USB 3.1 چیست و چه سرعتی دارد

0

امروزه روی بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی پورت جدید USB 3.1 را مشاهده می‌کنیم. در نگاه اول، به نظر می‌رسد USB 3.1 یک ارتقا جزئی برای USB 3.0 باشد. اما در واقع یک پیشرفت مهم برای USB 3.0 به شما می‌رود که طی آن سرعت انتقال اطلاعات و حتی شدت جریان برق افزایش یافته است.

USB 3.1

استفاده از اتصالات USB رایج‌ترین روش اتصال دستگاه‌های مختلف به وسیله‌ی کابل به یکدیگر است، هر چند که روش‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد. رابط USB نیز خود دارای نسل‌های مختلفی است و جدیدترین ورژن آن USB 3.1 است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

استاندارد معتبر Universal Serial Bus رایج‌ترین پورت مورد استفاده در دنیاست. انجمن پیاده سازی USB گروهی متشکل از شرکت‌های نظیر Intel, Microsoft, Apple, HP برای نظارت بر توسعه استاندارد USB است که به صورت مداوم برای بهبود آن کار می‌کنند. USB 3.1 تنها یکی از پیشرفت‌های بسیاری است که در دو دهه گذشته ساخته شده است.

معرفی USB 3.1

USB 3.1 یک شماره نسل است که عمدتا به سرعت انتقال کانکتور USB اشاره دارد، نه شکل و اندازه آن. این استاندارد به طور رسمی در July 2013 معرفی شد (که گاهی به عنوان USB 3.1 Gen2 شناخته می‌شود) و دارای حداکثر سرعت 10 گیگابیت در ثانیه Gbps هست که تا 1250 مگابایت بر ثانیه MBps کار می‌کند. استاندارد جدید USB 3.1 جایگزین USB 3.0 است که دارای حداکثر سرعت انتقال 5Gbps بود.

توجه داشته باشید که همه این سرعت‌ها، حداکثر سرعت تئوری استاندارد USB هستند و بعید است که در استفاده روزمره دیده شوند، اما قطعا افزایش سرعت انتقال فایل‌ها را هنگام استفاده از یک دستگاه USB 3.1 در مقایسه با USB 3.0 مشاهده خواهید کرد.

کانکتور USB 3.1

در حال حاضر USB3.1 توسط تمام دستگاه‌های مدرن پشتیبانی نمی‌شود، اما در چند سال گذشته پیشرفت خوبی در پشتیبانی دستگاه‌های جدید از این پورت را شاهد بوده‌ایم. ممکن است در مشخصات دستگاه‌های جدید پشتیبانی از این ورژن را ببینید، اما باید توجه داشته باشید که USB 3.1 Gen1 از نظر سرعت مانند USB 3.0 است و تفاوتی نمی‌کند. فقط USB 3.1 Gen2 دارای سرعت 10Gbps است. هم اکنون رکورد بیشترین سرعت انتقال USB در اختیار USB 3.1 است، هر چند که USB 3.2 که عمومی نشده دارای سرعت 20Gbps است.

یکی دیگر از مزایای بزرگ USB3.1 این است که می‌تواند از یک ویژگی با نام Power Delivery 2.0 پشتیبانی کند. این امکان اجازه می‌دهد تا پورت‌های سازگار تا 100W توان را به دستگاهی که بدان وصل هستند منتقل کنند. بدین وسیله امکان شارژ دستگاه‌های بزرگتر مانند لپ تاپ از طریق یک کابل USB فراهم می‌شود. این امکان بیشتر در لپ تاپ‌هایی دیده می‌شود که از استاندارد جدید USB Type C استفاده می‌کنند.

کانکتور USB C

USB-C دقیقا همان USB 3.1 نیست

در حالی که USB-C اغلب همراه با USB 3.1 است اما این دو یکی نیستند. انواع USB نظیر A, B و C شکل و فرم پورت و کانکتور را به جای سرعت آن‌ها مشخص می‌کند. بسیاری از دستگاه‌های مدرن از پورت‌های کلاسیک USB-A, USB-B و microUSB به سمت USB-C آمده‌اند که کوچکتر و دو طرفه است و اغلب همراه با سرعت انتقال USB 3.1 است، گرچه همیشه اینطور نیست.

USB-A هنوز در بسیاری از دستگاه‌ها برای پشتیبانی لوازم جانبی قدیمی‌تر و کابل‌هایی که از این استاندارد استفاده می‌کنند وجود دارد. اما گوشی‌های موبایل و لپ تاپ‌های جدید عمدتا به پورت USB-C مجهز شده‌اند.

یک لپ تاپ، تبلت یا اسمارت فون چه USB-A و چه USB-C و دیگر اتصالات معمول را داشته باشد، تضمینی نیست که USB 3.1 باشد. Microsoft Surface Book 2 دارای دو پورت USB-A و یک پورت USB-C است که تمام آن‌ها USB3.1 Gen1 هستند که در واقع USB 3.0 است و نه USB 3.1. این مساله مقداری گیج کننده است، برای همین اگر نیاز به استفاده از آخرین استاندارد USB دارید باید هنگام خرید دستگاه جدید خود به مشخصات فنی آن دقیق‌تر نگاه کنید.

پورت Thunderbolt 3

THUNDERBOLT 3

چیزی که ممکن است شما را بیشتر گیج کند این است که USB-C می‌تواند با پورت Thunderbolt 3 هم سازگار باشد. Thunderbolt 3 استانداردی است که از پورت USB-C استفاده می‌کند و نرخ سرعت انتقال دیتایی که ارائه می‌دهد تا 40Gbps است. این مقدار 4 برابر سرعت USB 3.1 و دو برابر USB 3.2 است. اگر چه این پورت می‌تواند با کابل USB 3.1 سازگار باشد، اما همیشه اینطور نیست.

در حالی که که USB3.1 برای سرعت انتقال دیتا و شارژ بیشتر طراحی شده است، Thunderbolt 3 مجموعه‌ای از قابلیت‌ها را هدف گذاری کرده است. انتقال دیتا و شارژ در کنار جریان انتقال محتوا یکی از این اهداف است. کمپانی اینتل توسعه دهنده تاندربولت روی قابلیت انتقال شارژ و دیتا در کنار ارسال تصویر به یک نمایشگر خارجی به صورت همزمان مانور می‌دهد. با استفاده از پورت USB-C سازگاری آن به طور قابل توجهی بیش از نسل قبلی mini DisplayPort گسترش یافته است.

خلاصه ویژگی‌های USB3.1

USB 3.1 یک حالت اتصال جدید است که SuperSpeed+نامیده می‌شود. دستگاه‌های مجهز به این استاندارد قادر به انتقال اطلاعات تا سرعت 10 گیگابیت در ثانیه می‌باشند. (توجه داشته باشید نسخه Gen1 دارای سرعت 5Gbps است)

USB 3.1 از کانکتور جدیدی که به عنوان Type-C شناخته می‌شود، استفاده می‌کند. این کانکتور قابل استفاده در حالت پشت و رو است، به این معنی که از هر طرف کابل می‌تواند به کانکتور وصل شود. این کانکتور به زودی در آینده جایگزین تمام کانکتورهای USB و micro USB خواهد شد. (هر چند در کانکتورهای قدیمی‌تر نیز قابل استفاده است)

USB 3.1 می‌تواند توان تا 100W را در هر دو جهت منتقل کند که یک افزایش بزرگ نسبت به انتقال توان 10W در USB 3.0 به شمار می‌رود. در آینده شما می‌توانید لپ تاپ خود را به وسیله پورت مجهز به این استاندارد جدید شارژ کنید. هم‌چنین توان افزایش یافته باعث شارژ سریع‌تر اسمارت فون، تبلت و دیگر وسایل می‌شود. هم‌چنین انتقال برق در دو جهت امکان اتصال به دیگر دستگاه‌ها و لوازم جانبی و انتقال دیتا، در حالی که هنوز سیستم در حال شارژ باشد را می‌دهد.

USB 3.1 یک پشتیبانی بومی از ویدئو خواهد کرد؛ به این معنی که کابل USB می‌تواند برای وصل کردن یک دستگاه به یک مانیتور سازگار استفاده شود. برای مثال، شما می‌توانید از کابل USB برای اتصال لپ تاپ به مانیتور یا گوشی موبایل و دیگر وسایل مشابه به نمایشگر استفاده کنید. این ورژن دارای پهنای باند کافی است که می‌تواند از اکثر نیازهای مانیتورها پشتیبانی کند. کانکتور نیز از مدل‌های پیشین خود کوچکتر است، بنابراین به راحتی می‌تواند در دستگاه‌های کوچکتر و باریکتر مورد استفاده قرار بگیرد.

USB 3.1 دارای رقیبی به نام Thunderbolt اینتل است. Thunderbolt 2 توانایی انتقال اطلاعات تا سرعت 20Gbps را دارد که دو برابر سرعت است. پیاده سازی تاندربولت هزینه‌بر و گران است، اما دستگاه‌های USB ارزان‌تر ساخته شده و انتخاب پایه بسیاری از دستگاه‌ها و لوازم جانبی است. USB هم‌چنین قادر به شارژ کردن دستگاه‌هایی نظیر اسمارت فون، تبلت و دیگر وسایل است. در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان کامپیوتری پشتیبانی خود را از USB نسبت به Thunderbolt به طور آشکار بیان کرده‌اند، بنابراین USB اینجا می‌ماند.

سرعت USB 3.1

در پایان بهتر است یک نکته را درباره سرعت این استاندارد مجدد یادآوری کنیم. با توجه به اینکه عملا در تولیدات جدید از عبارت USB 3.0 استفاده نمی‌شود و USB 3.1 جایگزین شده است، برخی درباره سرعت انواع کابل USB یا تبدیل‌های مختلف دچار اشتباه می‌شوند.

رابط USB 3.1 دارای دو زیر ورژن Gen1 و Gen2 است. ورژن Gen1 در اصل همان USB 3.0 با سرعت 5Gbps است و ورژن Gen2 دارای سرعت 10Gbps است. مسلما برای استفاده از سرعت بالای نسخه Gen2 باید هر سه بخش دستگاه مبدا، کابل ارتباطی و دستگاه مقصد از آن پشتیبانی کنند.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.