روش‌های افزایش برد وای فای و کاهش تداخل شبکه

13

مانند تمام تکنولوژی‌های پیشرفته، Wi-Fi نیز گویی مانند سحر و جادو عمل می‌کند، اما وای فای جادو نیست، امواج رادیویی است. چیزهای مختلفی می‌توانند با این امواج رادیویی تداخل داشته باشند، که منجر به ضعیف شدن اتصال وایرلس شما و در نتیجه ناپایداری آن خواهند شد.
کلید اصلی افزایش برد وای فای – WiFi قرار گرفتن روتر در موقعیت مکانی درست، با توجه به موانع می‌باشد. هم‌چنین کاهش تداخل از طرف شبکه‌های وایرلس دیگر و لوازم خانگی نیز در این امر تاثیر دارد. در ادامه به چند نکته برای افزایش برد وایرلس اشاره خواهیم کرد.

Wi-Fi - وای فای

موقعیت روتر و مودم وایرلس

مکان قرارگیری روتر وایرلس تا حد زیادی می‌تواند در میزان پوشش منطقه و قدرت سیگنال تاثیر گذارد. نکات راهنمای زیر شما را برای گذاشتن روتر بی سیم در بهترین موقعیت راهنمایی می‌کند:

  • مودم خود را در وسط خانه خود قرار دهید. اگر شما مودم را در یک اتاق بسته که نسبت به خانه در کنار قرار گرفته قرار دهید، نخواهید توانست سیگنال قدرتمندی را در گوشه‌های دیگر خانه دریافت کنید.
  • آنتن مودم را به صورت عمودی قرار دهید، به طوری که آنتن ایستاده به صورت راست و رو به بالا باشد. بسیاری آنتن‌های مودم خود را به صورت کج تنظیم می‌کنند اما بهترین حالت برای افزایش برد وای فای همین صورت ایستاده و رو به بالاست.
  • مودم خود را به دور از سقف و بالاتر از سطح زمین نصب کنید. اگر مودم خود را روی یک میز قرار دهید بهتر از این است که نزدیک به سقف نصب کرده یا روی زمین بگذارید.

مودم روتر وایرلس تی پی لینک W8970

شما هم‌چنین باید به نوع موادی که نزدیک روتر هستند نیز توجه کنید. برای مثال، قرار دادن روتر روی یک میز فلزی یا در مقابل یک دیواره‌ی فلزی مشکل‌زا خواهد بود. امواج به راحتی می‌توانند از یک میز چوبی عبور کنند، اما فلز مانعی برای عبور امواج به حساب می‌آید.

موانع دیگری نیز هستند که می‌توانند ایجاد مشکل کنند. برای مثال، اگر یک کابینت فلزی بین مودم و کامپیوتر یا لپ تاپ شما باشد، دریافت امواج از سمت کامپیوتر با مشکل مواجه خواهد شد. همین امر را نسبت به دیگر وسایل نیز می‌توانید در نظر بگیرید.

تداخل و پارازیت شبکه‌های وایرلس دیگر

تداخل از سمت شبکه‌های بی سیم دیگر در محیط می‌تواند برای امواج وایرلس شما ایجاد مشکل کند. برای پیدا کردن منبع تداخل می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی نظیر Wi-Fi Analyzer برای اندروید استفاده کنید. این نرم افزار کانال‌های وایرلس نزدیک شما را نشان داده و شبکه‌ی ایده‌آلی که در شبکه‌های دیگر استفاده نشده را برای استفاده به شما پیشنهاد می‌دهد. این اپلیکیشن هم‌چنین به شما این اجازه را می‌دهد تا در محیط راه رفته تا مکانی که بهترین سیگنال را دریافت می‌کند را پیدا کنید و هم‌چنین مکانی که سیگنال ضعیف است. شما این کار را به دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانید انجام دهید.

آنالیز شبکه وایرلس WiFi

اگر چند شبکه وایرلس مقابل هم در یک کانال باشند می‌تواند مشکل‌زا باشد. برای رفع این مشکل، شما باید کانال وایرلس روتر خود را از طریق تنظیمات آن عوض کنید. اگر شما به نرم افزارهای آنالیز وایرلس دسترسی ندارید، کانال وایرلس را یکی یکی عوض کرده تا بهترین اتصال و کانال را پیدا کنید.

تغییر کانال وایرلس

تداخل لوازم خانگی

انواع لوازم خانگی نیز می‌توانند در شبکه وایرلس تداخل ایجاد کنند. وسایلی نظیر تلفن‌های بی سیم، دوربین‌های نظارت کودکان و مایکروویوها. بسته به موقعیت روتر وایرلس، وسایل شبکه، شما حتی ممکن است دچار قطعی شبکه وایرلس هنگام استفاده از مایکروویو و تلفن بی سیم شوید.

افزایش برد وای فای

مشکل تداخل اموام تلفن‌های بی سیم با جایگزین کردن تلفن‌هایی با کارکرد در فرکانس متفاوت نظیر 900MHz یا 1.9GHz حل می‌شود. تلفن‌های بی سیم که از فرکانس 2.4GHz استفاده می‌کنند، می‌توانند با امواج شبکه وایرلس تداخل ایجاد کنند.

مشکل تداخل مایکروویو معمولا با تغییر موقعیت وسایل به صورتی که مایکروویو بین روتر وایرلس و دستگاه شما قرار نداشته باشد، حل می‌شود. هم‌چنین این مشکل در مایکروویوهای جدید که دارای محافظ بهتری هستند نیز معمولا وجود ندارد.

وسایل دیگر نیز می‌توانند در شبکه وایرلس تداخل ایجاد کنند. برای مثال، دستگاه‌های بلوتوث قدیمی که با سیگنالی نزدیک به امواج وای فای کار می‌کنند، اگرچه این مشکل در سیستم‌های بلوتوث جدید وجود ندارد.

تجهیزات افزایش برد وای فای

اگر شما نیاز به پوشش محیط بزرگ‌تر با امواج وایرلس داشته و روتر وایرلس‌تان جوابگوی این کار نیست، می‌توانید یک ریپیتر وایرلس یا تقویت کننده وای فای خریداری کنید. این دستگاه‌ها امواج وایرلس را تقویت و تکرار کرده و آن را در محیط گسترش می‌دهند که در نهایت موجب افزایش برد وای فای می‌شود. شما هم‌چنین اگر چند روتر قدیمی نیز دارید، می‌توانید به وسیله آن‌ها شبکه وای فای خود را گسترش دهید. بهترین و ساده‌ترین راه برای افرایش پوشش شبکه وایرلس شما استفاده از دستگاه WiFi Range Extender یا همان ریپیتر وایرلس است.

تقویت کننده و ریپیتر افزایش برد وایرلس

 

در صورتی که روتر WiFi شما دارای آنتن قابل تعویض باشد نیز می‌توانید برای افزایش برد وای فای آن، آنتن بهتر و قوی‌تری را نسبت به آنتن فعلی جایگزین کرده تا سیگنال روتر یا مودم وایرلس محدوده بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

آنتن تقویتی وایرلس

هم‌چنین با ساخت یک رفلکتور و نصب آن روی آنتن روتر یا مودم وایرلس می‌توانید قدرت انتشار و گیرایی امواج WiFi را در جهت مورد نظرتان بهبود بخشید.

خرید ریپیتر وای فای

در صورتی که نیاز به کاهش پوشش شبکه بی‌سیم خود دارید می‌توانید از مقاله‌ای که با عنوان کاهش برد وای فای منتشر کرده‌ایم استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
13 نظرات
  1. امین می گوید

    سلام
    میخواستم برد وای فای را تا 2 کیلومتر افزایش بدم وسایل مورد نیاز چیه راهنمایی کنید

    1. وب نویس می گوید

      با تجهیزات معمول امکان پذیر نیست. می‌توانید امواج را با یک ست آنتن رادیویی به مکان مورد نظر انتقال داده و مجدد WiFi بگیرید.

  2. امیر می گوید

    سلام و تشکر از وبلاگتون
    میخواستم بپرسم چجوری برد وای فای netis رو کم کنیم؟؟ با تشکر

  3. محمود می گوید

    سلام

    مرسی از مطالب جالب و عالیه وبلاگ…

    میخواستم بدونم چطور میشه از قطع شدن الکی چراغ adsl جلو گیری کرد البته این رو هم بگم که کابل ها کاملا” سالم هستن ؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. وب نویس می گوید

      تشکر از نظر لطف شما.
      اگر سیم کشی تلفن شما درست و سالم هست ممکنه این مشکل از خراب بودن نویزگیر لاین ورودی تلفن مودم هم باشه.

  4. hamed می گوید

    باسلام من میخوام برد وای فایمو افزایش بدم میشه بگین چه جوریه؟اصلاتوتنظیماتش همچین چیزی ذاره؟ ممنون

    1. وب نویس می گوید

      افزایش برد مودم رو از طریق تنظیمات نمیشه انجام داد و باید از تجهیزات سخت افزاری مجزا برای این کار استفاده کرد. فقط اگر احیانا تداخلی دارید می‌تونید از قسمت تنظیمات Wireless گزینه Channel رو روی 6 و 11 قرار بدید و تست کنید ببینید بردتون تغییری پیدا میکنه یا نه.

  5. erfan می گوید

    باسلام
    من یک مودم تپ لینک دارم میخواستم بدونم میشه از تنظمات مودم افزایش بدم اگه میشه راهنمایی کنید؟ممنون میشم
    باتشکر

  6. ارغنون می گوید

    سلام میخواستم بدونم وجود آنتن تلویزیون در یک اتاق با مودم،
    باعث میشه روی مودم وای فای تاثیر بزاره؟ قطعش کنه یا کاهش آنتن…؟

    1. وب نویس می گوید

      سلام. نه تاثیری به اون میزان که می‌فرمایید نداره

  7. احسن می گوید

    سلام من میخوام سیگنال وای فایمو کاهش بدم تا حداکثر. مودمم تی پی لینکه لطفا بگین از قسمت تنظیمات چجوری اینکارو بکنم؟

    1. وب نویس می گوید

      اگر میخواین کاهش بدین، یک راه این هست که برید داخل تنظیمات مودم، قسمت Wireless، بعد گزینه Channel رو روی کمترین حالت یعنی 1 قرار بدید تا کمترین برد ممکن رو داشته باشید. به دنبال گزینه Power هم در تنظیمات وایرلس باشید با کاهش اون قدرت مودم کاهش پیدا میکنه. هم‌چنین می‌تونید با تغییر گزینه Mode مثلا به 11b اگر قدرت مودم کم کنید. البته به یاد داشته باشید که با تغییر Mode مودم سرعت انتقال اون هم کاهش پیدا میکنه.

  8. مهدی می گوید

    ممنون
    امیدوارم آنتن کارمو راه بندازه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.