ام پی تری پلیر و ام پی فور پلیر هنوز کاربردی دارد؟

0

از زمان روی کار آمدن دستگاه‌های پخش موسیقی همراه و پرتابل طرفداران این وسیله روز به روز افزایش می‌یافت. میزان استفاده از این وسایل، از زمان عرضه واکمن‌های قدیمی تا پلیرهای پیشرفته امروزی همیشه نسبتا بالا بوده و کاربران از آن‌ها برای گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه خود در هر مکانی استفاده می‌کنند و همین قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت آن‌ها بر جذابیت این پلیرها افزوده است.
با توجه به روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند عده‌ای بر این باورند که می‌توان ام پی تری پلیر و ام پی فور پلیر را حذف و اسمارت فون‌ها را جایگزین آن‌ها کرد، اما عده‌ی زیادی نیز بر این عقیده‌اند که موزیک پلیرها هنوز جایگاه، کارایی و طرفداران خاص خود را دارند. در این مقاله سعی داریم به این مبحث بپردازیم.

ام پی تری پلیر MP3 Player

بررسی ام پی تری پلیر در مقابل اسمارت فون

به صورت خلاصه می‌توان گفت، انواع ام پی تری پلیر هنوز هم مفید و کاربردی هستند، اما امکان دارد که در آینده از مد بیافتند. با نگاهی به چند دهه‌ی گذشته ، میتوان چندین موزیک پلیر را دید که به بازار عرضه شده اند و از مد افتاده اند. تاریخ به ما خاطر نشان می کند که سرانجام برای گوش دادن به موزیک روش‌های جدیدی جایگزین ام پی تری پلیر خواهد شد، اما در حال حاضر MP3 Player ها ابزاری مفید، محبوب و کارآمد می‌باشند.

گوشی‌های هوشمند هر سال محبوب تر گردیده و بیشتر ارتقا می یابند . طی چند سال گذشته موبایل‌ها به کامپیوترهای کوچکی تبدیل شده‌اند که قادر هستند ما را به اینترنت متصل کنند و هزاران نرم افزار و رسانه‌های مورد علاقه ما را فراهم آورند. این ابزار کوچک کاربردی شبیه چاقوهای همه کاره سوئیسی هستند. این ابزارها می توانند به عنوان نوت پد، تلفن، رکوردر، GPS و بسیاری موارد دیگر استفاده شوند. یکی از دلایل اصلی این که مردم خود را از بند ام پی تری پلیر رها می‌کنند این است که آن‌ها می‌توانند با استفاده از گوشی‌های همراه خود به موزیک‌های مورد علاقه‌ی خویش گوش دهند. اما هنوز چند سالی زمان خواهد برد تا گوشی‌های هوشمند، ام پی تری پلیر را از دور خارج نمایند.

مشکلات زیادی مانع استفاده از گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزاری کارامد گردیده است. یکی از مهم ترین مشکلات هزینه‌ی آن می‌باشد. اگرچه شمار روز افزونی گوشی‌های هوشمند را خریداری می کنند، اما هنوز افراد زیادی هستند که قادر به پرداخت هزینه‌ی سنگین این گوشی و قردادهای آن نیستند. نه تنها گوشی‌های هوشمند خود صدها دلار هزینه دارند، بلکه جهت استفاده از این وسیله مشتری باید قرارداد داده و گوشی را هم امضا نماید. حتی در حداقل موارد هزینه ای حدود 60 دلار در یک ماه بر مشتری تحمیل می گردد. (البته در هر کشوری اوضاع قراردادها کمی متفاوت بوده و سرویس‌هایی با قیمت‌های مختلف در اختیار مشتری است، در ایران هم سرویس‌های متنوعی برای استفاده هست، اما مسلما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد)

یکی دیگر از عوامل جداکننده ام پی تری پلیر از گوشی‌های هوشمند، اندازه‌ی آن‌هاست. از آنجا که MP3 Player ها کارکردهای متفاوت زیادی ندارند، در نتیجه می‌توانند ساده و سبک باشند. از زمان ایجاد واکمن، هر چه اندازه وسیله کوچک‌تر باشد آن وسیله مناسب‌تر است، از این رو ام پی فور پلیر و ام پی تری پلیر برای انجام کارهای بیرون مناسب‌تر هستند. ابزاری همچون iPod Shuffle و نانو و مدل‌های مشابه در برندهای دیگر در حین انجام ورزش مناسب‌اند چرا که یک گوشی هوشمند بزرگ نمیتواند جای آن‌ها را پر کند.

یکی دیگر از عوامل جایگزینی ام پی تری پلیر با گوشی‌های هوشمند، فضای محدود ذخیره اطلاعات می باشد. تعداد موزیک‌های ذخیره شده‌ی افراد روز به روز افزایش می یابد، مخصوصا که اکثرا این روزها قادرند به آسانی تعداد زیادی آهنگ را ذخیره نمایند. یک ام پی تری پلیر 4، 8 یا 16 گیگابایتی کلا با ذخیره آهنگ پر می‌شود. در این فضا می توان تعداد زیادی آهنگ ذخیره کرد. همچنین گوشی‌های هوشمند می توانند 16 یا حتی 32 و 64 گیگ اطلاعات در خود ذخیره نمایند، اما این فضا با تعداد بیشتری نرم افزار پر می‌گردد. هرگاه شما همه‌ی نرم افزارهای مورد علاقه‌ی خود را دانلود کرده و کلیه لیست تماس خود را ذخیره کردید، دیگر فضای کمتری برای ذخیره آهنگ باقی خواهد ماند. دوباره همانند چاقوی همه کاره سوئیسی، درب باز کن هم کار خود را انجام خواهد داد، اما این چاقو نمی‌تواند همه کارهای درب بازکن را انجام دهد.

از عوامل دیگر بهتر بودن موزیک پلیرها برای گوش دادن به موسیقی، به میزان نگهداری شارژ باطری آن‌ها می‌توان اشاره کرد. کاربران با گوشی‌های هوشمند خود کارهای زیادی از جمله برنامه ریزی روزانه، برقراری تماس و استفاده از نرم افزارهای مختلف را انجام می‌دهند و مسلما همه این‌ها از انرژی باطری گوشی می‌کاهد و پخش موزیک و ویدئو هم که به آن اضافه کنیم شاید نتوانیم مدت زمان زیادی را از باطری موبایل جهت کارهای خود استفاده کنیم. حال آنکه با استفاده از ام پی تری پلیر می‌توان روی چند ساعت پخش موسیقی بدون دردسر حساب باز کرد.

برخی از موزیک پلیرها در گذر زمان موفقیت آمیز تر از برخی دیگر نشان داده شده اند. برای مثال رکورد پلیر هنوز هم یک راه معقول برای گوش دادن به موزیک می باشد. مردم هنوز هم رکورد پلیرها را خرید و فروش می کنند چرا که از این تجربه منحصر به فرد لذت می برند. اما نوار کاست ها و ترک‌ها دیگر گزینه‌ی محبوب افراد محسوب نمی‌شوند. به نظر می رسد که سرنوشت CD هم چیزی شبیه سرنوشت کاست است، اما زمان نشان خواهد داد که آیا این نمونه‌ها در 20 سال آینده هنوز هم مفید هستند یا خیر.
با جمع بندی مطالب بالا می‌توانیم به این نتیجه برسیم که هنوز هم ام پی تری پلیر و ام پی فور پلیر مفید بوده و کاربرد، کارایی و طرفدار خاص خود را دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.