چگونه لوله‌های پشت یخچال فریزر را تمیز کنیم

0

می‌توان گفت یخچال فریزر تاثیر مثبت بیشتری نسبت به دستگاه‌های دیگر در آشپزخانه‌های امروزی مدرن دارد. یخچال فریزر تا زمانی که خراب شوند یا دچار مشکلی اساسی شوند، معمولا به نگهداری کمی برای کارکرد موثرتر نیاز دارند. تعمیر و نگهداری یخچال فریزر اکثرا شامل تمیز کردن لوله‌های سیاه پشت آن حدود هر 12 ماه یکبار می‌باشد. این کار بسیار مهم است و به سرعت و در یک ساعت یا کمتر انجام می‌شود.

قطع کردن برق یخچال فریزر

1. قطع کردن برق. در مرحله اول یخچال فریزر را باید از برق بکشید و آن را از کنار دیوار جلو کشیده تا به راحتی به پشت آن دسترسی داشته باشید. توجه کنید که قبل از جلو کشیدن یخچال فریزر، در صورتی که مجهز به آب سرد کن یا یخ ساز است، ورودی و تغذیه آب را نیز از یخچال جدا کنید.

تمیز کردن لوله های پشت یخچال

2. تعیین محل کویل کندانسور. دو مجموعه از سیم پیچ (کویل) برای لوازم خنک کننده مانند یخچال و فریزر وجود دارد، که یکی کویل اواپراتور و دیگری کویل کندانسور نامیده می‌شود. به بیان ساده تر، دو کویل به ترتیب یکی با گاز و دیگری با مایع پر شده و بخشی از مدار پیچیده‌ای هستند که دارای یک کمپرسور و سوپاپ انبساط است. از آنجا که لوله‌های پشت یخچال نقش مهمی در فرآیند خنک سازی گاز متراکم شده توسط کمپرسور دارند، باید هر چند وقت یکبار به منظور کمک به کارکرد بهتر و موثرتر آن‌ها را تمیز کرد. مکان این لوله‌ها در یخچال‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد که به چند نمونه از آن در اینجا اشاره می‌کنیم:

  • یخچال‌های قدیمی دارای سیم پیچ (ساختار شبکه مانند اغلب به رنگ سیاه) نصب شده در عقب و پشت خود هستند.
  • یخچال فریزرهای جدید اغلب دارای کویل کندانسور در پایین خود هستند. احتمالا دارای یک فن (ممکن است به آسانی قابل مشاهده نباشد) نیز هستند که به پخش گرمای کویل کمک می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید از چراغ قوه برای کمک به پیدا کردن کویل و فن استفاده کنید. سیم پیچ و کویل از یکی از این دو مکان قابل دسترسی خواهد بود:
  • فضای پاخور پنل. پنل پایین جلو یخچال را جدا کنید و به دقت سینی میعان را بیرون بکشید (در صورت وجود، ممکن است سینی میعان حاوی آب باشد). با بازدید چشمی بالای این فضا ممکن است یک کویل کندانسور پهن را بیابید.
  • دسترسی پنل عقب. اگر پشت فضای پاخور جلو چیزی نیافتید، یخچال فریزر را باید جلو کشید تا بتوان از پشت یخچال کار یافتن را ادامه داد. اگر ورودی تغذیه آب کوتاه است، آن را قطع کنید تا فضای کافی برای کار داشته باشید. بست‌هایی که پنل دسترسی را نگه می‌دارند جدا کنید. کویل کندانسور ممکن است تخت باشد، اما به احتمال زیاد زمانی که اینجا واقع می‌شود، استوانه‌ای شکل خواهد بود.

قطع کردن برق یخچال فریزر

3. دوشاخه را از برق بکشید. حتما حتما! اطمینان حاصل کنید که یخچال فریزر از برق کشیده شده باشد.

تمیز کردن لوله پشت یخچال فریزر

4. جاروبرقی کشیدن لوله‌های سیم پیچ. با سری پلاستیکی یا برس دار جاروبرقی، با دقت هر جا که خاک و گرد و غبار دیده می‌شود را جاروبرقی بکشید. مراقب باشید که به پره‌ها و سیم‌ها آسیبی نرسد. آسیب رسیدن و شکستن سیم‌ها و لوله‌های پشت یخچال فریزر باعث درز مواد داخل آن به بیرون شده و به احتمال زیاد یک خرج زیاد و تعمیر گران روی دست شما خواهد گذاشت.

تمیز کردن موتور یخچال فریزر

5. جاروبرقی کشیدن فن. اگر فن در دسترس و قابل مشاهده بود، تمیز کردن آن به عبور جریان هوا در سراسر کویل کندانسور کمک خواهد کرد. اگر گرد و خاک روی پره‌های فن جمع شود، جریان هوا کاهش یافته و تحت تاثیر آن موجب زود خراب شدن کمپرسور می‌شود.

تمیز کردن پره و لوله پشت یخچال فریزر

6. برس زدن گرد و خاک مانده و چسبیده. با استفاده از یک قلم مو نقاشی باریک، به آرامی گرد و خاک مانده و چسبیده روی لوله‌های پشت یخچال فریزر را تمیز و پاک کنید. هم‌چنین اگر دسترسی کافی به فن دارید، گرد و غبار مانده روی آن را نیز تمیز کنید.

7. برگرداندن یخچال به جای خود. یخچال فریزر را به موقعیت خود برگردانید و به برق متصل کنید. ورودی آب و سیم برق را نیز مرتب کنید تا گره نخورد یا احیانا از طرف یخچال فشاری به آن وارد نشود.

Diary-icon نکات

  • در صورتی که یخچال فریزر در مکان‌های گرد و خاکی و کثیف (مانند پارکینگ، زیرزمین و …) قرار داشته و یا حیوانات خانگی در خانه حضور دارند، یخچال فریزر را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر و بیشتر تمیز کنید. موی حیوانات خانگی می‌تواند روی سیم‌ها و لوله‌ها جمع شده و سریع‌تر از گرد و خاک تنها به کمپرسور آسیب بزند.
  • اگر یخچال فریزر داخل یک قاب و کابینت محصور شده است، بررسی کنید که فاصله و شکافی از بالا حدود 5 سانتی متر و از دو طرف حدود 1.25 سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • در صورتی که زیر یخچال فریزر پایه چرخ‌دار ندارد، تکه‌ای مقوا زیر پایه‌های آن قرار دهید تا در هنگام جابه‌جایی و عقب و جلو کشیدن سطح زیر یخچال آسیب نبیند.
  • قطع کردن ورودی تغذیه آب همیشه ضروری نیست (مگر اینکه قابل جدا کردن باشد)، اما با انجام این کار در زمان تمیز کردن صرفه جویی می‌شود، به خصوص اگر لوله ورودی آب در هم و چفت یخچال باشد و احیانا موقع جلو کشیدن آن موجب پارگی و ریختن و پاشش آب روی زمین و یخچال شود.
  • برای اطمینان از هوا خوردن پشت یخچال، تکه‌ای چوب مسطح ( 5×10 یا 5×15 سانتی متری) پشت یخچال، قبل از هل دادن یخچال برای قرارگیری در جای خود قرار دهید تا از چسبیدن یخچال به دیوار جلوگیری شود.

Problem-warning-icon هشدارها

  • اگر یخچال فریزر شما مجهز به آبسردکن یا یخ ساز است، حتما مطمئن شوید که لوله ورودی آب به یخچال هنگام جابه‌جایی یخچال، کشیده و پاره نشود.
  • حتما قبل از شروع تمیز کردن کویل و فن یخچال فریزر، دوشاخه آن را از برق جدا کنید.
  • حتما یخچال را در مکانی قرار دهید که دارای تهویه مناسب باشد تا از انباشته شدن گرد و غبار جلوگیری شود.
  • اگر احیانا به گرد و خاک حساس هستید، از ماسک مناسب استفاده کنید یا از کسی که نسبت به گرد و غبار حساسیت ندارد بخواهید تا این کار را انجام دهد.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.