چگونه رسوب کتری و سماور را تمیز کنیم

9

از بین بردن رسوب کتری یا رسوب گیری سماور و چای ساز برقی همیشه یکی از دغدغه‌های دوست داران نوشیدنی‌های گرم به خصوص چای دوستان است! همه ما به صورت روزانه از کتری یا سماور، برای هر چیزی از درست کردن نودل یا برنج تا تهیه نوشیدنی‌های گرم نظیر چای و قهوه، استفاده می‌کنیم. آیا شمارش فنجان‌های قهوه و چای که در روز مصرف می‌کنید دارید؟ تصور کنید هر بار که کتری خود را برای جوشیدن آب استفاده می‌کنید، چه میزان رسوب در آن تشکیل می‌شود! البته تمیز کردن رسوبات آهکی تشکیل شده داخل کتری و سماور، که می‌تواند مشکل‌زا باشد، ساده و بی‌خطر است. در اینجا به چند روش برای از بین بردن رسوب کتری و سماور اشاره خواهیم کرد تا با انجام آن‌ها کتری شما همانند روز اول تمیز و درخشان شود.

از بین بردن رسوب سماور و چای ساز برقی

رسوبات آهکی چیست؟

رسوبات آهکی ساختار سفت و رنگ سفید شیری داشته که اغلب به عنوان کلسیم کربنات به آن‌ها اشاره می‌شود. این رسوبات معمولا در جاهایی نظیر؛ تانک آب داغ، لوله‌های قدیمی، سیستم‌های حرارت مرکزی و کتری دیده شده و به سختی نیز پاک می‌شوند.

رسوبات آهکی اصولا در مناطقی که آب داغ بخار و منجمد شده تشکیل می‌شود. رسوب تشکیل شده ناخوشایند بوده و به سختی با سایش تنها حذف و پاک می‌شود. مسئله‌ی دیگر این است که تمیز کردن رسوبات به وسیله سایش و کندن می‌تواند موجب آسیب دیدن سطح داخلی کتری یا سماور و چای ساز نیز شود. اما یک مخلوط درست اسیدهای ملایم و خفیف، کلیسیم کربنات یا همان رسوبات آهکی را به راحتی حل می‌کند.

از بین بردن رسوب کتری

روش از بین بردن رسوب کتری و سماور

تمیز کردن کتری از رسوبات بسیار راحت و ساده است. هر چند ماه یک بار می‌توان این کار را با توجه به دستورالعمل و توصیه‌های ایمنی تمیز کردن موجود در دفترچه راهنمای کتری و سماور انجام داد:

  1. محلول تمیز کننده ویژه کتری را با آب رقیق کرده و داخل کتری بریزید.
  2. کتری را برای مدتی با محلول داخل آن بجوشانید.
  3. محلول را برای مدتی رها کرده تا کتری خیس بخورد.
  4. کتری را با آب سرد بشویید.

روش بالا یک راهنمای کلی برای انواع سماور و کتری و چای ساز برقی است که مواد آن با توجه به جزئیات دفترچه راهنمای محصول باید انتخاب شود. برای مثال اگر در دفترچه سماور شما استفاده از جوهر لیمو را برای از بین بردن رسوب بلامانع دانسته، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید، این روش برای سماورهایی است دارای دو المنت ویژه برای جوش آوردن و جوش مداوم هستند: (با فرض سماور 3 لیتری)

  1. سماور را به میزان 3/4 (یعنی 2.25 لیتر) با آب پر کنید.
  2. بعد از جوش آمدن آب 50 گرم جوهر لیمو (اسید سیتریک شفاف) را به آن اضافه کنید.
  3. به مدت 2 ساعت سماور را روشن نگه دارید تا رسوبات حل شود.
  4. برای ریختن محلول از شیر سماور استفاده کنید تا رسوبات داخل شیر نیز تمیز شود.
  5. سماور را با آب سرد شستشو داده و یک بار نیز جوشانده و آب آن را بریزید.
  6. اطراف سماور را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید تا لکه‌های احتمالی ناشی از محلول اسیدی پاک شود.

(با توجه به اینکه ظرفیت‌های مختلفی برای کتری یا سماور در بازار موجود است به ازای هر لیتر حدود 17 گرم جوهر لیمو در نظر بگیرید. یعنی مثلا یک چای ساز یک لیتری را با 750 میلی لیتر آب و 17 گرم جوهر لیمو پر می‌کنیم)

جوهر لیمو (اسید سیتریک شفاف) را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.

یک روش طبیعی دیگر نیز برای تمیز کردن کتری با سرکه سفید وجود دارد:

  1. کتری را به نسبت مساوی با سرکه سفید و آب پر کرده و اجازه دهید برای یک ساعت خیس بخورد.
  2. بعد از یک ساعت، فقط کتری را به جوش آورید.
  3. سپس کتری را خالی کرده و به طور کامل شستشو دهید.
  4. اگر دسترسی به سرکه ندارید، آب لیمو را امتحان کنید! نه تنها همان کار سرکه را انجام می‌دهد، بلکه به کتری رایحه خوش لیمو نیز می‌بخشد.

فرآیند تمیز کردن کتری را با پاک کردن بیرون کتری با یک دستمال مرطوب (یا با استفاده از پاک کننده‌های چند منظوره مجاز) کامل کنید. همان طور که مشاهده کردید، از بین بردن رسوب کتری و تمیز کردن آن به راحتی و آسانی انجام شد. حالا از نوشیدنی گرم خود لذت ببرید!

منبع cleanipedia
ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. وب نویس می گوید

    سلام. البته جوهر نمک توصیه نمیشه ولی مشکلی نداره سه بار آب رو داخل سماور بجوشونید و خالی کنید. بعد کامل دیواره داخلی سماور رو شستشو بدید و استفاده کنید.

  2. محسن می گوید

    با سلام. سماور من خیلی گچه گرفته بود،من هم داخلش جوهر نمک ریختم و یه چند ساعتی داخلش موند. بعد خالی کردم و شستمش. الان کاملا گچه هاش پاک شده، ولی نمیدونم آیا کار اشتباهی کردم که جوهر نمک ریختم؟ الان باید چیکار کنم که ضرری برامون نداشته باشه؟ لطفا راهنماییم کنید. ممنون

  3. مینا می گوید

    از جا آب یخچال آب میریخته روی بدنه یخچالم و جاشون رسوب آب گرفته و رنگش هم زرد شده، چطوری میتونم پاکشون کنم؟ بدنه یخچالم سفید هست

    1. وب نویس می گوید

      پارچه‌ای رو به سرکه سفید آغشته کنید و روی محل مورد نظرتون بکشید و چند دقیقه بذارید بمونه بعد با یک پارچه نم دار تمیز کنید. اگر آثار لکه پاک نشد از اسفنج‌های نانو موجود در بازار می‌تونید استفاده کنید. به اسم غول خاکستری هست کوچکش حدودا 5 تومن قیمت داره

  4. فریبا می گوید

    سلام
    من الان مشکلم تمیز کردن داخل و روی دستگاه رطوبت گیره. همه جا در مورد رسوب گیری کتری و اینا گفته ولی نمیدونم اینو با چی تمیز کنم چون یه لوله است و دسترسی نداره.

  5. سپیده می گوید

    من از پودر رسوب گیر استفاده میکنم واقعا عااااااااااالیه

  6. حاجی رضائی می گوید

    سلام : دوستان لطفاً در باره رسوب گیر سیمی اگر اطلاعاتی دارید انتقال دهید من دوسالی هست که از این رسوب گیر ها استفاده می کنم و راضی هستم با تشکر حاجی رضائی

    1. داوری می گوید

      سلام
      من هم چند سال پیش دو یا سه بار استفاده کردم(رسوب گیر تشکیل شده بود ار یک کلاف توری سیمی شبیه سیم گالوانیزه که تقریبا به اندازه همین سیم های ظرفشویی خانگی بود و وقتی آن را در داخل سماور قرار میدادیم سماور کلا رسوب نمیگرفت ) ولی بعدا متوجه شدم که این مواد بجای رسوب در سماور به بدن ما منتقل میشوند و لذا دیگر استفاده نکردم.

  7. امیرحسین می گوید

    خیلی وبلاگ خوبی دارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.