راهنمای خرید بهترین مموری microSD, SD, CF

17

Secure Digital یا همان SD استانداردی برای مموری غیر فرار (فلش) است. اگر شما یک دوربین دیجیتال، دوربین فیلم‌برداری، اسمارت فون یا تبلت دارید، حتما از یک کارت حافظه SD استفاده کرده‌اید. واقعا SD یک مزیت برای کاربران به شمار می‌رود، زیرا ما را از خرید انواع مختلف مبدل و تبدیل برای وسایل دیگر به منظور انتقال اطلاعات، به طور مثال از دوربین دیجیتال به کامپیوتر یا لپ تاپ، کرده است. بدون وجود SD ما هم‌چنان در چرخه بی‌پایان مشکلات سازگاری وسایل با یکدیگر گیر کرده بودیم. در ادامه به نکاتی برای انتخاب بهترین رم microSD یا SD سازگار با دستگاه‌تان اشاره خواهیم کرد. (توجه داشته باشید که استفاده از واژه رم در این مقاله به خاطر عمومیت آن در بازار بوده و البته در اصل اشتباه است و باید آن را مموری کارت یا کارت حافظه نامید)

برای استانداردسازی مشخصات فنی کارت حافظه SD انجمنی با نام SD Association وجود دارد که تمام کلمات اختصاری، اعداد و نشانه‌های این حوزه را تعیین و مشخص می‌کند. شما برای خرید مموری فقط چیز را باید بدانید؛ اندازه فیزیکی، ظرفیت مموری و سرعت آن.

SD Association چیست؟

به سال 2000 برمی‌گردیم، سه تولیدکننده بزرگ تکنولوژی، پاناسونیک، سن دیسک و توشیبا، برای پایه گذاری SD Association گرد هم آمدند. هدف این گروه صنعتی، استانداردسازی این حوزه و تشویق توسعه دهندگان وسایل برای استفاده از فن‌آوری Secure Digital بود. امروزه، این انجمن بیش از 1000 عضو دارد. عمده کار اصلی این انجمن را می‌توان در این دو مورد دانست. الف) هر دستگاه بداند چگونه مموری SD را کنترل کند. ب) مصرف کنندگان بدانند چگونه یک رم SD انتخاب کنند. این مورد از این جهت اهمیت دارد که تعداد زیادی تولید کننده مموری SD وجود دارد. نظیر Lexar, SanDisk, Silicon Power, Kodak, PQI, Toshiba و بسیاری دیگر و حتی تولیدکنندگان بسیار بیشتری در حوزه تولید محصولاتی که از کارت حافظه SD استفاده می‌کنند وجود دارد.

انجمن SD Association اطمینان می‌یابد، رم‌هایی که Lexar می‌فروشد، عملکرد و استاندارد یکسانی همانند رم‌های Silicon Power دارد. بنابراین مصرف کننده در هنگام خرید به جای دانستن شرایط مجزای هر تولیدکننده فقط کافیست به استانداردهای تعریف شده توسط SD Association توجه داشته باشد.

مموری کارت حافظه

اندازه کارت حافظه

اندازه مموری‌های SD ساده‌ترین صفتی که می‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد. سه اندازه در مموری‌های SD وجود دارد؛ SD استاندارد (بزرگترین)، mini (متوسط)، micro (کوچکترین). مسلما اگر مموری شما در اسلات دستگاه شما قرار نگیرد، کار نخواهد کرد. برای مثال عملا تمام گوشی‌های هوشمند از رم microSD استفاده می‌کنند، در حالی که لپ تاپ‌ها و دوربین‌های دیجیتال معمولا از اندازه استاندارد رم SD استفاده می‌کنند. دستگاه‌هایی که از رم mini SD عملا از دور خارج شده و اکثر شامل دستگاه‌های قدیمی مربوط به چند سال گذشته می‌شوند.

اندازه‌های رم دارای انواع مختلف نیز هستند. سایز microSD و SD دارای انواع SD, SDHC, SDXC و سایز miniSD دارای دو نوع SD, SDHC می‌باشد.

مموری استاندارد SD در عین حال که کوچک است، بزرگترین نوع مموری SD به حساب می‌آید. ابعاد این مموری 32x24x2.1 میلی متر بوده و 2 گرم وزن دارد. اکثر دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار از این نوع رم استفاده می‌کنند. گوشه بالا سمت راست این رم به صورت بریده طراحی شده است.

مموری miniSD کوچکتر از کارت حافظه استاندارد SD است. ابعاد آن 21.5x20x1.4 میلی متر بوده و 0.8 گرم وزن دارد. این مموری کوچک برای استفاده در گوشی‌های موبایل طراحی شد، اما امروز مموری کوچک‌تر از آن را داریم و دیگر این مموری استفاده چندانی ندارد.

مموری microSD کوچکترین سایز مموری‌های SD است و دارای ابعاد 15x11x1 میلی متر و وزن 0.25 گرم می‌باشد. اکثر گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها از این مموری پشتیبانی می‌کنند. البته این مموری در وسایل بسیار دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آداپتورهایی (خشاب) برای رم‌ها وجود دارند که آن‌ها را به سایز بالاتر خود تبدیل می‌کند. برای نمونه به وسیله خشاب می‌توان رم میکرو اس دی را به SD و یا رم miniSD را به رم اس دی تبدیل و استفاده کرد. معمولا برخی از رم‌ها در پک خود این خشاب (آداپتور) را همراه دارند.

بررسی اجمالی ابعاد انواع مموری کارت SD

  • مموری کارت استاندارد SD شامل SD (SDSC), SDHC, SDXC, SDIO با ابعاد 32x24x2.1-1.4 میلی متر
  • مموری کارت mini SD شامل miniSD, miniSDHC, miniSDIO با ابعاد 21.5x20x1.4 میلی متر
  • مموری کارت micro SD شامل microSD, microSDHC, microSDXC با ابعاد 15x11x1 میلی متر

علاوه بر این در اوایل سال 2018 انجمن SD اعلام کرد که در این سال طبق مشخصات SD 7.0 دو نوع مموری کارت جدید معرفی می‌کند. SD Ultra Capacity (SDUC) که از کارت‌های تا ظرفیت 128TB پشتیبانی می‌کند و SD Express که یک تلاش مشترک با PCI-SIG برای ساخت کارت‌های SD سازگار با پروتکل‌های PCIe 3.0/NVMe v1.3 است و از نظر تئوری دارای حداکثر سرعت 985MB/s است.

انواع مموری کارت

یکی از دلایل اصلی سردرگرمی خرید کارت حافظه، وجود انواع مختلفی از آن‌ها در بازار است. Compact Flash, SD, SDHC, SDXC, MicroSD و مدل‌های دیگر. در ادامه به معرفی کوتاه هر کدام از این‌ها می‌پردازیم.

کارت حافظه SD: این فرمت پایه برای مموری کارت SD است. استاندارد SD دارای ابعاد 32x24x2.1 میلی متر است و ظرفیت ذخیره سازی تا 4 گیگابایت را دارد. سطح عملکرد این مدل بسیار پایین است و برای دستگاه‌های قدیمی‌تر کاربرد دارد.

کارت حافظه SDHC: مموری SDHC (Secure Digital High Capacity) به منظور پاسخگویی به نیاز دستگاه‌های جدید برای ویدئوهای HD و عکس‌های با کیفیت بالا معرفی شد. مموری کارت SDHC از نظر ابعاد مشابه SD است، اما از نظر فنی با استاندارد SD v2.0 مطابقت دارد. اگر یک مموری کارت دارای ظرفیت 4GB و بالاتر باشد در کلاس SDHC قرار می‌گیرد. طبق مشخصات SDHC مموری کارت از ظرفیت 4GB تا 32GB پشتیبانی می‌کند. تقریبا تمام دستگاه‌های موجود در بازار از مموری SDHC پشتیبانی می‌کنند.

کارت حافظه SDXC: مموری SDXC (Secure Digital eXtended Capacity) اساسا ظرفیت بالاتر نسخه SDHC است. مموری‌های SDXC از ظرفیت 64GB شروع شده و از نظر تئوری می‌توانند تا ظرفیت 2TB برسند.

SD Association در جولای 2005 مشخصات نهایی microSD را تایید کرد و مموری کارت‌های ابتدایی تنها تا ظرفیت 128MB را پشتیبانی می‌کردند. این محدودیت بعدا با ورود SDHC و SDXC برداشته شد.

مموری کارت MicroSD: مموری کارت microSD همانطور که از نامش پیداست، بسیار کوچکتر از کارت SD است. بنابراین کاربرد بسیاری در تجهیزات قابل حمل نظیر گوشی موبایل و تبلت دارد.

مموری microSDHC: کارت حافظه microSDHC نسخه جدیدتر microSD است که در سال 2007 معرفی شد. این مموری می‌تواند حداکثر تا 32GB ظرفیت ذخیره سازی و تا 10MB/s هم سرعت انتقال داشته باشد. مموری microSDHC با دستگاه‌های قدیمی‌تر microSD سازگاری ندارد.

مموری microSDXC: مانند مموری SDXC، کارت حافظه microSDXC هم می‌تواند ظرفیت ذخیره سازی بین 32GB تا 2TB داشته باشد. این مموری سرعت انتقال بالاتری نسبت به microSD و microSDHC دارد. این مموری کارت تنها با دستگاه‌های سازگار با استاندارد microSDXC کار می‌کند.

کارت حافظه Compact Flash: این نوع مموری از نظر فیزیکی بزرگتر از SD است و اتصالات بیشتری دارد. مموری CF عمومیت استفاده‌ای نظیر SD ندارد، اما اغلب دارای ظرفیت‌های زیاد است و برخی از آن‌ها سرعت بسیار بالایی دارند. معمولا این مموری کارت توسط عکاسان حرفه‌ای استفاده می‌شود.

همانطور که در معرفی‌های بالا ذکر شد مدل‌های مختلفی از مموری کارت بسته به دستگاه مد نظر شما وجود دارد. در جدول زیر خلاصه‌ای از سازگاری کارت حافظه با دستگاه‌های مختلف را آورده‌ایم.

جدول مموری کارت

ظرفیت کارت حافظه SD

کارت حافظه SD دارای سه نوع است:

  • Secure Digital Standard Capacity، به اختصار SDSC یا فقط SD نامیده می‌شود.
  • Secure Digital High Capacity، به اختصار SDHC نامیده می‌شود.
  • Secure Digital eXtended Capacity، به اختصار SDXC نامیده می‌شود.

شما نیازی برای به خاطر سپردن حوزه‌ی ظرفیت مموری‌ها ندارید، زیرا هر مموری روی خود دارای برچسب ظرفیت و مشخصات می‌باشد. اما این مهم است که بررسی کنید که دستگاه شما با چه نوع مموری SD سازگار است. برای مثال دستگاه‌های قدیمی SD ممکن است با مموری‌های SDHC سازگار نباشند و به احتمال زیاد با رم‌های SDXC نیز سازگاری نخواهند داشت.

رم 32 گیگ SD

بنابراین باید در هنگام خرید به حداکثر ظرفیت پشتیبانی شده دستگاه خود توجه داشته باشید. SD Association جدولی را برای کمک به مسئله سازگاری رم با دستگاه طراحی کرده است. در واقع تمام چیزی که باید بدانید این است که، مموری‌های SDHC و SDXC به عقب سازگار هستند، اما دستگاه‌های میزبان SD به جلو سازگار نیستند! پس بهتر است قبل از خرید رم به دنبال لوگوی SDHC یا SDXC روی دستگاه خود برای تعیین نوع سازگاری آن باشید.

سازگاری SD

برای مشخص شدن بهتر مسئله سازگاری رم و دستگاه به نکات زیر توجه بفرمایید:

  • رم SDXC باید فقط روی دستگاه SDXC استفاده شود.
  • دستگاه SDXC می‌تواند از رم SD, SDHC, SDXC استفاده کند.
  • رم SDHC می‌تواند روی دستگاه SDHC و SDXC استفاده شود.
  • دستگاه SDHC می‌تواند هر دو نوع رم SD و SDHC را استفاده کند.
  • دستگاه SD فقط می‌تواند از رم SD استفاده کند.

سرعت و کلاس مموری کارت SD و microSD

سرعت کارت حافظه مهم است و هنگام خرید باید بدان توجه کنید. مهم است که زمان نوشتن دیتا با سرعت بالا مانند یک ویدئو 4K دستگاه شما دچار کندی نشود، به خصوص اینکه امروزه حتی گوشی‌های موبایل هم قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت بالا را دارند.

به طور خلاصه، تمام مموری‌های SD سرعت یکسانی ندارند. این مسئله برای بعضی از افراد و انجام برخی کارها دارای اهمیت بیشتری است. برای مثال، اگر شما یک عکس حرفه‌ای هستید و عکس‌های پی در پی سریع با دوربین DSLR خود گرفته و آن‌ها با فرمت RAW ذخیره می‌کنید، نیاز به یک مموری SD سریع دارید تا با بیشترین سرعت ممکن عکس‌های دوربین روی رم ذخیره شود. مموری SD با سرعت بالا برای ضبط ویدئوهای با کیفیت بالا و ذخیره مستقیم آن‌ها روی رم نیز اهمیت دارد. اگر شما فقط تعداد کمی عکس با یک دوربین معمولی می‌گیرید و یا فقط برای ذخیره فایل‌های رسانه‌ای از رم روی گوشی خود استفاده می‌کنید، سرعت چندان برای شما اهمیت ندارد.

تولید کنندگان از عبارت “Speed Class” برای اندازه‌گیری سرعت مموری SD استفاده می‌کنند. در واقع استاندارد تعریف شده SD Association برای کارت حافظه SD سرعت دقیق آن‌ها را نشان نمی‌دهد، اما یک راهنما برای آن ارائه کرده است.

در استاندارد کارت SD کلاس‌های سرعتی مختلفی وجود دارد. این کلاس‌ها به سرعت نوشتن روی مموری کارت و خواندن از روی آن اشاره می‌کند و به صورت مگابایت بر ثانیه MB/s نشان داده می‌شود. کدگذاری بسیار ساده است، Class 2 دارای نرخ انتقال 2MB/s و Class 4 دارای سرعت 4MB/s است. طبقه بندی معمولا به صورت Class 2, 4, 6, 10 انجام می‌شود. (در مقاله‌ای جداگانه به تفاوت کلاس مموری کارت پرداخته‌ایم که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم)

در جدول زیر سرعت هر کلاس نشان داده شده است.

جدول کلاس سرعت

فرمت دیگری نیز با نام UHS Speed Class در سال 2009 برای سرعت مموری کارت SDHC و SDXC معرفی شد که قاعدتا برای microSDHC و microSDXC نیز کاربرد دارد. برای دستیابی به نرخ داده بالاتر، UHS از یک Data Bus جدید استفاده کرده که در دستگاه‌هایی که با UHS سازگار نیستند کار نمی‌کند.

اگر یک مموری UHS در یک میزبان غیر UHS استفاده شود، به طور پیش‌فرض از Data Bus و Speed Class استاندارد به جای UHS Speed Class استفاده می‌کند. UHS Class 1 دارای سرعت 10MB/s و UHS Class 3 سرعت 30MB/s است.

کلاس سرعت UHS

برای فیلم‌برداری و ضبط ویدئو کلاس دیگری با نام V Class نیز وجود دارد. این کلاس بیشتر برای مشخصات ضبط ویدیویی استفاده می‌شود.

کلاس سرعت V

هنگام تفسیر تمام این ارقام به یاد داشته باشید که نرخ سرعتی که ممکن است روی مموری کارت نوشته شده باشد، حداکثر سرعت انتقال برای نوشتن و خواندن تصاویر از و روی مموری کارت را نشان می‌دهد. این رقم به صورت NN MB/s روی کارت حافظه نوشته می‌شود.

بهترین مموری کارت

برخلاف سرعت نوشتن روی مموری کارت که در سطر بالا اشاره شد و حداکثر عملکرد را نشان می‌دهد، طبقه بندی Class حداقل سرعت پایدار و متوالی روی کارت حافظه را اندازه گیری می‌کند. همان طور که قبلا هم اشاره شد شماره رتبه بندی کلاس نرخ انتقال را به MB/s نشان می‌دهد.

رم موبایل و دوربین SD و microSD

برای فهمیدن سرعت و کلاس مموری هم نیاز به کار خاصی نیست، زیرا علاوه بر توضیحات در فروشگاه‌ها و بسته بندی مموری‌ها، روی خود مموری نیز لوگوی مربوط به کلاس چاپ شده است.

اگر احیانا علامت و لوگوی هیچ نوع کلاس سرعتی را روی رم مشاهده نمی‌کنید، احتمالا آن مموری SD کلاس 0 باشد. این مموری‌های قبل از معرفی سیستم کلاس سرعت رم‌ها تولید و طراحی شده‌اند و دارای سرعت بسیاری پایینی، حتی پایین‌تر از کلاس 2 هستند.

رتبه بندی سرعت مموری CF

از آنجا که Compact Flash تحت مدیریت انجمن SD قرار ندارد، دارای شماره‌های رتبه بندی سرعت متفاوتی است. دو فاکتور اصلی وجود دارد که اغلب هر دو روی کارت نوشته می‌شود.

بهترین کارت حافظه CF

رتبه بندی UDMA: درجه بندی UDMA (Ultra Direct Memory Access) امکان سرعت بیشتر نوشتن و خواندن را فراهم کرده و به کارت حافظه اجازه پشتیبانی از تصاویر HD و 4K را می‌دهد. مموری‌ها از 0 تا 7 درجه بندی می‌شوند و رتبه 7 بالاترین عملکرد را دارد. فقط اگر بالاترین سرعت ممکن را می‌خواهید از پشتیبانی دستگاه میزبان خود از سرعت بالا اطمینان حاصل کنید، وگرنه از مزایای سرعت بالای مموری بهره‌مند نخواهید شد.

VPG: استاندارد VPG برای تضمین عملکرد ویدئویی و بسیار مشابه کلاس سرعت در مموری SD است. دو طبقه بندی در VPG وجود دارد: VPG-20 و VPG-65 که دومی حداقل ریسک ممکن در از دست رفتن فریم را دارد.

همانند مموری‌های SD، مموری CF هم ممکن است حداکثر سرعت نوشتن روی آن به صورت MB/s نوشته شده باشد.

خرید بهترین مموری کارت

پس از بررسی مشخصات و پارامترهای مختلف، لازم است که هنگام خرید به نیاز واقعی خود نیز توجه داشته باشید.

اولین مساله ظرفیت و حجم کارت حافظه است. با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالایی که امروزه در مموری کارت‌ها وجود دارد، لازم است دستگاهی که مموری در آن استفاده می‌شود را برای سازگاری بررسی کنید. (با توجه به دستگاه‌های امروز برای ظرفیت 32 گیگابایت به بالا بهتر است سازگاری دستگاه بررسی شود)

برای درک بهتر از نیاز خود برای ذخیره سازی موارد مختلف می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

جدول ذخیره سازی مموری

واژه‌ی بهترین مارک شاید به طور کلی معنایی در یک مقایسه کلی نداشته باشد و بتوان آن را به این صورت معنی کرد؛ بهترین انتخاب با توجه به مشخصات دستگاه و عملکرد مورد نیاز. ممکن است چند شرکت با برندهای مختلف از یک چیپ یکسان در محصولات خود استفاده کنند. از بهترین راه‌ها برای خرید بهترین رم microSD و SD و .. علاوه بر توجه به مشخصات فنی می‌توان بدین موارد اشاره کرد: استفاده از تجربیات دیگران در عملکرد دریافتی، توجه به نوع چیپ استفاده شده در رم مورد نظر، اعتبار جهانی برند و توجه به نظرات مشتریان در نقد و بررسی‌های فروشگاه‌های آنلاین بین المللی.

در ادامه به چند نکته برای خرید بهتر مموری کارت اشاره می‌کنیم:

  • با توجه به افزایش حجم فایل‌ها و نیاز به سرعت بیشتر در دستگاه‌های جدید، حداقل از مموری کلاس 10 استفاده کنید. (به خصوص برای فیلمبرداری و عکاسی با رزولوشن بالا)
  • به دنبال کارت حافظه با ظرفیت کمتر از 8 گیگابایت نباشید، زیرا از لحاظ اقتصادی ارزش خرید نداشته و در مقابل میزان ظرفیت شما هزینه‌ی زیادی را بابت آن می‌پردازید.
  • اگر قصد خرید مموری با ظرفیت بالا (32 گیگ و بیشتر) را دارید، حتما از سازگاری دستگاه خود با SDXC مطمئن شوید.
  • اگر قصد انتقال فایل از دستگاه‌های پرتابل (مانند موبایل و تبلت) و بالعکس ریختن اطلاعات داخل آن‌ها را دارید، حتما یک رم ریدر خوب نیز تهیه کنید.
  • از خرید رم از فروشندگان دوره‌گرد و مراکز نامطمئن خودداری کنید، زیرا ممکن است رم تقلبی به شما فروخته شود.
  • مموری کارت با ظرفیت بالا، 128 گیگ و بالاتر، در ابتدای عرضه قیمت بالایی دارند و شاید خرید دو رم 64 گیگ برای ذخیره سازی به صرفه‌تر باشد. هم‌چنین رم‌های میکرو با خشاب ارزان‌تر از نمونه SD خود هستند.
  • توجه داشته باشید ظرفیت واقعی تمام مموری کارت‌ها بعد از فرمت شدن کمتر از ظرفیت اسمی‌شان است.
  • کلاس در مموری‌های SD به نوعی نشان‌گر حداقل عملکرد و سرعت آن‌هاست. برای مثال مموری کلاس 4 تضمین داشتن حداقل سرعت 4MBps و در حالی که رم کلاس 10 قاعدتا باید سرعتی بالاتر از 10MBps داشته باشد.
  • برخی از تولیدکنندگان سرعت خود را در قالب رتبه “X” بیان می‌کنند. درجه “x” در واقع مضربی از 150KBps (سرعت خواندن یک CDROM استاندارد) است. به طور مثال، از مموری 100X می‌توان انتظار سرعتی بیش از 14MBps را داشت.
  • اگر قصد خرید مموری microSD (یا SD) برای ذخیره سازی اطلاعات را دارید، بهتر است این کار را نکنید. فلش مموری برای این کار انتخاب بهتری است، زیرا به نسبت رم ارزان‌تر و دارای استحکام بیشتری است.

توجه داشته باشید استفاده از واژه رم میکرو یا رم microSD اساسا اشتباه است و ما نیز به خاطر رایج بودن آن در بازار استفاده کرده‌ایم. در واقع باید برای این نوع حافظه واژه‌های کارت حافظه یا مموری کارت را استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
17 نظرات
  1. حسین می گوید

    سلام خسته نباشید.گوشی من چی ۵ پرو هستش. حافظه ۳۲ گیگ مناسب هست واسه گوشیم یا ن؟لطفا جواب بدین

    1. وب نویس می گوید

      بله. گوشی شما مموری با ظرفیت بالاتر مثل 64 و 128 گیگ هم پشتیبانی می‌کنه.

  2. محمد می گوید

    سلام گوشی من جی6 سامسونگ است از uhs پشتیبانی میکنه

    1. وب نویس می گوید

      بله مشکلی نداره.

  3. مجید می گوید

    خیلی مفید ، ممنونم

  4. محمد صادق می گوید

    سلام مرسی از مطالب مفیدتون ! درباره مارک Galexbit اطلاعی دارین خوبه یا نه؟

    1. وب نویس می گوید

      بهتره از برندهای با سابقه و شناخته شده استفاده کنید.

  5. مهسا می گوید

    با سلام.من یک تبلت یوگا دو دارم قبلا حافظه 16گیگ داشتم.میخوام بدونم چه کارت حافظه ای براش مناسب هست چون با توجه به قدیمی شدن تبلت نگرانم بعضی کارت حافظه ها به تبلتم نخوره.ترجیح میدم سی دو گیگ تهیه کنم اما آیا SDHC و SDXC در این ظرفیت تفاوتی دارن؟

    1. وب نویس می گوید

      سلام. ظرفیت 32 گیگ SDHC میشه و مشکلی برای استفاده ندارید، تبلت شما تا رم 64 گیگ پشتیبانی می‌کنه.

  6. جواد می گوید

    سلام. از کجا بفهمم که گوشی من از sdxc پشتیبانی میکنه؟ مدل گوشیم huawei honor 3x ………در ضمن میخواستم بدونم سرعت SDHC بالاتره یا SDXC؟

    1. وب نویس می گوید

      گوشی شما تا ظرفیت 64 گیگابایت پشتیبانی میکنه که از سری SDXC هست. سرعت ارتباطی با این موضوع نداره و مربوط به کلاس رم هست که در مقاله توضیح داده شده.

  7. hosein می گوید

    چه کارت حافظه یی با گوشی های سامسونگ سازگارتر؟

    1. وب نویس می گوید

      برند خاصی رو نمیشه گفت. از مارک‌های معتبر و سری جدید UHS سعی کنید استفاده کنید.

  8. سلمان کریمی می گوید

    سلام ، خسته نباشید
    از راهنمایی جنابعالی خیلی استفاده کردیم
    البته ببخشید ، ما میدونیم منظورتان از « رم » همون کارت حافظه است ولی ممکنه کسی فکر کنه که رم حافظه موقت است و قطعه ای است که در مادربرد وجود دارد

  9. مهدی می گوید

    باسلام من دوتا مموری سندیسک الترU1 I خریدم‌سرعت خوندنش توی توضیحات ش
    زده 533×80 مگابایت . ولی سرعت نوشتنشو نزده
    میخواستم ببینم سرعت نوشتنش چقدره؟ ممنون میشم جواب بدین

  10. Nima می گوید

    Honor 4c تا چند گیگ رم ساپورت میکند. لطفا جواب بدید.

    1. وب نویس می گوید

      تا 32 گیگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.