رفع بوی بد کفش با جوش شیرین

1

اکثر افراد بوی بد کفش‌ها را مایه شرمساری و خجالت می‌دانند. خوشبختانه رفع بوی بد کفش می‌تواند ارزان و آسان باشد. همه چیزی که بدان نیاز دارید مقداری جوش شیرین است. برای نتیجه بهتر باید جوش شیرین را شب در کفش استفاده کنید، یا اینکه اگر مدتی قصد استفاده از کفش را ندارید می‌توانید جوش شیرین را داخل کفش بریزید. در ادامه به چهار روش استفاده از جوش شیرین برای رفع بوی بد کفش اشاره می‌کنیم.

رفع بوی بد کفش با جوش شیرین

روش ۱: رفع بوی بد کفش با جوش شیرین

1- حداقل 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل هر کفش بریزید. جوش شیرین باید کامل کفی کفش را بپوشاند. اگر کفش شما بزرگ است، ممکن است به بیش از 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین نیاز داشته باشید.

جوش شیرین برای بوی کفش

2- کفش را تکان دهید تا جوش شیرین تمام کف آن را بپوشاند. بعد از ریختن جوش شیرین داخل کفش، آن را به جلو و عقب تکان دهید تا جوش شیرین تمام سطح کفی کفش را بپوشاند. هم‌چنین آهسته به دو طرف هم می‌توانید کفش را تکان دهید.

بوی بد کفش

3- چند ساعت صبر کنید، ترجیحا یک شب. کفش‌های بسیار بدبو ممکن است نیاز به 24 ساعت هم داشته باشند. در طول این مدت جوش شیرین هر بوی بدی را جذب خواهد کرد. هم‌چنین ممکن است که باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد را نیز از بین ببرد.

ریختن جوش شیرین در کفش

4- خالی کردن جوش شیرین. بعد از گذشت زمان مورد نظر، کفش‌ها را روی سطل زباله برگردانید و آن‌ها را تکان دهید و ضربه بزنید تا جوش شیرین از داخل کفش خالی شود. اگر مقداری جوش شیرین داخل کفش ماند، نگران نباشید چون ضرری برای شما ندارد. با این وجود اگر واقعا از ماندن جوش شیرین داخل کفش ناراحت هستید، می‌توانید با جارو برقی داخل کفش‌ها را کامل از جوش شیرین پاک کنید.

ریختن جوش شیرین در کفش

5- تکرار مراحل بالا در صورت نیاز. اگر اغلب کفش‌های شما بوی بد می‌گیرد، می‌توانید این کار را هفته‌ای یکبار تکرار کنید. البته با توجه به اینکه جوش شیرین می‌تواند موجب خشک و شکننده شدن کفش‌های چرمی شود، بهتر است زیاد از این روش برای آن‌ها استفاده نکنید.

برای از بین بردن بوی بد کفش چرمی، بهتر است آن‌ها را در فضای باز قرار دهید که تهویه خوبی داشته باشد تا جریان هوا به خوبی داخل آن جریان یابد. هم‌چنین گذاشتن ورق خشک کن داخل کفش نیز می‌تواند به بهبود و رفع بوی بد کفش چرمی کمک کند.

روش ۲: استفاده از جوش شیرین و اسانس

اسانس و جوش شیرین

1- دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک کاسه بریزید. هم‌چنین می‌توانید از یک شیشه کوچک سرگشاد استفاده کنید. این میزان برای یکبار کافیست، اگر کفش‌های بسیار بزرگی دارید ممکن است نیاز باشد مقدار را دو برابر کنید.

اسانس خوشبوی کفش

2- اضافه کردن 5 قطره اسانس برای بوش خوش. اگر چه اسانس خاصیت بو زدایی ندارد، اما می‌تواند بوی کفش را مقداری خوشایند کند. چیزی را انتخاب کنید که بوی تازه و خوشایندی داشته باشد. بهترین انتخاب برای این کار اسانس‌های مرکبات، اسطوخدوس (لوندر)، نعنای تند، درخت چای و کاج و سدر است.

اسانس خوش عطر کفش

3- با چنگال هم بزنید. اگر از شیشه استفاده می‌کنید درب آن را ببنید و تکان دهید تا به خوبی جوش شیرین و اسانس مخلوط شود. اگر هم داخل کاسه اینکار را انجام می‌دهید با یک چنگال مخلوط را به خوبی هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که توده‌های تشکیل شده به خوبی نرم شوند.

بوی بد پاشنه کفش

4- یک قاشق غذاخوری مخلوط را داخل پاشنه هر کفش بریزید. این میزان ممکن است زیاد به نظر بیاید، اما نباید کم استفاده کنید. اگر به میزان کافی در هر کفش استفاده نکنید، بوی بد داخل آن‌ها از بین نمی‌رود.

بوی بد کفش جوش شیرین

5- کفش‌ها را به سمت جلو خم کنید تا جوش شیرین به قسمت جلو برسد. مخلوط جوش شیرین را داخل کفش نمالید، چون پاک کردن آن سخت خواهد شد. برای پخش شدن کامل جوش شیرین داخل کفش می‌توانند مانند روش قبل کفش را تکان داده و به اطراف آن ضربه بزنید.

رفع بوی عرق کفش

6- کفش‌ها را چند ساعت بگذارید. بهتر است این کار را شب انجام دهید و کفش‌ها را تا صبح یا حتی یک روز کامل کنار بگذارید. هر چه جوش شیرین بیشتر در کفش بماند بوی بیشتری جذب می‌کند!

از بین بردن بوی کفش

7- جوش شیرین داخل کفش را داخل سطل زباله خالی کنید. بعد از گذشت مدت زمان مورد نظر، کفش را روی سطل زباله برگردانید و با ضربه زدن به کناره‌ها و پشت کفش جوش شیرین را کامل خالی کنید. ممکن است مقداری جوش شیرین کف کفش بماند که ضرری ندارد، در عین حال اگر در این مورد نگران هستید می‌توانید با استفاده از جارو برقی کفی کفش‌ها را کاملا از جوش شیرین پاک کنید.

استفاده جوش شیرین در کفش

8- تکرار در صورت نیاز. از این روش می‌توانید یک بار در هفته استفاده کنید. هر چند روغن اسانسی می‌تواند گران باشد، پس اگر حساب هزینه‌ی کار را نیز می‌خواهید داشته باشید، می‌توانید هفته‌ای یکبار فقط از جوش شیرین و ماهی یکبار از ترکیب جوش شیرین و اسانس استفاده کنید.

روش۳: ساخت بوگیر کفش با جوش شیرین

بوی بد جوراب

1- دو جورابی که استفاده نمی‌کنید را پیدا کنید. جوراب‌ها می‌تواند قدیمی یا حتی لنگ به لنگ باشد، اما باید تمیز و بدون سوراخ باشد.

بوگیر کفش جوش شیرین

2- داخل هر جوراب 1 تا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید. بعد از ریختن جوش شیرین داخل جوراب‌ها، به خوبی آن‌ها را تکان دهید تا جوش شیرین به قسمت انتهای پا و انگشتان برسد.

از بین بردن بوی بد کفش با جوش شیرین

3- انتهای جوراب‌ها را با یک نخ محکم گره بزنید. گره را از بالای جایی که جوش شیرین جمع شده بزنید. هم‌چنین برای گره زدن می‌توانید از نخ‌های نایلونی هم استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد کفش

4- جوراب را داخل کفش بگذارید. هر جوراب را داخل کفش قرار دهید به نحوی که جوراب به قسمت پنجه کفش بچسبد. جوش شیرین بوی بد کفش را جذب می‌کند، در عین حال جوراب مانع از کثیف شدن داخل کفش می‌شود.  در نتیجه دیگر نگرانی از بابت چسبیدن جوش شیرین به کفی کفش وجود ندارد.

جوراب کفش

5- جوراب را یک شب داخل کفش نگه دارید. در صورتی که بوی بد کفش زیاد است می‌توانید جوراب‌های حاوی جوش شیرین را تا 24 یا 48 ساعت هم داخل کفش بگذارید. در طی این مدت جوش شیرین هر بوی بدی داخل کفش را جذب کرده و از بین می‌برد.

بوی بد داخل کفش

6- جوراب‌ها را خارج و کفش خود را بپوشید. توجه داشته باشید که جوش شیرین بالاخره اثر رفع بوی بد خود را از دست می‌دهد، به این دلیل که تمام بوی کفش را جذب می‌کند. با این وجود می‌توانید از این جوراب‌ها بین 1 تا 2 ماه برای کفش‌های خود استفاده کنید. وقتی که جوش شیرین داخل جوراب قدرت جذب بوی بد خود را از دست داد، باید آن‌ها را از جوراب خارج کرده و جوراب‌ها را مجدد با جوش شیرین تازه پر کنید.

روش۴: رفع بوی بد صندل و دمپایی

رفع بوی بد صندل

1- مقدار زیادی جوش شیرین روی صندل بد بو بریزید. برای جلوگیری از ریختن جوش شیرین روی کف زمین، ابتدا صندل‌ها را روی یک روزنامه قرار دهید. کفی صندل را با یک لایه نازک جوش شیرین بپوشانید و 24 ساعت صبر کنید. پس از گذشت این زمان، صندل‌ها را تکان دهید تا جوش شیرین‌ها بریزد. برای پاک کردن مقدار باقی مانده جوش شیرین روی صندل می‌توانید از جارو برقی یا یک پارچه نم‌دار استفاده کنید.

رفع بوی بد دمپایی

2- رفع بوی بد صندل با قرار دادن آن‌ها در یک کیسه نایلونی با 90 گرم جوش شیرین. ابتدا صندل‌های خود را داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید، سپس جوش شیرین (1/2 فنجان) را اضافه کنید. سر کیسه را محکم ببندید و تکان دهید. صندل‌ها را برای 24 تا 48 ساعت داخل کیسه بگذارید و بعد آن‌ها را خارج کنید. جوش شیرین‌های اضافه را با تکان دادن و ضربه زدن از روی صندل‌ها پاک کنید.

  • این روش ممکن است برای صندل‌های چرمی ایمن باشد، اما بهتر است کمتر استفاده شود. اگر اغلب از این روش استفاده کنید، ممکن است صندل‌های شما خشک و شکننده شود.
  • برای این کار می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی بزرگ زیپ دار هم استفاده کنید.
پاک کردن کف صندل

3- تمیز کردن دمپایی با خمیر جوش شیرین. این کار علاوه بر تمیز کردن کثیفی کفی صندل یا دمپایی، به رفع بوی بد آن‌ها نیز به خوبی کمک می‌کند. مقداری جوش شیرین را با آب در یک ظرف کوچک مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید. با استفاده از یک مسواک قدیمی، خمیر را داخل کفی دمپایی یا صندل بکشید. 5 دقیقه منتظر بمانید، سپس با آب آن‌ها را آبکشی و تمیز کنید. قبل از استفاده مجدد از دمپایی یا صندل اجازه دهید به خشک شوند.

  • اگر هنوز دمپایی‌ها بوی بدی می‌دهند، فرایند را با استفاده از آب نمک تکرار کنید. نمک دارای خاصیت ضدعفونی کننده طبیعی است. همچنین می‌توانید در عوض از نمک اپسوم هم استفاده کنید که برای رفع بوی بد مناسب است.
تمیز کردن صندل و دمپایی

4- خیساندن دمپایی لاستیکی در محلول آب و جوش شیرین. یک تشت پلاستیکی کوچک را از آب و جوش شیرین با نسبت 1 (جوش شیرین) به 10 (آب) پر کنید. به خوبی محلول را هم بزنید، سپس دمپایی‌ها را داخل آن بگذارید. دمپایی‌ها را برای مدت حداقل 12 ساعت داخل محلول نگه دارید، 24 تا 48 ساعت بهتر خواهد بود. پس از گذشت این زمان، دمپایی‌ها را خارج کرده و در محیط قرار دهید تا خشک شوند.

  • از این روش می‌توان برای صندل نیز استفاده کرد، در صورتی که قابل شستشو و ضد آب باشند.
  • اگر دمپایی روی آب شناور ماند با قرار دادن یک جسم سنگین مثل سنگ وزن آن را افزایش دهید تا کاملا در آب غوطه‌ور شود.
  • اگر از یک ظرف کم عمق استفاده می‌کنید، دمپایی را برعکس داخل ظرف قرار دهید. بیشتر بوی بد در کفی دمپایی‌هاست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ساره می گوید

    خیلی ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.