پروتکل UASP چیست و چه کاربردی دارد؟

0

پروتکل کامپیوتری UASP در انتقال دیتا از دستگاه‌های ذخیره ساز دارای پورت USB نظیر فلش مموری، حافظه‌های SSD، هارد درایوها و تجهیزات مرتبط با آن‌ها مثل باکس هارد و داک هارد دیسک کاربرد دارد که در ادامه به معرفی ویژگی‌های آن می‌پردازیم. تکنولوژی USB در 10 سال گذشته بسیار پیشرفت کرده است و امروزه ما با سرعت بسیاری بالاتری نسبت به گذشته به انتقال اطلاعات حجیم خود می‌پردازیم که تا پیش از این شاید غیرممکن به نظر می‌رسیده است. رابط USB 3.0 از سرعت انتقال تا 5Gbps در پهنای باند دوطرفه پشتیبانی می‌کند که این مقدار در رابط جدید USB 3.1 به 10Gbps رسیده است.

پروتکل UASP

UASP چیست؟

UASP مخفف USB Attached SCSI Protocol است. این ویژگی امکان نوشتن و خواندن Read/Write سریع‌تر اطلاعات را به دستگاه‌های ذخیره ساز دارای رابط USB می‌دهد. در مقایسه با USB 3.0 BOT قابلیت UASP سرعت خواندن را تا 70٪ و سرعت نوشتن را تا 40٪ سریع‌تر کرده است.

گراف UASP

این افزایش سرعت به دلیل روش عملکرد UASP در مقایسه با USB BOT اتفاق می‌افتد. پروتکل USB Attached SCSI پردازش انتقال‌ها را به صورت موازی و سیگنال‌های تحویل داده (دستورات، وضعیت، دیتای ورودی و خروجی) را در مسیر اختصاصی انجام می‌دهد. از طرفی انتقال هر سیگنال در BOT به همان مسیر خودش نیاز دارد که این روش روند انتقال دیتا را کند می‌کند.

مزیت دیگر UASP کاهش استفاده از مصرف منابع سیستم هنگام انتقال فایل است. در یک آزمایش مشابه، استفاده از UASP تا حداکثر 80٪ کاهش مصرف منابع سیستم را نشان می‌دهد.

UASP CPU

پشتیبانی سیستم‌ها از UASP

برای بهره بردن از سرعت بالاتر دستگاه‌های مجهز به این پروتکل باید سیستم عامل شما ویندوز 8 و بالاتر یا Mac OS X 10.8 و بالاتر باشد. برخی ورژن‌های لینوکس که کرنل 2.6.3 و بالاتر دارند نیز می‌توانند از این پروتکل بهره‌مند شوند. اما این محدود به مجموعه‌ی کوچکی از سخت افزارهای پشتیبانی شده است.

اکثر باکس‌ها و داک‌های هارد USB 3.0 از UASP پشتیبانی می‌کنند. تقریبا تمامی باکس‌ها و داک‌های هارد ORICO موجود در تتیس مارکت از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند. هم‌چنین این پشتیبانی شامل تمامی تجهیزات جدید USB 3.1 Gen1 & Gen2 نیز می‌شود.

داشتن سیستم عامل و باکس یا داک هارد سازگار با این پروتکل تنها شرط لازم برای بهره‌مندی از UASP نیست، بلکه کنترلر USB سیستم شما یا کارت USB3 نیز باید پشتیبانی لازم از این پروتکل را داشته باشد.

با استفاده از این پروتکل فایل‌های حجیم در مدت زمان کوتاه‌تری انتقال خواهند یافت و در عین حال از منابع سیستم شما نیز کمتر استفاده خواهد شد.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.