راهنمای خرید شارژر USB خوب

2

در یک سفر، ناگهان متوجه می‌شوید که شارژر USB خود را فراموش کرده‌اید و 800 کیلومتر هم با خانه فاصله دارید! تنها راهی که دارید خرید یک شارژر USB جدید است. ممکن است به یک فروشگاه لوازم الکترونیکی رفته و یک مدل ارزان قیمت را تهیه کرده و بعد از استفاده ببینید که باید مدت زمان بسیار زیادی نسبت به شارژر قبلی‌تان منتظر بمانید تا گوشی یا تبلت شما شارژ شود.

شارژر USB دیواری

ده سال پیش، شما باید مطمئن می‌بودید که برای هر یک از گجت‌های خود شارژر مخصوص‌اش را داشته باشید. معمولا، آداپتورهای وسایل لیبل خاصی نیز نداشت. امروزه، شما می‌توانید گوشی خود را در خانه دوست‌تان با شارژر رومیزی یا دیواری وی شارژ کنید. تبلت خود را به هر کامپیوتری وصل می‌کنید و عکس‌های دوربین دیجیتال را مستقیما روی تلویزیون نمایش می‌دهید.

تمامی این‌ها به لطف کانکتورهای استاندارد شده امکان پذیر است. هر چند یک مشکل جدید وجود دارد؛ توان USB.

همه شارژرهای USB، کانکتورها و کابل‌ها ذاتا با هم برابر نیستند. احتمالا متوجه شده‌اید که بعضی از شارژرهای دیواری از برخی دیگر قوی‌ترند.

گاهی اوقات، یک سوکت USB روی یک لپ تاپ ظاهرا از بقیه قوی‌تر است. روی برخی از کامپیوترهای PC، حتی زمانی که خاموش هستند، می‌توانید اسمارت فون خود را از طریق سوکت USB شارژ کنید. به نظر می‌رسد راهی برای همه این آشفتگی وجود دارد، اما ابتدا باید توضیح دهیم که توان و نیروی USB چگونه کار می‌کند.

مسلما همه‌ی شارژرها مانند هم عمل نمی‌کنند، حتی اگر شبیه هم باشند. در اینجا به برخی از نکات برای صرفه جویی در وقت و هزینه شما برای خرید یک شارژر USB مناسب دستگاه‌تان اشاره خواهیم کرد.

راهنمای خرید شارژر USB

ابتدا به برخی از زمینه‌ها اشاره می‌کنیم. قدرت شارژ کردن بر اساس سه چیز است:

توان (P که با وات سنجیده می‌شود)
جریان (I – سنجش با آمپر یا میلی آمپر)
ولتاژ (V – سنجش با ولت)

مقدار توان با معادله P=IV تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، توان حال ضرب جریان در ولتاژ می‌باشد. از آنجا که دستگاه‌های بزرگ نظیر تبلت اساسا از باطری بزرگتری نسبت به اسمارت فون‌ها برخوردارند، شارژرهای طراحی شده برای آن‌ها قاعدتا انرژی را با نرخ بالاتری (جریان بالاتر) ارائه می‌دهند.

برای مثال، این حالات شارژ را برای تبلت iPad mini Retina در نظر بگیرید. شما می‌توانید کانکتور Lightning را از طریق USB به کامپیوتر متصل کنید، iPhone را به شارژر دیواری وصل کنید و یا iPad را با شارژر USB دیواری شارژ کنید.

شارژ از طریق USB کامپیوتر تا توان 2.5 وات را ارائه می‌دهد (5 ولت در 500 میلی آمپر)
شارژر آیفون دارای توان 5 وات است (5 ولت در 1000 میلی آمپر)
شارژر آیپد مینی رتینا نیز توان 10 وات را ارائه می‌دهد (5.1 ولت در 2100 میلی آمپر)

در حالی که تمام این‌ها iPad شما را شارژ می‌کند، شارژ از طریق پورت USB کامپیوتر، آیپد مینی را 4 برابر کندتر نسبت به شارژر خود iPad شارژ می‌کند. از طرف دیگر، اگر شما برای شارژ گوشی موبایل خود از شارژر تبلت استفاده کنید، اسمارت فون سریع‌تر از حالت معمول شارژ خواهد شد (نکته: برخی از وسایل نظیر iPhone بدون توجه به نوع شارژر فقط تا جریان 1 آمپر قبول می‌کنند)

اگر از شارژرهای مختلف و شارژرهایی از این دست استفاده می‌کنید، نگران نباشید. این کار باعث منفجر شدن گوشی یا هر چیز دیوانه‌واری مانند آن نمی‌شود!

این داستان که شارژ دستگاه به وسیله‌ی شارژری با نرخی بالاتر منجر به کاهش عمر باطری دستگاه می‌شود نیز غلط است. برای برخی دستگاه‌های قدیمی‌تر، شارژر سریع‌تر فقط همیشه کار نمی‌کند، در حالی که دستگاه‌های جدیدتر سریع‌تر شارژ می‌شوند.

در نهایت، واقعیت این است که شدت جریان (آمپر) تعیین می‌کند که با چه سرعتی دستگاه شارژ خواهد شد. اگر خواهان شارژ سریع‌تری هستید، به دنبال شارژر USB دیواری یا شارژر فندکی که جریان 2100mA را در 5V ارائه دهد باشید. (یا هر ولتاژی که در مشخصات دستگاه شما ذکر شده است)

شارژر دیواری موبایل تبلت

برخی از مدل‌های چند راهی برق نیز دارای چند پورت شارژر USB هستند که می‌توانید با خرید آن‌ها با یک تیر دو نشان بزنید، هم برق کامپیوتر، لپ تاپ و دستگاه‌های جانبی را تامین کنید و هم گوشی موبایل، تبلت و دستگاه‌های نظیر این‌ها که با USB شارژ می‌شوند را شارژ کنید. البته توجه داشته باشید که چند راهی دارای سیستم محافظ برق خوبی نیز باشد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. معمولا برندهای معتبر نظیر اوریکو این محصولات را ارائه می‌دهند.

مشخصات فنی شارژ USB

در مشخصات فنی USB 1.0 و USB 2.0، پورت استاندارد downstream توانایی رساندن تا 500 میلی آمپر (0.5A) را دارد و در USB 3.0 این میزان به 900 میلی آمپر (0.9A) افزایش می‌یابد.

پورت‌های شارژ downstream و شاژر اختصاصی تا جریان 1500 میلی آمپر (1.5A) ارائه می‌دهند. عملکرد برجسته USB 3.1 تا 10Gbps در چیزی است که که مود +SuperSpeed نامیده می‌شود و تقریبا معادل نسل اول تاندربولت را ارئه می‌دهد. هم‌چنین از بیرون کشیدن جریان 1.5A و 3A روی رابط 5V پشتیبانی می‌کند.

مشخصات فنی USB هم‌چنین امکان “sleep-and-charge” پورت را می‌دهد، که در زمان خاموش بودن یا حالت استند بای کامپیوتر، فعال باقی مانده و قابلیت شارژ وسایل را دارد. از آنجایی که همیشه مقداری جریان نیرو سرتاسر مادربرد وجود دارد، ممکن است متوجه این قضیه روی کامپیوتر PC خود شده باشید، اما برخی از لپ تاپ‌ها نیز قابلیت sleep-and-charge را دارند.

شارژر رومیزی چند پورت

تشخیص شارژر USB تقلبی و استاندارد

مورد دیگری که در هنگام خرید و استفاده از شارژر USB جدید باید به آن توجه داشته باشید، استاندارد بودن شارژر مطابق با استاندارد بین المللی CE است. CE به عنوان یک استاندارد مطمئن به نوعی تضمینی برای خریداران به حساب می‌آید، اما متاسفانه دستگاه‌های تقلبی در بازار وجود دارد که عبارت CE به صورت به هم چسبیده (به معنای صادرات چین China Expert) روی آن درج شده و به نوعی می‌تواند باعث گمراهی خریداران و اشتباه آنان با گواهی نامه CE اتحادیه اروپا شود.

آرم استاندارد CE اروپا به صورتی است که هر حرف C و E جزوی از یک دایره مستقل هستند که تنها در وسط دایره به هم متصل هستند. اما در نوع تقلبی حروف C و E به هم چسبیده و نزدیک هم هستند. برای روشن شدن تفاوت این دو به عکس زیر توجه کنید که در سمت چپ آرم گواهی نامه CE اتحادیه اروپا و در سمت راست آرم جعلی CE آمده است.

استاندارد اروپا CE

اگر شارژری دارای حروف بزرگ برای جریان و توان خروجی روی خود بود (مثلا “MA” به جای “mA” برای میلی آمپر)، نشان دهنده‌ی این است که شارژر طبیعی و درست نیست. نداشتن هیچ لیبلی از کارخانه سازنده نیز می‌تواند نشانه خطر برای استفاده از آن باشد. پس حتما از شارژری استفاده کنید که از برندهای معتبر و دارای استاندارد باشد.

آیا شارژر USB می‌تواند دستگاه را منفجر کند؟

بین پورت‌های معمولی USB در 500mA و پورت‌های شارژ اختصاصی که در محدوده‌ی تا 3,000mA قرار دارند، اختلاف بزرگی وجود دارد. همین امر منجر به یک سوال نسبتا مهم می‌شود: به عنوان مثال، اگر شما اسمارت فون خود را که دارای یک شارژر دیواری 900mA است، به شارژر آی‌پد 2,100mA بزنید، گوشی شما منفجر می‌شود؟

در یک کلام؛ نه!

شما می‌توانید هر دستگاه USB را به هر کابل USB و هر پورت USB وصل کنید و هیچ چیز منفجر نخواهد شد. در واقع، استفاده از شارژر قدرتمندتر، سرعت شارژ شدن باطری را سریع‌تر می‌کند. (البته باید گفت که استفاده از شارژر و باطری تقلبی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد که باید از استفاده آن‌ها اجتناب کرد)

در پاسخی مفصل‌تر به سوال بالا می‌توان گفت که سن دستگاه شما نقش مهمی را بازی می‌کند. دستگاه با چه سرعتی شارژ شده و اینکه اصلا با شارژر دیواری می‌تواند شارژ شود.

به سال 2007 برمی‌گردیم، انجمن مجریان USB مشخصات شارژ باطری را منتشر کرد که در آن راه‌های سریع‌تر شارژ دستگاه‌های USB استانداردسازی شده بود. یا با پمپاژ آمپر بیشتر از طریق پورت USB کامپیوتر و یا با استفاده از شارژر دیواری. اندکی پس از آن، دستگاه‌های USB که این مشخصات را اجرا کرده بودند، شروع به آمدن کردند.

اگر شما یک دستگاه USB مدرن دارید (تقریبا هر اسمارت فون، تبلت یا دوربین دیجیتال)، باید قادر به وصل کردن آن به پورت USB با آمپر (شدت جریان) بالا باشید و از شارژ شدن سریع لذت ببرید. با این حال، اگر یک دستگاه قدیمی دارید، احتمالا با پورت‌های USB که مشخصات شارژ باطری (Battery Charging Specification) را به کار برده‌اند، کار نخواهد کرد. ممکن است فقط با روش‌های قدیمی کار کند. مثلا پورت‌های اصلی (500 میلی آمپر) USB 1.0 و USB 2.0 کامپیوتر. در برخی موارد بسیار قدیمی‌تر، دستگاه‌های USB تنها می‌توانند به وسیله‌ی کامپیوتر با نصب درایور خاصی شارژ شوند.

نکته آخر

چند چیز دیگر نیز وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود. در حالی که کامپیوترها می‌توانند دو نوع پورت USB (استاندارد downstream یا شارژ downstream) داشته باشند، کمپانی‌های OEM همیشه آن‌ها را لیبل نمی‌زنند. در نتیجه، ممکن است دستگاهی داشته باشید که از یک پورت روی لپ تاپ شما شارژ شود، اما از دیگری شارژ نشود. این یک صفت مشخصه کامپیوترهای قدیمی‌تر است، چنان‌چه به نظر نمی‌رسد که علت استفاده از پورت‌های downstream روی آن‌ها چیست.

با اینکه پورت‌های شارژر آمپراژ بالا در دسترس هستند. در حال حاضر بسیاری از فروشندگان یک آیکون رعد و برق کوچک بالای پورت مناسب شارژ روی لپ تاپ‌ها می‌گذارند و در برخی موارد، آن پورت حتی زمانی که درب بسته است نیز روشن می‌ماند.

به همین ترتیب، برخی دستگاه‌های خارجی به توان بیشتری از میزانی که پورت USB ارائه می‌دهد، نیاز دارند. (از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هارد دیسک و درایو نوری اشاره کرد)

به همین دلیل برخی از انواع کابل هارد اکسترنال یا درایو نوری خارجی دارای دو پورت USB با کابل دو سر Y شکل هستند یا دستگاه‌ها یک آداپتور برق AC خارجی مجزا دارند. در غیر این صورت، حتما USB شارژ کردن گجت‌ها و لوازم جانبی ما را بسیار ساده‌تر از همیشه می‌ساخت. و اگر کانکتور USB-C متداول شود (که به نظر می‌رسد خواهد شد) همه چیز ساده‌تر هم خواهد شد، زیرا دیگر نیازی به نگرانی از برعکس جا زدن کابل هم نخواهید داشت.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. هادی می گوید

    سلام.من گوشی خودم(سامسونگ اس 4) با کابل خودش شارژ میکنم و گاهی زمانی به برق اسفاده میکنم حدود 3 الی 4 ساعت زمان میبرد.
    اما وقتی از کابل تبلت ایسوز باهمبن شرایط استفاده میکنم بعد از دوساعت گوشی شارژ کامل میشود.
    البته این اتفاق جدیدا برای گوشی من بوجود امده است
    در حالی که کله شارژر یکسان است و فقط کابل تغییر میدهم.ایا کابل میزان دریافت و خروج برق تفاوت داره؟

    1. وب نویس می گوید

      سلام. بله کیفیت کابل هم در میزان شدت جریان عبوری و سرعت شارژ تاثیرگذار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.