چند غذای کاهش استرس سالم

0

زمانی که شما سخت مشغول کارید، اثاث کشی به خانه جدید دارید یا در تلاش برای پرداخت صورتحساب و بدهی‌های خود هستید، قلب‌تان تند می‌زند و ماهیچه‌های‌تان منقبض شده و به نوعی در خود احساس تنش می‌کنید و در صورتی که این استرس مدیریت و درمان نشود می‌تواند بی‌نظمی زیادی در سلامتی شما به وجود آورد. استرس و فشار می‌تواند فرد را بیشتر مستعد بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، افزایش فشار خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت و افسردگی کند. همان طور که می‌دانید ورزش و مراقبه از راه‌های سالم کاهش استرس هستند، اما مواد مغذی موجود در غذاهای سالم نیز می‌تواند به این امر کمک کند. در ادامه به چند غذای کاهش استرس سالم اشاره می‌کنیم/

شکلات سیاه

شکلات غذای کاهش استرس

احساس استرس دارید؟ مقداری شکلات سیاه بخورید. رسوراترول یک آنتی اکسیدان موجود در شکلات سیاه است که باعث تحریک انتشار سروتونین در مغز می‌شود. این ماده منجر به تغییر خلق و خوی شما رو به شادی و آرامش می‌شود. مواد مغذی شکلات موجود در شکلات سیاه هم‌چنین جریان خود را بهبود داده و فشار خون را کاهش می‌دهد. در حالی که این ماده خوشمزه مزایایی زیادی را برای شما به همراه دارد اما در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد. حدود 28 گرم شکلات سیاه در روز برای شما کافیست. شکلات سیاه غیر قلیای حاوی حداقل 70 درصد کاکائو منافع بیشتری را به شما خواهد رساند.

ماهی سالمون غذای کاهش استرس

گوشت ماهی قزل آلا

امگا 3 موجود در ماهی سالمون فقط برای سلامتی شما مفید نیست، بلکه به گفته محققان این ماده می‌تواند در کنترل استرس نیز به شما کمک کند. اسیدهای چرب ضروری موجود در سالمون، از نورون‌ها در مقابل صدمات ناشی از استرس حفاظت می‌کند، به خصوص برای افراد دچار استرس مزمن. برای سلامتی، خوردن ماهی سالمون یا دیگر ماهی‌های چرب نظیر ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی تن و ساردین، دو بار در هفته توصیه می‌شود. اگر به ماهی علاقه‌مند نیستید، می‌توانید جهت تامین امگا 3 مورد نیاز تخم کتان یا گردو مصرف کنید.

یک موز در روز

موز

کم کالری و در دسترس، موز غذای خوبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی ضد استرس شماست. کمبود ویتامین B6 تولید سروتونین که به عنوان هرمون سرخوشی و لذت شناخته می‌شود را کاهش می‌دهد. موز را جهت نگه داشتن سطح ویتامین B6 و تولید سروتونین در برنامه غذایی خود بگنجانید. موز هم‌چنین سرشار از پتاسیم بوده که یک ماده مغذی کمک کننده به کاهش فشار خون است.

چغندر برگی سوئیسی ضد اضطراب

چغندر برگی سوئیسی

کورتیزول هورمون اصلی مسئول واکنش‌های استرسی است. این هورمون بدن را برای مقابله و واکنش به وسیله‌ی سیل گلوکوز برای انرژی فوری آماده می‌کند. استرس مزمن میزان منیزیم را در بدن شما کاهش داده و این کاهش سطح، استعداد و حساسیت شما را در برابر استرس افزایش می‌دهد. اگر استرس شما باعث عصبانیت، آشفتگی، تحریک پذیری و دلشوره می‌شود، ممکن است بدن شما با کمبود منیزیم مواجه است. هر 150 گرم چغندر برگی سوییسی پخته شده، می‌تواند منیزیم مورد نیاز شما را تامین کرده، سطح کورتیزول را بهبود بخشیده و اضطراب شما را کاهش دهد. از دیگر منابع سرشار منیزیم می‌توان به آجیل و سبزیجات دارای برگ سبز اشاره کرد.

وقت چای

فنجان چای

چای سبز و سیاه حاوی آمینو اسید ال-تیانین می‌باشد. این آمینو اسید تولید دوپامین و سروتونین را افزایش می‌دهد. همانند سروتونین، دوپامین نیز احساس خوشی و لذت را در مغز افزایش می‌دهد. همینطور، با آنکه یک فنجان چای سبز برخی اوقات میزان کافئین بیشتری نسبت به یک فنجان قهوه را دارد، ال-تیانین می‌تواند اثرات محرک برای بالابردن احساس لذت و آرامش را در برخی افراد خنثی کند.

بالا بردن ایمنی با فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز

ترد و شیرین، فلفل دلمه‌ای قرمز فقط برای اضافه کردن رنگ به غذا و سالاد نیست، بلکه می‌تواند ایمنی سلامت را افزایش داده و با استرس مقابله کند. 1/2 پیمانه فلفل قرمز حاوی 158 میلی گرم ویتامین C هست که میزان آن بیشتر از 170 گرم آب پرتقال است. این میزان بیشتر از مقدار رژیم غذایی مجاز بوده که 90 میلی گرم برای مردان و 75 میلی گرم برای زنان است. بر اساس نظر برخی از محققان مصرف مقدار بیشتر ویتامین ث نسبت به رژیم غذای مجاز RDA به کاهش سطح کورتیزول کمک می‌کند و در برخی موارد آن‌ها پیشنهاد استفاده تا 1 گرم در روز را نیز دارند. این امر به خصوص برای مردان مهم‌تر بوده، زیرا سطح کورتیزول در آن‌ها نسبت به زنان بیشتر است.

قدرت بالا با دانه‌های لوبیا

دانه لوبیا

ویتامین B به عنوان یک کمک کننده رها سازی انرژی از غذایی که می‌خورید، شناخته می‌شود، اما یک نقش مهم در کنترل استرس را نیز دارد. نیاسین منجر به گسترش آرامش شده و پانتوتنیک اسید (ویتامین ب) و تیامین، میزان کورتیزول را در شرایط استرس زا تعدیل می‌کنند. فولات نیز برای بازسازی نورون‌ها و سلول‌های عصبی مورد نیاز است. لوبیا تنها فقط یک منبع مناسب ویتامین ب نیست، بلکه مقدار زیادی فیبر، پروتئین و آهن نیز دارد. 1/2 پیمانه از هر لوبیایی، شامل لوبیا سیاه، لوبیا قرمز و نخود، می‌تواند به شما در کاهش استرس کمک کند. از ترکیب لوبیا در سوپ، سالاد یا غلات می‌توانید برای داشتن طعم، رنگ و ساختار سالم‌تر استفاده کنید.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.