10 نکته برای جلوگیری از آکنه

0

جوش صورت یا آکنه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما با آن درگیر بوده یا هستیم. در اینجا به 10 نکته ساده برای جلوگیری از آکنه و جوش صورت اشاره خواهیم کرد.

جلوگیری از آکنه

1- صورت خود را تمیز نگه دارید

چه آکنه دارید و چه ندارید، شستشوی صورت دو بار در روز، برای پاک کردن آلودگی‌ها، سلول‌های مرده پوست و روغن اضافی سطح پوست، اهمیت دارد. شستن صورت بیش از دو بار در روز لزوما بهتر نیست؛ این کار ممکن است به جای فایده، ضرر نیز داشته باشد. برای شستشوی صورت از آب گرم، نه داغ، و پاک کننده‌های ملایم صورت استفاده کنید. استفاده از صابون‌های سخت (مانند صابون بدن خوشبو کننده) می‌تواند موجب التهاب و تحریک بیشتر پوست گردد.

از شستشو و سایش شدید صورت با لیف حمام، دستکش‌های لایه‌بردار یا لوفا (بافت اسفنجی درشت) خودداری کنید. صورت خود را به آرامی با دستان تمیز یا یک پارچه بسیار نرم بشویید. همیشه آبکشی را به خوبی انجام داده و سپس صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کنید. (حوله خود را چند بار استفاده نکنید، زیرا می‌تواند محل تجمع باکتری‌ها شود)

2- مرطوب سازی

بسیاری از محصولات ضد آکنه دارای موادی هستند که پوست صورت را خشک می‌کنند. بنابراین همیشه از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا خشکی و پوسته پوسته شدن صورت خود را به حداقل برسانید. از محصوت غیر کومدوژن (noncomedogenic) استفاده کنید که باعث آکنه نمی‌شوند. مرطوب کننده‌ی مختص پوست خود را استفاده کنید. مرطوب کننده‌های مخصوص پوست خشک، چرب یا مختلط در بازار وجود دارد.

3- از محصولات ضد آکنه استفاده کنید

محصولات ضد آکنه به نسخه نیاز ندارند. این محصولات ممکن است دارای موادی نظیر بنزیل پرواکسید، سالیسیک اسید، گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید باشند که باکتری را مهار و صورت شما را خشک می‌کنند. در ابتدا با مقدار کم شروع کنید. سپس می‌توانید مقدار و اندازه مصرف را بسته به میزان لایه‌برداری و خشکی صورت، تنظیم کنید. در صورتی که پوست شما حساس است، با احتیاط از این محصولات استفاده کنید.

4- آرایش نکنید

در طول دوره‌ی جوش زدن صورت‌تان، از استفاده‌ی کرم پودر، پن‌کک و دیگر فونداسیون‌های آرایش اجتناب کنید. اگر آرایش کردید، در پایان روز حتما آن را بشویید. در صورت امکان، از لوازم آرایشی فاقد چربی و بدون رنگ و مواد شیمیایی اضافی، استفاده کنید. مواد آرایشی دارای برچسب غیر کومدوژن (noncomedogenic) که باعث آکنه نمی‌شوند را انتخاب کنید. قبل از خرید مواد آرایشی لیست ترکیبات آن را بخوانید.

5- مراقب آنچه روی موهای خود می‌زنید باشید

از استفاده انواع خوشبو کننده‌ها، روغن، پماد و ژل مو اجتناب کنید. اگر این مواد با صورت شما تماس پیدا کند، می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کرده و موجب تحریک آن شود. برای شستشوی موهای خود از شامپوی ملایم و خوب استفاده کنید. موی چرب می‌تواند چربی پوست را افزایش دهد، پس از شستشوی خوب موهایتان غافل نشوید. اگر موهای بلندی دارید، آن‌ها را از صورت خود کنار کشیده و سعی کنید با صورت‌تان تماس نداشته باشد، به خصوص اگر جوش می‌زنید.

6- به صورت خود دست نزنید

از لمس کردن صورت خود پرهیز کرده و چانه و صورت‌تان را روی دستان‌تان تکیه ندهید. این کار نه تنها منجر به گسترش باکتری‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند باعث تحریک پوست صورت نیز شود. هرگز جوش‌های خود را دستکاری نکنید، چون این کار باعث عفونت و ایجاد جای زخم و اسکار می‌شود.

7- به دور از تماس با نور خورشید بمانید

پرتو فرابنفش خورشید می‌تواند التهاب و قرمزی پوست را افزایش دهد. برخی از داروهای ضد آکنه نیز ممکن است صورت شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کند. مدت زمان تماس با نور خورشید را به ویژه بین ساعات 10 صبح تا 2 ظهر محدود کرده و از لباس‌های محافظ نظیر پیراهن آستین دار، شلوار و کلاه لبه‌دار پهن استفاده کنید. چه دچار آکنه باشید و چه نباشید، حداقل 20 دقیقه قبل از تماس با نور خورشید از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر استفاده کنید. حتما از کرم‌های ضد آفتاب غیر کومدوژن استفاده کرده و به مواد تشکیل دهنده کرم توجه کنید.

8- پوست خود را تغذیه کنید

اکثر کارشناسان بر این عقیده‌اند که غذاهای خاص، مثل شکلات، باعث جوش نمی‌شوند. با این حال، بهتر است از خوردن غذاهای چرب، هله هوله و فست فود اجتناب کرده و بیشتر، میوه‌ها و سبزیجات تازه و غلات سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

9- ورزش روزانه

ورزش منظم برای کل بدن شما خوب است، و همین طور برای پوست‌تان. در هنگام ورزش، از پوشیدن لباس‌ها یا استفاده از وسایلی که باعث سایش و تحریک پوست می‌شوند خودداری کنید. بعد از ورزش حمام کرده و بدن خود را شستشو دهید.

10- از استرس دوری کنید

برخی از مطالعات ارتباط بین استرس و شدت جوش و آکنه را نشان می‌دهند. عامل استرس‌زا را پیدا کرده و به دنبال راه حل باشید.

زمانی که در شک و تردید هستید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا اگر به درمان بیشتری برای جلوگیری و توقف آکنه نیاز دارید، شما را راهنمایی کند.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.