ARC در HDMI چیست؟

0

ARC یا Audio Return Channel یکی از ویژگی‌های HDMI است که در بسیاری از تلویزیون‌ها، گیرنده‌ها و سینمای خانواده به کار گرفته شده است. ویژگی‌های ARC در سیستم‌های سرگرمی و صوتی و تصویری خانگی بسیار می‌تواند مفید باشد، اما این ویژگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

HDMI ARCAudio Return Channel از کابل HDMI برای ارسال صدا از تلویزیون به سینمای خانواده، رسیور AV یا Sound Bar می‌تواند استفاده شود.

در نگاه اول این ویژگی بسیار خوب به نظر می‌رسد، زیرا تعداد کابل‌های مورد نیاز ما کاهش پیدا می‌کند؛ اما مشکلی که وجود دارد است که همه دستگاه‌ها از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند.

ARC به شما این اجازه را می‌دهد که اتصال بین تلویزیون و سینمای خانواده را برقرار سازید. شما به وسیله کابل HDMI تصویر را به تلویزیون فرستاده و همزمان و از طریق همان کابل صدا از تلویزیون به دستگاه برمی‌گردد.

بدون ARC

با ARC

این ویژگی برای تلویزیون‌های هوشمند زمانی که خود منبع صدا هستند (زمان پخش تلویزیون یا برنامه‌های دیگر) بسیار کاربردی است، زیرا کاربر می‌تواند به راحتی صدای تلویزیون را روی سینمای خانواده داشته باشد که مسلما کیفیتی بالاتر از اسپیکرهای خود تلویزیون خواهد داشت.

یکی از دیگر از استفاده‌های کاربردی این ویژگی برای کاربرانی است که چند دستگاه (نظیر پلیر بلوری، کابل باکس و …) داشته، اما یک ورودی صدا روی سینمای خانواده یا Sound Bar خود دارند. با ARC می‌توان تمام دستگاه‌ها را به تلویزیون وصل کرد، سپس تلویزیون صدا را از طریق کابل اچ دی ام ای به سینمای خانواده ارسال خواهد کرد. نیاز به هیچ کابل اضافی‌ای مثل کابل اپتیکال یا کواکسیال نیست. در نهایت تلویزیون مانند یک هاب عمل کرده و تنها به یک ریموت کنترل نیاز خواهد بود.

اما همیشه این ویژگی خوب کار نمی‌کند؛ برخی از تولیدکنندگان تلویزیون و اکثر تلویزیون‌های قدیمی قابلیت ARC را ندارند. هم‌چنین اگر می‌خواهید به صدا 5.1 کانال گوش دهید ممکن است ARC به شما این امکان را ندهد؛ بسیاری از تلویزیون‌ها از دو کانال از طریق این سیستم پشتیبانی می‌کنند.

راه‌اندازی ARC روی تلویزیون معمولا در دفترچه راهنما و یا راهنمای خود تلویزیون توضیح داده شده است، البته این کار بسیار ساده بوده و کافی است کابل HDMI را به پورت مخصوص HDMI ARC تلویزیون و دستگاه سینمای خانواده یا Sound Bar خود متصل کرده و از طریق تنظیمات تلویزیون راه‌اندازی کنید.

البته برخی از تلویزیون‌ها قابلیت ارسال صدای 5.1 را داشته (در صورتی که تلویزیون منبع صدا باشد)، اما ممکن است دیگر دستگاه‌های متصل به تلویزیون نظیر برخی پلیرها این امکان را نداشته باشند.

هم‌چنین ARC فقط توانایی ارسال صدای دالبی دیجیتال را دارد. بنابراین فرمت‌های جدید صدا با کیفیت بالای موجود در دیسک‌های بلوری که Dolby TrueHD و DTS-HD نام دارند، توانایی عبور از این طریق را ندارند. این امکان خیلی ضروری برای تلویزیون به شمار نمی‌رود، اما می‌تواند برای برخی آزاردهنده باشد.

توجه داشته باشید برای استفاده از این قابلیت، باید هم تلویزیون، هم سینمای خانواده یا Sound Bar و هم کابل HDMI شما از ARC پشتیبانی کند. خوشبختانه اکثر تلویزیون‌ها و دستگاه‌های امروزی دارای یک پورت HDMI-ARC هستند.

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] خرید کابل HDMI با قابلیت ARC

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.