تنظیم فاصله و ارتفاع مانیتور با 6 راهکار ساده

0

فاصله و ارتفاع مانیتور در حالت استاندارد و درست بخش مهمی از طراحی ارگونومیک میز کامپیوتر و کار شماست. یک مانیتور با موقعیت نامناسب حالات خسته کننده‌ای به وجود می‌آورد که در دراز مدت می‌تواند علاوه بر ناراحتی و خستگی زودرس منجر به دردهای عضلانی کمر و گردن شود.

استاندارد فاصله و ارتفاع مانیتور کامپیوتر

خستگی چشم یکی دیگر از مشکلاتی است که به خاطر وضعیت نامناسب مانیتور برای کاربران به وجود می‌آید و می‌تواند بهره‌وری و سلامت کاربران را کاهش دهد. در ادامه 6 راهکار برای قرارگیری درست مانیتور ارائه می‌دهیم.

6 راهکار برای تنظیم فاصله و ارتفاع مانیتور

1- مانیتور را جایی بگذارید که تابش خیره کننده نور روی صفحه آن نباشد. انعکاس تابش خیره کننده از روی صفحه مانیتور می‌تواند باعث خستگی چشم شود. همچنین این مشکل می‌تواند موجب گرفتن موقعیت نامناسب توسط شما برای خواندن صفحه شود.

2- مانیتور را در زاویه درست یا دور از پنجره‌ها و چراغ مطالعه قرار دهید. تابش خیره کننده و نور مستقیم پشت صفحه نمایش شما می‌تواند باعث خستگی چشم شود. اگر نمی‌توانید زاویه مانیتور خود را تنظیم کنید، سعی کنید پرده پنجره را بکشید یا نور پشت صفحه نمایش خود خاموش کرده یا موقعیت آن را تغییر دهید.

3- مانیتور را مستقیم مقابل خود قرار دهید. قرار گرفتن مانیتور به صورت مستقیم در راستای چشمان شما از چرخاندن بیجای سر و گردن جلوگیری می‌کند.

4- خط بالای صفحه نمایش را در حد 0 یا کمتر (تا 30 درجه) زیر سطح چشم قرار دهید. به گفته متخصصین ارگونومی، زمانی که راحت می‌نشینید، چشمانتان باید در راستای یک نقطه حدودا 5 تا 7.6 سانتی متری پایین‌تر از بالای قاب مانیتور (نه صفحه نمایش) باشد.

روی صندلی با زاویه 100-110 درجه (خمیدگی بسیار جزئی) بنشینید و بازوی راست خود را به صورت افقی باز کنید، انگشت وسط دست شما باید تقریبا وسط صفحه نمایش را لمس کند. سپس می‌توانید تغییرات جزئی دیگر مربوط به زاویه و ارتفاع مانیتور را انجام دهید.

اگر ارتفاع مانیتور شما قابل تنظیم نیست می‌توانید از زیر مانیتوری رومیزی برای این کار استفاده کنید.

مرکز مانیتور حدود 17-18 درجه پایین‌تر از دید افقی شما باشد و اگر امتداد بازو و انگشت شما وسط مانیتور را لمس کند تقریبا به همین محدوده خواهید رسید. در واقع شما میدان دید بیشتری زیر خط افق دارید، بنابراین در این موقعیت کاربر باید بتواند به راحتی بیشتر صفحه نمایش را ببیند. اگر ارتفاع مانیتور خیلی پایین باشد، گردن به سمت جلو، و اگر خیلی بالا باشد، گردن به سمت عقب کشیده می‌شود که در نهایت باعث درد شانه و گردن خواهد شد.

5- مانیتور را حداقل به اندازه یک فاصله یک دست دورتر از خود قرار دهید. مانیتور باید در فاصله‌ی مناسبی قرار داشته باشد تا شما امکان مشاهده کل صفحه نمایش را بدون نیاز به چرخش زیاد سر و گردن داشته باشید.

6- مانیتور را به گونه‌ای روی میز قرار دهید که صفحه را بدون خم کردن سر و گردن یا عقب و جلو شدن به وضوح بخوانید. تا اینجا احتمالا متوجه یه نکته مشترک در اصول تنظیم فاصله و ارتفاع مانیتور روی میز شده‌اید. موقعیت مانیتور باید به گونه‌ای باشد که وضعیت‌های نامناسب بدن شما کاهش یابد. تنظیم مانیتور کامپیوتر یا لپ تاپ در زاویه و فاصله مناسب به سلامت گردن و شانه‌های شما کمک کرده و از آسیب‌های جدی احتمالی در آینده به آنها به واسطه استفاده طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

منبع ergo plus
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.