6 ماده غذایی مفید برای خوب شدن و بهبود التهاب

0

التهاب، بخشی طبیعی از پاسخ سیستم ایمنی بدن است، اما التهاب بیش از حد و برای مدت طولانی، می‌تواند منجر به درد و بیماری شود. خبر خوب این است که مواد غذایی خاصی وجود دارند که می‌توانند در مبارزه و بهبود این پاسخ سیستم ایمنی، زمانی که سرعت و گسترش آن از کنترل خارج شده باشد، مفید واقع شوند. در اینجا به 6 ماده غذایی اشاره می‌کنیم که به راحتی می‌توانید آن‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

گیلاس شیرین

1. گیلاس شیرین

در اوایل تابستان سر و کله‌ی یکی از بهترین میوه‌های فصلی پیدا می‌شود – گیلاس شیرین تازه – که یک جنگنده قدرتمند در برابر التهاب به حساب می‌آید. در واقع، مطالعات اخیر منتشر شده در مجلات تغذیه یافته است که خوردن گیلاس تیره شیرین (Sweet Bing Cherries) می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای نشانه‌های التهاب در بدن را کاهش دهد (مانند پروتئین واکنشی C) و به جلوگیری از بیماری‌های التهاب مزمن نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، ورم مفاصل (آرتریت) و انواع خاصی از سرطان نیز کمک کند. بار دیگر در تابستان، شما می‌توانید از طعم و مزه و فواید سلامتی این میوه فوق العاده لذت ببرید. گیلاس تازه به راحتی فریز و منجمد می‌شود (ابکشی و شستشو ساده، بسته بندی و منجمد کردن). بنابراین شما می‌توانید از آن در طول زمستان نیز بهره‌مند شوید و لذت ببرید.

حبوبات

2. حبوبات

عدس، نخود، نخود فرنگی و لوبیا منابع غنی پروتئین و فیبر هستند و در تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا مشخص شده که اضافه کردن یک و نیم پیمانه حبوبات در روز (به رژیم غذایی با شاخص گلوکز پایین و کالری کنترل شده)، به کاهش نشانه‌های التهاب کمک کرده و مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد. مزیت دیگر حبوبات این است که از لحاظ قیمتی گران نبوده و می‌توان از آن‌ها در غذاهای مختلف، سالاد و سوپ استفاده کرد.

انبه

3. انبه

انبه فقط یک میوه مغذی و سرشار از رنگ و طعم نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه گرمسیری هم‌چنین می‌تواند یک مبارز قدرتمند در برابر التهاب باشد. یک مطالعه انجام شده در سال 2013 نشان داد که ترکیبات موجود در انبه با نام پلی فنول ممکن است از پاسخ ایمنی در هر دو حالت سلول سرطانی و غیر سرطانی سینه جلوگیری کند. علاوه بر مزایای ضد التهابی انبه، این میوه منبع بیش از 20 نوع ویتامین و مواد معدنی، از جمله ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم نیز می‌باشد.

زردچوبه

4. زردچوبه

این ادویه طلایی رنگ از مدت‌ها پیش یک جزء اصلی از سبک آشپزی هندی است و هم‌چنین در طب سنتی چین و آیورودا، هزاران سال است که استفاده می‌شود. علم مدرن امروز آشکار ساخته که یک ترکیب موجود در زردچوبه با نام کورکومین (curcumin) می‌تواند منبع اثرات دارویی آن به عنوان یک عامل ضد التهاب قوی باشد. با توجه به عوامل بالقوه و مزایای ضد التهابی این گیاه، دانشمندان در حال بررسی استفاده از آن در بیماری‌های مختلف از روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) و پسوریازیس تا شرایطی نظیر بیماری بیماری آلزایمر هستند. زردچوبه را می‌توانید در ترکیب ادویه خود و یا روی مرغ و ماهی قبل از کباب کردن استفاده کنید.

زنجبیل

5. زنجبیل

از زنجبیل برای کمک به بهبود حالت تهوع و درد طی چندین قرن استفاده می‌شده است. در حال حاضر تحقیقات مدرن پتانسیل و استعداد بالقوه آن را در تنظیم التهاب کشف کرده است. یک مطالعه اثر عصاره زنجبیل را در مقایسه با دارونماها روی بیماران مبتلا به آرتروز مقایسه کرده است که نشان می‌دهد زنجبیل 40 درصد بیشتر از دارونماها به کاهش درد و سفتی مفاصل کمک می‌کند. تحقیقاتی نیز در حال انجام است که نقش زنجبیل در کمک به کم کردن التهاب عصبی و کاهش مرتبط با حافظه و شناخت را بررسی می‌کند.

سبزیجات برگ دار

6. سبزیجات برگ دار

رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات به خاطر داشتن مزایای ضد التهابی ریسک ابتلا به برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد. کلم کالی، اسفناج، شاهی، کلم برگ و کلم بروکلی از مواد بسیار مغذی هستند که می‌توانید بخورید. خوردن حداقل 2 تا 3 پیمانه سبزی برگ‌دار در روز و اضافه کردن آن‌ها به املت، اسموتی، تفت دادنی‌ها و سالاد را برای خود هدف گذاری کنید.

تغییرات کوچک می‌تواند نتایج بزرگی را به دنبال خود داشته باشد. برای سلامتی خود امروز چه گامی برمی‌دارید؟

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.