40 کتابخانه شگفت انگیز و چشمگیر در دنیا

0

کتابخانه‌ها مخزن بزرگی از دانش و تخیل بشر هستند. در اینجا به معرفی کتابخانه‌های چشمگیری در سرتاسر دنیا خواهیم پرداخت.

1. کتابخانه صومعه ادمونت – Admont Abbey اتریش

کتابخانه ادمونت ابی اتریش

این کتابخانه به نحوی حیرت انگیز و زیبا به نظر می‌رسد که شاید تنها در یک فیلم دیزنی به جای زندگی واقعی دیده باشید. کتابخانه ادمونت ابی در سال 1776 ساخته شده و بزرگترین کتابخانه یگانه گرایی در دنیاست. کتابخانه ادمونت ابی 700,000 جلد کتاب، که همه با نقاشی‌های مداد شمعی فوق العاده و کنده کاری همراه هستند، را نگهداری می‌کند.

2. کتابخانه Strahov Monastery جمهوری چک

کتابخانه Strahov Monastery چک

این کتابخانه حاوی بیش از 200,000 جلد کتاب بوده و میزبان برخی از مهم‌ترین عناوین چاپ شده در مرکز اروپاست و هم‌چنین دارای دکوری باورنکردنی است. این کتابخانه نه تنها از نظر بصری جذاب و زیباست، بلکه برای گیک‌ها نیز جذابیت خاصی دارد، زیرا این کتابخانه دارای دو راهرو مخفی است که به وسیله قفسه‌های کتاب دکوری باز می‌شود.

3. کتابخانه گایزل – Geisel آمریکا

کتابخانه گیسل آمریکا

نام این کتابخانه از Audrey and Theodor Seuss Geisel، مشهور به دکتر گایزل، گرفته شده است. این کتابخانه در دانشگاه کالیفرنیا، سن دییگو واقع شده است و از بزرگترین کتابخانه‌های آمریکا محسوب می‌شود.

4. کتابخانه کالج ترینیتی – Trinity College ایرلند

کتابخانه ترینیتی کالج ایرلند

این کتابخانه نه تنها بزرگترین کتابخانه سراسر ایرلند است، بلکه میزبان کتاب‌های قدیمی Book Of Kells نیز هست که اعتقاد بر این است که در اوایل سده 800 میلادی توسط راهبان سلتیک نوشته شده است.

5. کتابخانه عمومی بوستون – Boston آمریکا

کتابخانه عمومی بوستون آمریکا

کتابخانه عمومی بوستون در سال 1848 تاسیس شده و اولین کتابخانه وابسته به شهرداری در کل ایلات متحده است! این کتابخانه بیش از 8.9 میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است. کتابخانه عمومی بوستون در اصل بخشی از خانه مدرسه ماساچوست بوده تا اینکه چارلز فولن مک‌کیم معمار، بنای فعلی ساختمان را ساخت. ساختمان این کتابخانه “قصری برای مردم” نام دارد و در سال 1985 در میدان کوپلی واقع شده است.

6. کتابخانه رضا رام‌پور هند

کتابخانه رضا رام پور هند

قسمتی از قصر، کتابخانه رضا رام پور است که در سال 1904 تکمیل شده، اما مجموعه خانه‌های خانواده سلطنتی از قبل در سال 1774 شروع شده بود. در حال حاضر 17000 نسخه کمیاب و خطی و منحصر به فرد و بیش از 200 نامه دست نوشته در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

7. کتابخانه جورج پی‌بادی – George Peabody آمریکا

کتابخانه جورج پی بادی آمریکا

جورج پی‌بادی اولین آمریکایی دفن شده در کلیسای وست‌مینستر است و داستان زندگی موفقیت آمیزی دارد. او اگر چه در یک خانواده ساده متولد شد، اما کار و راه خود را ادامه داد تا تبدیل به یک مرد بسیار ثروتمند شد و موزه‌ها و کتابخانه‌های بسیاری در آمریکا و انگلستان در اوایل 1800 میلادی تاسیس کرد. جورج این کتابخانه را در بالتیمور آمریکا برای تشکر از مهربانی و مهمان‌نوازی مردم محلی آن ساخته است.

8. کتابخانه جو و ریکا مانسوئتو – Joe and Rika Mansueto آمریکا

کتابخانه جو و ریکا مانسوئتو آمریکا

کتابخانه مانسوئتو سالن اصلی مطالعه دانشگاه شیکاگو است و در یک گنبد شیشه‌ای بزرگ محصور شده است. بنابراین دانشجویان می‌توانند هر کتاب یا سندی را که نیاز دارند را به سرعت دریافت کنند. Mansueto در واقع دارای یک بازوی روباتیک زیرزمینی است که کتاب‌های خاصی را فهرست و پیدا می‌کند.

9. کتابخانه عمومی وییانوئوا – Villanueva کلمبیا

کتابخانه عمومی کلمبیا

کتابخانه عمومی وییانوئوا

این کتابخانه تنها به وسیله‌ی مصالح و مواد محلی و مردم منطقه ساخته شده است. طراحی آن را نیز چهار دانشجوی کالج نزدیک به ساختمان انجام داده‌اند. در طراحی این کتابخانه بر تهویه طبیعی تمرکز شده است تا بازدیدکنندگان خنک شده و احساس راحتی داشته باشند.

10. کتابخانه واکر تاریخچه تصور انسانی، آمریکا

کتابخانه واکر آمریکا

این فضای بسیار جالب بیش از 200,000 جلد متعلق به مخترع مشهور، جی واکر را در خود نگهداری می‌کند. در طراحی این کتابخانه از طرح‌های موریس اشر الهام گرفته شده است. کتابخانه خصوصی واکر بیشتر تمرکز خود را روی مقوله‌ی بی پایان تخیل انسان گذاشته است.

11. کتابخانه نسخ خطی کمیاب بینیک – Beinecke آمریکا

کتابخانه نسخ خطی کمیاب بینیک

Beinecke Yale یکی از بزرگترین کتابخانه‌های دنیاست و به طور انحصاری از کتاب‌های کمیاب و نسخه‌های خطی که شاید به فکرتان نرسد در این مکان نگهداری می‌شود. در حال حاضر بیش از 500,000 کتاب و چندین میلیون نسخه‌ی خطی، از جمله کتاب مقدس گوتنبرگ را در خود جای داده است.

12. کتابخانه شخصی کارل لاگرفلد، پاریس

کتابخانه شخصی کارل لاگرفلد پاریس

این کتابخانه یکی از بزرگترین کتابخانه‌های شخصی در دنیا به شمار می‌رود. کارل لاگرفلد دارای بیش از 60,000 جلد کتاب است که آن‌ها را در آپارتمان خود در پاریس نگهداری می‌کند.

13. کتابخانه مرکزی بریستول، انگلستان

کتابخانه بریستول انگلستان

این کتابخانه در سال 1906 تکمیل شده است و ترکیبی از احیای سبک تودور و جنبش مدرن است که با هم یک ترکیب شگفت انگیز معماری را ایجاد کرده‌اند. هم‌چنین بنای این ساختمان روی یک شیب ساخته شده است و به همین دلیل است که نیمه جلوی ساختمان دارای سه طبقه و نیمه پایانی آن دارای پنج طبقه است.

14. کتابخانه جیمز بی هانت – James B. Hunt Jr، آمریکا

کتابخانه جیمز بی هانت جر آمریکا

این کتابخانه به تازگی و اخیرا در سال 2013 افتتاح و در کارولینای شمالی واقع شده است. این کتابخانه دارای یک سیستم بازوی روباتیک است که می‌تواند هر کدام از 20.000 جلد کتاب را برای دانش آموزان به دست آورد. هم‌چنین این کتابخانه مجهز به دو پرینتر سه بعدی نیز هست.

15. کتابخانه ملی فرانسه Bibliotheque

کتابخانه ملی فرانسه

با وجود بخش‌های زیادی از کتابخانه ملی فرانسه، ساخت آن به سال 1886 برمی‌گردد و هنوز از ساختار کلی آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است این کتابخانه زمانی بزرگترین کتابخانه ملی جهان به حساب می‌آمد.

16. کتابخانه ال اسکوریال – El Escorial اسپانیا

کتابخانه ال اسکوریال اسپانیا

شاید جالب‌ترین عنصر این کتابخانه در واقع وجود صندلی سلطنتی سن لورنزو اسکوریال (San Lorenzo de El Escorial) در آن باشد، که محل اقامت تمام پادشاهان گذشته اسپانیا بوده است. هر چند این مکان در حال حاضر یک میراث جهانی است، پادشاه فیلیپ دوم شروع به جمع آوری کتاب‌های بسیار در این مکان کرد که هنوز هم در آن نگهداری می‌شوند.

17. کتابخانه صومعه ویبلینگن – Wiblingen آلمان

کتابخانه ویبلینگن آلمان

ساختمان این کتابخانه زیبا در سال 1744 و به سبک باروک ساخته و تکمیل شده است و عبارت زیبای “In quo omnes thesauri sapientiae et scientiae” در آن نقش بسته، به این معنی؛ “تمام چیزی که نگهداری شده گنجینه‌های علم و دانش هستند”

18. کتابخانه صومعه سن فرانسیسکو، پرو

کتابخانه سن فرانسیسکو پرو

این کتابخانه در شهر لیما، پایتخت پرو واقع شده است. صومعه سن فرانسیسکو در سال 1672 ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های دایر در غرب می‌باشد.

19. کتابخانه مرکزی دانشگاه اوتاگو، نیوزیلند

کتابخانه دانشگاه اوتاگو نیوزیلند

دانشگاه اوتاگو دارای کتابخانه‌های متعددی است، ولی با این وجود کتابخانه مرکزی آن بسیار چشمگیر است. این کتابخانه دارای بیش از 500,000 جلد کتاب است که 9000 تای آن‌ها قبل 1801 چاپ شده‌اند و هم‌چنین 2000 مکان مطالعه نیز برای دانشجویان دارد.

20. کتابخانه ناکانوشیما، ژاپن

کتابخانه ناکانوشیما ژاپن

کتابخانه ناکانوشیما ژاپن

این ساختمان شباهتی با ساختمان‌های قدیمی و سنتی ژاپنی ندارد، اما این کتابخانه در سال 1904 ساخته شده و در واقع متناسب با بقیه شهر اوزاکا است.

21. کتابخانه بیتو – Beitou تایوان

کتابخانه بیتو تایوان

کتابخانه بیتو تایوان

کتابخانه‌ای مدرن و سازگار با محیط زیست، این کتابخانه به وسیله‌ی سقف شیب‌دار خود آب باران به به پایین هدایت کرده و از آن مجدد در سرویس بهداشتی استفاده می‌شود!

22. کتابخانه ایالتی ویکتوریا، استرالیا

کتابخانه ویکتوریا استرالیا

کتابخانه ایالتی ویکتوریا در سال 1856 باز شده است، اگرچه فضای گنبدی آن (عکس بالا) تا سال 1913 گشوده نشد.این کتابخانه بزرگ بیش از 2 میلیون جلد کتاب، از جمله خاطرات روزانه جیمز کوک را در خود دارد.

23. کتابخانه تیانی – Tianyi چین

کتابخانه تیانی چین

کتابخانه تیانی چین

کتابخانه خوش‌نما و آلاچیقی تیانی در سال 1560 ساخته شده و قدیمی‌ترین کتابخانه خصوصی در آسیا و سومین کتابخانه قدیمی در جهان است. جمع آوری کتاب‌های این کتابخانه توسط یک وزیر بازنشسته امپراطوری شروع شده بود که شامل بیش از 300,000 جلد کتاب‌های باستانی و قدیمی است که نمی‌توان در جای دیگر آن‌ها را یافت.

24. کتابخانه هنرهای زیبا فیشر، آمریکا

کتابخانه فیشر آمریکا

این کتابخانه متعلق به دانشگاه پنسیلوانیا بوده و در سال 1800 ساخته شده است. طراحی این بنا را فرانک فورنس انجام داده و نقطه عطف تاریخی است.

25. کتابخانه عمومی ایندیاناپلیس، آمریکا

کتابخانه ایندیانا پلیس آمریکا

کتابخانه ایندیانا پلیس آمریکا

در اصل ساختمان این کتابخانه در در سال 1917 بنا شده و پیش از این برای ترکیب معماری قدیمی و مدرن در یک نمای هماهنگ و چشمگیر، توسعه یافته است.

26. کتابخانه پالافوکسیانا، مکزیک

کتابخانه پالافوکسیانا مکزیک

اولین کتابخانه عمومی مکزیک که در سال 1646 ساخته شده است. ساختمان این بنا به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

27. کتابخانه دانشگاه حقوق میشیگان، آمریکا

کتابخانه دانشگاه میشیگان آمریکا

شهرت این کتابخانه به دلیل معماری سبک گوتیک بنای آن است. کتابخانه حقوق به روی تمامی دانشجویان باز بوده و در مرکز محوطه دانشگاه میشیگان واقع شده است.

28. کتابخانه پارلمان، کانادا

کتابخانه پارلمان کانادا

کتابخانه پارلمان کانادا

کتابخانه پارلمان در سال 1876 بنا شده و در اصل بخشی از مقر مجلس است. سازندگان این ساختمان نمی‌دانستند چگونه سقف گنبدی بنا را بسازند و در نتیجه این کتابخانه تبدیل به اولین بنا در شمال آمریکا شد که دارای سقف آهنی (فرفوژه) است.

29. کتابخانه ملی، کاستاریکا

کتابخانه ملی کاستاریکا

کتابخانه ملی کاستاریکا

ترکیبی از یک طاق وارونه بالای دیوارهای شیشه‌ای، این کتابخانه ممکن است در حال حاضر نسبت به زلزله‌های متعددی که کاستاریکا را می‌لرزاند مقاوم ساخته شده باشد. بنابراین مواظب خود باشید!

30. کتابخانه ملی اتریش

کتابخانه ملی اتریش

بزرگترین کتابخانه اتریش، واقع در قصر هافبرگ وین که در سال 1723 ساخته شده و میزبان تعداد باور نکردنی 7.4 میلیون جلد کتاب است.

31. کتابخانه مرکزی ونکوور، کانادا

کتابخانه مرکزی ونکوور کانادا

اگر به دقت به این ساختمان نگاه کرده باشید، کدام ساختمان قدیمی و باستانی به یاد شما می‌آید؟ اگر شما به یاد بنای کولوسئوم رم افتاده‌اید، باید بگوییم که درست حدس زده‌اید! در واقع، این کتابخانه بر اساس یک ساختار باستانی ساخته شده و شما را در فضایی به دور از جنجال و هیاهوی شهر قرار می‌دهد. این کتابخانه نه تنها دارای 1.3 میلیون جلد کتاب است، بلکه شامل مغازه‌های خرده فروشان، دفترهای اداری و تعدادی رستوران است.

32. اطلاعات عمومی Klarchek، آمریکا

کتابخانه اطلاعات عمومی Klarchek

در کناره‌ی دریاچه میشیگان، ساختمان خیره کننده‌ای در دانشگاه لویولا شیکاگو به چشم می‌خورد که نمای زیبا و چشم نوازی دارد.

33. کتابخانه ژوزه واسکونسلوس – José Vasconcelos مکزیک

کتابخانه ژوزه واسکونسلوس مکزیک

به درستی که این کتابخانه لیاقت عنوان ‘Megalibrary’ که مطبوعات مکزیک به آن داده‌اند را دارد. یک ساختمان بزرگ با مساحتی حدود 125,000 متر مربع که میزبان بیش از 500,000 جلد کتاب که همه‌ی آن‌ها از قفسه‌های شیشه‌ای آویزان شده‌اند.

34. کتابخانه دانشگاه صنعتی دلفت، هلند

کتابخانه دانشگاه دلفت هلند

کتابخانه دانشگاه دلفت هلند

این کتابخانه زیر زیر چیزی شبیه به تپه واقع شده است و سقف آن پنجره‌ی نورگیری است که تبدیل به یک مخروط شده است.

35. کتابخانه صومعه سن‌گالن – St. Gallen سوئیس

کتابخانه سن گالن سوئیس

36. اتاق مطالعه سلطنتی پرتغالی، برزیل

کتابخانه سلطنتی پرتغالی برزیل

این کتابخانه در ریودو ژانیرو (Rio de Janeiro) واقع شده و در سال 1887 ساخته شده است. این کتابخانه در خود بیشتر کارهای پرتغالی، نسبت به هر جای دیگری خارج ار پرتغال، را نگه می‌دارد.

37. کتابخانه ملی برزیل

کتابخانه ملی برزیل

یک کتابخانه شگفت انگیز دیگر در برزیل، کتابخانه ملی آن است که بزرگترین کتابخانه در آمریکای لاتین محسوب شده و هم‌چنین رتبه‌ی هفتم در بین بزرگترین کتابخانه‌های دنیا را به خود اختصاص داده است.

38. کتابخانه یوریس دانشگاه کرنل، آمریکا

کتابخانه دانشگاه کرنل آمریکا

دانشگاه کرنل روی یک تپه نسبتا بزرگ قرار گرفته و Uris در بالای شیب با عنوان افتخاری قدیمی‌ترین کتابخانه کرنل جای گرفته است. هم‌چنین شما می‌توانید در بالا اتاق کتابخانه “هری پاتر” را تشخیص دهید.

39. کتابخانه استفان شوارتزمن، آمریکا

کتابخانه استفان شوارتزمن آمریکا

این مکان با نام کتابخانه عمومی نیویورک نیز شناخته شده و یک اثر تاریخی ملی است که در اصل در سال 1911 ساخته شده و بیش از 120 کیلومتر قفسه بندی در آن قرار دارد. این کتابخانه به رشد خود ادامه داده و در زیر منطقه برایانت پارک توسعه یافته است.

40. اتاق عملیات – Handelingenkamer هلند

کتابخانه اتاق عملیات هلند

این کتابخانه تمام مباحث پارلمان هلند را در خود نگهداری می‌کند و بسیار هوشمندانه ساخته شده است، به نحوی که استفاده از شمع را، در زمان قبل از وجود برق، به حداقل رسانده است.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.