کلون هارد دیسک Clone چیست؟

0

در ابتدای مطلب باید بیان کنیم که کلون ممکن است معنی‌های دیگری نیز داشته باشد، اما در اینجا منظور ما Clone Disk است. در تعریف مختصر کلون هارد دیسک می‌توانیم بگوییم عمل کپی کردن محتویات هارد کامپیوتر. محتویات معمولا به عنوان فایل ایمیج دیسک ذخیره و به یک دستگاه ذخیره سازی دیگر منتقل می‌شود که می‌تواند هارد دیسک کامپیوتر دیگر یا یک فلش مموری و دی وی دی باشد.

کلون هارد دیسک

در یک تعریف دیگر می‌توانیم بگوییم که کلون یک کپی دقیق از کل هارد دیسک فیزیکی، شامل تمام اطلاعات فعال و باقی مانده و فضای اختصاص نیافته و بلااستفاده است. سخت افزار و نرم افزار خاصی برای اطمینان از اینکه اطلاعات اصلی بدون تغییر باقی بماند استفاده می‌شود. هارد دیسک کلون شده را می‌توان روی کامپیوتر نصب کرد و دوباره آن را با همان درایورها و قابلیت‌های اصلی راه اندازی کرد. از کلون می‌توان به عنوان یک کپی اصلی استفاده کرد و بدین ترتیب هارد دیسک اصلی به صورت محافظت شده باقی می‌ماند.

بدین ترتیب از کلون هارد می‌توان برای سرعت بخشیدن به راه اندازی کامپیوتر و لپ تاپ‌های با مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری کاملا مشابه استفاده کرد. کافیست روی یک کامپیوتر سیستم عامل و نرم افزارهای مورد نیاز نصب شده و سپس هارد را کلون (کپی) و روی سیستم‌های دیگر نصب کرد. با این کار در زمان راه اندازی سیستم‌ها صرفه جویی می‌شود. شاید برخی از شما Image Ghost را برای پشتیبان گیری از سیستم عامل ویندوز و بازگردانی کامل آن هنگام خرابی به خاطر داشته باشید که نوعی از کلون محسوب می‌شد.

کاربرد کلون هارد

از اهداف و کاربرد کلون هارد دیسک می‌توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:

  • بازیابی سیستم، برای مثال بازگردانی هارد دیسک به پیکربندی اصلی خود بعد از مشکلات جدی.
  • راه اندازی کامپیوترهای جدید قبل از فروش (مشخصات کاملا مشابه).
  • استفاده به عنوان “راه انداز مجدد” برای کامپیوترهای عمومی (نظیر کافی‌نت).
  • بازسازی پیکربندی سیستم شما روی یک کامپیوتر جدید.
  • بازگردانی سیستم به پیکربندی اصلی بدون اطلاعات شخصی، قبل از فروش یا واگذاری سیستم.

روش‌های Clone هارد

  • در ویندوز با استفاده از نرم افزارهای disk cloning نظیر نرم افزار رایگان AOMEI Backupper یا نرم افزار تجاری Symantec Ghost Suite.
  • در سیستم عامل macOS X با استفاده از نرم افزار Carbon Copy Cloner و SuperDuper.
  • در لینوکس clonezilla راه حلی مبتنی بر خط فرمان و GUI را فراهم می‌کند.

کلون هارد

علاوه بر روش‌های بالا که وابسته به کامپیوتر و لپ تاپ دارای یک سیستم عامل هستند می‌توان از دستگاه‌های مستقل کپی کننده هارد که با نام داپلیکیتور هارد هم شناخته می‌شوند برای عملیات کلون هارد استفاده کرد. این دستگاه‌ها کاملا مستقل عمل کرده و در مدل‌های چندتایی در بازار وجود دارند. همچنین می‌توان از یک داک هارد دیسک 2 تایی به بالا دارای قابلیت Clone مستقل نیز برای این منظور استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.