چگونه مسواک خود را تمیز نگه داریم؟

0

دندان سالم نقشی حیاتی نسبت به سلامت کلی بدن انسان بازی می کند. برای اطمینان از سالم ماندن دندان‌ها،باید با مسواک تمیز حداقل یک بار در روز آن‌ها را مسواک زد.

در اینجا روش‌هایی را برای تمیز کردن مسواک عنوان خواهیم کرد. به علاوه عادت کردن شما به تمیز کردن مسواک‌تان به طور مرتب و دوره‌ای مهم و در سلامتی دندان‌تان تاثیر گذار است. به شما این اطمینان را می‌دهد که مسواک شما تمیز مانده و مدت زمان استفاده‌تان از آن طولانی‌تر می‌شود.

تمیز کردن مسواک

بعد از آبکشی و تمیز کردن مسواک زیر آب داغ، مسواک را در محلول شامل 1/2 هیدروژن پروکسید و 1/2 آب تکان داده و به مدت 1 دقیقه بگذارید.

تمیز کردن مسواک

مسواک را در مکانی دارای تهویه مناسب و بدور از توالت و روشویی تکان دهید و بگذارید تا کامل خشک شود.

Keep-a-Clean-Toothbrush-Step-3

انجمن دندانپزشکی آمریکا نکات و راهنمای‌هایی را برای رعایت بهداشت و تمیزی مسواک ارائه کرده است که به آن اشاره می‌کنیم.

Keep-a-Clean-Toothbrush-Step-4

با اینکه نظر عمومی مردم شاید بر این باشد که نگهداری مسواک در کابینت و یا گذاشتن در محفظه مخصوص مناسب است، اما ADA بر این عقیده است استفاده از محافظ مسواک و گذاشتن آن در کمد و قفسه میزان باکتری‌ها را افزایش می‌دهد. هم‌چنین گذاشتن همه مسواک‌ها در یک لیوان به نحوی که سر آن‌ها با هم تماس داشته باشند نیز به انتقال میکروب از مسواک‌ها به یکدیگر منجر می‌شود.

شستن دست

قبل از استفاده از مسواک دست‌های خود را بشویید. این امر شاید ساده به نظر برسد اما اغلب مردم انجام این کار را فراموش می‌کنند!

شستن مسواک

مسواک خود را قبل و بعد از استفاده بشویید. برای این کار مسواک را زیر جریان آب قرار داده و به مدت 5 تا 10 ثانیه برس سر مسواک را با نیروی انگشتان خود جابه‌جا کرده تا ذرات کوچک از آن خارج شود.

ماشین ظرفشویی

مسواک خود را در صورت امکان هر چند وقت یکبار به صورت عمقی شستشو دهید. برای این کار کافی تا مسواک را در قفسه بالای ماشین ظرفشویی قرار داده و با پودر مخصوص ماشین ظرفشویی شستشو دهید.

مسواک برقی

مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار عوض کنید. در مسواک‌های برقی نیز هر 3 تا 4 ماه برس سر مسواک را تعویض کنید.

خمیر دندان و مسواک

همیشه از خمیر دندان استفاده کنید، این کار به تمیز شدن مسواک کمک می‌کند.

نکات

– زمانی که خمیدگی موهای برس مسواک شما دچار خمیدگی خارج از حالت طبیعی شد، باید مسواک خود را عوض کنید.

– برای تمیز کردن مسواک می‌توانید مقداری دهان شویه حاوی الکل را در فنجانی ریخته و مسواک خود را به مدت 30 ثانیه در آن تکان دهید و به هم بزنید، الکل بیشتر باکتری‌ها را از بین خواهد برد.

– اگر شخصی در خانه دچار مریضی شد حتما مسواک خود را از بقیه مسواک‌ها، جهت جلوگیری از انتقال میکروب‌ها و ویروس‌ها به دیگر اعضای خانواده، جدا کند.

– با نگهداری مسواک خود در محلول هیدروژن پروکسید 3٪ می‌توانید مسواک خود را ضدعفونی کنید. (محلول هیدروژن پروکسید را باید روزانه عوض کنید)

– تا جایی که می‌توانید مسواک خود را به دور از توالت نگه دارید.

– باکتری‌ها به وسیله حرارت نیز می‌توانند از بین بروند. یک لیوان را پر آب جوش کنید و مسواک را به مدت 3 تا 5 دقیقه در آن بگذارید و تکان دهید و سپس زیر شیر آب بشویید.

– استفاده از تمیزکننده‌های مسواک که به صورت الکتریکی به وسیله اشعه UV کار می‌کنند نیز می‌تواند مفید باشد.

– اگر از درپوش روی مسواک خود استفاده می‌کنید، حتما قبل از گذاشتن مسواک داخل درپوش، آن را کاملا خشک کنید.

– زندگی در یک محیط بیش از حد استریل در دراز مدت می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند، البته این به این معنی نیست که استریل و تمیز کردن مسواک سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند. منظور ما تنها این است که استریل کردن همه چیز و وسواس بیش از حد نیز ممکن است باعث کاهش سطح ایمنی شود.

منبع: WikiHow

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.