5 جایی که در خانه تکانی نباید فراموش کنید

0

زمان خانه تکانی و تمیز کردن عید، تمام پنجره‌ها را باز می‌کنید تا هوای تازه در اتاق‌ها جریان پیدا کند و به گردگیری و جارو کردن تمام سطوحی که در زمستان نادیده گرفته‌اید می‌پردازید. اما فضاهای پنهانی نیز در خانه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. با صرف فقط چند دقیقه روی 5 نقطه‌ای که معمولا از نظر پنهان است، محیط شما را تمیزتر و پاک‌تر می‌کند و راحتی و آسایش بیشتری را برای شما در بهار و تابستان به ارمغان می‌آورد.

پشت یخچال

یخچال

چه کسی می‌داند که چه چیزی در آن شیشه مربای عقب قفسه یخچال زندگی می‌کند؟! کمی وقت بگذارید و بخش به بخش جلو بروید، غذاهای تاریخ گذشته را دور بریزید. ظرف‌های که مجدد قابل استفاده هستند کاملا شستشو دهید. قفسه‌های یخچال را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. هم‌چنین می‌توانید از محلول آب و سرکه سفید به نسبت 50/50 استفاده کرده و آن را برای تمیز کردن فضای داخلی یخچال اسپری کنید.

غذاهایی را که طولانی مدت در فریزر نگهداری می‌کنید، باید تا زمان تاریخ انقضای آن‌ها استفاده کنید. مواد غذایی را که نمی‌توانید بخورید، دور ریخته و فضای داخلی را خالی و تمیز کنید. اگر فریزر شما نیاز به برفک زدایی دارد، حتما این کار را بر اساس راهنمای فریزر خود انجام دهید.

فضای بیرونی یخچال نیز نیاز به توجه شما دارد. با جارو گرد و غبار جمع شده در زیر و پشت یخچال را تمیز کنید. این کار باعث بهبود عملکرد کلی یخچال (به خصوص در تابستان) شده و هم‌چنین در کاهش مصرف برق نیز تاثیر دارد. برخی از یخچال‌ها دارای دریچه‌ای در پشت خود، برای تمیز کردن موتور و توری‌های سیم پیچ پشت یخچال هستند. برای تمیز کردن این نقطه از یخچال هم حتما طبق دستورالعمل راهنمای دستگاه عمل کنید تا مطمئن باشید که به دستگاه احیانا آسیبی نمی‌رسد. حتما قبل از تمیز کردن پشت یخچال، آن را از برق بکشید و در صورت نیاز از دیگر افراد برای جلو کشیدن یخچال کمک بگیرید.

تخت و بالش

تخت و بالش

مطمئنا شما تمام ملافه‌ها، روتختی‌ها و پتوها را تمیز می‌کنید، اما ممکن است از تمیز کردن دور و اطراف تخت غافل شوید. با جارو اطراف تخت و تشک و بین درزهای آن و هم‌چنین کناره‌های پایه‌های تخت و زیر تخت را کامل از گرد و غبار پاک کنید. هم‌چنین بهتر است تشک را کامل برداشته و رویه‌ی زیر تشک را نیز کاملا تمیز کنید.

گاهی اوقات شستن روتختی‌ها و پتوها کافی نیست. بسیاری از بالش‌ها با ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند. بهتر است به برچسب شستشوی آن‌ها برای این کار توجه کنید. اغلب اضافه کردن مقداری سرکه سفید یا جوش شیرین به آب شستشو می‌تواند به حذف لکه‌ها و تمیزی بهتر کمک کند.

تمیز کردن کیس کامپیوتر

کامپیوتر

شما ممکن است هر چند وقت یکبار سطل آشغال کامپیوتر خود را خالی کنید. فایل‌های سیستم شما می‌تواند به خوبی مرتب و بازسازی شوند. اما گرد و خاک واقعی مجازی نیست و هم‌چنین می‌تواند سیستم شما را دچار مشکل کند.

با استفاده از هوای فشرده یا دستگاه‌های دمنده (بلوور) می‌توانید گرد و غبار را از منافذ و شکاف‌های کامپیوتر بگیرید. برای اطمینان چند بار این کار را انجام دهید، و البته بهتر است برای جلوگیری از فرسودگی سیستم به طور مرتب این کار را انجام دهید. در هنگام تمیز کردن داخل کامپیوتر مراقب باشید تا به قطعات و فن‌های کیس آسیبی نرسد. (در صورتی که از دمنده‌های هوا استفاده می‌کنید حتما قبل از باد گرفتن به فن‌ها، آن‌ها را با چیزی ثابت نگه داشته تا از چرخش فن جلوگیری شود)

شما حتی می‌توانید از محلول سرکه سفید و آب مقطر با نسبت 50/50 یک پارچه را مرطوب کرده و از آن برای تمیز کردن کیبورد و صفحه نمایش استفاده کنید. از الکل ایزوپروپیل هم می‌توانید به جای سرکه استفاده کنید، اما حتما از آب مقطر برای درست کردن محلول استفاده کنید. اگر آب استفاده شده دارای املاح معدنی باشد، موجب باقی ماندن لک روی سطح مانیتور خواهد شد. البته بهتر است برای تمیز کردن صفحه نمایش به دستور العمل آن مراجعه کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

سطل آشغال

سطل زباله

در حالی که شما همه چیز را تمیز می‌کنید، غذاهای تاریخ گذشته را دور میریزید و وسایل کثیف را تمیز می‌کنید. جایی که آشغال‌های خود را در آن میریزید را نادیده نگیرید. سطل آشغال شما یک آهنربای طبیعی برای انواع کثیفی است. با تمیز کردن آن محیط خود را پاک‌تر و تمیزتر خواهید کرد.

محلول آب و سرکه یک راه حل خوب برای شروع تمیز کردن سطل زباله است، اما به دلیل ماهیت کثیفی‌های داخل آن، استفاده از اسپری‌های ضدعفونی کننده نیز می‌تواند از رشد آلودگی‌ها در آن جلوگیری کند. توجه کنید که فقط بیرون و روی سطل را نشویید، بلکه به طور کامل و به خصوص داخل آن را خوب شستشو دهید. گذاشتن سطل آشغال در آفتاب و هوای آزاد نیز بعد از شستشو می‌تواند به پاک شدن بهتر آن از آلودگی‌ها کمک کند.

جاروبرقی

جاروبرقی

یکی دیگر از وسایلی که باید به طور منظم تمیز کرد و اغلب آن را نادید می‌گیریم، جاروبرقی است. اگر کیسه جاروبرقی پر شده است، آن را تعویض کنید یا اگر بدون کیسه است، محفظه آشغال آن را خالی کنید. اما کارهای بیشتری وجود دارد که برای تمیز کردن کامل آن باید انجام دهید.

ابتدا مطمئن شوید که جاروبرقی به برق وصل نباشد، سپس این مراحل ساده را برای افزایش طول عمر و نگهداری بهتر جاروبرقی انجام دهید. ابتدا با یک قیچی یا چیز تیز با دقت موهای پیچیده شده دور برس جاروبرقی را جدا کنید. مواظب باشید تا فقط موها و پرزهای پیچیده دور برس را برش می‌دهید تا به برس احیانا آسیبی وارد نشود. بعد از برش موها می‌توانید به راحتی آن‌ها را با دست جدا کنید و بردارید.

بسیاری از جاروبرقی‌ها دارای فیلترهای جداشدنی قابل شستشو هستند. طبق دستورالعمل دستگاه فیلترهای جاروبرقی را تمیز کرده و قبل از جاگذاری مجدد آن‌ها مطمئن شوید که خشک شده باشند. پس از این کار سطح خارجی جاروبرقی را نیز به دقت تمیز کنید.

حالا خانه تکانی و تمیز کردن بهاره شما تمام و کامل شده است. با نکات گفته شده در بالا یک خانه تکانی کامل و خوب و هم‌چنین محیطی پاک‌تر و تمیزتر خواهید داشت. بعد از تمام شدن خانه تکانی پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه در کل محیط جریان یابد و اجازه دهید تا تابش نور آفتاب روح دیگری به فضای شما بدهد.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.