8 نکته کاربردی عکاسی با موبایل

0

دوربین اسمارت فون‌ها تاریخچه‌ای طولانی دارند که از دوربین های با کیفیت پایین VGA شروع شده و تا دوربین های چند مگاپیکسلی امروزی رسیده است . امروزه کمتر می‌توان گوشی با دوربین اصلی VGA یافت و غالبا دوربین 8 مگا پیکسلی پشت گوشی، حالت استاندارد و حداقلی به خود گرفته است. با پیشرفت استانداردهای موجود در لنزها و تکنولوژی‌های مربوطه، عکاسی با موبایل به تجربه‌ای لذت بخش مبدل گردیده است. علی رغم پیشرفت های صورت گرفته در گوشی‌های هوشمند ، اما هنوز قابلیت عکس گرفتن با وضوح و کیفیت بالا، همچون دوربین DSLR را ندارند. به جز چند نمونه کم در بازار اسمارت فون‌ها از جمله نوکیا Lumia که در آن سازندگان توجه خود را بر دوربین معطوف کرده اند، با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در دنیای دوربین‌ها اکثرا گوشی ها از دوربین های ساده استفاده کرده اند. اما از دوربین گوشی‌های هوشمند نمی‌توان غافل شد – ابزار آلات بسیاری برای گرفتن عکس‌های با کیفیت موجود است که نیازمند صبر و حوصله و احتیاط‌اند. در اینجا به چند نکته برای عکاسی با موبایل اشاره می کنیم که می توانند به ما کمک کنند تا تصاویری رضایت بخش به وسیله موبایل بگیریم.

عکاسی با موبایل


به نور توجه کنید

حتی در بهترین اسمارت فون تشخیص مقدار نور امری دشوار محسوب می‌شود. بسیاری از عکس‌ها به دلیل این که کاربر عکس را در محیطی کم نور گرفته است خراب می‌شود یا چون نور شدیدی بر لنز دوربین وارد شده است بخشی از عکس از بین رفته است .
راه حل رفع این مشکل مورد توجه قرار دادن نور است، دوربین و خود را به مکانی منتقل کنید که مقدار نور کافی برای عکس داشته باشد. عکاس تا حد ممکن باید از گرفتن عکس‌هایی با پس زمینه‌ی پر نور خودداری کند و عکس‌های خود را در قسمت‌هایی با نور مناسب بگیرد – بخش‌های کم نور یا پر نور، هر یک منجر به خراب شدن عکس خواهند شد.

از زوم کردن خودداری کنید

در این قسمت یک نکته کوچک وجود دارد که کاربران باید در حین عکس گرفتن از آن آگاه باشند، زوم دیجیتال بی‌فایده است. اگر چه زوم کردن ممکن است به شما امکان عکس گرفتن از اشیا دور دست که به زحمت قابل رویت اند را فراهم آورد، اما برای گرفتن عکسی با کیفیت استفاده نکردن از زوم حائز اهمیت است.
در عوض کاربران باید تا حد امکان به سوژه نزدیک شوند. در مواردی که نزدیک شدن مشکل ساز است، به جای زوم کردن دوربین گوشی موبایل و گرفتن عکسی تار، بهتر است این کار را بعدا انجام دهید.

عکاسی با موبایل زوم

فلاش را مد نظر قرار دهید

فلاش‌های LED غیر قابل پیش بینی‌اند. در حالی که این فلاش‌ها برای گرفتن عکس در محیط‌های کم نور بسیار مفیداند، اما قرار دادن فلاش بر روی حالت خودکار باعث خراب شدن عکس می شود به خصوص زمانی که عکس شامل سطوح براق باشد.گاهی اوقات در شرایط کم نور عکس گرفتن بدون فلاش ممکن است نتیجه بهتری فراهم آورد و کاربران باید زمانی که دچار شک و تردیداند دو عکس یکی با فلاش و دیگری بدون فلاش بگیرند.

عکاسی با فلش موبایل

یک روش خلاقانه برای تنظیم نور فلاش استفاده از کاغذ سفید بر روی فلاش می باشد . با این کار کاربران مقدار نور مورد نیاز فلاش را برای نور دهی به سوژه مورد نظر فراهم می آورند و اثرات جانبی کاهش یافته و عکس خراب نخواهد شد.

تنظیمات دوربین را انجام دهید

نرم افزارهای امروزی دوربین، منوهای متعددی از جمله HDR ، حالت ماکرو ، بهترین حالت و غیره را دارا هستند که هر یک تاثیر به سزایی دارند. گزینه ISO می تواند برای تنظیم حساسیت نور دوربین مورد استفاده قرار گیرد؛ هر چه عدد ایزو بالاتر باشد، نور بیشتری وارد لنز خواهد شد و بر عکس. از این رو، برای محیط‌های تاریک‌تر عدد ایزو باید بیشتر باشد. همچنین با افزایش میزان نور دهی، نور بیشتری به سوژه خواهد رسید. کاربر باید از خدمات نرم افزاری وسیله خود نهایت استفاده را ببرد. تنظیم گزینه‌های مختلف و آزمایش آن‌ها به کاربر اجازه می‌دهد تا تجربه بیشتری کسب کند که در نهایت منجر به گرفتن عکس‌های با کیفیت‌تر خواهد شد .
برخی گزینه‌ها همچون شات ثابت ، گزینه نور دهی و غیره در بهبود عکس‌های گرفته شده موثراند. آن دسته از عکاسانی که اپلیکیشن‌های اصلی دوربین را برروی وسیله خود دارند، همیشه امکان دانلود اپلیکیشن دسته سوم همچون Camera Zoom FX را دارند که به آنها اجازه می‌دهد تا از خدماتی پرکاربرد بهره‌مند گردند.

Camera-Setting

بعد از عکس گرفتن عکس ها را ویرایش کنید

امروزه گوشی‌های موبایل هوشمند گونه‌های متفاوتی از اپلیکیشن‌های دسته سوم را ارائه می کنند که می توانند به کاربران کمک کنند تا کوچکترین جزئیات عکس خود را ویرایش کنند. برخی از این از اپلیکیشن‌ها عبارت‌اند از Aviary, PicSay, PicsArt که به شما اجازه می‌دهند به عکس‌ها جلوه‌های متفاوتی افزوده و عکس را به نحوه‌ی دلخواه ویرایش کنید.

Edit-Photo-App

این جلوه‌ها می‌توانند عکس را از عکسی مخدوش به عکسی فوق العاده و زیبا تبدیل کنند. اپلیکیشن‌های بزرگ مرتبا به روز رسانی می‌شوند در نتیجه به کاربران توصیه می‌شود تا از نمونه‌های متفاوت استفاده نمایند تا بهترین عکس خود را بگیرند.

استفاده از فوکوس به نفع شماست

در حالی که دوربین اسمارت فون‌ها گزینه فوکوس خودکار را دارند، اما حقیقت این است که خود کاربر بهترین شخص برای شناسایی بخش مهم‌تر عکس می‌باشد و باید حداکثر توجه را از لنز دوربین دریافت کند. این موضوع مربوط به لمس بخشی از اسکرین می باشد و وسیله شما ارجحیت شما را دریافت خواهد نمود.
به علاوه زمانی که دوربین نقطه دقیقی که باید روی آن تمرکز کند را دریافت کرد، در آن لحظه می‌توان روی مقدار نور مورد نیاز جهت عکس گرفتن، میزان نور دهی قابل قبول و غیره تصمیم گیری کرد و در صورت نیاز لنزها را هم تنظیم نمود. در نتیجه به جای درخواست از وسیله جهت فوکوس کردن بر روی سوژه، بهتر است خود شما این کار را انجام دهید.

لنز موبایل را تمیز کنید

اگر چه این مورد در ظاهر توصیه‌ای مبتدیانه می‌باشد، اما لنزهای بسیاری به دلیل وجود ذرات خاک و رطوبت از بین رفته اند. لنز گوشی های هوشمند همچون دوربین های عکاسی توسط شاتر محافظت نمی شوند، از این رو احتمال از بین رفتن آنها در برابر ذرات گرد و خاک بیشتر است. کاربران باید به خصوص قبل از هر بار عکس گرفتن مطمئن شوند که لنزها تمیزاند و هیچ گونه گردی در بالای آن‌ها نیست. این کار به گرفتن عکس‌های شفاف و واضح کمک می‌کند.

لنز دوربین موبایل

از مغز و هوش خود استفاده کنید

این مورد ممکن است کلی در نظر گرفته شود اما چه کاربران فراموش کنند، چه سهل انگاری کنند یا تمایلی به یادگیری فنون دوربین نداشته باشند، آن ها می توانند از ذهن خود جهت استفاده از آنها بهره ببرند. برای مثال استفاده از HDRبرای تصاویر ثابت به خصوص در محیط‌هایی با نور طبیعی و روشن ترجیج داده می‌شود. به همین منوال زمانی که فوکوس بر روی اشیا نزدیک است یا این که اشیا باید با جزئیات بیشتری گرفته شوند، حالت ماکرو باید استفاده شود.
نکته‌های ساده‌ی دیگری وجود دارد که به راحتی می‌توان آن‌ها را در اینترنت پیدا نمود. کاربران باید تحقیقات و مطالعات بیشتری در این زمینه انجام دهند و سپس ازاین اطلاعات بدست آمده استفاده کنند تا عکس های بهتری بگیرند.

Diary-icon نتیجه گیری

اگرچه این نکته‌ها ممکن است در هر موقعیتی مورد نیاز نباشد، اما موقعیت‌های زیادی وجود دارند که ممکن است به جلوه‌ها و ترفندهای بیشتری از جانب کاربران نیاز داشته باشند. ذکر این نکته برای کاربران حائز اهمیت است تا ذهن خود را در حین عکس گرفتن آزاد نگه دارند و به جای دنبال کردن برخی روش‌های سخت گیرانه، نسبت به موقعیت موجود عکس العمل نشان دهند.
نکات ذکر شده در بالا با توجه به محدودیت‌های موجود در لنزهای دوربین می‌توانند به گرفتن عکس‌های با کیفیت‌ترکمک کنند. کاربران در خواهند یافت که با اجرای این نکات، آن ها قادر خواهند بود تا عکس‌های بهتری بگیرند و می‌توانند از دوربین گوشی موبایل خود حداکثر بهره را ببرند.

منبع: Gadgets To Use

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.