به این 10 اثر شبکه‌های اجتماعی روی خود آگاه باشید

0

تکنولوژی، ابزاری کارآمد محسوب می‌شود؛ اما بسیاری نمی‌دانند چگونه از تکنولوژی به شکل مناسب بهره برند، که در نتیجه به آسانی این امر می‌تواند منجر به آسیب گردد. هر اندازه‌ای که شما صفحه‌ی توییتر خود را دوست دارید، آیا ارزش پرداخت هزینه‌ی استفاده از آن را دارد؟ بعد از خواندن 10 اثر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی شما، که البته منفی است! حق انتخاب بر عهده خودتان می‌باشد.

اثر شبکه‌های اجتماعی

1- تعاملات بین افراد را کاهش می دهد

نه تنها شما زمان مفید کمتری با افرادی که حضور فیزیکی در زندگی شما دارند صرف می‌کنید، بلکه این افراد به سرعت با رفتار شما آزرده خاطر گشته، چرا که شما به جای توجه کردن به آن‌ها بیشتر توجه خود را معطوف به وسیله‌ی الکترونیکی کرده‌اید. به تدریج افراد پیرامون شما دیگر خواهان برقراری ارتباط و گردش با شما نخواهند بود.

2- عطش شما را برای جلب توجه به شدت افزایش می دهد

پست کردن استاتوس‌های گنگ و نامفهوم بر روی فیس بوک به منظور جلب توجه دیگران به آسانی تبدیل به عادتی زشت برای افرادی می‌گردد که از شبکه های اجتماعی زیاد استفاده می‌کنند. این رقابت ناتمام برای دریافت لایک و نوتیفیکیشن بیشتر امکان دارد به شما آسیب وارد کند.

3- حواس شما را از اهداف زندگی دور می‌کند

علاقه‌مند شدن به اموری که در شبکه‌های اجتماعی در جریان است به آسانی رخ می دهد که در نتیجه افراد را از اهداف واقعی زندگی غافل می‌سازد. به جای برنامه ریزی کردن جهت دست‌یابی به شغل رویایی خود از طریق افراد با مهارت به خصوص برای جوان‌ترها، آن‌ها سعی دارند تا تبدیل به ستاره دنیای اینترنت شوند.

4- این شبکه ها خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند

بر طبق مطالعات صورت گرفته افرادی که از شبکه های اجتماعی، بیشتر استفاده کرده اند از احساسات منفی از جمله افسردگی بیشتری برخوردارند. این مورد به خصوص می‌تواند به افرادی آسیب بزند که قبلا از بیماری افسردگی رنج برده‌اند. اگر شما متوجه تغییرات سوء به شکل قاعده‌مند در احساسات خود شده‌اید، احتمالا زمان آن فرا رسیده است که برای مدتی دست از استفاده از شبکه های اجتماعی بکشید.

5- روابط بین افراد راحت تر به هم می‌خورد

هیچ چیز مفیدی از حسادت‌ها و جاسوسی‌های اینترنتی به دست نمی‌آید. به نظر می‌رسد زمانی که صحبت از روابط می‌شود این شبکه‌ها جزء گزینه‌های بی‌خطر باشند، اما در واقع ضرر آن‌ها بر روابط بیشتر از فایده آن‌ها می‌باشد. در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند که هر چه فردی بیشتر از فیس بوک استفاده نماید، بیشتر احتمال دارد تا شریک یا دوست خود را تحت کنترل بگیرد که این عمل منجر به بحث و تیرگی و از هم پاشیدگی روابط می‌گردد.

6- استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی خلاقیت را کاهش می‌دهد

تجربه‌های شخصی نشان می‌دهد که شبکه های اجتماعی آسان‌ترین راه برای کاهش یا از بین بردن خلاقیت می‌باشد. جستجوی سایت های مربوط به این شبکه ها به خصوص Tumblr.in اثرات مخربی بر ذهن فرد می‌گذارد که شبیه این می‌مانند که بدون فکر تلویزیون تماشا کنیم. اگر می‌خواهید در دنیای امروز فردی پربازده باشید، این اپلیکیشن‌ها را کنار بگذارید.

7- جنگ سایبری وجود دارد و در حال انجام وظیفه است

اشخاص در اینترنت احساس راحتی زیادی می‌کنند و چیزهایی در فضای مجازی بر زبان می‌آورند که در زندگی واقعی از آن‌ها حرفی به میان نمی‌آورند. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که چیزهای وحشتناک تا به حال بر زیان نیاورده‌اید، اما هنوز هم مسلما شما در شرایط انجام آن هستید و اگر از آن دسته از افرادی هستید که اهل مباحثه هستند، آن را تمام کنید! شما به اندازه‌ای که فکر می‌کنید در فضای مجازی ناشناخته نیستید. با اشاعه‌ی جنگ سایبری در اینترنت، افراد هم سعی در ناامن‌تر کردن فضای اینترنت را دارند.

8- مقایسه مداوم خود با دیگر کاربران اینترنت، شما را بدبخت خواهد کرد

عکس‌های دیجیتالی که افراد در فیس بوک به اشتراک می‌گذارند غالبا از آنچه در زندگی واقعی آن‌ها می‌گذرد متفاوت است. بعد از مدتی امکان دارد که شما احساس کنید دوست اینترنتی خود را از خودتان بهتر می‌شناسید که سبب نوعی تفاوت و شکاف اجتماعی می‌شود. سعی کنید به خاطر داشته باشید که هر فرد به اندازه خود شما از انسانیت برخوردار می‌باشد.

9- کمبود خواب

نورهای ساطع شده از صفحه‌های الکترونیکی متفاوت، ذهن شما را به سمت افکاری سوق می‌دهد که هنوز زمان خواب شما فرا نرسیده است. هر شب به اندازه کافی خوابیدن بدون هیچ گونه فعالیت امری دشوار خواهد بود. شاید این روش برای افراد، که در طول شب گوشی با آن‌ها نباشد و آن را از خود دور کنند، بهترین روش باشد.

10- کاهش حریم خصوصی

در وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی ذخیره (و فروش) داده‌های شخصی و کل NSA، امکان دسترسی دولت به داده‌های شخصی همچون ایمیل، تماس‌های اسکایپ و موارد بسیار دیگری وجود دارد؛ مشخص است که حریم شخصی و اینترنت در این نقطه با هم نمی‌سازند. اگر کوچکترین چیزی که به ذهن شما خطور کرد را به اشتراک می گذارید، امکان دارد که در آینده آن‌ها منجر به ضرر دیدن شما گردند.

منبع: LifeHack

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.