شارژر همراه یا پاور بانک چیست و چگونه کار می‌کند

59

با گسترش گجت‌ها و وسایل الکترونیکی نیاز افراد به وسیله‌ای که بتواند در زمان عدم وجود برق، گجت آن‌ها را شارژ کند کم کم حس شد. همین قضیه باعث تولید محصولی به نام پاور بانک یا شارژر همراه (Power Bank) شد. در یک کلام ساده Power Bank شارژ می‌شود تا شارژ کند.

شارژر همراه

پاور بانک چیست و چگونه می‌تواند شارژ کند؟

پاور بانک شامل یک باطری خاص در محفظه خاص با مداری خاص برای کنترل جریان برق است. شارژر همراه این امکان را به شما می‌دهد تا انرژی را ذخیره کرده و سپس از آن برای شارژ دستگاه دیگری استفاده کنید. این وسیله به صورت فزاینده‌ای به محبوبیت خاصی در بین افرادی که بیشتر با گوشی موبایل، تبلت، پلیرهای پرتابل و دیگر گجت‌های الکترونیکی سر و کار دارند، دست یافته است؛ زیرا با داشتن پاور بانک می‌توان در طول روز بدون نگرانی از گجت خود استفاده کرد در حالی پریز برق برای شارژ کردن وجود ندارد.

شارژر همراه تقریبا برای هر دستگاهی که از طریق USB شارژ شود، قابل استفاده است. دوربین، اسپیکر بلوتوث همراه، GoPro، سیستم‌های GPS، ام پی تری پلیر، اسمارت فون و حتی تبلت‌ها را می‌توان به وسیله آن شارژ کرد. عملا هر چیزی که به وسیله USB قابل شارژ است را می‌توان با پاور بانک شارژ کرد، البته به خاطر داشته باشید که Power Bank را نیز باید شارژ کنید!

دیاگرام پاور بانک

پاور بانک معمولا با نام‌های دیگر شارژر همراه، باطری بانک و Power Station هم شناخته می‌شود.

چند نوع شارژر همراه وجود دارد؟

به طور کلی می‌توان پاور بانک‌ها را به سه دسته مهم تقسیم کرد.

  1. پاور بانک‌های معمول که در سایزها و ظرفیت‌های مختلف که قابل استفاده برای اکثر دستگاه‌های دیجیتال بوده و از تنوع بالایی نیز برخوردارند.
  2. پاور بانک خورشیدی نوعی دیگری است که دارای پنل‌های فتوولتائیک است که می‌تواند باطری داخلی خود را زمانی که در نور آفتاب قرار می‌گیرد، شارژ کند. پاور بانک‌های خورشیدی سریع نیستند و دیر شارژ می‌شوند.
  3. مدل دیگری از پاور بانک به شکل محافظ و قاب موبایل است. این مدل معمولا برای گروه خاصی از گوشی‌ها عرضه شده و تنوع بسیار کمی نیز دارد و به خاطر طراحی باریک ظرفیت پایینی نیز دارد.

چگونه پاور بانک را شارژ کنیم؟

پاور بانک (شارژر همراه) دارای یک سوکت ورودی اختصاصی برای شارژ شدن دارد. شارژر همراه را می‌توان از طریق پورت USB کامپیوتر و لپ تاپ شارژ کرد، اما اکثر پاور بانک‌ها با شارژر دیواری USB سریع‌تر شارژ خواهند شد. اغلب پاور بانک‌ها دارای سوکت میکرو USB یا مینی USB برای شارژ شدن و پورت کامل USB برای شارژ کردن هستند. در موارد بسیار نادر ممکن است پاور بانک از یک سوکت برای ورودی و خروجی استفاده کند، اما این مورد بسیار کمیاب است و آن را نباید به حساب آورد، زیرا تلاش برای ورود انرژی از طریق خروجی پاور بانک موجب صدمه دیدن باطری آن می‌شود. در صورتی که روی پاور بانک سوکت خروجی و ورودی مشخص نشده بود، حتما از دفترچه راهنمای آن برای پیدا کردن پورت ورودی استفاده کنید.

پورت شارژ پاور بانک

بسته به ظرفیت پاور بانک مدت زمان شارژ شدن کامل آن فرق می‌کند. به طور مثال مدت زمان شارژ یک مدل با ظرفیت 1500mAh با یک گوشی با همین میزان ظرفیت تفاوتی نمی‌کند. برای شارژرهای همراه با ظرفیت بیشتر مسلما زمان بیشتری برای شارژ شدن آن‌ها طول خواهد کشید. اکثر پاور بانک‌ها دارای چراغ LED نشان دهنده‌ی میزان شارژ باطری هستند که به وسیله‌ی آن کاربر می‌تواند سطح شارژ پاور بانک را مشاهده کرده تا در زمان شارژ کامل آن را قطع کند. در صورت امکان پاور بانک را زمانی که به طور کامل شارژ شد، از شارژ بکشید یا حداقل از گذاشتن آن به مدت زیاد در شاژر در حالت شارژ کامل خودداری کنید. دمای محیط و جریان برق هم روی مدت زمان شارژ شدن تاثیرگذار است.

  • برخی از پاور بانک‌ها به خوبی با شارژرهای ظرفیت بالا (مانند شارژر همراه iPad) کار نمی‌کنند. سعی در شارژ کردن پاور بانک با شارژرهای 2A و بالاتر (در صورت عدم پشتیبانی) می‌تواند به مدار داخلی آن آسیب رسانده و آن را از گارانتی خارج کند.

شارژر همراه چقدر دوام دارد؟

یکی سوالات زیادی که کاربران دارند این است که پاور بانک چقدر کار کرده و دوام دارد. دو مسئله مهم در اینجا وجود دارد.

1. تعداد چرخه شاژر و بی‌شارژ شدن (charge/discharge) قابل اطمینان پاور بانک که در طول عمر خود می‌تواند انجام دهد.

2. چه مدت پاور بانک می‌تواند شارژ را در خود، زمانی که استفاده نمی‌شود، نگه دارد.

پاسخ به پرسش اول با توجه به مدل‌های مختلف پاور بانک، اجزای داخلی و کیفیت ساخت آن‌ها متفاوت است. به طور مثال یک پاور بانک با چرخه شارژ 500 مرتبه می‌تواند هر روز به مدت 1.5 سال برای شارژ کردن دستگاه‌های مختلف استفاده شود و بعد از آن احتمالا قابلیت خود را در نگه داشتن شارژ برای مدت طولانی از دست خواهد داد. بسته به نحوه کار، پاور بانک‌های بهتر و گران‌تر دارای ماندگاری بیشتر و پاور بانک‌های ارزان‌تر و کوچک‌تر ممکن است طول عمر کمتری داشته باشند. پاور بانک معمولا به صورت روزانه استفاده نمی‌شود، بنابراین اغلب بیش از 18 ماه در الگوی استفاده واقعی جهانی کار می‌کنند.

مسئله دوم بستگی به کیفیت مدار کنترل و سلول‌های باطری پاور بانک دارد. یک پاور بانک خوب می‌تواند شارژ را برای 3 تا 6 ماه با حداقل اتلاف، نگه دارد. پاور بانک‌های با کیفیت پایین ممکن است شارژ مفید را بیشتر از 4 تا 6 هفته نگه ندارند. با این وجود، شما باید توجه داشته باشید که چطور هزینه می‌کنید. اگر نیاز به یک شارژر همراه با ماندگاری بالا دارید، برای اطمینان از کیفیت و کارائی پاور بانک باید بودجه خود را افزایش دهید. اکثر پاور بانک‌ها شارژ خود را در طول زمان به کندی از دست می‌دهند، تا اندازه‌ای این شرایط محیطی رو این قضیه تاثیرگذار است. برای مثال، گذاشتن پاور بانک در ماشینی که تغییرات دمایی آن زیاد است، می‌تواند طول عمر شارژر همراه را کاهش دهد.

پاور بانک چندبار می‌تواند دستگاه شما را شارژ کند؟

در اینجا یک نمونه برای آشنایی شما با روش محاسبه تعداد شارژ دستگاه توسط پاور بانک بیان می‌کنیم. یک دستگاه با ظرفیت 1500mAh را در نظر می‌گیریم که سطح انرژی آن از 20٪ کمتر نشود و پاور بانک نیز دارای سطح بهره‌وری 80٪ باشد. بسیاری از پاور بانک‌ها ادعای بازده بالا 90٪ را دارند، اما در شرایط آب و هوایی معتدل معمولا راندمان حدود 80٪ است. البته ما اینجا جانب احتیاط را نیز در نظر می‌گیریم تا محاسبه‌ی غیرواقعی انجام نشود و ممکن است شارژر همراه در شرایطی بهتر و در شرایطی ضعیف‌تر از این فرمول عمل کند. به طور کلی پاور بانک با ظرفیت بالاتر و دستگاه کوچکتری که شارژ می‌شود، بیشتر ماندگاری خواهد داشت. عوامل دیگری نیز می‌توانند روی بهبود یا محدود کردن پتانسیل شارژ خالی کردن پاور بانک موثر باشند. پس به آن‌ها توجه داشته باشید تا مدت زمان بیشتری را بهتر کار کند.

فرمول محاسبه

ظرفیت پاور بانک (mAh)×راندمان×تخلیه دستگاه÷ظرفیت دستگاه (mAh)

مثال

6000×0.8×0.8÷1500= 2.5 مرتبه شارژ (تقریبی)

فهرست معنی واژگان فنی

معنی mAh چیست؟

باطری پاور بانک و دستگاه‌ها (نظیر موبایل و تبلت) بر اساس آمپر-ساعت درجه بندی شده و به این دلیل با میلی آمپر سنجیده می‌شوند تا نیاز به استفاده از اعداد اعشاری نباشد. mAh به معنی ظرفیت جریان انرژی در طول زمان است.

لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر – Li-Ion & Li-Polymer

لیتیوم یون (Lithium-Ion) و لیتیوم پلیمر (Lithium-Polymer) معمول‌ترین سلول‌های قابل شارژ استفاده شده در پاور بانک هستند. سلول‌های لیتیوم یون معمولا ارزان‌تر بوده و دارای محدودیت در ظرفیت mAh هستند، در حالی که سلول‌های لیتیوم پلیمر می‌توانند ظرفیت بالاتری داشته باشند و البته سبک‌تر نیز هستند.

راندمان (بازده)

زمان انتقال انرژی، همیشه به دلیل مقاومت‌های موجود اتلاف انرژی وجود دارد. پاور بانک توانایی انتقال 100٪ ظرفیت خود به دستگاه را ندارد، بنابراین ما باید این عامل را در از دست دادن انرژی، برای محاسبه تعداد شارژ دستگاه به وسیله‌ی آن در نظر داشته باشیم. راندمان و بازدهی بر اساس نوع سلول استفاده شده در پاور بانک، مولفه‌های کیفی و شرایط محیطی متفاوت است. راندمان استاندارد فعلی این صنعت بین 80٪ و 90٪ است. در هنگام خرید مراقب پاور بانک‌های ارزان قیمتی که ادعای بازدهی بالای 90٪ را دارند باشید.

تخلیه دستگاه

این مورد وابسته به باطری دستگاهی است که می‌خواهید شارژ کنید. هر چه میزان شارژ دستگاه پایین‌تر باشد، پاور بانک انرژی بیشتری را صرف برگشت آن خواهد کرد. شارژ از 20٪ تا 90٪ را به نوعی شارژ کامل شاید بدانیم. در صورتی که شارژ از 5٪ تا 100٪ مسلما انرژی بیشتری را مصرف می‌کند.

پاور بانک چیست

راهنمای خرید شارژر همراه

وقتی در سفر هستید یا به تفریح رفته‌اید و گوشی و تبلت خود را به همراه دارید، در میان جنگل و دره زمانی که می‌خواهید از یک لحظه زیبا عکس بگیرید، ناگهان باطری شما تمام می‌شود! مطمئنا شما ناراحت و گیج و آزرده خاطر خواهید شد. به عنوان یک تاجر اگر در میان فعالیت‌های خود دچار چنین مشکلی شوید تمرکز روی کارتان را از دست خواهید داد و در موقعیت‌های نظیر اینها یک شارژر پرتابل و مسافرتی راهگشای مشکلات شما خواهد بود.
با توجه به اینها، حال می‌توانید نیاز خود به یک شارژر همراه، پرتابل و مسافرتی قابل اطمینان درک کنید!

بسیاری از افراد ممکن است در خرید شارژر همراه تردید داشته باشند و یا دچار اشتباه بشوند؛ در ادامه سعی خواهیم کرد نکاتی را جهت انتخاب صحیح بهترین پاور بانک بر اساس نیاز شما ارائه کنیم.

ظرفیت گجت‌ها و پاور بانک

دانستن ظرفیت باطری گجت و ابزارتان (تبلت، گوشی و…) برای شما خیلی مهم است، تا پاور بانکی با ظرفیت کمتر از ظرفیت باطری وسیله‌تان خریداری نکنید. برای مثال، باطری گوشی iPhone 4S با ظرفیت 1432mAh، برای اینکه یک بار گوشی iPhone 4S فول شارژ کنید به یک شارژر همراه با حداقل ظرفیت 1432mAh نیاز دارید. اگر نیاز به دو مرتبه فول شارژ داشته باشید، به یک پاور بانک با حداقل ظرفیت 2864mAh احتیاج خواهید داشت.

اگر شما به طور مکرر و زیاد به مسافرت می‌روید، بهتر است از پاور بانک‌های با ظرفیت بالا (5200 میلی آمپر و بالاتر) استفاده کنید. در صورت استفاده معمول می‌توانید از شارژرهای همراه پایین تر نظیر 4400 میلی آمپر هم استفاده کنید و برای استفاده روزانه شهری نیز برای وسایل معمول پاور بانک‌های 2200 میلی آمپر هم می‌تواند جوابگوی نیاز شما باشد. البته مجدد باید یادآور شد حتما با توجه به ظرفیت وسایل دیجیتال خود نسبت به خرید Power Bank اقدام کنید.

ویژگی‌های پاور بانک و شارژر همراه

برخی از کاربران ممکن است فکر کنند که پاور بانک فقط به این معنی است که باطری را شارژ می‌کند، در حالی که پاور بانک‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با گجت شماست. بنابراین بهتر است پاور بانکی با ویژگی‌های که ذکر می‌کنیم انتخاب کنید.

الف. حفاظت در مقابل اتصال کوتاه

می‌دانیم که آتش اغلب توسط یک اتصال کوتاه ایجاد می‌شود. شارژر همراهی را انتخاب کنید که سیستم حفاظتی در مقابل اتصال کوتاه را داشته باشد.

ب. حفاظت در مقابل شار بیش از حد – Overcharge

ما به پاور بانکی نیاز داریم که جریان الکتریسیته را، زمانی که شارژ باطری کامل شد، قطع کند. برای اینکه شارژ بیش از حد حتما عمر باطری پاور بانک و باطری دستگاه در حال شارژ را کوتاه می‌کند.

پ. حفاظت در مقابل دمای بالا

بهتر است شارژر همراه دارای طیف دمای کارکرد بالایی باشد.

ت. خاموش شدن خودکار – Auto Off

این ویژگی را در واقع می‌توان هم ردیف قابلیت حفاظتی Overcharging دانست که با اتمام شارژ دستگاه جریان قطع شود تا دستگاه آسیب ندیده و دمای داخلی آن افزوده نشود.

توجه به کیفیت ساخت و سلول‌های پاور بانک

مطمئن شوید که سلول‌های باتری پاور بانک اصلی باشند. پاور بانک‌های با کیفیت بالا دارای کانکتورهای خوب و چراغ هشدار دهنده باطری هستند. برندهای معتبر همیشه از سلول‌های با کیفیت بالا استفاده می‌کنند که همین موضوع در قیمت نهایی محصول تاثیر بسزایی دارد.

قیمت شارژر همراه

هیچ وقت به دنبال پاور بانک ارزان بی نام و نشان با قیمت‌های بسیار پایین نباشید، زیرا خرید آن‌ها در آینده‌ای نزدیک افسوس شما در پی خواهد داشت! شما با استفاده یک شارژر همراه مطمئن، گجت و وسایل خود را از مشکلات احتمالی در امان نگه خواهید داشت. همیشه از برندهای مطمئن دارای ضمانت استفاده کنید.

خرید پاور بانک

برای اطلاعات بیشتر و کامل‌تر شما را به خواندن مقاله راهنمای خرید پاور بانک دعوت می‌کنیم.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
59 نظرات
  1. نیما می گوید

    سلام ، ببخشید با چه شارژری پاور بانک رو شارژ کنیم؟ همون شارژر موبایل کافیه؟ مهمه چند آمپر باشه؟

    1. وب نویس می گوید

      بله از همون شارژ موبایل هم میتونید استفاده کنید. آمپر اگر روی ورودی پاور بانک قید شده بهتره نزدیک به همون مقدار باشه وگرنه از شارژر استاندارد موبایل استفاده کنید مشکلی نداره.

  2. سعادتی می گوید

    سلام ببخشید برای شارژ کردن بار اول پاوربانک باید ان را در حالت روشن قرار دهیم ؟!

    1. وب نویس می گوید

      نه نیازی به این کار نیست

  3. حسن می گوید

    سلام من پاور بانک خریدم به اسمcasiکه هم با برق و هم بانور خورشید کار میکنه و30000هزار میلی امپر این پاور بانک چند ساعته شارژ میشه ؟؟؟ و این پاور بانک خوب هست

    1. وب نویس می گوید

      اطلاعی از برندی که معرفی کردید ندارم و فکر میکنم متفرقه باشه. ساعت خاصی نمیشه گفت باید بر اساس چراغ اعلام شارژ خود پاور بانک بررسی کنید.

  4. دانیال می گوید

    سلام عزیز خسته من پاور بانک 10000 awe دارم گوشیم سونی xa ultra اما پاور بانک یکبار شارژ میکنه گوشیمو اگه امکانش هست راهنماییم کنید

    1. وب نویس می گوید

      متاسفانه برخی از پاور بانک‌های بازار ظرفیت اسمی شون مطابق با ظرفیت واقعی شون نیست. احتمال تقلبی بودن پاور بانک وجود داره.

  5. Raha می گوید

    سلام من پاور بانک seprah 10000 میلی امپر خریدم. تازمانی ک به گوشی وصله حتی دکمه خاموش رو هم بزنم بازم شارژمیکنه. تا از گوشی جدا هم بکنم و بعد از چندساعت بزنم همچنان روشنه حتی اگه دکمه خاموش رو بزنم. ایجاد مشکل نمیکنه؟ سالمه؟

    1. وب نویس می گوید

      معمولا پاور بانک‌ها دکمه خاموش ندارند و به صورت خودکار خاموش می‌شوند. زمانی که پاور بانک به موبایل وصل شود خودکار روشن و اقدام به شارژ می‌کند و بعد از قطع هم خاموش می‌شود. اگر همیشه پاور بانک روشن است احتمالا ایراد دارد.

  6. Hossein می گوید

    سلام
    چقدر زمان طول میکشه تا پاور شارژ بشه
    من یه ایکسل ۲۰۰۰۰mah گرفتم
    بار اول که به شارژ زدم
    تو ۱ ساعت ۳% شارژ شده
    به نظرم طبیعی نیست
    راهنمایی کنید

    1. وب نویس می گوید

      اگر از سالم بودن آداپتور شارژر و کابل مطمئن هستید، به احتمال زیاد پاور بانک مشکل دارد.

  7. حمیدرضا می گوید

    سلام من یه پاور بانک انرژایزر 20000آمپر گرفتم آیا جریان خروجی شارژر گوشیم که هووایp9lite هستش برای شارژ شدن پاور بانکم مناسبه ظاهرا بیش از هشت ساعت زمان میبره تا شارژ بشه ممنون میشم بهم جواب بدید

    1. وب نویس می گوید

      بله می‌تونید از شارژر موبایل استفاده کنید و مشکلی پیش نمیاد. بعضی از پاور بانک‌ها از شدت جریان بالاتر از معمول پشتیبانی می‌کنند که در صورت استفاده از شارژر مناسب می‌تونید مدت زمان شارژ رو کاهش بدید.

  8. Hessam می گوید

    سلام.میبخشید من گوشیم samsung j5 2016 هستش و نمیدونم باتری گوشی چند امپره اگر میشه بگین چه نوع پاور بانک برای گوشیم انتخاب کنم که به باتری و پاوربانک صدمه نخوره؟

    1. وب نویس می گوید

      باطری گوشی شما 3100mAh هست. پاور بانک با هر ظرفیتی میتونید انتخاب کنید مشکلی نداره، فقط بهتره حداقل 3300-3500 میلی آمپر باشه تا یک بار گوشی رو بتونید کامل شارژ کنید.

      1. Hessam می گوید

        میبخشید فقط یکبار میتونم فول شارژ کنم یعنی اونجوری شارژ داخل پاور بانک خالی میشه؟؟ و اینکه قیمت این پاوربانک چند هستش؟؟

        1. وب نویس می گوید

          بله یکبار فول شارژ انجام میشه با ظرفیتی که گفتم و بعد مجدد پاور بانک رو باید شارژ کنید. پاور بانک با ظرفیت بالاتر هم میتونید بگیرید که بتونید چندبار شارژ رو انجام بدید.

  9. قیاس می گوید

    سلام.خسته نباشید.چرا گوشی من توسط پاور بانک شارژنمیشه.گوشی من گلکسی تری هستش.

    1. وب نویس می گوید

      دلایل زیادی میتونه داشته باشه که خرابی خروجی پاور بانک یا کابل عمومی‌ترین اون هاست.

  10. مسعود می گوید

    سلام. مدتی پیش پاور بانک هترون خریدم. متاسفانه در منزل از دستم افتاد روی فرش کف اتاق. با اینکه از کارایی اش کم نشده ولی بعد این اتفاق همیشه بوی سیم سوخته میده!! گفته میشه بدلیل ضربه ای که خورده احتمالا یکی دوتا از سل های باطری سوخته و به مرور زمان به باتری موبایل آسیب میزنه. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید منتشر کنید. ممنون

    1. وب نویس می گوید

      اگر عملکرد غیرعادی نظیر استشمام بو، قطع و وصل شدن مشاهده کردید حتما پاور بانک خود را برای بررسی بیشتر به واحد گارانتی ارسال کنید. در صورت خرابی امکان آسیب به دستگاه زیر شارژ وجود دارد.

  11. رضا می گوید

    جریان جریان پارامتری است که در منابع تولیدی اگر بیشتر از ظرفیت مصرف باشد خطری برای بار مصرفی ندارد ولی ولتاژ مضر است . در شارژر های تلفن همراه اگر دو شارژر از یک گروه باشد ( ولتاژ خروجی ومیزان نویز مدار) ولی با دو جریان دهی متفاوت ، شارژر با جریان بیشتر مناسبتر است

  12. پارسا می گوید

    سلام ببخشید این پاور بانک هایی که مغازه ها میدن ۲۰ تومن خوبن؟2500میلی آمپری هستن مارکش همbelkin است آخه یدونه خریدم بعد باطریش خراب یود شارژ نمیشد رفتم بهم یدونه باطری نو داد بعد خودم یه باتری تبلت دارم که۳.۷ولته و ۳۰۰۰میلی آمپره
    باطری تبلتم رو بزارم بهتر نیست؟

    1. وب نویس می گوید

      توجه داشته باشید که پاور بانک‌های تقلبی در بازار وجود دارند. پیشنهاد می‌کنم مقاله جدیدمون درباره خرید پاور بانک رو مطالعه بفرمایید.

  13. صادق می گوید

    باسلام.اول اينكه توبرخي از سايتها درمورد استفاده بد و منفجرشدن پاوربانكها اشاره شده،ايا اين حادثه رخ ميدهد؟دوم اينكه مارك energizer به نظر شما مارك خوبي هست؟درضمن نياز به شارژ طولاني در استفاده اوليه نياز است؟باتشكر

    1. وب نویس می گوید

      انفجار اکثرا در مورد برندهای تقلبی و مدل‌های بی‌نشان اتفاق افتاده که مربوط به کیفیت بد باطری مورد استفاده در پاور بانک است. پاور بانک‌های معتبر هیچ گاه از باطری‌های خراب در پاور بانک‌های خود استفاده نمی‌کنند و حتی برخی شرکت‌های در سطح بین المللی اقدام به بیمه مسئولیت محصولات خود نیز نموده‌اند که نشان از اطمینان به کیفیت کار است. مارکی که فرمودید هم از خوب‌های بازار است به شرطی که اطمینان از اصل بودن آن حاصل کنید. معمولا باطری‌های جدید همانند مدل‌های قدیمی نیازی به شارژ طولانی مدت اولیه ندارند.

  14. faeze می گوید

    سلام عذرمیخوام من یه پاور بانک گرفتم که برای وردیش 2A میخواست و من نمیدونستم و با 1.55حدود 2ساعت شارژ کردم به نظرتون مشکلی پیش میاد براش؟?

    1. وب نویس می گوید

      سلام. خیر معمولا آمپراژ بیشتر در دراز مدت بیشتر ممکنه موجب آسیب دیدگی بشه. البته بهتره از آمپر پایین‌تر هم استفاده نشه، (آمپر بالاتر و پایین‌تر هر دو می‌تونند در طول عمر باطری تاثیر داشته باشند) حالا در مواقع ضروری و کوتاه مدت مشکلی نداره.

  15. بهزاد می گوید

    سلام خسته نباشین خیلی ممنون از اطلاعاتتون
    پاور بانکه من 20000 امپره میخواستم بدونم گوشی ایفون5 و سونی زد3 باید به کدوم سره پاور لانک وصل کنم؟

    1. وب نویس می گوید

      سلام. روی پاور بانک‌ها معمولا پورت خروجی Output مشخص شده که اکثر پورت بزرگ USB A هست.

  16. aram می گوید

    سلام ممنون که زود جواب دادید ولی من روی پاور بانکم یه دایره ای هست که وسطش یه دایره کوچیکه وسط دایره کوچیک یه نقطه هستش و دوروبره دایره کوچیک 8 قستم هستش

    1. وب نویس می گوید

      خواهش میکنم. شما به شارژ بزنید اگر چراغ‌های روی دایره روشن بشن یعنی داره شارژ میشه و اگر 8 قسمت هست، پس هر قسمت نشان گر 12.5% شارژ پاور بانک به حساب میاد.

      1. aram می گوید

        ممنون خوب شد

  17. aram می گوید

    سلام ببخشید پاور بانک من 5000 میلی امپره مدل پاور بانک هم E5 هستش ببخشید چطور باید بدونم پاور بانک فول شده

    1. وب نویس می گوید

      سلام. معمولا اکثر پاور بانک‌ها دارای 4 چراغ LED نشانگر شارژ هستند که هر کدوم نشان 25% شارژ هست. وقتی که هر 4 چراغ روشن باشه یعنی تقریبا شارژ کامل هست.

  18. مهران می گوید

    سلام خسته نباشین
    پاوربانک من a data با ظرفیت 10400 میلی آمپر هستش میخاستم بپرسم که باید چند ساعت و چطور آب بندیش کنم
    ممنون

    1. وب نویس می گوید

      سلام. معمولا پاور بانک‌ها دارای چراغ نشانگر میزان شارژ هستند. زمانی که تمام چراغ‌ها روشن باشه نشانگر شارژ بالای 95% هست، معمولا بار اول شارژ 5% بیشتر زمان میبره و بعد از چند بار شارژ باطری‌های لیتیومی به حداکثر عملکرد خودشون میرسند، بنابراین نیازی به گذاشتن بیش از حد در شارژ یا به قول شما آب بندی نیست.

      1. مهران می گوید

        ممنون از پاسختون

  19. سام می گوید

    پاوربانک 8000 میلی امپر چه قدر نیاز به شارژ دارد

    1. وب نویس می گوید

      معمولا پاور بانک‌ها دارای چراغ LED نشانگر میزان شارژ هستند که میتونید شارژ شدن کامل باطری رو متوجه بشید.

  20. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید پاور بانک من 20000 روموس هستش
    خیلی طول میکشه شارژ خود پاور بانک فول شه حدودا 15 ساعت
    ایا طبیعیه؟

    1. وب نویس می گوید

      برای فول شارژ شدن از حالت خالی، بله طبیعی هست. چون هم ظرفیت باطری شما بالاست و هم اینکه هر چه به مراحل پایانی شارژ کامل نزدیک میشیم سرعت شارژ هم کمتر میشه.

  21. سیف می گوید

    سلام, گوشی موتورولا موتو ایکس دارم, می خواستم ببینم پورت باید 1 آمپر باشه یا 2 آمپر؟

  22. شهریار می گوید

    بهترین و با کیفیت ترین برند در پاور بانک چیست ؟

    1. وب نویس می گوید

      واقعیت اینه که برای سوال بهترین پاور بانک نمیشه جواب مشخصی داد. یکی از نکات مهم در پاور بانک نوع و مارک باطری داخلی اون هست که باید حتما بهش توجه کنید تا از برند مطمئنی باشه. هم‌چنین سیستم‌های ایمنی و حفاظتی شارژر همراه هم اهمیت زیادی داره و در پایان خروجی مناسب برای دستگاه‌های شما. خوشبختانه در حال حاضر پاور بانک‌های خوبی در بازار پیدا میشه. از جمله برندهای معتبر تازه ورود میشه به ORICO اشاره کرد که کیفیت بالایی داره هم در ساخت و هم در باطری مورد استفاده.

  23. Milad می گوید

    سلام گوشی من 1500 میلی آمپره اما پاور بانکها اصولا 1 و یا 2 آمپر هستند
    حالا من چیکار کنم. اگه یک آمپر استفاده کنم ضعیفتره. اگه دو آمپر استفاده کنم قوی تره به باطری آسیب میزنه
    پیشنهاد شما چیه چیکار کنم؟
    گوشیم Z2
    ممنون میشم جواب بدید.

    1. وب نویس می گوید

      سلام. میتونید از پاور بانک‌های جدیدی استفاده کنید که دارای سیستم شناسایی خودکار شدت جریان مورد نیاز هستند. با این سیستم خروجی پاور بانک بر اساس نیاز دستگاه متصل شده تنظیم میشه. یک نمونه در لینک زیر میتونید مشاهده کنید.
      پاور بانک ORICO Q1

      1. Milad می گوید

        پاور بانک Romoss solo 5 10000 mah و یا Xiaomi NDY-02-AN 10000mAh چطوره؟
        لطفا اگه امکانش هست پاسخ بدید ضروریه
        تشکر

        1. وب نویس می گوید

          برای اطلاع از مجهز بودن به سیستم تشخیص هوشمند به مشخصات فنی محصول در سایت اصلی یا سایت‌های معتبر مراجعه کنید. هر دو مدل جزو برندهای متوسط به بالا محسوب می‌شوند و مشکلی ندارند.

  24. فرشاد می گوید

    ببخشید این پاوربانک رو میشه با فرمول توی پست حساب کنید اخه کامل متوجه نشدم ظرفیت پاوربانک ۵۲۰۰‌mAh ظرفیت انر فور ایکسم ۳۰۰۰mAh ؟
    سوال بعدی اینه که این پاوربانک مثلا چهل درصد گوشیمو شارژ میکنه بعد دیگه شارژ نمیکنه در صورتی که اگه از دوباره دکمه پاورو بزن شروع میکنه ادامه شارژ تا ۱۰۰ درصد
    دلیل و یا مشکلش چیه؟ واقعا سپاسگزارم از پاسخ گوییتون

    1. وب نویس می گوید

      فرمول ساده‌س و البته بسته به مشخصات پاور بانک شما داره. حدودا شارژر همراه شما گوشی‌تون رو 1 تا نهایت 1.2 مرتبه شارژ می‌کنه.
      در مورد سوال دوم چون ایراد از دستگاه هست باید با خدمات دستگاه مورد نظرتون تماس بگیرید. قاعدتا وسط شارژ نباید قطع بشه.

  25. فرشاد می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یه پاوربانک مدل Ib52 شرکت red رو دارم آنوقت کابل یو اس بی خودش خیلی خیلی کوتاه و کمی کلفته میشه بگید دلیلش چیه؟ در ضمن مشکلی نیست از یه کابل یو اس بی بلند استفاده کنم جاش؟ سوال بعد اینه همراه پاوربانک اداپتور نبود چطور باید شارژش کنم مشکلی نیست به اداپتور های شارژر گوشی بزنم
    سایت خیلی خوبی دارید ممنونم

    1. وب نویس می گوید

      سلام. کابل‌های داخل جعبه خود پاور بانک معمولا کوتاه هستند. از کابل USB بلندتر هم می‌تونید استفاده کنید که بهتره حتما از نوع با کیفیت و مطمئنی باشه تا در شارژ و سلامت دستگاه مشکلی پیش نیاد.
      پاور بانک رو میتونید با شارژر گوشی هم شارژ کنید و مشکلی نداره. معمولا در مشخصات فنی پاور بانک‌ها حداکثر شدت جریان ورودی هم برای شارژ ذکر شده که از اون بیشتر نشه بهتره برای افزایش طول عمر مفید دستگاه.

      1. فرشاد می گوید

        اونوقت این پاوربانک)(Red ib 52) با HONOR 4X سازگاره؟ متشکرم

        1. وب نویس می گوید

          پاور بانک میتونه برای انواع گوشی موبایل یا دستگاه‌های دیگه استفاده بشه. مشکلی نداره میتونید استفاده کنید.

  26. ابی می گوید

    سلام من پاوربانک ۶۵۰۰ گرفتم باطری گوشیم ۲۱۵۰ هست بعد بار اول که استفاده کرذم پاوربانک فول که شد یک بار کامل و یکبار تا ۸۵ درصد شارژ کرد این طبیعی هست یا پاوربانک خراب و مشکل داره؟؟؟؟

    1. میثم می گوید

      ن عادیه با خیال راحت استفاده کن

    2. مینایی می گوید

      دوست عزیز
      تعداد دفعات رو می توانید از فرمول زیر محاسبه نمائید :

      دو و نیم بار شارژ خواهد کرد = 6500mAh * 0.80 / 2150mAh

      در فرمول بالا 0.80 راندمان استاندارد یک پاور بانک می باشد .
      حالا شما می فرمائید دو بار کامل شارژ نکرده این بر می گردد به راندمان اتلاف ( اطلاف ) انرژی باطری که معلومه راندمان هدر دهی پاور بانک شما در حدود 60 درصد می باشد که خیلی پایین تر از استاندارد می باشد .
      باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.