چگونه خمیر سیلیکون حرارتی را استفاده کنیم

20

مدیریت میزان حرارت در هنگام اسمبل و یا تعمیر و نگهداری مهم است. حرارت زیاد به مرور می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی قطعات حساس و مهم شود و اگر شما اهل اورکلاک باشید این موضوع بسیار بیشتر اهمیت دارد. دانستن چگونگی به کار بردن و استفاده از خمیر سیلیکون حرارتی یکی از پایه‌های مباحث مربوط به خنک سازی کامپیوتر است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت.

قسمت ۱ از ۲: آماده سازی سطح CPU

استفاده خمیر سیلیکون

۱. انتخاب خمیر سیلیکون حرارتی مناسب

بسیاری از خمیر سیلیکون های معمولی دارای سیلیکون و اکسید روی هستند، در حالی که خمیر سیلیکون های گران‌تر شامل رساناهای بسیار عالی گرما نظیر نقره و سرامیک هستند. مزیت و برتری نقره و سرامیک در انتقال موثرتر و بهتر گرماست. با این حال خمیر سیلیکون‌های معمول نیز می‌تواند نیاز اکثر کاربران را پاسخگو باشد.

اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای اورکلاک کامپیوتر خود هستید، سعی کنید حتما از خمیر سیلیکون دارای ترکیبات عمده نقره، مس و طلا استفاده کنید. مسلما این نوع خمیر سیلیکون‌ها به دلیل دارا بودن درصد فلزات رسانای بیشتر عملکرد بهتری خواهند داشت.

تمیز کردن سطح هیت سینک

۲. سطح هیت سینک و سی پی یو را تمیز کنید

سطح CPU و هیت سینک را به وسیله یه تکه پنبه و یا پارچه نخی مرطوب شده با الکل ایزوپروپیل تمیز و پاک کنید. هر چه درصد الکل بالاتر باشد برای این کار بهتر است. الکل 70 درصد مناسب است اما اگر دسترسی دارید، الکل 90 درصد بهتر است.

سمباده زدن سطح هیت سینک

۳. اگر لازم است سطح هیت سینک و سی پی یو را صاف و سمباده بزنید

در حالت ایده‌آل، دو سطحی که با یکدیگر تماس دارند اگر صاف و صیقلی کامل باشند، شاید نیازی به خمیر سیلیکون نیز نباشد. اگر سطح هیت سینک شما زبر و ناهموار است، می‌توانید با سمباده مرطوب آن را پرداخت و صاف کنید. البته این کار همیشه لازم نیست، فقط برای عملکرد بهتر هیت سینک‌های قدیمی و استفاده شده می‌تواند مفید باشد.

قسمت ۲ از ۳: استفاده خمیر سیلیکون روی کولرهای دایره‌ای شکل

خمیر سیلیکون روی سی پی یو

۱. مقدار کمی از خمیر سیلیکون حرارتی در مرکز سطح سی پی یو بریزید

میزان خمیر باید بسیار کم باشد، فقط به صورتی که سطح سی پی یو را بپوشاند و به اطراف و لبه CPU مالیده نشود.

در صورتی که کولر و هیت سینک شما دارای سطح دایره‌ای کوچکی است نیازی به پخش خمیر سیلیکون در تمام سطح CPU نمی‌باشد.

نصب هیت سینک و فن سی پی یو

۲. هیت سینک را روی سی پی یو ببندید

هیت سینک را با فشار از تمام اطراف آن روی CPU ببندید و مهره‌ها سفت کنید. مقداری هیت سینک را فشار دهید تا لایه نازک خمیر سیلیکون تمام شکاف‌های روی سطح سی پی یو را بپوشاند.

زمانی که هیت سینک را قرار می‌دهید ضخامت خمیر سیلیکون کمتر شده و به سمت لبه‌ها کشیده می‌شود. به همین دلیل است که در مرحله قبل گفتیم مقدار کمی از خمیر را روی سی پی یو بریزید تا اضافت آن روی مادربرد نریزد.

جدا کردن فن سی پی یو

۳. از باز کردن مجدد هیت سینک بعد از نصب آن خودداری کنید

بررسی درستی به کارگیری خمیر سیلیکون کار مشکلی است. اگر شما هیت سینک را بخواهید برای چک کردن جدا کنید، باید خمیرهای قبلی را پاک کرده و مجدد خمیر سیلیکون را به کار ببرید.

سوکت فن سی پی یو

۴. سوکت فن CPU را به مادربرد متصل کنید

حتما سوکت فن سی پی یو را به مادربرد نصب کنید، این سوکت عمدتا دارای عملکرد PWM بوده که به کامپیوتر اجازه تنظیم سرعت فن بدون تغییر ولتاژ را می‌دهد.

بایوس سیستم

۵. سیستم خود را روشن کنید

بررسی کنید که فن در حال چرخش باشد. به قسمت تنظیم BIOS بروید. میزان حرارت را بررسی کنید تا در سطح نرمال و معمول باشد. دمای CPU در زمان بیکاری سیستم باید و بهتر است زیر 40 درجه سانتی گراد باشد و همچنین برای GPU.

قسمت ۳ از ۳: استفاده خمیر روی کولرهای مربعی شکل

خمیر سیلیکون حرارتی

۱. خمیر را روی ته پایه کولر بریزید

به کار بردن خمیر سیلیکون در کولرهای مربعی شکل کمی نسبت به کولرهای دایره‌ای شکل مشکل‌تر است، چون تنها با ریختن خمیر سیلیکون و فشار دادن پوشش کامل خمیر حاصل نخواهد شد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

* روش خطی – دو خط نازک از خمیر سیلیکون زیر پایه کولر بکشید. خط‌ها باید موازی بوده و از هم فاصله داشته باشند، به طوری که بین هر خط به اندازه 3/1 عرض پردازنده باشد. هم‌چنین طول خطوط باید مقداری کمتر از اندازه سی پی یو باشد.

* روش ضربدری – این روش بسیار شبیه روش قبلی است، فقط خطوط یکدیگر را در یک شکل “X” مانند قطع می‌کنند به جای اینکه موازی باشند. اندازه و ضخامت خطوط نیز باید مانند روش قبلی باشد.

* روش پهن کردن – این روش یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌هاست، فقط کمی زمان‌بر بوده و کار بیشتری می‌برد. مقدار کمی از خمیر را روی پایه کولر می‌ریزید. به وسیله یک تکه پلاستیک یا محافظ پلاستیکی انگشت و یا قاشقک خمیر سیلیکون را کامل روی سطح پخش کنید. تمام سطح مورد تماس با CPU را با خمیر به طور مساوی پوشانده و سعی کنید قطر خمیر بیش از حد نازک نشود.

نصب فن سی پی یو

۲. نصب هیت سینک روی پردازنده CPU

اگر از روش‌های خطی استفاده کرده‌اید، کمی هیت سینک را فشار داده تا مطمئن شوید خمیر در سطح پردازنده پخش شده است. اگر از روش پهن کردن استفاده کرده‌اید، شما باید هیت سینک را با یک زاویه اندک روی پردازنده قرار داده و ببنید؛ این کار مانع از تشکیل حباب در خمیر سیلیکون می‌شود. معمولا خمیر که به صورت نارک پهن می‌شود، زمان قرارگیری هیت سینک به صورت عمودی و با فشار مستقیم، مقداری حباب درون خود شکل می‌دهد.

سوکت فن سی پی یو

۳. سوکت فن سی پی یو را به مادربرد متصل کنید

سوکت فن سی پی یو را به مادربرد نصب کنید، این سوکت عمدتا دارای عملکرد PWM بوده که به کامپیوتر اجازه تنظیم سرعت فن بدون تغییر ولتاژ را می‌دهد.

بایوس کامپیوتر

۴. سیستم خود را روشن کنید

چک کنید که فن در حال چرخش باشد. به قسمت تنظیم BIOS بروید. میزان حرارت را بررسی کرده تا در سطح نرمال و معمول باشد. دمای CPU در زمان بیکاری سیستم باید و بهتر است زیر 40 درجه سانتی گراد باشد و همچنین برای GPU.

نکات

  • بعد از تمیز کردن سطح کولر و یا CPU با الکل، با انگشتان خود سطح را لمس نکنید. انگشتان شما دارای چربی است که می‌تواند از عملکرد خنک کنندگی کولر کاسته و به آن آسیب بزند.
  • به خاطر داشته باشید، خمیر حرارتی سیلیکون داره یک دوره‌ی زمانی طول عمر می‌باشد که هر چقدر دمای استفاده از آن پایین‌تر باشد، مدت زمان طول عمر و کیفیت کارکرد آن افزایش خواهد یافت.
  • اگر از دستکش لاتکس برای پهن کردن خمیر سیلیکون استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دستکش از نوع بدون پودر باشد. ترکیب پودر و خمیر سیلیکون از کیفیت و عملکرد خنک کنندگی خواهد کاست.
  • خمیر سیلیکون بهتر است صادف، یکدست ونازک روی سطح کولر را بپوشاند، چون که ضخامت خمیر هر چقدر بیشتر باشد نرخ تبادل حرارت بین پردازنده و کولر کمتر خواهد شد. خمیر سیلیکون فقط سوراخ‌ها و شکاف‌های ریز بین هیت سینک و CPU را پوشانده و یک تماس یکسان بین آن دو در تمام سطح برقرار می‌کند، پس بهتر است نازک و یک‌دست باشد.
  • توجه داشته باشید که استفاده از مواد پاک کننده روغنی می‌تواند عملکرد خنک کننده شما خراب کند. زیرا روغن به جای خمیر منفذهای سطح را پر خواهد کرد. اگر در عملیات پاکسازی از پاک کننده‌های روغنی نظیر اسپری چرب استفاده شود یک لایه قبل از خمیر سیلیکون روی سطح قرار خواهد گرفت که باعث خواهد شد هرگز کولر به طور موثری کار نکند.
  • اگر از اسپری‌های آماده برای تمیز کردن سطح کولر و پردازنده می‌خواهید استفاده کنید، حتما از نوع خشک مرغوب استفاده کنید.

خرید یک خمیر سیلیکون مرغوب در کنار استفاده درست از آن بهترین عملکرد ممکن را برای سیستم خنک کننده شما به ارمغان خواهد داشت. از بهترین خمیر‌های موجود در بازار می‌توان به خمیر Z9 و Z5 اشاره کرد که در فروشگاه تتیس مارکت نیز عرضه شده است.

در پایان شما را به دیدن یک ویدئوی آموزشی دعوت می‌کنیم.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
20 نظرات
  1. Soulfaculty می گوید

    سلام دوست عزیز
    ممنون بابت مطلب مفیدت.
    داداش ما دیشب برداشتیم لپ تاپو مثلا سرویس کنیم آخه خیلی داغ میشد.برداشتم اون کیت فن رو باز کردم و سی پی یو رو سیلیکون مال کردم.خلاصه بستیم اما هرچی روشن میکنم بالا نمیاد.پاور میاد توش چون فن کار میکنه ولی بالا نمیاد حتی تنظیمات بایوس
    میدونم درست اسمبل کردم اما میتونه مشکل مال نحوه ی سیلیکون زدن باشه چون خیلییییی سیلیکون مالیدم روش تقریبا یه سرنگ.خخخخ.
    خلاصه مهندس جان تو این گرونی کار دست خودم دادم.
    به نظر چه مشکلی میتونه داشته باشه؟

    1. تتیس بلاگ می گوید

      سلام.
      بعیده مشکل شما از خمیر سیلیکون باشه. ممکنه در اسمبل مشکلی (هر چند کوچک) به وجود اومده باشه. متاسفانه در این مسائل نمیشه راهنمایی از راه دور داد و باید حضوری انجام بشه. به نظرم بهتر هست قبل از ادامه کار (اگر به مسائل فنی و تعمیراتی خیلی تسلط ندارید) لپ تاپ رو به یک مرکز تعمیرات ببرید چون قطعا هزینه اولیه پرداختی از هزینه آسیب سهوی احتمالی خیلی کمتر هست.

  2. مرتضی می گوید

    سلام. من این مطلب کامل شما رو خوندم و متاسفانه بعدش فهمیدم که چندین بار خطا کردم و دل و روده سی پی یو و فن و هیتسینک و اینا رو ریختم بیرون و حتی یه بار هم سهوا دستم خورد به خمیر سی پی یو و نصفش فک کنم به فنا رفت و روی بخشی از اون خالی شد!!! اما چون چیزی درموردش نمیدونستم هموننجوری بستمش. اما من یه مشکل عجیبی دارم و واقعا نمیتونم تصمیم بگیرم که سی پی یو رو خمیر کاری کنم یا مشکل از کارت گرافیکمه! مشکل من اینه که وقتی از مرورگرها (که ماشالله امروزه پدر سیستمو درمیارن دیگه) استفاده میکنم و سیستم ضعیف کامپیوترم سنگین میشه، یهو گرافیکم میپره و بعد چند ثانیه دوباره مانیتور روشن میشه و خطای کارت گرافیک تو بخش نوتیفیکیشن ظاهر میشه!! اینو میشه با اطمینان گفت که مشکل از کارت گرافیک هست دیگه نه؟
    و اینکه بعضی اوقات هم که هی پشت سر هم و با فاصله زمانی چندین دقیقه این اتفاق رخ میده، مثلا در بار دهم دیگه گرافیک میبپره و بالا نمیاد دیگه! تازه چندین بار هم که آهنگ گوش میدادم، مثلا تو بار آخر پریدنش، آهنگ هم قفل کرد و صدای زنگ مستمر از هدفونم پخش شد! اینکه دیگه به گرافیک ربطی نداشت که! فک کنم اینجا سی پی یو هم مشکل داره نه؟
    ممنون میشم اگه کمکم کنید

    1. وب نویس می گوید

      سلام. متاسفانه مشکلاتی که ذکر کردید صرفا ارتباط مستقیم با کارکرد خمیر حرارتی ندارند. اگر در زمینه تست و بررسی سلامت کارکرد قطعات تخصصی ندارید بهتر هست سیستم رو به یک مرکز تعمیرات معتبر ببرید. چون راهنمایی غیرحضوری برای این مشکلات فایده چندانی نداره.

  3. Amir می گوید

    سلام ببخشید این خمیر رو از کجا تهیه کنیم؟؟؟؟؟

    1. وب نویس می گوید

      در بازار مدل‌های مختلف وجود داره. چیز کمیابی نیست

  4. علی ۱۶ می گوید

    سلام… من فن سی پی یو رو باز کردم بعد قطعه سی پی یو رو کاملا از مادر برد جدا کردم بعدش دکمه استارت رو زدم. وقتی دوباره سوارشون کردم (البته خمیر نداره) سوارشون کردم و استارت زدم فن های کامپیوتر روشن میشن یه دور میزنن بعد دوباره خاموش میشن ؟ مشکلش چیه؟

    1. وب نویس می گوید

      اگر روی سی پی یو فن و خمیر نداره طبیعی هست به خاطر جلوگیری از افزایش دمای بالای CPU این اتفاق میفته

  5. Behruz می گوید

    سلام خسته نباشید می خواستم بدونم خمیر سیلیکون cpu رو چند سال یک بار عوض بکنیم بهتره.تشکر

    1. وب نویس می گوید

      بستگی به نوع خمیر مورد استفاده و میزان کارکرد داره. بهترین راه این هست که دمای CPU رو تحت نظر داشته باشید هر چند ماه تا زمانی که شاهد افزایش میانگین دمای اون بودید نسبت به تعویض و تمیز کردن فن اقدام کنید.

  6. امیرمحمدطاها می گوید

    سوال خمیر سیلیکون
    سلام وخسته نباشه لطفا و خواهشن منو راهنمایی بکنید.کامپیوتر من بعضی وقتا چند دقیقه که کار میکنه خود به خود خاموش میشه هیچ عیب سخت افزاری و نرم افزاری نداره ! و بعضی وقتا هم چند دقیقه روشن میشه بعد خاموش میشه یک هفته ای هست که اینجوری شده بنظر شما عیب از خمیر سیلیکون حرارتی ان نیست البته امروز نیز فن را باز کردم و از سی پی یو جدا کردم و خمیر نیز داشته (ولی خیلی لایه نازک و وسط ان نیز خشک شده بود) راستی بغل کامپوتر که باز بشه همون کاور دور ان ،روشن میشه چون فکر کنم خنک بشه و بیشتر وقتا اصلا روشن نمیشه کلید روشن که میزنه روشن میشه صدا میکنه فن هم میفته بکار بعد دوباره خاموش میشه ،اقا و خانم (محترم وب نویس) فن CPU سیستم من حی خاموش میشه و روشن میشه مثل اینکه ببرق نرسه بدستگاهی جون نداشته روشن بشه و حی زور میزنه ولی فایده نداره. در ضمن فن جدا کردمخمیرش اگه جدا نشه خطر داره چه میشه بین خمیرش هم هوا و حفره زیاد بود و وسطش یه کم خشک شد بنظر شما چه کنم مال چی هست با سپاس و تشکر فراوان

    1. وب نویس می گوید

      مشکل شما بعید میدونم از خمیر حرارتی باشه. زمان روشن شدن سیستم دمای CPU رو بررسی کنید تا ببینید به دلیل افزایش دما سیستم خاموش میشه یا نه. چون باید قطعات مختلف موثر باید تست بشه به نظرم اگر تجربه کافی ندارید به یک مرکز خدمات کامپیوتر مراجعه کنید.

  7. مجید می گوید

    با سلام
    با تشکر فرآوان از پاسختو دقیقتون بله درست میگین ولی خب بخاطر همین من دوباره باز کردم و همنطور که گفته بودین با الکل تمیز کردم فقط الکلی که استفاده کردم الکل مخصوص بزشکی هست برای ضد عفونی تجهیزات پزشکی و تزریقات الکلی آیا این نوع الکل جوابگو هست؟ البته الکل صنعتی هم دارم به رنگ زد هستش، اگر الکل مخصوصی میخواد ممنون میشم مارک و نوعش رو بگین تهییه کنم بعدش من خمیر سیلیکونی که استفاده کردم از این نوع سرنگی و به رنگ توسی بود در یک سرنگ 3 میلی روش هم نوشه بود:
    HUTIXI HT-GY260
    Thermal Grease
    Thermal Conuctivity:>1W/m-K
    Thermal impedance:<.0211*c-in 2/W
    Made In China
    (قیمتشم 1000 تومان و بزرگاش 4000 تومن فکر کنم 15 میلیش)
    من شنیدم چندیدن نوع خمیر سیلیکون وجود داره و اسم این خمیر سیلیکون نیست در واقع خمیر حرارتی یا خمیر هیدسینگ هست که یک نوع از این چندیدن نوع خمیرها جنسش از سیلیکون هست و واسه همین اسمش شده خمیر سیلیکون آیا این حرف واقعیت داره؟ چون وقتی میخوای بری مغازه وقتی اطلاعات نداری گیج میشی و هر کسی چیزی میگه و آدم نمیدونه حرف کیو باور بکنه ولی وقتی اطلاعات داشته باشی طرف هم میبینه تو اطلاعات داری دیگه گمراهت نمیکنه اکثرا فروشنده ها میخوان سر طرفو کلاه بذارن مثلا میگن نه بابا همین خمیر سیلیکون با گرون قیمت ها فرقی نداره حالا وقتی میری مغازه ای که از نوع جنس گرون داره میگه بابا اون ارزونا همه قلابی هستن!!
    بعدش من متوجه شدم حداقل سه نوع خمیر سیلیکون وجود داره یک رنگ توسی که برای سی پی یو زده میشه یک رنگ صورتی که بعد از مدتی خشک و سفت میشه روی تراشه های مادربرد و کارت گرافیک زده میشه، فکر کنم اون صورتیه از اون گرون قیمتهاست و توی ترکیباتش فلزات سنگین مثل نقره و طلا هست، من اشتباه کردم هیدسینگ چیپ ست مادربردم رو هم بلند کردم و همون مواد صورتی رنگ کنده شد چون خشک خشک شده بود بعدش از همین معمولیه که به سی پی یو زدم به اونم زدم ولی فکر نکنم اون جوابگو باشه چون چیپ ست فن هم نداره بعدش یک نوع سیلیکون دیگه تو تراشه کارتهای گرافیک معمولی دیدم که بصورت سفید رنگ آبکی هست حتی الان بعد از دو سال کارت گرافیکم داره کار میکنه وقتی هیدسینگش رو باز کردم دیدم سفید آبکی هستش من تا الان نمیدونستم نباید باز کنم و باز کردن باعث جمع شدن حباب هوا میشه، واقعا حرفتونو قبول دارم خیلی منطقی هست چون به قول شما ما داریم خمیر میزنیم که فاصله های میکروسکوپی پر بشه اگر قرار باشه توی این خمیر حباب جمع بشه که اونطوری بدتر یک عایق حرارتی میشه که گرما رو توی حباب های هوا گیر میاندازه
    اینم داشت یادم میرفت امروز دوستم یه فیلم از یوتیوب نشونم داد که طرف سی پیو رو باز کرد یعنی سر پلمپش رو با تیغ برداشت و داخل خود تراشه اینتل رو تمیز با الکل پاک کرد و دوباره خمیر سیلیکون سفید رنگ زد و بستش، آیا من هم باید پردازنده رو باز کنم؟ چون الان ده سالم بیشتره ازش کار میکشم و خیلی دماش بالا میره بعدش پردازنده من با این جدیدها فرق میکنه پنتیوم4 هست و قدیمیه و قسمت فلزیش به قسمت دیگش اصلا لیحم شده یا جوش خورده و این جدیدها فقط یه چسب زده شده که با تیغ وقتی دورشو میبری راحت بلند میشه آیا اینکه پلمپش کردن نگفتن بعد از مدتی خمیر سیلیکون خاصیتش رو از دست میده؟ چون توی فیلم قبل از زدن خمیر دمای پردازنده تا 95 درجه بالا میرفت و با دماسنج لیزری هم روش میانداخت و دماشو نشون میداد بعدش وقتی خیمرو روی صفحه سیقلی تراشه زد و بستش دمای حرارات پردازنده از 56 بالاتر نرفت و آلارم قرمز رنگ که دائم بوق میزد به رنگ سبز دراومد و پردازنده از فشارهای حراراتی که روش بود تسکین پیدا کرد
    به هر حال ممنون میشم راهنمایم کنی که الان دقیقا من از چه نوع مارکی این خمیر رو بخرم شنیدم زد 9 و زد 5 خوبه ولی میگفتن دیگه نمیاد ایران چند جا هم قبلا پرسیدم گفتن نداریم حالا در نهایت اگر نشد همون رو اینبار طبق گفته های شما مو به مو میزنم و قبل از زدن با الکل تمیز میکنم بعدش فقط میمونه چیپ ست مادربرد آیا به اونم از همین بزنم؟ از اون خمیر صورتی رنگ با ترکیبات فلزات سنگین پیدا نمیشه؟؟؟ ببخشید شرمنده طولانی شد عذر تقصیر
    روز خوش

    1. وب نویس می گوید

      سلام. همون طور که قبلا هم گفتم صرفا رنگ خمیر سیلیکون ملاک برتری اون نیست. در مورد نام بله خمیر حرارتی نام درست هست که در بازار مرسوم به خمیر سیلیکون شده. یکی از انواع خمیر حرارتی بر پایه سیلیکون هست که در مقاله‌ای مفصل به این مسئله پرداختیم. در صورتی که خمیر حرارتی با کیفیت بالا داشته باشید هم برای CPU و هم برای چیپ‌های مادربرد یا کارت گرافیک می‌تونید استفاده کنید. شما فقط کافیه سطح روی چیپ یا پردازنده و هیت‌سینک روی اون رو تمیز کنید و بعد با دقت با خمیر کامل بپوشونید. برای تمیز کردن هم می‌تونید از الکل صنعتی استفاده کنید، هم‌چنین استفاده از اسپری تمیز کننده خشک که مراکز تعمیرات هم استفاده کنند بسیار مناسب هست و قیمت بالایی هم نداره ( 4 تا 6 هزار تومن). اگر خمیر مناسب استفاده کنید قطعا شاهد کاهش دمای عملکردی پردازنده خواهید بود، خیلی دنبال روش‌های خاص نباشید. خمیر سیلیکون Z9 و Z5 از بهترین خمیرهای بازار هستند که در فروشگاه ما موجود هست. در مورد ملاک‌های انتخاب یک خمیر مرغوب هم در مقاله‌ای مفصل بهش پرداخته شده که در بلاگ وجود داره.

  8. مجید می گوید

    با سلام من یک خمیر سیلیکون سرنگی 5 گرمی خریدم (رنگش هم توسی بود) و همشو استفاده کردم در ضمن وقتی روی هدسینگ روی قسمت گرد مسی هدسینگ خمیر رو پهن کردم دوبار هیدسینگ رو باز کردم تا مطمئن بشم خوب پخش شده یا نه متاسفانه بعد از اینکه اینکارو کردم این مطالب شما رو خوندم بخاطر اینکه وقتی پردازش سنگین میشه نرم افزار خود مادربرد آلارم میده که حرارت به بالای 70 درجه رسیده حالا باید من دوباره پردازنده رو باز کنم و دوباره خمیر سیلیکون بزنم؟ در ضمن خوب دو سطح رو پاک کردم ولی الکل نزدم و با یک کاردک کوچیک خمیر رو روش پخش کردم در مواقع پردازش سنگین مثل بازی اگر دمای پردازنده تا 70 درجه بالا بره مشکلی پیش میاد و حداکثر حرارت پردازنده باید چند باشه؟
    در ضمن میخواستم بدونم چرا وقتی دوباره هیدسینگ رو باز میکنی باید خمیر رو پاک کنی و دوباره بزنی دلیلش چیه؟
    ممنون از مطالب خوبتون روز خوش

    1. وب نویس می گوید

      سلام. صرفا رنگ خمیر سیلیکون نشانگر کیفیت اون نیست، بهتره از برندهای معتبر استفاده کنید. تمیز کردن کامل سطح هت‌سینک و پردازنده برای اثربخشی بهتر خمیر جدید هست. هر چه دمای CPU پایین‌تر باشه عملکرد و بازدهی اون بهتر خواهد بود، استفاده از یک خمیر حرارتی با کیفیت تاثیر بسزایی در کاهش حرارت عملکردی پردازنده داره (به دلیل انتقال بهتر گرما به هیت‌سینک). وقتی که هیت‌سینک باز میشه امکان داره یکدستی خمیر به هم بریزه برای همین میگن دوباره باید خمیر بزنید (اصولا نیازی به باز کردن فن روی سی پی یو جز در موارد ضروری و تعویض خمیر نیست)

  9. علیرضا می گوید

    با تشکر و سپاس فراوان …

  10. مهدی می گوید

    عالی بود

  11. حمیدرضا می گوید

    سلام عالی بود
    ان شاءالله سربلند باشید

  12. پارسا می گوید

    سلام و تشکر و مطلب خوبتون
    من از برنامه ی speccy استفاده میکنم که بتونم حین استفاده از ویندوز هم دمای سی پی یو و سخت افزار های دیگه رو ببینم
    به نظر شما متوسط دمای سی پی یو بعد از یک ساعت انجام دادن یه بازی سنگین مثل Darck souls 2 چند درجست ؟ برای من به ۶۸ میرسه بعضی اوقات
    در ضمن وقتی هم که هیچ کاری باهاش انجام نمیدم (وقتی وارد bios میشم) دمای سی پی یو رو حدود ۴۰ میزنه
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.