خمیر حرارتی چیست

0

زمانی که هیت سینک CPU یا کارت گرافیک را نصب می‌کنید، همیشه خمیر حرارتی را به کار می‌برید. این خمیر برای عملکرد درست هیت سینک بسیار بسیار مهم است. شما می‌توانید یک هیت سینک بسیار عالی و رده بالا تهیه کنید، اما بدون خمیر حرارتی در جهت راهی که برای آن طراحی شده کار نخواهد کرد.

خمیر حرارتی چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

خمیر حرارتی یک ماده خمیری با رسانایی حرارتی بسیار بالاست که بین دو چیز (معمولا یک هیت سینک و یک CPU/GPU) برای انتقال بهتر حرارت استفاده می‌شود. این ماده تمام فضاهای ذره‌بینی و بسیار ریز روی هیت سینک و CPU/GPU، که هوا می‌تواند در آن‌ها به دام افتاده و موجب کاهش عملکرد هیت سینک شود، را پر می‌کند. هوا یک رسانای بسیار ضعیف برای گرماست. رابط مواد حرارتی (Thermal Interface Materials) می‌تواند رسانایی تا 100 برابر بیشتر از هوا داشته باشد.

فاصله CPU و هیت سینک

تصویر بالا یک نمایش اغراق آمیز از نقص و پستی بلندی ذره‌بینی روی هیت سینک و CPU را نشان می‌دهد. تمام نقاط سفید رنگ نشانگر توده‌های هواست و این چیزی است که خمیر حرارتی آن را پر می‌کند.

اگر شما یک پایه هیت سینک و CPU کاملا صاف داشته باشید، نیازی به خمیر حرارتی ندارید. اما این عملا غیرممکن است و به همین دلیل باید از این خمیر بین سطح هیت سینک و پردازنده استفاده کرد.

انواع خمیر حرارتی

اساسا سه نوع خمیر حرارتی وجود دارد: پایه فلزی ،‌ پایه سرامیکی ، پایه سیلیکونی

خمیر حرارتی پایه فلز

پایه فلز

این مدل محبوب‌ترین نوع خمیر حرارتی در بین سه مدل است و بهترین عملکرد را دارد. این خمیر دارای ذرات فلزی ریز زیادی است که رسانایی حرارتی بالایی دارند. یکی از معایب نوع پایه فلزی این است که به نوعی رسانای الکتریکی نیز هست که می‌تواند بعدا موجب مشکلاتی بشود.

خمیر حرارتی پایه سرامیک

پایه سرامیک

این نوع نیز یک راه حال محبوب است که کاملا به خوبی خمیر پایه فلز عمل نمی‌کند، اما تفاوت حداقل در 1 تا 3 درجه است. این مدل از برخی ترکیبات مواد رسانای گرمایی با بسیاری از ذرات ریز سرامیکی تشکیل شده است. مزیت نوع پایه سرامیکی این است که رسانای الکتریکی نیست.

خمیر حرارتی پایه سیلیکون

پایه سیلیکون

این نوع خمیر را معمولا در کیسه‌های پلاستیکی کوچک در جعبه هیت سینک احتمالا دیده‌اید. این مدل به خوبی کار می‌کند، اما هیچ وقت به خوبی دو مدل دیگر نیست. معمولا این مدل همراه با کیت‌های خنک کننده عرضه می‌شود.

نکته: جالب است بدانید که گاها به اشتباه هر سه نوع را خمیر سیلیکون می‌نامند، در حالی که شاید فقط نوع پایه سیلیکون را بتوان خمیر سیلیکون نامید. اساسا به مواد رسانای گرما Thermal Interface Materials یا به اختصار TIM می‌گویند که خمیر حرارتی هم نامیده می‌شوند و البته اسامی دیگری نیز دارند.

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] خرید خمیر حرارتی CPU

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.