تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

0

اگر یک هارد لپ تاپ یا هارد دیسک قدیمی اینترنال دارید که از آن استفاده نمی‌کنید، حتما به این موضوع فکر کرده‌اید که آیا می‌توان با استفاده از یک تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال از هارد دیسک قدیمی خود به عنوان یک هارد اکسترنال استفاده کنید؟

تبدیل هارد لپ تاپ به اکسترنال

داشتن یک هارد اکسترنال در کنار لپ تاپ یا کامپیوتر به عنوان هارد پشتیبان ایده بسیار خوبی است. اگر هارد دیسک کامپیوتر یا لپ تاپ خود را ارتقا داده‌اید به راحتی می‌توانید از هارد قدیمی خود به عنوان هارد اکسترنال با روشی که در ادامه به آن می‌پردازیم استفاده کنید.

همان طور که در نگاه اول به هارد دیسک اینترنال خود متوجه شده‌اید، این هارد دیسک‌ها اتصال متناسب برای استفاده خارج از کیس را ندارند. اتصالات SATA یا IDE فقط در صورتی که هارد داخل کیس یا لپ تاپ باشد قابل استفاده هستند. چیزی که برای استفاده از هارد دیسک در محیط بیرونی کیس مورد نیاز است یک تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده از رابط USB است. برای این کار نیاز به یک باکس هارد دارید. باکس هارد هم به عنوان تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال و هم به عنوان نگهدارنده و محافظ هارد عمل می‌کند.

اندازه هارد دیسک

باکس هارد محفظه‌ای است که هارد داخل آن قرار می‌گیرد. آن‌ها با دو رابط SATA و IDE سازگار هستند. البته در حال حاضر به خاطر منسوخ شدن رابط هارد IDE تولیدکنندگان تولید باکس‌های IDE را کنار گذاشته‌اند. پس اگر هارد شما خیلی قدیمی و با رابط IDE است احتمال اینکه باکس مناسبی برای آن پیدا نکنید وجود دارد.

بسته مکان استفاده قبلی هارد دیسک، اندازه آن و در نتیجه نوع تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال مورد استفاده برای آن متفاوت خواهد بود.

هارد دیسک 3.5 اینچی در کامپیوتر رومیزی و هارد دیسک 2.5 اینچی در لپ تاپ استفاده می‌شود. هارد دیسک‌های 3.5 اینچی بزرگتر، سریع‌تر و ارزان‌تر هستند، اما هارد دیسک‌های 2.5 اینچی طبیعتا کوچکتر بوده و قابلیت حمل بهتری دارند.

پورت و اتصال‌ها

همانند اکثر هاردهای اکسترنال بازار، باکس هارد نیز با استفاده از پورت USB به کامپیوتر، لپ تاپ و سایر دستگاه‌ها متصل می‌شود. با توجه به افزایش روزافزون حجم فایل‌های رسانه‌ای حتما باکس هارد با رابط USB 3.0 خریداری کنید. حتی یک باکس USB 3.0 روی یک سیستم USB 2.0 سرعتی بیشتر از یک باکس USB 2.0 خواهد داشت.

رابط هارد

همان طور که استفاده از باکس USB 3.0 در سرعت انتقال فایل‌ها تاثیر دارد، رابط هارد نیز در این موضوع تاثیر گذار است. هارد دیسک‌های بازار معمولا دارای رابط SATA II – 3.0Gbps و SATA III – 6.0Gbps هستند که در زمان انتخاب باکس هارد باید بدان توجه داشته باشید. اگر هارد دیسک شما SATA 2.0 است نیازی به خرید باکس SATA 3.0 ندارید اما اگر هارد شما SATA 3.0 است برای استفاده از سرعت بالای آن حتما باید باکس شما نیز از رابط SATA 3.0 پشتیبانی کند.

باکس چندتایی

برخی از باکس‌های رومیزی قابلیت نصب چند هارد به صورت همزمان را دارند و مناسب برای افرادی هستند که نیازمند به پشتیبان گیری از فایل‌های حجیم یا پشتیبان گیری چندتایی برای حداکثر ایمنی از دیتاهای خود دارند. این باکس‌ها معمولا در مدل‌های 2 تا 10 تایی تولید می‌شوند و قابلیت‌های دیگری نظیر پشتیبانی از RAID و NAS Storage را نیز دارند و بیشتر مناسب کاربران حرفه‌ای هستند.

قیمت

قیمت باکس‌ها به موارد مختلفی بستگی دارد و در بازار فعلی از 60 تا 250 هزار تومان (در باکس‌های تکی) می‌توانید باکس مورد نظر خود را تهیه کنید. (البته باکس‌های متفرقه قیمت پایین‌ترین دارند که به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی در ساخت‌شان، استفاده از آن‌ها اصلا توصیه نمی‌شود)

از مواردی که روی قیمت باکس هارد تاثیرگذار است می‌توان به نوع اتصال و رابط USB و هارد مورد استفاده در آن، جنس بدنه، ویژگی‌های محافظتی ویژه و البته برند آن اشاره کرد. به عنوان راهنمایی کلی هنگام خرید رابط هارد خود را در نظر داشته باشید و حتما باکس USB 3.0 را انتخاب کنید، سایر ویژگی‌ها بسته به سلیقه و نیاز شما می‌تواند در اولویت انتخاب شما قرار گیرد.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

نحوه استفاده از باکس هارد

مراحل نصب هارد دیسک داخل باکس بسیار ساده است.

1- باکس را باز کنید. برخی از باکس‌ها پیچی هستند و برخی دیگر فشاری و بدون پیچ. سعی کنید مراحل را روی یک سطح تمیز و بدون الکتریسیته ساکن انجام دهید.

2- هارد دیسک را داخل باکس قرار دهید. هارد باید داخل باکس فیکس شود.

3- کانکتور هارد را به کانکتور باکس متصل کنید. در باکس‌های قدیمی‌تر یک کابل کوچک به هارد وصل می‌شود اما در باکس‌های جدید SATA کانکتورها داخل باکس متصل هستند و کانکتور دیتا و برق هارد در کنار هم به صورت کشویی به آن وصل می‌شود.

4- باکس را ببندید و از بسته شدن کامل و ثابت شدن هارد داخل آن مطمئن شوید. اگر باکس پیچی است تمام پیچ‌های آن را ببندید.

5- اگر باکس هارد 3.5 اینچی استفاده می‌کنید نیاز به یک آداپتور برق هم دارید که همراه باکس هست. باکس هارد 2.5 اینچی نیازی به آداپتور مجزا ندارد و تامین برق آن از طریق USB انجام می‌شود.

6- باکس را به کامپیوتر، لپ تاپ یا سایر دستگاه‌های مورد نظر خود وصل کنید.

7- کار تمام است! حالا از هارد اینترنال خود همانند یک هارد اکسترنال استفاده کنید.

روش دیگر تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

علاوه برای روش اصلی تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال که در بالا به صورت کامل توضیح داده شد، دو روش دیگر نیز برای این کار وجود دارد. البته روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم به نوعی اتصال هارد IDE و SATA به USB است و همانند باکس هارد نمی‌توان آن را به عنوان یک روش تبدیل هارد لپ تاپ به اکسترنال در نظر گرفت.

تبدیل هارد کامپیوتر به اکسترنال

داک هارد

استفاده از داک هارد روش دیگر دسترسی به اطلاعات هارد دیسک اینترنال از طریق پورت USB مشابه یک هارد اکسترنال است. داک هارد بیشتر مناسب افرادی است که نیاز به دسترسی سریع به اطلاعات هاردهای اینترنال خود و تعویض مکرر آن‌ها دارند. برای استفاده از هارد اینترنال خود روی داک هارد فقط کافیست داک را به سیستم از طریق کابل USB متصل کرده و همانند جا زدن نوار کاست‌های قدیمی داخل ضبط صوت، هارد را داخل داک جا بزنید و از آن استفاده کنید. داک استیشن هارد نیز در انواع مدل‌های تکی و چندتایی و سازگار با هارد 2.5 و 3.5 اینچی در بازار موجود است.

تبدیل هارد لپ تاپ به اکسترنال

مبدل کابلی USB

راه دیگر تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال یا به عبارت درست‌تر استفاده از هارد اینترنال به صورت اکسترنال که قبلا نیز در مقاله‌ای بدان پرداخته‌ایم، استفاده از مبدل‌های کابلی IDE و SATA به USB است که با آن می‌توانید هارد دیسک اینترنال را به پورت USB کامپیوتر یا لپ تاپ وصل کنید. این مبدل‌ها در عین سادگی پیشرفت خوبی داشته‌اند و در برخی مدل‌ها شاهد پشتیبانی از دو هارد به صورت همزمان نیز هستیم. در استفاده از این مبدل‌ها شدیدا توصیه می‌شود که از نوع با کیفیت آن استفاده کنید زیرا اقلام متفرقه و بی‌کیفیت می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری به هارد دیسک و اطلاعات شما وارد کنند. مزیتی که این مبدل‌ها نسبت به باکس و داک استیشن هارد دارند پشتیبانی آن‌ها از رابط هارد IDE-PATA است که در باکس‌ها و داک‌ها استفاده از آن منسوخ شده است، از این جهت برای هاردهای قدیمی بسیار کاربردی هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.