انتخاب بهترین خمیر سیلیکون

0

از آنجایی که خمیر سیلیکون معمولا دارای حاشیه سود بالایی است، در فروشگاه‌ها نیز تنوع زیادی از آن وجود دارد. در حالی که ترکیب دقیق اکثر محصولات به صورت یک راز نگهداری می‌شود، اما با یک جستجوی ساده می‌توان لیست مواد معمول تشکیل دهنده را پیدا کرد. محدوده دمای بالایی معمولا 150 درجه سانتیگراد است، در حالی که برخی از خمیرها مدعی داشتن مقاومت تا 300 درجه سانتیگراد و بیشتر هستند. در ادامه به چند نکته برای انتخاب بهترین خمیر سیلیکون اشاره می‌کنیم.

فاصله CPU و هیت سینک

ترکیب خمیر حرارتی سیلیکون رسانایی حرارتی، رسانایی الکتریکی، چسبندگی و دوام آن را تعیین می‌کند. اما خمیر حرارتی واقعا از چه ساخته شده است؟ ترکیبات پایه از اکسید روی و سیلیکون به عنوان یک عامل اتصال ساخته شده است. هر چند، چنین ترکیب ساده‌ای دیگر به سختی به فروش می‌رسد. اکثر تولید کنندگان با این عناصر شروع کرده و مواد دیگری نظیر آلومینیوم را نیز اضافه می‌کنند. به طور مثال، خمیر Prolimatech PK1 حاوی 60-85% آلومینیوم، 15-25% اکسید روی و 12-20% روغن سیلیکون به عنوان یک عامل ضد اکسیداسیون است. برخی از مواد تشکیل دهنده مرموزتر هستند. برای مثال، یک خمیر حرارتی سرنگی be quiet DC 1 دارای برچسب مشخصات مبهم 60٪ اکسید فلز، 30٪ اکسید روی (صبر کنید؛ از کی روی جزو فلزات نیست؟) و 10٪ سیلیکون می‌باشد.

بهترین خمیر سیلیکون

برخی از خمیرهای حرارتی، مانند Arctic Silver 5، حتی شامل نقره هستند. بقیه خمیرها بر پایه گرافیت، مانند خمیر کلاس حرفه‌ای WLPG 10 Fischer Elektronik، از سیلیکون چشم پوشی کرده و مدعی رسانایی حرارتی بالای (10.5W/m.K) است، اما استفاده از آن‌ها سخت‌تر بوده و معمولا رسانای الکتریکی هستند. هم‌چنین خمیرهایی وجود دارند که در آن‌ها نانو ذرات کربن به کار رفته است، اگر چه این نوع خمیرها با توجه به رسانایی الکتریکی و قیمت‌شان مناسب اکثر کاربران نیستند. تعداد خمیرهای بر پایه‌ی مس در بازار کاهش یافته، اما احتمال یافتن آن‌ها هنوز هم وجود دارد.

خمیر حرارتی مایع

در اینجا ما از روش‌های عجیب و غریب ترکیبی حرارتی نظیر فلز مایع صرف نظر کردیم. استفاده از این محصولات رسانای الکتریکی بدون خطر نبوده و نمی‌خواهیم در این جا با بحث‌های مفصل در مورد آن‌ها، هیچ کسی را گیج کرده و به اشتباه اندازیم. فقط همین قدر کافیست بگوییم که این روش‌ها فقط برای کاربران حرفه‌ای است و برای استفاده از آن‌ها پیش نیازهایی را باید داشته باشید.

همه‌ی انواع خمیر حرارتی صرف نظر از ترکیبات و قیمت، در یک چیز مشترک هستند؛ همه‌ی آن‌ها با توجه به رسانایی گرمایی، به نوعی اتصال کاملی را بین هیت سینک و صفحه پخش گرمای زیر آن برقرار می‌کنند. بنابراین انتخاب بهترین خمیر سیلیکون موجود به داشتن بهترین عملکرد خنک کنندگی ممکن برای سیستم شما کمک خواهد کرد.

چند نکته برای انتخاب بهترین خمیر سیلیکون

  • حتما به ویژگی عایق الکتریسیته توجه داشته باشید (به ویژه برای کاربران غیر حرفه‌ای)
  • هر چه قدر میزان رسانایی حرارتی بالاتر باشد، خمیر عملکرد بهتری خواهد داشت. این شاخص با واحد W/m-K بیان می‌شود.
  • شاخص چسبندگی نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که هر چقدر بالاتر باشد بهتر است.
  • ترجیحا از خمیرهای سفید سرنگی بی‌نام استفاده نکنید.
  • وجود یک لیسه در کنار خمیر برای استفاده از آن بسیار کاربردی است.

در حاضر می‌توان به خمیر سیلیکون Z9 و Z5 دیپ کول به عنوان یکی از بهترین خمیر سیلیکون‌های موجود بازار اشاره کرد که در تتیس مارکت عرضه شده است.

این شعار همیشگی را تکرار می‌کنیم که هیچ ارزانی بی حکمت نیست و هیچ گرانی دلیل کیفیت نیست. پس همیشه یک خمیر حرارتی (خمیر سیلیکون) با کارکرد خوب و قیمت معقول خریداری کنید، تا هم ماندگاری و هم عملکرد خوبی را برای دستگاه شما داشته باشد.

[icon type=”vector” icon=”fa-icon-shopping-cart” align=”right” size=”24″ icon_color=”#8224e3″ hover_animation=”border_increase” ] خرید خمیر حرارتی CPU

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.