چگونه کیف دوربین عکاسی انتخاب کنیم

0

کیف دوربین خانه و محل استراحت دوربین شماست! کیف‌ها امکان جابه‌جایی راحت و ایمن وسایل و لوازم شما را فراهم می‌کنند. اما باگزینه‌های زیادی که برای انتخاب وجود دارد، چگونه باید انتخاب کرد؟ این چیزی است که نیاز دارید تا بدانید. دوربین می‌تواند بهترین دوست و به مانند یک عضو ضمیمه برای شما باشد و حتی برای بسیاری بخشی از وجودشان است. شما که نمی‌خواهید بهترین دوست‌تان هر جایی بخوابد؟

کیف دوربین یک اکسسوری ضروری برای دوربین است، حتی برای علاقه‌مندان تازه‌کار عکاسی. بدون داشتن یک کیف دوربین مناسب خطر آسیب دیدن دوربین محبوب (و گران) شما وجود دارد. اگرچه زمانی که به فکر خرید دوربین هستید با هجمه‌ای از هزاران انتخاب بالقوه مواجهید، اما خرید کیف دوربین تا این حد مشکل و استرس‌زا نیست. با این حال، در اینجا به مواردی که نیاز است تا قبل از خرید بدانید اشاره خواهیم کرد.

انتخاب کیف دوربین عکاسی

بهترین مدل کیف دوربین برای شما چیست؟

کیف دوربین در چند مدل اصلی عرضه می‌شود و هر یک دارای مزایا و معایبی است. انتخاب بهترین مدل مناسب بستگی به نوع عکاسی و دوربین شما دارد. در اینجا به رایج‌ترین مدل‌های کیف دوربین DSLR برای دوربین‌های با لنز قابل تعویض اشاره می‌کنیم.

کوله پشتی دوربین عکاسی

کوله پشتی

کوله پشتی دوربین مورد علاقه بسیاری است، زیرا می‌توان با آن وزن سنگین تمام تجهیزات را روی دو شانه توزیع کرد. کوله‌ها برای سفر و پیاده روی راحت‌تر هستند، به خصوص اگر سر و کار شما با فضاهای باز ناشناخته است. کوله پشتی در سایزهای مختلفی عرضه می‌شود، از کوچکترین گزینه برای یک دوربین DSLR و یک یا دو لنز تا کیف‌هایی که می‌توانند چند دوربین را حمل کنند. عیب کوله پشتی این است که دسترسی به تجهیزات در آن بیشتر زمان می‌برد، چون که باید درست بنشینید. هم‌چنین این مدل کمی گران‌تر نیز هست.

کیف شانه ای دوربین

کیف شانه‌ای

کیف شانه‌ای دوربین که به نام کیف messenger و رو دوشی هم شناخته می‌شود روی یک شانه قرار می‌گیرد، بنابراین کاملا به راحتی کوله پشتی نیست، اما با تجهیزات شما درست روی باسن قرار می‌گیرد. با این حساب شما اغلب می‌توانید در یک لحظه دوربین خود را از کیف بیرون آورده و آماده عکاسی شوید. این مدل فضای بیشتری را نسبت به کیف Sling (تک بند) فراهم کرده و اغلب یک دوربین DSLR به همراه تعدادی لنز و لوازم جانبی را در خود نگه می‌دارد.

کیف کوله تک بند دوربین

کوله تک بند – Sling

کیف کوله تک بند نسخه کوچکتر کیف شانه‌ای (رودوشی) است. این کیف به نوعی سراسر بدن از شانه تا بالای ران را می‌پوشاند و برای دسترسی سریع به تجهیزات علاقه‌مندان خاص خود را دارد. بیشتر کیف‌های Sling امکان نگهداری دوربین در حالت آماده به عکاسی را دارند و همین ویژگی موجب محبوبیت این مدل کیف بین عکاسان خیابانی و هر کسی که دسترسی سریع می‌خواهد، شده است. کیف کوله دوشی (تک بند) زیاد جادار نیست، اما یک همراه عالی برای کیف‌های بزرگتر و جادارتر برای گذاشتن وسایل ضروری می‌توانند باشند.

کیف دوربین Hard Case

کیف Hard Case

کیف سخت (Hard Case) را می‌توان رولز رویس دنیای کیف دوربین دانست. این مدل به اندازه کافی در برابر قطرات، ضربه‌های بزرگ و خط و خش مقاوم است و حتی بسیاری از آن‌ها ضد آب هستند. کیف‌های Hard Case معمولا دارای چرخ و یک دسته کششی هستند و می‌توانند یک انتخاب عالی برای افرادی باشند که بیشتر با هواپیما سفر می‌کنند. حمل و کشیدن آن‌ها روی زمین معمولا دشوار است یکی از گزینه‌های انتخابی گران قیمت است. اغلب، عکاسان که این نوع کیف را تهیه می‌کنند فضای کافی برای تمام تجهیزات را در اختیار خواهند داشت، اما یک کیف دوشی تک بند یا کوله پشتی هم دارند، به طوری که بتوانند لوازم ضروری خود را زمانی که امکان داشتن کیف سخت نیست، به همراه داشته باشند.

کیف دوربین Holster

کیف Holster

کیف دوربین مدل Holster یا Sleeve کوچک است و اغلب فقط یک دوربین و یک لنز در آن جای می‌گیرند. در اصل طراحی این مدل، از آنجا که بند ندارد، به گونه‌ای است که دوربین را به صورت ایمن در کیف و کوله پشتی دیگر نگه دارد و از جابه‌جا شدن دوربین داخل آن جلوگیری کند. سبک‌های Holster شبیه به هم هستند، آن‌ها فقط شامل یک قلاب و سیستم اتصال کمربندی هستند که دسترسی دوربین را سریع و آماده عکاسی نگه دارند، اما حفاظتی به اندازه کوله پشتی و Hard Case ارائه نمی‌دهند. البته سبک‌های جدید Holster بسیار متفاوت از مدلی است که ذکر شد. کیف‌های جدید سبک Holster دارای تسمه و بند رودوشی و با درجه حفاظت خوب و قابل قبولی هستند و هم‌چنین چند جیب نیز برای وسایل جانبی در خود دارند. در یک جمله شاید بتوان این مدل را چنین تعریف کرد؛ یک کیف دوربین شانه‌ای کوچک با دسترسی سریع به دوربین برای عکاسی.

کیف دوربین عکاسی

قبل از انتخاب نوع کیف دوربین، دو سوال اصلی وجود دارد:

1) تمام تجهیزات دوربین داخل کیف جا می‌شود؟

اگر شما فقط یک دوربین DSLR و یک یا دو لنز دارید، یک کوله پشتی تک بند (Sling Bag) می‌تواند به عنوان کیف اصلی شما باشد، اما اگر لنز و لوازم جانبی بیشتری دارید، یک کیف بزرگتر نیاز خواهید داشت، هر چند می‌توان از یک کیف کوچکتر برای سفر آسان‌تر در زمانی که به همه تجهیزات نیاز نیست، استفاده کرد.

2) آیا می‌توانم در جایی که می‌خواهم به راحتی و با اطمینان عکاسی کنم؟

اگر سفرهای هوایی زیادی دارید، کیف Hard Case با ابعاد یک چمدان دستی، سرمایه گذاری خوبی است. اگر عکاس طبیعت هستید، روی یک کوله پشتی خوب سرمایه گذاری کنید که راحتی کافی را در چند کیلومتر پیاده‌روی برای شما داشته باشد.

کیف چه اندازه‌ای مورد نیاز است؟

در انواع اصلی کیف دوربین هم اندازه‌ها متفاوت است. شما می‌خواهید مطمئن شوید که تمام تجهیزات‌تان مکان تعیین شده‌ای دارند. اگر وسایل زیادی دارید، بایستی یک کیف دوربین بزرگ برای نگهداری مطمئن همه چیز و یک کوچکتر برای زمانی که به همه لنزهای خود نیاز ندارید، انتخاب کنید. توضیحات محصول را برای اطلاع از تعداد بدنه‌های دوربین و لنزهایی که می‌تواند در آن جای بگیرد را بررسی کنید. بسیاری از کیف‌ها نوع لنز سازگار را نیز مشخص کرده‌اند، (از آنجا که لنز 35mm بسیار کوچکتر از لنز تله 600mm است). اگر مطمئن نیستید، ابعاد و اندازه را بررسی کنید.

آیا شبیه کیف دوربین به نظر می‌رسد؟

ممکن است سوال احمقانه‌ای به نظر برسد، اما اگر اکثر اوقات در محیط‌هایی با رفت و آمد زیاد عکاسی می‌کنید، ممکن است بخواهید کیفی را انتخاب کنید که به نظر نیاید حاوی تجهیزاتی با ارزش چند میلیون تومان است. کیف‌های پرنقش و نگار و فانتزی گاهی اوقات هدف بزرگتری برای سرقت هستند. برخی کیف‌های دوربین بیشتر شبیه کیف سامسونت یا کیف پول هستند، این‌ها هنوز هم ممکن است وسوسه دزدی داشته باشند، اما نه تا اندازه‌ی کیفی که نشان دهد ارزش محتویات آن بیش از یک کیف دستی معمولی است.

چه نوع محافظت مورد نیاز دوربین است؟

کیف دوربین در انواع مدل‌ها با مواد اولیه مختلف و پوشش‌های داخلی متفاوت عرضه می‌شود. به طور کلی، کیف هر چه ضخیم‌تر باشد حفاظت بیشتری را ارائه می‌دهد. البته توجه داشته باشید که محافظت بیشتر به معنای یک کیف سنگین‌تر است. چه چیزی برای شما مهم است؟ نگهداری تجهیزات محافظت شده یا در دسترس بودن آن‌ها؟ اگر می‌خواهید فقط یک کیف داشته باشید، مطمئن شوید که تجهیزات شما را در همه نوع عکاسی که انجام می‌دهید، محافظت کند. اگر بیش از یک کیف انتخاب می‌کنید، می‌توانید یکی برای محافظت و دیگری را برای سبکی در حمل و نقل انتخاب کرده و بسته به موقعیت آن‌ها را عوض کنید. اگر به عکاسی در فضای بیرونی می‌پردازید، انتخاب کیفی که در مقابل باران مقاوم باشد هم ایده خوبی است.

نیاز به دسترسی سریع به دوربین دارید؟

برخی از کیف‌ها برای نگهداری دوربین با لنز متصل طراحی شده‌اند، آماده برای عکاسی و دسترسی سریع. در زمان انتخاب کیف دوربین عکاسی، اگر نیاز به بیرون آوردن دوربین و در یک لحظه دارید، مطمئن شوید که می‌توانید دوربین را با لنز متصل در کیف قرار دهید. به طور کلی، کیف‌های رودوشی و کوله تک بند برای دسترسی به وسایل راحت‌تر هستند، اما در کوله پشتی باید یک بند را از شانه جدا کرده و کیف را به سمت جلو آورد تا همه چیز در دسترس باشد.

چه ویژگی اضافی دیگری می‌خواهید؟

علاوه بر انتخاب یک کیف راحت، محکم و مقاوم که همه وسایل شما را در خود جای دهد، باید به چیزهای کوچکی که ممکن است یک کیف را از بقیه متمایز کند، توجه داشته باشید. برخی از کیف‌های دوربین به موارد زیر مجهز هستند:

  • کاور باران اضافه برای محافظت و نگهداری در آب و هوای بد
  • جیب یا تسمه سه پایه
  • پد بالشتک بند اضافه برای راحتی بیشتر
  • بند دور کمر (مورد استفاده فقط در کوله پشتی) برای حمایت بیشتر پشت
  • جیپ ویژه برای مموری کارت، فیلتر و دیگر لوازم جانبی
  • بند حمایتی دوربین برای جلوگیری از زمین خوردن در صورت رها شدن از دست
  • اسلات جای‌گیری لپ تاپ و تبلت
  • چرخ برای اختیار حمل بیشتر
  • بندهای چندمنظوره که بتوان به شیوه‌های مختلف استفاده کرد

گزینه‌های زیادی هنگام انتخاب کیف دوربین عکاسی وجود دارد، که شما ملزم به پیدا کردن حداقل یکی از ویژگی‌هایی که می‌خواهید هستید، اما شانس این هم وجود دارد تعداد زیادی از ویژگی‌های مد نظرتان را یکجا به دست آورید.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.