اشتراک گذاری اینترنت کامپیوتر با موبایل

9
hotspot ویندوز کامپیوتر لپ تاپ

افرادی از طریق کابل به اینترنت متصل هستند، اما می‌خواهند لپ تاپ، موبایل و دستگاه‌های دیگرشان اینترنت وایرلس داشته باشند. آیا چنین کاری ممکن است؟ آیا می‌توان با ویندوز کامپیوتر چیزی شبیه یک روتر وای فای ساخت؟

در پاسخ به سوال فوق باید بگوییم: “بله!”. مولفه‌ی کلیدی در این فرآیند این است که مطمئن شوید کامپیوتر یا لپ تاپ شما دارای کارت شبکه وایرلس است. اگر به درستی نصب شده باشد، می‌توانید با ویندوز کامپیوتر خود یک هات اسپات وای فای (WiFi Hotspot) ساخته و اتصال اینترنت خود را به اشتراک بگذارید.

چگونه می‌توان اینترنت کامپیوتر را روی وایرلس به اشتراک گذاشت؟

اکثر کارت‌های وای فای کامپیوتر می‌توانند برای به اشتراک گذاشتن اتصال اینترنت کابلی به صورت بی‌سیم، مورد استفاده قرار گیرند. در نظر داشته باشید، برای استفاده از این قابلیت نرم افزار یا پیکربندی خاصی نیاز است. اساسا، نرم افزار یا پیکربندی نقش یک “روتر مجازی – virtual router” را بازی می‌کند تا کامپیوتر قادر به اشتراک اینترنت شود. در اینجا به چند روش مختلف اشاره خواهیم کرد، که می‌توانید آن‌ها را روی ویندوز انجام دهید. هم‌چنین نکات مثبت و منفی هر روش را نیز برخواهیم شمرد.

ساخت هات اسپات ویندوز

ساخت هات اسپات ویندوز 10

اگر ویندوز شما Build Version 1607 و بالاتر و سیستم شما دارای Wi-Fi باشد، به راحتی می‌توانید از امکانات خود ویندوز برای ساخت Hotspot استفاده کنید. در ضمن فرقی نمی‌کند که اتصال اینترنتی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید بی‌سیم یا باسیم است.

ابتدا با فشردن دو دکمه Windows+I به صفحه اصلی تنظیمات ویندوز بروید و روی Network & Internet کلیک کنید.

تنظیمات هات اسپات ویندوز 10

در سمت چپ صفحه Network & Internet رو گزینه Mobile hotspot کلیک کنید.

هات اسپات ویندوز 10 برای موبایل

در قسمت راست صفحه باز شده گزینه Share my Internet connection with other devices را روشن کنید. اگر نام شبکه و پسوردی غیر از پیش فرض ارائه شده توسط ویندوز مد نظر شماست روی دکمه Edit کلیک کنید.

موبایل hotwpot ویندوز 10

در پنجره Edit نام شبکه وای فای هات اسپات و پسورد مورد نظرتان را تایپ کنید و سپس روی Save کلیک کنید.

پسورد هات اسپات ویندوز

به لطف بروزرسانی Windows 10 Anniversary هات اسپات ویندوز 10 به همین راحتی راه اندازی می‌شود.

ساخت هات اسپات ویندوز 7

امکان به اشتراک گذاری اینترنت کابلی کامپیوتر در ویندوز 7 با دستگاه‌های وایرلس در قابلیتی با نام شبکه ad-hoc ادغام شده است. ad-hoc واقعا فقط یک شبکه مستقیم ساده بین دستگاه‌هاست. در این حالت شما می‌توانید یک شبکه ad-hoc بین اتصال وایرلس کامپیوتر خود و هر دستگاه وایرلس دیگری ایجاد کنید. تنها کافیست از اتصال کابلی سیستم خود و مجهز بودن آن به Wi-Fi مطمئن شوید.

توجه داشته باشید زمانی که با استفاده از Wi-Fi کامپیوتر یک شبکه ad-hoc را راه اندازی می‌کنید، هر کانکشن دیگری که از Wi-Fi استفاده می‌کند غیرفعال خواهد شد. به همین دلیل این روش فقط در صورتی کار می‌کند که اینترنت سیستم شما از یک منبع کابلی (Ethernet) تامین شود.

در ادامه به راهنمای خلاصه راه اندازی این شبکه می‌پردازیم. ابتدا پنجره Manage Wireless Networks را باز کنید (برای پیدا کردن این پنجره منوی Start را باز کرده و wireless را جستجو کنید)، روی گزینه Add کلیک کرده و بعد روی Create an ad hoc network کلیک کنید. یک نام و کلمه عبور برای شبکه وارد کنید که در لیست شبکه‌های بیسیم ظاهر می‌شود. با انتخاب آن، لپ تاپ شما از شبکه Wi-Fi فعلی خود قطع شده و میزبانی یک شبکه ad-hoc را برای اتصال دیگر دستگاه‌ها بدان شروع می‌کند.

ویندوز 7 هات اسپات

مطمئن شوید که گزینه Allow other network users to connect through this computer’s Internet connection شبکه اینترنت خود را تیک بزنید (از قسمت properties کارت شبکه). بدین ترتیب سیستم، اتصال اینترنت کابلی را با دستگاه‌هایی که از طریق شبکه ad-hoc به آن متصل شده‌اند به اشتراک می‌گذارد.

اشتراک وایرلس ویندوز 7

ساخت هات اسپات ویندوز 8

متاسفانه رابط گرافیکی برای راه اندازی شبکه ad-hoc در ویندوز 8 حذف شده است، بنابراین راه اندازی آن به آسانی ویندوز 7 و 10 نیست. البته این ویژگی در ویندوز 8 وجود دارد، فقط برای استفاده از آن باید از ترفند خط فرمان استفاده کنید.

ابتدا باید مطمئن شوید که شبکه وایرلس شما با کاربران دیگر به اشتراک گذاشته شده است. دکمه‌های Windows+R را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا پنجره Run باز شود. سپس در آن عبارت ncpa.cpl تایپ کنید و Enter را بزنید.

ad-hoc windows 8

در پنجره Network Connection روی کارت شبکه وایرلس راست کلیک کنید و Properties از منوی باز شده بزنید.

اشتراک وایرلس ویندوز 8

روی تب Sharing بزنید و گزینه “Allow other network users to connect through this computer’s Internet connection” را تیک بزنید. پیش بروید و تیک گزینه “Allow other network users to control or disable the shared Internet connection” را بردارید و سپس OK را بزنید.

اشتراک اینترنت وایرلس ویندوز 8

حالا باید برنامه خط فرمان Command Prompt را با دسترسی Administrative را اجرا کنید. روی قسمت سمت چپ پایین صفحه راست کلیک کنید (یا کلیدهای Windows+X را بفشارید) و سپس “Command Prompt (Admin)” را از منوی Power Users که ظاهر می‌شود انتخاب کنید.

خط فرمان ویندوز 8

اگر در منوی باز شده به جای Command Prompt گزینه PowerShell مشاهده می‌کنید مشکلی ندارد، می‌توانید از آن به جای CMD استفاده کنید.

بعد از باز کردن برنامه خط فرمان باید شبکه وایرلس را با netsh به صورت زیر تنظیم کنید:

netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid="<SSID>" key="<PASSWORD>"

جای <SSID> نام شبکه خود را تایپ کنید و <PASSWORD> نیز رمز عبوری است که می‌خواهید با آن به وایرلس سیستم متصل شوید. نقطه دسترسی با رمزگذاری WPA2-PSK (AES) ایجاد می‌شود.

در مرحله بعد پخش شبکه را با دستور زیر شروع می‌کنید:

netsh wlan start hostednetwork

در هر زمانی می‌توانید از دستور زیر برای نمایش اطلاعات مربوط به اتصال استفاده کنید. اطلاعاتی شامل نام شبکه SSID، نوع تایید اعتبار، نوع رادیو و تعداد کلاینت‌های متصل به سیستم با این خط فرمان قابل مشاهده است.

netsh wlan show hostednetwork

پس از پایان این مراحل باید بتوانید هر دستگاه دارای Wi-Fi را به شبکه ad-hoc جدید خود متصل کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. غزل می گوید

    سلام ببخشید چطوری همزمان هم کارت شبه wifi فعال باشه وهم کارت شبکه local?

    1. وب نویس می گوید

      در مقاله جداگانه به این مورد خواهیم پرداخت.

  2. مرتضی می گوید

    سلام
    اقا این مدلی که شما گفتین یعنی نمیشه ابتدا بصورت وایرلس اینترنت برا کامپیوتر گرفت و سپس همون اینترنت رو به اینصورتی که گفتین بین بقیه شیر کرد درسته؟
    اگر نمیشه ایا میشه اینترنت رو از شبکه LAN با کابل به کامپیوتر داد و سپس کامپیوتر رو برای بقیه شیر کرد؟
    و در نهایت ایا کارت شبکه ای میشناسید که چند کیلومتر سیگنال بده و بتونیم در فاصله چند کیلومتری ازش استفاده کرد؟ من شنیدم این کارت های شبکه آلفا چنین قدرتی دارند.
    اگر نمیشه چه راهکار کم خرجی برا اینکار وجود داره؟
    ممنون

    1. وب نویس می گوید

      برای این کاری که فرمودین در هر صورت به حداقل دو کارت شبکه نیاز هست. میشه با کابل اینترنت گرفت و بعد با هات اسپات به اشتراک گذاشت.
      در مورد برد بیشتر برای چند کیلومتر با تجهیزات معمول برای لپ تاپ یا موبایل خیر امکان پذیر نیست.

  3. sh می گوید

    ایا این راهنمایی که لطف کردید روی ویندوز ایکس پی Sp3 یا sp2 جواب می ده

    1. وب نویس می گوید

      باید جواب بده مشکلی نداره

  4. کیمیا می گوید

    سلام
    من این کار را انجام دادم اما گوشی من نتوانست شبکه ای را که با لپتاپ ایجاد کرده بودم برای اشتراک، پیدا کند!
    در نهایت وصل نشدم!

    1. حمید می گوید

      من هم همه این کارها را انجام داده ام و گوشی نتوانست وای فای را پیدا کند

      1. وب نویس می گوید

        مقاله بروز شد، لطفا مجدد طبق راهنما تست کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.