرند. هنگام و استفاده و نصب قفسه آویزان باید از محکم بودن محل اتصال به دیوار یا سقف اطمینان حاصل کرد. همچنین به وزن کلی وسایل روی قفسه نیز باید توجه ویژه‌ای داشت تا از فشار مضاعف به نقطه اتصال و سقوط احتمالی جلوگیری شود.

قفسه ایستاده

قفسه ایستاده

برخلاف بسیاری از قفسه‌هایی که در بالا گفته شد و باید به نوعی به دیوار متصل شده یا روی سطحی ثابت شوند، شلف ایستاده نیازی به اتصال به دیوار نداشته و به صورت مستقل و ایستاده بدون نیاز به نصب روی دیوار قابل استفاده است.

این نوع قفسه‌ها معمولا روباز هستند، اما در مواردی می‌توانند دارای درب و کشو نیز باشند یا ترکیبی از هر دو حالت. از آنجا که این مدل شلف‌ها دارای تنوع زیادی هستند، می‌توان از آن‌ها برای زیبایی بخشی به محیط خانه یا محل کار در کنار ذخیره سازی و نظم بخشی وسایل استفاده کرد.

مهم‌ترین مزیتی که این نوع شلف را محبوب کرده است انعظاف پذیری در مکان مورد استفاده است. قفسه‌های ایستاده را می‌توان تقریبا در هر مکانی استفاده کرد، از اتاق خواب و پذیرایی گرفته تا سرویس بهداشتی. تنوع و کاربردی بسیار بالای این نوع قفسه‌ها به راحتی جواب گوی سلیقه‌ها و نیازهای مختلف است.

قفسه رومیزی

قفسه رومیزی

شاید بتوان گفت بیشترین استفاده در انواع شلف را شلف رومیزی دارد که به دلیل کوچک بودن و تنوع بالا دارای محبوبیت و کاربرد فراوانی است. این نوع قفسه با توجه به مدل‌های متنوع با کاربری مختلف به خوبی می‌تواند در نظم دهی محیط کار، خانه و آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. نسترن می گوید

    متاسفانه تنوع شلف‌های کاربردی تو بازار خیلی کمه اگر جایی رو معرفی می‌کردید برای خرید هم خوب بود.

    1. وب نویس می گوید

      درست میفرمایید تنوع شلف برای کاربری‌های مختلف با جنس خوب توی بازار کم هست. اگر امکانش باشه به مرور توی فروشگاه خودمون اضافه میکنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.