USB 3.0 چیست

0

بعد بیش از ده سال، استاندارد اتصال وفادار USB 2.0 پا به سن گذاشته و شروع به پیر شدن کرد. خوشبختانه اما یک جانشین خلف داشت و این یک دلگرمی بود. USB 3.0 از لحاظ تئوری تا 10 برابر سریع‌تر از سلف خود USB 2.0 بود و پیشرفت‌هایی نیز در زمینه‌های دیگر داشت.

USB 3.0

تکنولوژی USB از سال 1993 در حال توسعه است. اولین تعریف رسمی، USB 1.0 در سال 1996 معرفی شد که نرخ سرعت کانال Low-Speed 1.5Mbits/s را برای کیبورد و موس ارائه می‌داد و بعد USB 1.1 در کانال Full-Speed سرعت 12Mbits/s را ارائه داد. USB 2.0 که در سال 2001 آمد، جهشی به نرخ انتقال Hi-Speed تا 480Mbits/s داشت و در نهایت نوبت به USB 3.0 رسید.

مشخصات USB 3.0

تعدادی از تغییرات USB 3.0 که برای برآوردن خواسته‌های دستگاه‌های خارجی اجرا شده است، ذکر می‌کنیم و یک بررسی سریع روی تکنولوژی USB خواهیم داشت.

نرخ انتقال – Transfer Rate

این رابط جدید SuperSpeed نرخ انتقال واقعی حدود 3,200Mbits/s یا 3.2Gbits/s را ارئه می‌کند. از نظر تئوری نرخ انتقال بالایی در 4.8Gbits/s است.

انتقال داده – Data Transfer

USB 3.0 انتقال داده دوتایی (full duplex) را معرفی کرد. دو تا از پنج راه برای فرستادن داده اختصاص داده شده ، در حالی که یک جفت دیگر به دریافت داده اختصاص یافته است، به این معنی که USB 3.0 به صورت همزمان قادر به نوشتن و خواندن در سرعت کامل (full speed) است. مشخصات فنی USB قبلی انتقال داده دو جهته را پشتیبانی نمی‌کرد.

توان – Power

مقدار بار واحد به 150mA افزایش یافته و پیکربندی دستگاه به گونه‌ای است که می‌تواند تا شش واحد بار بکشد، که تا 900mA اضافه می‌کند. این مورد 80٪ بیش از USB 2.0 است و منجر به شارژ شدن سریع‌تر یا تامین انرژی بیش از چهار دستگاه از یک مرکز واحد می‌شود. به علاوه، حداقل ولتاژ عملکرد دستگاه از 4.4V به 4V کاهش یافته که موجب صرفه جویی در انرژی می‌شود.

مدیریت نیرو – Power Management

در USB 3.0 دستگاه‌های غیرفعال نیرویی از دستگاهی که نیاز به شروع انتقال داده دارد، نخواهند کشید. با USB 2.0 کنترل کننده میزبان برای یافتن انتقال‌های فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند که به آرامی تخلیه نیرو صورت می‌گیرد. به طور خلاصه، USB 3.0 از حالت غیرفعال، خواب و معلق به خوبی برای مدیریت نیرو پشتیبانی می‌کند.

شکل ظاهری – Physical Appearance

علاوه بر مشخصاتی که در بالا شرح داده شد، ظاهر USB 3.0 نیز متوجه تغییراتی شده است. با توجه به توضیحاتی که داده شد و به دلیل وجود چهار سیم بیشتر از USB 2.0، کابل USB 3.0 کمی ضخیم‌تر است. سر کابل USB 3.0 نیز دارای مجموعه کانکتور (پین) اضافی است.

کانکتور USB 2.0 USB 3.0

مزیت‌های USB 3.0

تکنولوژی‌های جدید بسیار هیجان انگیزند، اما این به چه معنی است؟ شما هنوز قادر به استفاده از سخت افزار USB قدیمی خود هستید؟ تکنولوژی جدید USB چگونه روی زندگی روزمره شما تاثیر خواهد گذاشت؟ مزایای این تکنولوژی چیست؟

سازگاری

USB 3.0 رو به عقب با USB 2.0 سازگار است. بنابراین اگر دستگاه یا کامپیوتر جدیدی داشته باشید که از USB 3.0 پشتیبانی کند، دستگاه‌های قدیمی شما قادر به برقراری ارتباط با رابط جدید خواهند بود. به طور طبیعی، دستگاه قدیمی با سرعت USB 2.0 روی رابط جدید کار خواهد کرد. با این حال، شما قادر به استفاده از کابل USB3 برای وصل کردن دستگاه USB 2.0 نخواهید بود.

نرخ انتقال

مطمئنا اگر به بیان تعداد مگابیت و گیگابیت در ثانیه بپردازیم، باعث برانگیختن احساسات شما خواهیم شد! اما در واقع چه معنی می‌دهد؟ اجازه دهید با یک مثال برای شما عنوان کنیم. با USB 3.0 شما می‌توانید یک فیلم 10 گیگابایتی را در حدود 25 ثانیه از کامپیوتر به هارد اکسترنال انتقال دهید. اما با USB 2.0 انتقال همین فایل چیزی حدود بیش از 5 دقیقه طول می‌کشد.

USB3-Speed

معایب USB 3.0

وسوسه شدیم که بگوییم هیچ عیب قابل ذکری در USB 3.0 نیست، اما این حقیقت ندارد! در ادامه به حداقل‌های معایب آن اشاره می‌کنیم.

کابل

حداکثر طول کابل USB 3.0 پشتیبانی شده حدود 3 متر است که نسبت به حداکثر طول 5 متری USB 2.0 کاهش داشته است. در عین حال، با استفاده از هاب USB می‌توان طول کابل را تا 18 متر افزایش داد. هم‌چنین می‌توان با استفاده از کابل‌های اکتیو به متراژ بالاتری برای کابل افزایشی USB3 تا 5 متر دست یافت.

محدودیت سرعت

به طور طبیعی، همه‌ی دستگاه‌ها قادر به استفاده از سرعت افزایش یافته USB 3.0 نخواهند بود. برای مثال، هارد دیسک‌های مغناطیسی بر اساس RPM و مطابق آن سرعت خواندن/نوشتن هارد دیسک محدود شده‌اند. از این رو، تا زمانی که کامپیوتر‌ها به سخت افزارهای پیش فرض سریع، نظیر هارد SSD، مجهز نشده باشند، مزیت‌های USB 3.0 به صورت کامل نمایان نخواهد شد. البته این قضیه بیشتر مربوط به اوایل دوره معرفی USB 3.0 است و با پیشرفت روزافزون IT کاربران قادر به استفاده کامل از مزایای USB 3.0 هستند، زیرا با اضافه شده رابط هارد SATA 3.0 با سرعت تئوری 6Gbps به خوبی می‌توان از مزیت سرعت USB 3.0 استفاده کرد.

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] خرید کابل USB3

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] خرید تبدیل USB3

در صورتی که سیستم شما مجهز به رابط USB 3.0 نیست، می‌توانید با خرید یک کارت USB3 سیستم خود را مجهز به این پورت پرسرعت کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله اضافه کردن USB 3.0 به کامپیوتر را مشاهده کنید.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.